Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Binnen bebouwde kom: 50 wordt 30 km/h

Bericht door Palance » wo 01 dec 2021, 19:48

In Rotterdam zijn al diverse wegen met een adviessnelheid van 30 (o.a. de Coolsingel).

Ik zie het al gebeuren dat je maar 30 mag in de Maastunnel en het tunneltracé :geeuw:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 dec 2021, 19:53

Het klopt ook niet:
https://goo.gl/maps/BtFhXPott2z8d6qQ6

Eerlijk toegegeven, dit is wel een voorstad. Maar de limiet is dus geen 30...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 01 dec 2021, 20:30

Ik heb het vermoeden dat die spectaculaire buitenlandse voorbeelden voorheen voornamelijk 50 km/h zonder 30-zones waren. En als je de boel dan verlaagt naar 30 km/h gaat dat natuurlijk wel schelen.

Zelf heb ik wel eens zitten denken aan 30 bibeko en 60 bubeko standaard maken, en dan aan het bord :B1: de betekenis '+ 20 km/h' geven om een bordenwoud aan snelheidsborden juist op doorgaande wegen te voorkomen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 01 dec 2021, 20:37

50 is volgens sommigen te snel en volgens anderen is 30 juist te langzaam.

In Nederland polderland zou je dan verwachten dat 50 wordt verlaagd naar 40. Maar nee dat kan natuurlijk niet want die vmax bestaat niet in de boeken.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 01 dec 2021, 20:40

^^ 40 binnen de kom, 70 buiten de kom, 90 op autowegen en 110 of 130 op snelwegen. Dan kan er rigoureus in het bordenwoud gesnoeid worden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 01 dec 2021, 20:47

^^ De bebouwde kom leent zich over het algemeen niet zo voor een algemene limiet.

Op gewone doorgaande wegen (GOW) is 50 vaak prima. Maar als het profiel krapper wordt en er langsparkeren is (GOW, buurtontsluitende ETW), dan is 40 prettiger. En ga je van de doorgaande wegen af, en dan bedoel ik echt woonstraten, dan hoef je echt niet harder dan 30. En in woonerven mag je weliswaar 15, maar het is verdraaid lastig om met een auto langzamer dan 20 te rijden.

90 op enkelbaans autowegen, 110 op expreswegen en 130 op autosnelwegen ben ik helemaal met je eens. Maar 70 bubeko... nee, liever niet.

Je kun het trouwens ook op z'n Noors of Zweeds doen: gewoon voor elk wegvak een snelheidsbord neerzetten dat past. Dus gewoon 60-80-70-50-40-60-80-90-70 op een willekeurige route. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 01 dec 2021, 20:57

Op plekken waar je makkelijk 50 kan, zal veel verkeer 50 rijden. Is het krap, smal, bochtig, druk, veel ander verkeer etc. dan zullen (vrijwel) alle automobilisten automatisch of min of meer gedwongen langzamer rijden. Wellicht 30 of 35 of met een beetje geluk 40. Feitelijk heb je hier in de meeste gevallen eigenlijk niet eens een formele limiet voor nodig. Kortom: of de limiet nou 50 of 30 of een mix van beide moet worden, is vooral leuk voor deskundigen en verder vooral een item waar men aan de linkerkant van het politieke spectrum uit politieke overwegingen wat van wil vinden.

En met dit laatste is men in een aantal (linksere) steden met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht dus druk mee bezig. En het is vooral treurig dat allerhande media dit als een serieus item in hun berichtgeving meenemen. En wellicht nog treuriger dat men het dan niet heeft over de mogelijke nadelen van een lagere limiet c.q. wanneer het verkeer langzamer zou gaan rijden. Te weten reistijdverlies, maar vooral een hogere uitstoot van o.a. CO2.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 01 dec 2021, 21:21

Palance schreef: wo 01 dec 2021, 19:35 In de papieren editie van het AD stond als genoemd argument dat Oslo en Helsinki ook 30 km/h hadden EN dat er daarom nul verkeersdoden zouden zijn.
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht vragen de landelijke politiek in een brandbrief de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u 'met spoed' te regelen. De Kamer is al akkoord, maar het ministerie vindt wetsaanpassingen tot nu toe niet nodig. Momenteel geldt op bijna de helft van de wegen in die steden al 30 km/u. Maar dat is 'lang niet voldoende'.

De Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries wijst er op 'dat 80 procent' van de verkeersslachtoffers op wegen valt waar 50 km/u geldt. ,,Willen we naar nul verkeersslachtoffers dan moet de snelheid omlaag naar 30 km/u. In Oslo en Helsinki is dat ook gelukt."
Een paar pagina’s verderop wordt dat laatste ietsjes meer genuanceerd
Hij wijst er op 'dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers' binnen de bebouwde kom op 50-kilometerwegen valt. In 2020 stierven er 610 mensen in het verkeer, onder wie 229 fietsers en 41 voetgangers. Het is de reden dat het bestuur van onze grootste steden Helsinki en Oslo achterna willen. Die hebben het aantal verkeersdoden naar bijna nul teruggebracht.
Lood om oud ijzer, want dan komt 90% van de slachtoffers op 30-km-wegen te vallen :emo: Ik durf zelfs wel te stellen dat het aantal slachtoffers, ook ernstige, zal toenemen met dit plan.
En het zijn dezelfde wethouders die al moe en moedeloos worden van al "het gezeur" met klachten over het "vreselijke harde rijden" op de huidige 30-wegen en daar vage beloftes en mooie toezeggingen voor doen en halfbakken maatregelen nemen.
En het zijn dezelfde wethouders die niet snappen of willen snappen waarom handhaving op de huidige 30-wegen al zo lastig is.
Ik ben ook wel benieuwd wanneer en in welke mate dit plan neergesabeld wordt door de hulpdiensten en het OV.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 01 dec 2021, 21:33

Chris schreef: wo 01 dec 2021, 19:44 Oslo en Helsinki zijn van die typische steden met een gridpatroon in het centrum: veel kruispunten op korte afstand, waar je in de praktijk de 50 amper al haalde. In Den Haag, Rotterdam en Amsterdam heb je ook dat karakter wel in de oudere delen van de stad. Maar daar is in de praktijk toch bijna alles al 30? In bijna heel Nederland zijn alleen de hoofdwegen nog 50. Ja er zullen altijd wel wat uitzonderingen zijn maar dat is globaal toch wel overal hetzelfde.

Maar er zullen altijd uitzonderingen blijven: wegen waar weinig of geen conflicten zijn met langzaam verkeer, wegen die gebouwd zijn als ontsluitingswegen, wegen met minder bebouwing dicht langs de weg, etc. Die kunnen prima 50 blijven. Of soms zelfs 70.

Lange stukken 30 zijn niet handhaafbaar. Dat zie je nu al op wijkontsluitingswegen, als het ook maar 200 meter recht is dan ligt de snelheid snel tussen de 40 en 50. Laat staan op wegen die altijd al op 50 ontworpen zijn geweest.

Er is al een probleem met de geloofwaardigheid van snelheidslimieten in Nederland. Kijk maar eens hoe veel mensen fors te hard rijden bij 'wegwerkzaamheden'. Of de 100 limiet op autosnelwegen. Alles domweg naar 30 brengen maakt dat zeker niet beter.
Ik ben het volledig met je eens.

Je ziet in Nederland veel vaker dat men de snelheidsbeperking negeert omdat deze simpelweg niet geloofwaardig is.
Een voorbeeld zijn die 'tijdelijke' borden op de snelweg met 90 , met daaronder 'slecht wegdek' je ziet op dit soort plekken nauwelijks bestuurders die gas terugnemen.. In anderen landen is de weg in dit soort gevallen echt in slechte toestand, maar omdat je in Nederland een wirwar aan dit soort boorden hebt, en omdat die waarschuwing 9 van de 10 gevallen overbodig is, neemt niemand dit meer serieus.

Nederland heeft nu een enorm benauwd beleid, wat betreft het inrichten van wegen. Maar schijnbaar is het voor de politiek nooit goed genoeg.

Laatst reed ik een stuk door de Achterhoek, de limiet was op een polderweg 60, met om de zoveel meter een drempel, en natuurlijk heeft rechts overal voorrang... Later kwam je de bebouwde kom in, gelijk een 30 limiet, rechts natuurlijk weer in de voorrang ..

Toen ik in de buurt van Bocholt de grens overging voelde het rijden gewoon bevrijdend aan, overal 100 , tenzij een 70 bord... In de bebouwde kom lekker met 50 toeren in de voorrang, heerlijk. :)

hneel
autoweg

Bericht door hneel » wo 01 dec 2021, 21:55

Palance schreef: wo 01 dec 2021, 19:48 In Rotterdam zijn al diverse wegen met een adviessnelheid van 30 (o.a. de Coolsingel).

