[TR] Türkiye • Turkije

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

psycoturko
woonerf

Re: [TR] Turkije

Bericht door psycoturko » zo 12 sep 2021, 13:13

Chris schreef: zo 12 sep 2021, 11:45 De inflatie is in Turkije nu kennelijk meer dan 19%: https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 021-09-03/

De lira heeft sinds 2016 ook tweederde van zijn waarde verloren ten opzichte van de euro en dollar.
Merendeel van de mensen die ik gesproken heb in Turkije, gelooft niet eens de cijfers die gepresenteerd worden. Volgen andere onderzoeksbureaus ligt de daadwerkelijke inflatie ergens tussen de 25% en 40%.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 12 sep 2021, 14:06

Mijn laatste rit door Turkije was van Marmaris naar Muğla en terug, juni 2017 en voor mij was het een wereld van verschil met de Griekse eilanden, alles zag er piekfijn uit. Vers asfalt, scherpe bochten met duidelijke verlichting, in Rhodos waar ik ook een week verbleef was het tegenovergestelde waar, nergens was meer markering te bekennen, gaten in de weg, spijtig dat Turkije nu het zelfde lot staat te wachten.
Krijgen mensen wel een jaarlijkse inflatiecorrectie zoals wij hebben in januari?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 12 sep 2021, 17:59

Al die infrastructuurprojecten moeten betaald worden. Rommelen met de geldpers is dan verleidelijk.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 12 sep 2021, 20:00

psycoturko schreef: za 11 sep 2021, 22:00 Vergeef me voor het feit dat ik met mijn drone over de derde Bosporus brug heen ben gevlogen (het is immers verboden), maar de resultaat is fantastisch:

https://youtu.be/QUAwIFm6hN4

Tevens heb ik de gehele reis vanuit NL (huisadres) naar Turkije (huisadres istanbul) gefilmd (1080p60fps) met een dashcam. Ongeveer 30 uur aan beeldmateriaal. I.v.m. problemen met het Internet in onze huis in Istanbul, kan ik deze nog niet uploaden. Zodra ik weer in NL ben, kan ik de roadtrip delen via YouTube voor de geïnteresseerden!
Mooie opname! Verboden vruchten zijn het lekkerst :mrgreen: Wel opvallend hoe weinig verkeer er rijdt, terwijl het zware vrachtverkeer bij mijn weten tijdens de spits van 6:00-10:00 en 16:00-22:00 niet de op snelwegen in Istanbul mag rijden. De 3e brug is daarop uitgezonderd voor het doorgaande verkeer. Over de 1e brug mogen helemaal geen zware vrachtwagens rijden.
Meer bitumen!

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » zo 12 sep 2021, 21:50

CasablancaMarocco schreef: zo 12 sep 2021, 14:06 Mijn laatste rit door Turkije was van Marmaris naar Muğla en terug, juni 2017 en voor mij was het een wereld van verschil met de Griekse eilanden, alles zag er piekfijn uit. Vers asfalt, scherpe bochten met duidelijke verlichting, in Rhodos waar ik ook een week verbleef was het tegenovergestelde waar, nergens was meer markering te bekennen, gaten in de weg, spijtig dat Turkije nu het zelfde lot staat te wachten.
Krijgen mensen wel een jaarlijkse inflatiecorrectie zoals wij hebben in januari?
Nu moet ik wel zeggen dat de tolwegen nog wel fantastisch onderhouden zijn met vers asfalt. Ik doelde dan voornamelijk op de wegen waar geen tol wordt geheven. Daarnaast heb ik de merendeel van de tijd doorgebracht in Istanbul, en volgens de oppositie (welke nu regeert in Istanbul) komt er minder geld vanuit Ankara voor de provincie Istanbul, met als gevolg dat er bezuinigd moet worden. Ik weet niet of hier iets van waar is, maar het kan een verklaring zijn voor mijn observaties. In mijn woonwijk was er bijvoorbeeld in elke straat een grote vuilniscontainer en deze werd elke avond geleegd door de gemeente. Nu hebben ze 1 container geplaatst voor 3 straten (waarschijnlijk zodat de vuilnismannen sneller hun werk kunnen doen).

