[I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

[I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Robbert297 » wo 17 nov 2021, 14:22

Ik kon geen geschikte topic vinden, dus maar even een nieuwe geopend.

Afgelopen zomer heb ik aardig wat kilometers in Italië gemaakt. De indeling van de verzorgingsplaatsen is net even anders dan andere landen, en dat moet je maar net weten. Er waren enkele dingen die me opvielen.

Altijd wanneer ik even ergens wilde parkeren voor een bakje koffie en een broodje, reed ik verkeerd. Ben ik de enige die deze bordenstapel zo onduidelijk vind, of ligt dit puur aan mij? De eerste paar keer volgde ik telkens het symbool voor de auto (naar links) want rechts las ik als "parkeren voor vrachtwagens, bussen en campers". Dit resulteerde er telkens in dat ik nergens kon parkeren en dus de snelweg weer op moest duiken. Ik zag meerdere toeristen de fout ingaan.

Maar goed. Als ik het wél de goede richting op reed, was er vaak gewoon helemaal geen plek, waardoor ik alsnog door moest rijden. Daarbij zag ik wel erg vaak auto's op zo'n parkeerhaven staan. Zou dit vanwege het gebrek aan parkeerplaatsen zijn? Ik vond de verzorgingsplaatsen in Italië alles behalve fijn.


Zo, einde rant. :lol:
Слава Україні

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Egbert » wo 17 nov 2021, 14:41

Dus wat is het probleem? Je gaat links en er is geen plek. Je gaat rechts en er is geen plek. Dus er is geen plek.
Als je links gaat kun je naar de parkeerplaats van de Autogrill maar je kunt ook naar de kleinere parkeerplaats voor het tankstation (die hier geblokkeerd wordt door de vrachtwagen met blauwe oplegger).
Wat was je doel? Koffie en broodje uit de shop van het tankstation? Dan was links toch goed? En als er geen plek is dan heb je toch gewoon pech of dan zet je de auto toch bij een tankzuil neer? Het enige vervelende wat ik zie is dat je een keuze moet maken waar je gaat parkeren. Natuurlijk zou het handiger zijn dat alle parkeerplaatsen via beide routes bereikbaar zouden zijn, maar he, Italië. En niet alle vzp's zijn met een vooropgezet plan gebouwd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Wimpie25 » wo 17 nov 2021, 14:51

Het is op z'n Italiaans geregeld. Het zit eigenaardig ineen maar het werkt wel. Over het algemeen heb je los van de borden wel een goed overzicht over de VZP.

Deze lijkt in eerste instantie ook niet te kloppen;

https://www.google.be/maps/@46.1422149, ... 384!8i8192

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Pino » wo 17 nov 2021, 16:03

Egbert schreef: wo 17 nov 2021, 14:41 Natuurlijk zou het handiger zijn dat alle parkeerplaatsen via beide routes bereikbaar zouden zijn, maar he, Italië. En niet alle vzp's zijn met een vooropgezet plan gebouwd.
De meeste Italiaanse verzorgingsplaatsen zijn ontstaan als een combinatie van een wegrestaurant, een tankstation en wat parkeerplaatsen daaromheen. Onbemande parkeerplaatsen zijn er vrij zeldzaam, en het Franse model van een lommerijke parkeerplaats waar je kunt rusten en waar dan eventueel óók nog van services gebruik kan worden gemaakt, is in Italië feitelijk onbekend. Dus van oudsher was de richting tankstation/wegrestaurant feitelijk altijd dezelfde als de parkeerplaats; die gingen hand in hand.

Nou goed, de verkeersvraag nam toe en het vrachtverkeer in het bijzonder. Dat heeft ertoe geleid dat op veel plaatsen extra parkeerplaatsen moesten worden opgeleverd, in het bijzonder voor vrachtverkeer (het was ook toenemend onpraktisch om die vrachtwagens op een kleiner terrein direct naast de Autogrill te hebben). Dus toen zijn er vaak wat parkeerplekken aan de buitenkant bijgekomen om zo extra parkeerruimte te creëren. In die context viel er echter vaak niet meer een mooi geïntegreerd geheel van te maken. Wel een geheel waar je vanaf de toegevoegde parkeerplaats (vaak weinig inspirerende asfaltvlaktes helaas) nog prima naar het wegrestaurant kunt lopen. Eerst tanken en daarna daar parkeren ligt vaak lastiger, dus dan moet je het hebben van de parkeerplaatsen van het wegrestaurant. En dat kan dan dus ook misgaan wanneer je naar het parkeerterrein van het wegrestaurant rijdt en daar geen plek meer blijkt te zijn.

