Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » di 23 nov 2021, 23:17

Wesso schreef: di 23 nov 2021, 23:04 ^^ Ik heb een antwoord gevonden op de website van de Duitse ambassade in Brussel. Of het nog actueel is weet ik alleen niet:
https://bruessel.diplo.de/be-de/-/2318032?openAccordionId=item-2320472-2-panel schreef:Wenn Sie durch Deutschland auf dem schnellsten Weg durchreisen, um nach Belgien oder in ein anderes Land zu gelangen, unterliegen Sie keiner Quarantänepflicht in Deutschland und müssen nicht die Einreiseanmeldung ausfüllen. Ein EU-Covid-Zertifikat (d.h. Nachweis der Impfung, Genesung oder Testung) ist auch bei der Durchreise ab dem 12. Lebensjahr erforderlich.
Als ik de informatie van de Rijksoverheid nog eens goed doorlees, lijkt het erop dat deze informatie nog actueel is. En zoals Waldo al zegt: even afwachten of het niet alsnog verandert. Als Duitsland hetzelfde gaat doen als Oostenrijk, zit ik trouwens zelf met een probleem, want mijn Janssen-vaccinatie is van 30 mei 2021... :( :roll:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 23 nov 2021, 23:55

^^ Er zijn nog teveel onzekere factoren. Er wordt momenteel gesproken over het vaccin beschikbaar maken voor kinderen van 6 t/m 11 jaar, en ook om mensen met Janssen een booster met Pfizer of Moderna aan te bieden. Of dat beide voor februari al gaat lukken is de vraag, maar het is uiteraard iets om nauwlettend in de gaten te houden.

Wat ook nog zou kunnen is dat je zoon besmet raakt omdat het virus momenteel veel op scholen rondraast. Dat kan een klein voordeel opleveren. Een collega van mij was een tijdje terug besmet en zijn kinderen waren ook besmet. Die waren onder de 12, maar konden dus wel een herstelcertificaat krijgen, wat ze tijdens de vakantie in Duitsland konden gebruiken om te overnachten. Anders hadden de kinderen elke keer getest moeten worden. Nu was het herstelcertificaat na een positieve GGD-test voldoende. Een geluk bij een ongeluk. Voorlopig is dat de enige manier waarop kinderen onder de 12 voor langere tijd een QR-code kunnen krijgen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 nov 2021, 10:44

Maar toch gaat het die richting op: Geen (regelmatige herhalings?)prik, geen vrij reizen meer.
AD schreef:Een gevaccineerde die zijn Europese coronareisbewijs wil behouden, moet na negen maanden een boosterprik halen, vindt de Europese Commissie. De commissie zal de EU-landen dat donderdag aanbevelen, meldt persbureau Bloomberg.
In mijn geval zou mijn certificaat dus eindigen op 25 april 2022. :emo:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2021, 11:45

Het vaccin moet nu zo snel mogelijk op commerciële basis beschikbaar komen voor mensen die omwille van reizen een (booster)prik of alternatief vaccin nodig hebben en niet kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 25 nov 2021, 11:52

Palance schreef: do 25 nov 2021, 10:44
AD schreef:Een gevaccineerde die zijn Europese coronareisbewijs wil behouden, moet na negen maanden een boosterprik halen, vindt de Europese Commissie. De commissie zal de EU-landen dat donderdag aanbevelen, meldt persbureau Bloomberg.
Wat een farce :facepalm:
Ik denk dat vooral iedereen bij Pfizer erg blij zal zijn: die hoeven zich financieel nooit meer zorgen te maken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 nov 2021, 12:29

Palance schreef: do 25 nov 2021, 10:44 Maar toch gaat het die richting op: Geen (regelmatige herhalings?)prik, geen vrij reizen meer.
In mijn geval zou mijn certificaat dus eindigen op 25 april 2022. :emo:
Schijnbaar wil men het aantal besmettingen door het dak laten vliegen. Dit is uiteraard een enorme stimulans voor Covid parties.
Laat de DJ Covid \ SARS-COV2 maar komen en we zingen met zijn allen: Let it Spread uit volle borst.
Dit laatste om de verspreiding nog een extra boost(er) te geven.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 25 nov 2021, 12:55