Minimum loon in Turkije ligt net onder de 3000 lira (28xx) en voor zover ik weet, worden de salarissen jaarlijks wel verhoogd, maar de huidige inflatiecijfers zijn te hoog voor een fatsoenlijke correctie.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » zo 12 sep 2021, 21:55

ACT-F schreef: zo 12 sep 2021, 20:00
psycoturko schreef: za 11 sep 2021, 22:00 Vergeef me voor het feit dat ik met mijn drone over de derde Bosporus brug heen ben gevlogen (het is immers verboden), maar de resultaat is fantastisch:

https://youtu.be/QUAwIFm6hN4

Tevens heb ik de gehele reis vanuit NL (huisadres) naar Turkije (huisadres istanbul) gefilmd (1080p60fps) met een dashcam. Ongeveer 30 uur aan beeldmateriaal. I.v.m. problemen met het Internet in onze huis in Istanbul, kan ik deze nog niet uploaden. Zodra ik weer in NL ben, kan ik de roadtrip delen via YouTube voor de geïnteresseerden!
Mooie opname! Verboden vruchten zijn het lekkerst :mrgreen: Wel opvallend hoe weinig verkeer er rijdt, terwijl het zware vrachtverkeer bij mijn weten tijdens de spits van 6:00-10:00 en 16:00-22:00 niet de op snelwegen in Istanbul mag rijden. De 3e brug is daarop uitgezonderd voor het doorgaande verkeer. Over de 1e brug mogen helemaal geen zware vrachtwagens rijden.
Voor zover ik me kon herinneren, was de opzet juist om het zware vrachtverkeer over de 3de brug heen te laten rijden om de overige bruggen te ontlasten van het zware verkeer.

Daarnaast is het niet onlogisch dat er weinig verkeer is. Wij waren 69tl kwijt voor alleen het gebruik van de brug. Tel daar bovenop ook nog 40tl voor de stuk O-7 snelweg in het Aziatische deel van Istanbul (tot aan gebze), en je bent al meer dan 100tl kwijt. En met de huidige financiële situatie kan ik me wel voorstellen dat men liever de O-7 (inc brug) vermijd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 13 sep 2021, 23:38

Klopt het dat de inflatie in Turkije in de jaren '80 en '90 nog vele malen erger was dan nu?
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 sep 2021, 4:53

Link
Geweldig filmpje. :worship:

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » di 14 sep 2021, 9:29

Alfa schreef: ma 13 sep 2021, 23:38 Klopt het dat de inflatie in Turkije in de jaren '80 en '90 nog vele malen erger was dan nu?
Afbeelding
Jazeker. Dat was ook een van de hoofdredenen waarom de centrale bank in de loop der jaren steeds nulletjes op de nationale munt plaktje (20 miljoen lira was bijvoorbeeld 20 euro etc). In 2001 bijvoorbeeld was de inflatie in 1 nacht gestegen met 7500% als gevolg van financiële onstuimigheid.

Maar geleden leed verzacht de pijn van het huidige problematiek niet.

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » di 14 sep 2021, 9:33

Coen Tunnel schreef: di 14 sep 2021, 4:53
Link
Dankjewel. Zal binnekort meerdere video's plaatsen, inclusief een video waarmee ik met mn drone over de Osmangazi brug heen ben gevlogen. Helaas heb ik tijdens deze vlucht ook mn drone kwijtgeraakt (gecrasht tegen de onderkant van de brug a.g.v. radio interferentie) Deze drijft nu - na een roadtrip van 3000km vanuit NL - lekker in de Zee van Marmara ;-)

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » wo 15 sep 2021, 22:41

psycoturko schreef: di 14 sep 2021, 9:33
Coen Tunnel schreef: di 14 sep 2021, 4:53
Link
Dankjewel. Zal binnekort meerdere video's plaatsen, inclusief een video waarmee ik met mn drone over de Osmangazi brug heen ben gevlogen. Helaas heb ik tijdens deze vlucht ook mn drone kwijtgeraakt (gecrasht tegen de onderkant van de brug a.g.v. radio interferentie) Deze drijft nu - na een roadtrip van 3000km vanuit NL - lekker in de Zee van Marmara ;-)
Link

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 17 sep 2021, 14:55

De koers van de Turkse lira is de laatste jaren inderdaad gekelderd, even zoeken leert dat 1 lira momenteel € 0,10 waard is. Ik meen te weten dat die koers ooit rond de € 0,80 voor 1 lira lag. Kun je nagaan... :|

Weet niet of dit klopt, maar het schijnt dat men in Turkije onofficieel ook wel gebruik maakt van de euro. Mag eigenlijk niet, maar wordt stiekem wel gedaan. De lira fluctueert te veel in waarde, prijzen moeten bijna dagelijks worden aangepast.

