PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: PBL-rapport ‘Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit’.

Bericht door Chris » do 07 okt 2021, 22:16

Wimpie25 schreef: do 07 okt 2021, 22:04omdat de wegen met momenten leger dan op een zondagavond waren.
Ik weet niet hoe dat in België zat, maar in Nederland was dat eigenlijk maar een paar weken zo in maart en april 2020. Daarna was het al snel weer stukken drukker op de weg, ook tijdens de lange tweede lockdown. Toen was er weliswaar nog niet veel congestie, maar zo leeg als in maart-april 2020 werd het nooit meer.

Maar goed, de voorbodes waren er al. In Duitsland en Frankrijk werd minder thuisgewerkt en keerde de congestie redelijk snel weer terug, stukken eerder dan Nederland. In de Verenigde Staten zag je ook dat het verkeersniveau al heel snel weer pre-pandemie had bereikt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 okt 2021, 22:25

^^ heb Google de afgelopen maanden aardig in de gaten gehouden. In Duitsland is de ochtendspits nooit helemaal weggeweest. In België zag je veel eerder dan in Nederland de eerste files alweer ontstaan. Ik denk dat Nederland, in tegenstelling tot het dragen van mondkapjes, wel een voorbeeldland was op het gebied van thuiswerken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 okt 2021, 22:29

Het is wel zo dat Belgische knelpunten filegevoeliger zijn dan in Nederland. De congestie zal eerder terugkeren op een knelpunt waar voorheen 7-8-10 uur file per dag stond (Antwerpen) dan een knelpunt waar dat maar 2 of 3 uur per dag was. Op veel snelwegen die de afgelopen 15 jaar in Nederland verbreed zijn staat nog steeds relatief weinig file (op een paar uitzonderingen na). Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten die nog niet aangepakt zijn.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 07 okt 2021, 22:34

Benzine over de 2 euro, de brandstofmotor in het verdomhoekje van de energietransitie en klimaatadaptatie, talloze investeringen in het OV... en toch blijft de auto onverslaanbaar. Zijn die gebruikers dan niet helemaal lekker of de beleidsmakers?

Ik denk ook dat thuiswerken juist de behoefte kan hebben vergroot aan onafhankelijk en flexibel vervoer. Toch maar naar kantoor voor een overleg, uurtje eerder beginnen met thuiswerken om 's middags even naar de Ikea te kunnen, makkelijker kinderen kunnen halen/brengen.
Chris schreef: do 07 okt 2021, 22:29 Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten die nog niet aangepakt zijn.
Als je Google Maps bekijkt dan staan verreweg de meeste files op knelpunten waar al 40-50 jaar een oplossing voor op de kaart staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 07 okt 2021, 22:42

paolie schreef: do 07 okt 2021, 22:25 ^^ heb Google de afgelopen maanden aardig in de gaten gehouden. In Duitsland is de ochtendspits nooit helemaal weggeweest. In België zag je veel eerder dan in Nederland de eerste files alweer ontstaan. Ik denk dat Nederland, in tegenstelling tot het dragen van mondkapjes, wel een voorbeeldland was op het gebied van thuiswerken.
Er zijn het afgelopen jaar ook grote werven opgestart op de grootste knelpunten (E314, R1, E34, E40, R0...) Waardoor er daar zelfs in putje Corona nog file stond. Het beeld had wellicht anders geweest bij normale omstandigheden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 08 okt 2021, 0:19

Wouter N14 schreef: do 07 okt 2021, 22:34 Ik denk ook dat thuiswerken juist de behoefte kan hebben vergroot aan onafhankelijk en flexibel vervoer. Toch maar naar kantoor voor een overleg, uurtje eerder beginnen met thuiswerken om 's middags even naar de Ikea te kunnen, makkelijker kinderen kunnen halen/brengen.
Ik herken dat zeker. Nu ik weer hele dagen op kantoor zit, fiets ik weer structureel. Werk ik maar een dagdeel op kantoor, dan is dat een verhoudingsgewijs veel grotere tijdsinvestering en is de auto wel heel aantrekkelijk - ook omdat dan tenminste heen- of terugreis toch wel buiten spits is. Maar goed, dat zorgt dan op zich ook wel voor een niet echt ongunstiger belasting van de weg door mij.

Dagen dat ik na kantoor even de kinderen moest halen, waren bij mij vroeger vaste prik auto. Gaf wat minder stress rond vertrek van kantoor en sluitingstijd opvang. Nu ga ik veel makkelijker eerder weg van kantoor op de fiets en werk dan nog even thuis voordat ik de kinderen ga halen. In de tussentijd misschien zelfs nog een beetje koken tijdens het wegschuiven van wat e-mails.

Kaasdrager
zandpaadje

Bericht door Kaasdrager » vr 08 okt 2021, 11:02

Wouter N14 schreef: do 07 okt 2021, 22:34 Benzine over de 2 euro, de brandstofmotor in het verdomhoekje van de energietransitie en klimaatadaptatie, talloze investeringen in het OV... en toch blijft de auto onverslaanbaar. Zijn die gebruikers dan niet helemaal lekker of de beleidsmakers?
Nou, talloze investeringen? Eerder in dit topic werd al genoemd dat de regering OV-bedrijven 5-8% wil laten bezuinigen, dat is het tegenovergestelde van investeren.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 08 okt 2021, 11:04

Ik meen dat WouterN14 hier op investeringen vanuit overheidswege doelt. Ten aanzien van het onderhoud is Prorail verantwoordelijk voor het railvervoer - ik heb daar geen bezuiniging op langs zien komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 nov 2021, 10:50

Het Mobiliteitsbeeld 2021 van het KiM: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... beeld-2021

Het CPB geeft economische verkenningen voor de middellange termijn tot en met 2025 in een basisraming (BR) en een pessimistisch scenario (PS). Het KiM vertaalt deze verkenningen door naar een toekomstverwachting voor de mobiliteit tot en met 2026.

Wegverkeer
Na de flinke dip in 2020 en 2021 zal het wegverkeersvolume op het hoofdwegennet in 2022 weer fors groeien in de basisraming (BR) en iets minder in het pessimistische scenario (PS). In 2022 (BR) respectievelijk 2023 (PS) kan het verkeersvolume daar weer op het niveau van 2019 uitkomen.

Voor 2026 verwacht het KiM dat de in totaal op het hoofdwegennet afgelegde afstand in de basisraming (BR) 9,5% boven die van 2019 ligt, tegenover 8% in het pessimis tische scenario (PS). Voor het totale wegverkeer op Nederlands grondgebied is het volume in 2026 naar verwachting 5% (BR) respectievelijk 4% (PS) hoger dan in 2019.

Het totale reistijdverlies op het hoofdwegennet zal in 2026 in de basisraming naar verwachting 31% hoger zijn dan in 2019, tegenover 27% in het pessimistische scenario. Uitbreiding van de wegcapaciteit in de periode tot en met 2026 zal de verwachte groei van het wegverkeer op het hoofdwegennet slechts gedeeltelijk kunnen opvangen. Daar staat tegenover dat het aandeel van het wegverkeer in de spitsen mogelijk afneemt in vergelijking met 2019, omdat mensen in onderzoek aangeven meer te zullen gaan thuiswerken, meer digitaal te gaan vergaderen en meer vanuit huisonderwijs te gaan volgen.