^^ ik zie het toch eerder als drukmiddel richting onwelwillende zorgvuldige regeringen om eindelijk eens haast te maken met die boosterprikken.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 25 nov 2021, 13:05

En als bijvangst wordt de geldigheid van mijn qr-code met 25% verkort, zodat ik wel weer verplicht ben om de allang bestelde booster van Pfizer te nemen voordat ik op vakantie kan. Ik heb een beter idee: ik maak vanaf nu 3 tientjes per jaar over naar Pfizer, en zij laten mij met rust. Kom ik niet aan hun business model, hoef ik die prik niet, everybody happy

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 14:08

Rogier schreef: do 25 nov 2021, 12:29 Schijnbaar wil men het aantal besmettingen door het dak laten vliegen. Dit is uiteraard een enorme stimulans voor Covid parties.
Laat de DJ Covid \ SARS-COV2 maar komen en we zingen met zijn allen: Let it Spread uit volle borst.
Ik snap echt helemaal niets van wat je hier zegt. Aantal besmettingen door het dak laten vliegen? Door vervolgvaccinaties? Huh?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 nov 2021, 14:10

T-hijs schreef: do 25 nov 2021, 14:08
Rogier schreef: do 25 nov 2021, 12:29 Schijnbaar wil men het aantal besmettingen door het dak laten vliegen. Dit is uiteraard een enorme stimulans voor Covid parties.
Ik snap echt helemaal niets van wat je hier zegt. Aantal besmettingen door het dak laten vliegen? Door vervolgvaccinaties? Huh?
Nee, doordat niet gevaccineerden massaal zich laten besmetten met Covid om een herstelbewijs te krijgen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 14:14

^^
En dat komt doordat een vaccinatie nog maar 9 maanden geldig is? Dat lijkt me toch stug. Iemand die zich niet wil laten vaccineren, wil zich niet laten vaccineren, klaar. Iemand die zich wel heeft laten vaccineren, zal toch ook z'n best doen om die booster te krijgen, lijkt me.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 25 nov 2021, 14:18

^^ Nederland wil het "zorgvuldig" doen dus probleem kan zijn dat je certificaat verlopen is voordat je nog maar kans maakt op dat extra prikje. Vooral de Janssen groep en de latenvijftigers kunnen in de problemen komen hiermee.
Voor mij heeft het nu nog geen haast trouwens, kan zowiezo ten vroegste half Januari om een 3e prik en heb tijd tot half April, ik mag tegen die tijd toch wel hopen dat het geregeld is dan.

Je kan misschien elders dan eerder die prik halen, al dan niet tegen betaling. Maar krijg die dan maar eens in je app...

Laatst gewijzigd door Davy op do 25 nov 2021, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 nov 2021, 14:19

Coen Tunnel schreef: do 25 nov 2021, 11:45 Het vaccin moet nu zo snel mogelijk op commerciële basis beschikbaar komen voor mensen die omwille van reizen een (booster)prik of alternatief vaccin nodig hebben en niet kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn.
In Duitsland kan iedereen vanaf 18 jaar die een boosterprik wil hebben deze (gratis) bij zijn of haar huisarts ophalen. Het is aanbevolen vanaf 6 maanden na je laatste prik, maar als je eerder wilt, mag dat ook. Er zijn namelijk genoeg vaccins beschikbaar. Voorlopig wordt vooral op Moderna gezet, mede omdat Duitsland nog veel Moderna op voorraad heeft en dit vaccin tegen de Delta-variant iets beter zou beschermen en een gemixte vaccinatie van Biontech/Pfizer en Moderna ook het immuunantwoord positief zou moeten versterken. Mensen die met Moderna voor het eerst zijn ingeënt, zouden echter dan een booster van Biontech moeten krijgen.