Overigens staat een bezoek aan Turkije nog op mijn bucketlist. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 17 sep 2021, 22:54

Turkije is zeker een aanrader.

En natuurlijk zeer betaalbaar, in september 2016 heb ik via een groot reisbureau een last minute kunnen boeken, 260 euro voor 12 dagen Marmaris.
Daar zat het vliegticket in, busvervoer vanuit Dalaman naar Marmaris en terug, en het aparthotel.

Marmaris is omringt door bergen met naaldbossen, excursies kosten niets... Betaalde 12 euro voor een hele dag op een piratenboot, incl BBQ en drankjes.
Helaas was de sterke drank inclusief, en er waren wat russen op de boot die zich niet konden gedragen.. Dat blijft wel altijd jammer op bestemmingen die zeer goedkoop zijn, het trekt ook asociaal volk..
Toch is het een absolute aanrader, zeker vanwege de natuur, ook veel schildpadden gezien..

Verder vond ik de Turken erg vriendelijk, en in vergelijking met Marokko of Egypte veel eerlijker, ben geen enkele keer opgelicht in taxi's of restaurants. de kustprovincies zijn ook seculier, op elke hoek wapperde een vlag van atatürk, En vooral, het voelde heel veilig aan, in Spanje heb ik meerdere keren in badplaatsen gezeten waar ik bepaalde straatjes niet vertrouwde in de avond, en in Lloret ook meerdere malen gezien dat er drugs verkocht werd aan zeer jonge toeristen... Dus als je van zon zee, en excursies houd. Turkije is daar het ideale land voor. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 nov 2021, 21:04

Chris schreef: za 21 aug 2021, 20:02 Het gaat hard met de brug over de Dardanellen:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2 maanden later! :schrikreactie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 nov 2021, 22:04

Autocratie heeft zo zijn voordelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 nov 2021, 20:59

Vandaag is het laatste brugdeksegment van de brug over de Dardanellen verbonden. President Erdoğan kwam dit persoonlijk doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » za 13 nov 2021, 21:01

Chris schreef: za 13 nov 2021, 20:59 ...........President Erdoğan kwam dit persoonlijk doen.
Wat aardig van hem (sarcasme).

Maar zijn die gaten in de wegdek daar met een bedoeling?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2021, 10:46

Zijn geen gaten, dat zijn dwarsoverspanningen. Ik zie zo snel het nut ervan ook niet overigens. Wellicht t.b.v onderhoud?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 14 nov 2021, 15:19

Of gewoon een bijzonder ontwerp.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 15 nov 2021, 10:24

Vinny schreef: zo 14 nov 2021, 10:46 Zijn geen gaten, dat zijn dwarsoverspanningen. Ik zie zo snel het nut ervan ook niet overigens. Wellicht t.b.v onderhoud?
Ik denk dat het gewoon nodig is om er een starre constructie van te maken. Anders gaan die delen te veel bewegen ten opzichte van elkaar, want het is wel constructief één dek wat aan de kabels hangt. En als je die ruimte in het midden niet nodig hebt is het op deze manier goedkoper dan een volledig dek over de gehele breedte en dus ook lengte van de brug. Kun je je afvragen waarom dat dek dan niet smaller uitgevoerd had moeten worden, maar ik denk dat dat weer te maken heeft met de lengte van de overspanning en zaken zoals windgevoeligheid, etc. Daar zal vast een bouwtechnische reden achter zitten dat dit niet met een smaller brugdek kon (zonder dus die dwarsverbindingen op deze manier).