Ik heb in die zin nooit zo'n probleem gehad met de borden bij het oprijden van een verzorgingsplaats. Als ik naar de Autogrill of pomp wil, zal ik die volgen. Zoniet, dan volg ik parkeerplaats.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door paolie » wo 17 nov 2021, 16:08

^^ eerst parkeren en naar het restaurant, daarná pas tanken is mijn ervaring in Italië. Anders gaat het mis, zeker met aanhanger.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Pino » wo 17 nov 2021, 16:18

^^ Het gaat niet altijd op, maar het gebeurt inderdaad zeer regelmatig dat het tankstation aan het einde van de verzorgingsplaats ligt en dat je vanaf daar geen andere keuze meer hebt dan terug de snelweg op.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Robbert297 » wo 17 nov 2021, 18:16

Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 14:51 Het is op z'n Italiaans geregeld. Het zit eigenaardig ineen maar het werkt wel.
De parkeerplaats zit vaak vóór het tankstation. En die parkeerplaats zit vaak vol. Ik heb regelmatig door moeten rijden omdat ik er simpelweg niet kon parkeren. En iedereen doet er maar wat. Mijn ervaringen zijn dus niet best. Wellicht dat dat buiten vakantietijd natuurlijk wel anders is.
Слава Україні

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door brytje008 » wo 17 nov 2021, 18:40

Gemengde ervaringen met VZP's in Italië. Soms redelijk soms heel matig. Ik vind dat de meeste VZP's niet echt veel voorstellen, in iedergeval niet zoals in Frankrijk. Ik vind dat op sommige VZP's (vaak de wat kleinere en rustigere) een vreemd sfeertje hangt, met ongure types. Dat vind ik vervelender dan niet kunnen parkeren. Weet niet of andere dat herkennen of dat echt aan mij ligt ? :lol:

Ik kan mij nog een keer herinneren dat ik op een VZP stopte 5 jaar geleden en mijn toemalige vriendin in de auto bleef zitten met deuren op slot, toen ik ging betalen. Omdat er allemaal ongure types stonden die continu ons stonden aan te staren. Helaas moest ik echt tanken, want had iets te ver door gereden. Weet even niet meer aan welke weg dat was volgens mij de A15 richting La Spezia. Om de een of andere manier, heb ik sindsdien een slecht beeld van Italiaanse VZP's. Heb nog wel eens eerder zoiets meegemaakt.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door harry » wo 17 nov 2021, 19:09

Pino schreef: wo 17 nov 2021, 16:18 vanaf daar geen andere keuze meer hebt dan terug de snelweg op.
Of een stukje achteruit rijden, zoals mijn Napolitaanse gastheer ooit eens deed op een expresweg...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Pino » wo 17 nov 2021, 20:08

^^ Meestal is het op de verzorgingsplaats zelf nog wel mogelijk om van de pomp even terug te rijden naar de parkeerplaats. Dan ga je tegen de gangbare rijrichting in, maar het is doorgaans rustig genoeg om dat voorzichtig te kunnen doen. Hoe dan ook veiliger dan doorrijden naar de snelweg, achteruit naar de oprit van de verzorgingsplaats en dan die parkeerplaats op...
brytje008 schreef: wo 17 nov 2021, 18:40 Ik vind dat op sommige VZP's (vaak de wat kleinere en rustigere) een vreemd sfeertje hangt, met ongure types. Dat vind ik vervelender dan niet kunnen parkeren. Weet niet of andere dat herkennen of dat echt aan mij ligt ?
Op wat kleinere verzorgingsplaatsen zul je sneller in dezelfde zone zitten als wat scharriger volk dat daar rond hangt. De gangbare indeling van een Italiaanse vzp is er niet eentje die een gevoel van ruimte geeft om volk uit de weg te kunnen gaan. Men zou er wel eens wat sociale veiligheidsmethoden op los moeten laten. Op superstrade speelt dat minder. Meestal is het wegrestaurant daar een bar die tegen de winkel van de pomp aan zit en is er verder een ruime asfaltvlakte om de pomp-winkel-combinatie heen. Een vrolijk geheel voor een stop levert dat niet op, maar van een wat beklemd sociaal onveilig gevoel zul je geen last hebben. Als er al wel een Autogrill is, staat die meestal ruim verderop aan diezelfde asfaltvlakte, dus dat gaat dan ook goed.