En om ook de sceptici wind uit de zeilen te halen heeft men in Duitsland besloten dat jongeren onder de 30 geen Moderna mogen krijgen, omdat er een uiterst minimale verhoogde kans op hartspierontstekingen bij de groep onder 30 is. Deze kans is weliswaar praktisch te verwaarlozen, toch heeft men daarom besloten om onder 30 alleen op Biontech/Pfizer (of straks Novavax) in te zetten.

Duitsland mag wat betreft qua infrastructuur wat van Nederland leren, maar dit soort dingen heeft Duitsland gelukkig weer wat beter voor elkaar. En je krijgt direct met je booster een nieuw certificaat mee dat ook onmiddelijk geldig is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 25 nov 2021, 14:35

Rogier schreef: do 25 nov 2021, 14:10 Nee, doordat niet gevaccineerden massaal zich laten besmetten met Covid om een herstelbewijs te krijgen.
Logisch gevolg van het debiele beleid en het 2G-drammen. Een positieve test fiksen heeft nu meer nut dan alle paar maanden een booster moeten halen omdat de geldigheid van je prik (goh, wie had dat verwacht...) met terugwerkende kracht wordt teruggeschroefd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 nov 2021, 14:48

SnarfFlevoland schreef: do 25 nov 2021, 14:19
Coen Tunnel schreef: do 25 nov 2021, 11:45 Het vaccin moet nu zo snel mogelijk op commerciële basis beschikbaar komen voor mensen die omwille van reizen een (booster)prik of alternatief vaccin nodig hebben en niet kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn.
In Duitsland kan iedereen vanaf 18 jaar die een boosterprik wil hebben deze (gratis) bij zijn of haar huisarts ophalen. Het is aanbevolen vanaf 6 maanden na je laatste prik, maar als je eerder wilt, mag dat ook. Er zijn namelijk genoeg vaccins beschikbaar. Voorlopig wordt vooral op Moderna gezet, mede omdat Duitsland nog veel Moderna op voorraad heeft en dit vaccin tegen de Delta-variant iets beter zou beschermen en een gemixte vaccinatie van Biontech/Pfizer en Moderna ook het immuunantwoord positief zou moeten versterken. Mensen die met Moderna voor het eerst zijn ingeënt, zouden echter dan een booster van Biontech moeten krijgen.

En om ook de sceptici wind uit de zeilen te halen heeft men in Duitsland besloten dat jongeren onder de 30 geen Moderna mogen krijgen, omdat er een uiterst minimale verhoogde kans op hartspierontstekingen bij de groep onder 30 is. Deze kans is weliswaar praktisch te verwaarlozen, toch heeft men daarom besloten om onder 30 alleen op Biontech/Pfizer (of straks Novavax) in te zetten.

Duitsland mag wat betreft qua infrastructuur wat van Nederland leren, maar dit soort dingen heeft Duitsland gelukkig weer wat beter voor elkaar. En je krijgt direct met je booster een nieuw certificaat mee dat ook onmiddelijk geldig is.
Kunnen mensen uit het buitenland hier ook gebruik van maken?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 15:16

Davy schreef: do 25 nov 2021, 14:18 ^^ Nederland wil het "zorgvuldig" doen dus probleem kan zijn dat je certificaat verlopen is voordat je nog maar kans maakt op dat extra prikje. Vooral de Janssen groep en de latenvijftigers kunnen in de problemen komen hiermee.
Voor mij heeft het nu nog geen haast trouwens, kan zowiezo ten vroegste half Januari om een 3e prik en heb tijd tot half April, ik mag tegen die tijd toch wel hopen dat het geregeld is dan.

Je kan misschien elders dan eerder die prik halen, al dan niet tegen betaling. Maar krijg die dan maar eens in je app...
Ik behoor tot die groep; ben 54 en heb op 30 mei Janssen gehad. Dus kom maar door met die booster!

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 nov 2021, 15:23

Dan ben je over 2,5 - 3 maanden aan de beurt. Half februari moet 60 plus gevaccineerd zijn. Daarna in 2 maanden de rest van de volwassenen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 16:03

^^
En ik hoop dat dat heel kort na half februari is, want eind februari ga ik met Junior naar Zweden, corona volente...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2021, 17:07

^^ Dan zit je tegen die tijd ook al bijna aan de 9 maanden na je vaccinatie.