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » ma 15 nov 2021, 10:31

captain007 schreef: ma 15 nov 2021, 10:24
Vinny schreef: zo 14 nov 2021, 10:46 Zijn geen gaten, dat zijn dwarsoverspanningen. Ik zie zo snel het nut ervan ook niet overigens. Wellicht t.b.v onderhoud?
Ik denk dat het gewoon nodig is om er een starre constructie van te maken. Anders gaan die delen te veel bewegen ten opzichte van elkaar, want het is wel constructief één dek wat aan de kabels hangt. En als je die ruimte in het midden niet nodig hebt is het op deze manier goedkoper dan een volledig dek over de gehele breedte en dus ook lengte van de brug. Kun je je afvragen waarom dat dek dan niet smaller uitgevoerd had moeten worden, maar ik denk dat dat weer te maken heeft met de lengte van de overspanning en zaken zoals windgevoeligheid, etc. Daar zal vast een bouwtechnische reden achter zitten dat dit niet met een smaller brugdek kon (zonder dus die dwarsverbindingen op deze manier).
Dit is natuurlijk zeer uitnodigend voor dronevliegers om tussen de twee wegdekken in naar boven te vliegen ;-)

Vraag me alleen wel af hoe duur deze brug gaat worden. De Yavuz Sultan Selim brug en de Osmangazi brug kosten namelijk een fortuin (voor turkse begrippen) om er overheen te rijden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 dec 2021, 18:50

Gierende inflatie en implosie van de Lira in Turkije: https://nos.nl/artikel/2408079-gierende ... ts-duurder

Kennelijk stuurt Erdoğan elke keer het hoofd van de centrale bank de laan uit als de rente verhoogd moet worden. Kennelijk is rente een soort van taboe in islam

Link

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 dec 2021, 19:21

Dat zou hetzelfde zijn als de directeur van het KNMI naar huis sturen als de weersverwachting niet overeenkomt met de politiek gewenste uitkomst. :roll:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 dec 2021, 18:20

Rente is, als ik goed geïnformeerd ben, binnen de islam inderdaad taboe. Islamitische banken berekenen geen rente als je bij hen geld leent, maar dat geldt alleen voor islamieten. Anderen, "niet-gelovigen", moeten wel rente betalen. Als je al bij een Islamitische bank welkom bent, overigens.

Erdogan maakt de blunder dat hij bij inflatie de rente laag houdt en blijft verlagen, wat de inflatie alleen maar doet toenemen. Bij inflatie moet de rente juist omhoog, daarmee beperk je de geldhoeveelheid en neemt de inflatie af. Basiskennis economie.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 05 dec 2021, 11:32

Islamitische banken berekenen geen rente als je bij hen geld leent, maar dat geldt alleen voor islamieten.
Dat is niet handig want zo kan de bank geen geld verdienen. Op zo'n moment is de enige oplossing dat het een nutsvoorziening wordt die gefinancieerd wordt door de overheid. Het zou kunnen werken, maar in de praktijk geeft het vooral vrij baan aan corruptie...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 05 dec 2021, 12:40

Vinny schreef: zo 05 dec 2021, 11:32
Islamitische banken berekenen geen rente als je bij hen geld leent, maar dat geldt alleen voor islamieten.
Dat is niet handig want zo kan de bank geen geld verdienen.
Ook islamitische banken zijn natuurlijk geen liefdadigheidsinstellingen en moeten geld kunnen verdienen. Er zijn diverse constructies om het rentevrerbod te omzeilen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitis ... nstructies

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 05 dec 2021, 12:41

foutje - dubbel

psycoturko
woonerf

Bericht door psycoturko » zo 05 dec 2021, 13:54

Vinny schreef: zo 05 dec 2021, 11:32
Dat is niet handig want zo kan de bank geen geld verdienen. Op zo'n moment is de enige oplossing dat het een nutsvoorziening wordt die gefinancieerd wordt door de overheid. Het zou kunnen werken, maar in de praktijk geeft het vooral vrij baan aan corruptie...
Grap is, is dat er in Turkije nauwelijks animositeit is voor islamitisch bankieren. De overgrote deel leen en spaart gewoon bij traditionele banken.

Erdogan, in tegenstelling tot wat mensen denken, handelt niet op het eerste plaats a.g.v. zijn geloofsovertuiging. De reden dat hij de rentes telkens verlaagd, is omdat de economie min of meer stilvalt door Corona. Om de consumptie aan te moedigen, verlaagd hij rente. Immers, hoe lager, deste goedkoper je in feite leent. De gehele consumptie economie gebaseerd of geleend geld is gedoemd om te falen. Dit is het begin van het einde voor Meneer de President...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 05 dec 2021, 14:29

Venezuela* de Tweede in wording? Een land met prima economische perspectieven om zeep helpen door slecht, autoritair leiderschap.

* of vul een land naar keuze in...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 05 dec 2021, 17:48

^^ Zimbabwe is het meest extreme voorbeeld op dat gebied.