Op snelwegen probeer ikzelf einde middag / vroege avonden een beetje te vermijden. Het is dan meestal drukker en de kans op wat minder volk is dan wel groot. Dit met name wanneer er steden in de buurt zijn. Maar ja, dat heb je in grote delen van Italië eigenlijk overal wel; de gemoedelijkheid van snelwegen door de leegte als in Frankrijk is het land vreemd, op een paar streken na.
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 nov 2021, 9:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Vinny » wo 17 nov 2021, 23:09

Ik vind het niet wezenlijk slechter aangegeven of onlogischer dan bijvoorbeeld hier:
https://goo.gl/maps/MC9vadYUof17ZaVM8

Voor wat betreft 'onguur volk' denk ik dat je gewoon moet wennen aan de zelfkant van de samenleving; die is in Italië iets sterker aanwezig dan bij ons in het toch wel erg sociale Nederland. Maar al in België en Duitsland valt me op dat er meer zwervers en drugsverslaafden rondhangen in centra van grote steden dan bij ons. En je hebt helemaal de hoofdprijs als je naar een stad als Napels gaat. Daar woekert de kleine en drugsgerelateerde criminaliteit welig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Egbert » do 18 nov 2021, 8:09

Robbert297 schreef: wo 17 nov 2021, 18:16
Wimpie25 schreef: wo 17 nov 2021, 14:51 Het is op z'n Italiaans geregeld. Het zit eigenaardig ineen maar het werkt wel.
De parkeerplaats zit vaak vóór het tankstation. En die parkeerplaats zit vaak vol. Ik heb regelmatig door moeten rijden omdat ik er simpelweg niet kon parkeren.
Maar of die parkeerplaats vol is heeft toch niets te maken met of het tankstation voor of na de parkeerplaats ligt?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door paolie » do 18 nov 2021, 8:32

Nee, zeker niet, volle parkeerplaatsen kom je overal tegen. Enige aandachtspunt is dat je er aan moet denken niet eerst te gaan tanken. Ik rij ‘s zomers altijd met een vouwwagen, en dan is even achteruit rijden of keren ineens niet zo makkelijk.

Het overkomt me overigens in Frankrijk en Duitsland ook regelmatig dat de parkeerplaatsen dusdanig vol zijn dat ik gedwongen door moet rijden naar de volgende, zeker omdat je met een vouwwagen niet in haakse vakken kan staan en de vakken voor caravans (als ze er al zijn) al vaak bezet zijn door auto’s zonder aanhanger of door vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Robbert297 » do 18 nov 2021, 8:36

Egbert schreef: do 18 nov 2021, 8:09
Robbert297 schreef: wo 17 nov 2021, 18:16 De parkeerplaats zit vaak vóór het tankstation. En die parkeerplaats zit vaak vol. Ik heb regelmatig door moeten rijden omdat ik er simpelweg niet kon parkeren.
Maar of die parkeerplaats vol is heeft toch niets te maken met of het tankstation voor of na de parkeerplaats ligt?
Dat zeg ik toch ook niet? Anders had ik de zin wel anders geformuleerd.
Слава Україні

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Wimpie25 » do 18 nov 2021, 10:27

paolie schreef: do 18 nov 2021, 8:32 Nee, zeker niet, volle parkeerplaatsen kom je overal tegen. Enige aandachtspunt is dat je er aan moet denken niet eerst te gaan tanken. Ik rij ‘s zomers altijd met een vouwwagen, en dan is even achteruit rijden of keren ineens niet zo makkelijk.

Het overkomt me overigens in Frankrijk en Duitsland ook regelmatig dat de parkeerplaatsen dusdanig vol zijn dat ik gedwongen door moet rijden naar de volgende, zeker omdat je met een vouwwagen niet in haakse vakken kan staan en de vakken voor caravans (als ze er al zijn) al vaak bezet zijn door auto’s zonder aanhanger of door vrachtwagens.
Uiteindelijk is het denk ook niet zo gemakkelijk om een stopplaats aan te leggen die voor iedereen 100% comfortabel is. Stopplaatsen in België zijn vaak smal en lang waardoor je heel ver moet wandelen naar je wagen en je altijd een heel verkeerspark moet afleggen alvorens je op de autosnelweg bent, of ze zijn vuil, oud versleten of veel te klein.