Voor mij komt dat moment in april. In diezelfde periode (april/mei) heb ik ook een vakantie gepland. Als die booster verplciht wordt om de QR-code te behouden, wil ik die wel voor de vakantie kunnen halen, anders zul je weer zien dat het een gedoe wordt als ik terug moet vliegen: bij de terugreis zit ik op meer dan negen maanden na mijn laatste prik.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 17:10

^^ Ik heb hetzelfde met mijn vakantie in Zweden; een paar dagen na het verstrijken van die 9 maanden kom ik terug, met de auto, maar door Duitsland, waar ik met de veerboot aankom...

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » do 25 nov 2021, 17:49

^^ voor doorreis door Duitsland gelden geen beperkingen. Ik ben sinds 2020 al een paar keer met de boot vanuit Zweden in Duitsland gearriveerd, en er stond niemand te controleren. Mocht je toch gecontroleerd worden, dan geldt mijn eerste zin. Je erewoord in combinatie met je Nederlandse kenteken dient dan als afdoende bewijsmateriaal dat je inderdaad op doorreis bent.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 18:02

^^
Volgens de reiswijzer van de Rijksoverheid dien je aan een van de drie G's te voldoen voor doorreis...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 25 nov 2021, 18:12

De Rijksoverheid gaat niet over de de Duitse regels. Zelfs op het diepste dieptepunt van dit gedoe was transit uitgezonderd van test/prik/quarantaine/formulier-vereisten.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 18:16

Dat weet ik natuurlijk ook wel. Maar ook op de site van het Duitslandinstituut staat dit vermeld. Die baseren zich rechtstreeks op informatie van de Duitse overheid.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 25 nov 2021, 18:28

“Baseren op” is wat anders dan “zijn”. Het is een Duitsland-Instituut. Dat is geen Duitsland-doorreis-instituut. De uitzondering staat gewoon benoemd in de Einreiseverordnung:
https://www.bundesgesundheitsministeriu ... eisev.html

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » do 25 nov 2021, 18:31

Hier geeft de Duitse overheid toch aan dat voor doorreizen geen aanmeldplicht geldt, geen quarantaineplicht en geen testplicht:

https://www.auswaertiges-amt.de/de/qua ... e/2371468

Wat betreft de testplicht is het wat knullig geformuleerd, maar het komt er op neer dat dat bij doorreis alleen van toepassing is bij reizen per vliegtuig.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 25 nov 2021, 18:41

Oké, oké, ik ben overtuigd. Nu nog zien dat ik geen problemen in Zweden krijg...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 nov 2021, 21:15

Rogier schreef: do 25 nov 2021, 14:48 Kunnen mensen uit het buitenland hier ook gebruik van maken?
Jein, alleen als je in Duitsland werkt of daar ergens medische hulp verleend. Voor de rest helaas niet. Maar mogelijk dat een random huisarts je tegen betaling ook als buitenlander een prik geeft.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 nov 2021, 21:18

SnarfFlevoland schreef: do 25 nov 2021, 21:15
Rogier schreef: do 25 nov 2021, 14:48 Kunnen mensen uit het buitenland hier ook gebruik van maken?
Jein, alleen als je in Duitsland werkt of daar ergens medische hulp verleend. Voor de rest helaas niet. Maar mogelijk dat een random huisarts je tegen betaling ook als buitenlander een prik geeft.
Bedankt voor de reactie.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 26 nov 2021, 17:00

Nou, ik ben benieuwd.

Ik heb voor drie nachten (27 tot en met 30 december) een hotel geboekt in Blankenberge, België. Even eruit, hopelijk lekker dineren, omgeving bekijken, zoals Brugge en het Vlaamse platteland. En wellicht ook Diksmuide, Roeselare, Kortrijk, Waregem etc. :vlag-be: 8-)
Donateur Vereniging Wegenforum