Daarentegen heb je Duitsland waar vaak megacomplexen worden aangelegd omdat er langs autosnelwegen vaak nog zeeën van plaats zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Pino » do 18 nov 2021, 10:46

^^ En dan heb je nog Frankrijk, waar ze vaak enorm zijn aangelegd om de drukte van de vakantie-uittochten op te kunnen vangen. Als gezegd zijn de Italiaanse vaak eerder nogal organisch gegroeid, net zoals de Duitse. Dat heeft nadelen. Maar ook in Frankrijk is het me wel eens overkomen dat ik moeite had om een parkeerplaats te vinden en ik ineens op een punt bleek te rijden waar ik geen enkele andere keuze had dan terug de snelweg op te rijden (mijn zoon van toen twee, die heel graag wilde stoppen, vond het vreselijk - en toen was de daaropvolgende aire de mooiste aire die de A20 kent ...). En in Nederland heb je meestal eenzelfde je-kunt-maar-een-kant-op benadering op parkeerplaatsen, waardoor je als het even niet opschiet ineens weer bij de oprit bent.

Ongerelateerd punt: ik vind Autogrills eigenlijk best irritante wegrestaurants. Vroeger vond ik het altijd wel grappig, die winkeltjes met streekproducten. Maar ik heb het idee dat er nu veel meer meuk staat dan vroeger, en je moet er toch iedere keer weer verplicht doorheen - ook een van die elementen die niet enorm bijdragen aan sociale veiligheid. Even koffie aan de bar, met iets fris voor de kinderen, is ook altijd vrij bewerkelijk daar, want je moet het fris uit de koelkast vijf meter verderop vissen voordat je je koffie vooruit mag betalen, en dan met bonnetje naar de echte bar toe. Het is vast efficiënter om grotere hoeveelheden bezoekers af te handelen, maar wat een gedoe.

Mijn favoriete stop-herinneringen langs het Italiaanse wegennet zijn in zoverre toch altijd de bars langs superstrade en doorgaande statali. Dan uiteraard niet de verdwaalde Autogrill die je langs de grotere superstrade ook wel vindt. Maar van die kleinere barretjes, meestal tegen het tankstation aan, die je in de VS 'mom and pop stores' zou noemen. Kwaliteit van de koffie enigszins wisselend, maar meestal wel goed, en glimlach bij je koffie altijd wel inclusief...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 nov 2021, 17:19

^^ Ze kunnen het langs de grote Autostrade soms wel. Vorig jaar was ik bij Secchia Est, waar verschillende restaurants en winkeltjes onder één dak zitten en je niet verplicht een heel winkeltje door moet lopen. Heb daar bij de Sarni een lekkere mixed grill gehad. :honger: Maar goed, dit soort VZP's zijn eerder de uitzonderingen die de regel bevestigen. Nu is dit natuurlijk ook de enige VZP met tankstation en restaurant op het drukke 2x4-deel van de A1 tussen Bologna en Modena, vermoedelijk één van de drukste snelwegen van Italië buiten de grote steden, en vol met langeafstandsverkeer.

Het gebouw deed me qua opzet en inrichting een beetje denken aan de Franse Aire Cœur des Hauts-de-France Ouest, bij Nederlanders waarschijnlijk nog beter bekend onder de oude naam Assevilliers, aan de A1 van Lille naar Parijs.

Goed, ik zou in ieder geval een volgende keer dat ik weer bij Secchia langskom mijn pauze wel daar plannen. 8-)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Robbert297 » vr 19 nov 2021, 17:42

^^ Daar ben ik afgelopen zomer ook gestopt! Dat was m'n allereerste stop in Italië en ik had daardoor dan ook meteen een goede eerste indruk.

Maar toen kwamen de stops erna... Daar ging m'n goeie indruk... :lol:
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Verzorgingsplaatsen in Italië

Bericht door Pino » vr 19 nov 2021, 18:40

Secchia is een mooie inderdaad. Meer het foodcourt-model, dat je in Frankrijk doorgaans ziet, maar dan ruim uitgebouwd en met goede keuze. Dit natuurlijk met dank aan de strategische ligging van deze verzorgingsplaats op het Italiaanse wegennet.

Verder weinig representatief voor Italië als geheel helaas.

Plaats reactie