Ik zie het al gebeuren dat je maar 30 mag in de Maastunnel en het tunneltracé :geeuw:
Ja, precies. Ik vind 50 in de Maastunnel of op de Maasboulevard al slaapverwekkend. In de wijken is alles allang al 30.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 01 dec 2021, 21:57

CasablancaMarocco schreef: wo 01 dec 2021, 21:33 Ik ben het volledig met je eens.

Je ziet in Nederland veel vaker dat men de snelheidsbeperking negeert omdat deze simpelweg niet geloofwaardig is.
Een voorbeeld zijn die 'tijdelijke' borden op de snelweg met 90 , met daaronder 'slecht wegdek' je ziet op dit soort plekken nauwelijks bestuurders die gas terugnemen.. In anderen landen is de weg in dit soort gevallen echt in slechte toestand, maar omdat je in Nederland een wirwar aan dit soort boorden hebt, en omdat die waarschuwing 9 van de 10 gevallen overbodig is, neemt niemand dit meer serieus.

Nederland heeft nu een enorm benauwd beleid, wat betreft het inrichten van wegen. Maar schijnbaar is het voor de politiek nooit goed genoeg.

Laatst reed ik een stuk door de Achterhoek, de limiet was op een polderweg 60, met om de zoveel meter een drempel, en natuurlijk heeft rechts overal voorrang... Later kwam je de bebouwde kom in, gelijk een 30 limiet, rechts natuurlijk weer in de voorrang ..

Toen ik in de buurt van Bocholt de grens overging voelde het rijden gewoon bevrijdend aan, overal 100 , tenzij een 70 bord... In de bebouwde kom lekker met 50 toeren in de voorrang, heerlijk. :)
Ha! Vooral dat laatste was afgelopen zaterdag ook mijn ervaring! Even lekker wezen toeren over het Duitse OWN. Inderdaad: overal 100, op gevaarpunten even naar 70 en in de bebouwde kom terug naar 50, zonder rare slingers en bloembakken op de weg. En alles keurig in de voorrang. Wát een overzichtelijke wegen hebben ze daar eigenlijk. In Nederland ben je meer bezig met je snelheid en het ontwijken van allerlei obstakels dan op de daadwerkelijke verkeerssituaties.

Ik voelde me als automobilist in Duitsland echt weer serieus genomen. Dan ga je je ook wel beter gedragen op de weg. De geloofwaardigheid op het Nederlandse OWN is bij mij allang verdwenen.
I'm average height... in Thailand.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 01 dec 2021, 22:21

In 2018 ben ik door Helsinki gereden en wat het artikel beweert is onzin:
De doorgaande en hoofdwegen in Helsinki zijn 40km/h of 50km/h. Dat is ook zo voor een paar hoofdstraten in Tampere-Centrum & Turku-Centrum: Max 40.

Ja, er zijn zones 30 in Helsinki en Turku -- maar die situaties zijn vergelijkbaar met de 30-zones in de genoemde steden.

Ter aanvulling:
Ook de snelwegring van Helsinki heeft al last van hetzelfde euvel als hier: Men wil gewoon harder dan de limit van 80 km/h (omdat het niet geloofwaardig is) -- Niets voor niets dat het daar bezaaid is met flitspalen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 dec 2021, 9:51

Ook Leeuwarden meldt zich in het rijtje met steden die willen dat 30 de nieuwe norm wordt:
https://lc.nl/friesland/Leeuwarden-wil- ... 04106.html

Opvallend:
- 70% van de wegen in deze gemeente heeft al een vmax van 30 km/u
- De raad wil de snelheidsverlaging geleidelijk invoeren, te beginnen met enkele wegen waar nu 50 km wordt gereden waar vrijliggende fietspaden ontbreken.

Die laatste aanpak vraagt geen dure herinrichtingen, maar past minder goed binnen een algehele verlaging van de vmax van 50 naar 30. Je zult op veel plaatsen borden met de hogere vmax 50 moeten plaatsen die je in afwachting van toekomstige herinrichtingen wilt uitzonderen.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 02 dec 2021, 11:59

CasablancaMarocco schreef: wo 01 dec 2021, 21:33 Je ziet in Nederland veel vaker dat men de snelheidsbeperking negeert omdat deze simpelweg niet geloofwaardig is.
Ik lees in de berichtgeving inderdaad de wens van de gemeenten om wegen 30 km/uur te maken zonder de inrichting aan te hoeven passen. Dan krijg je natuurlijk volop situaties waar die max snelheid totaal niet geloofwaardig is. En als dan blijkt dat er massaal te hard gereden wordt zal ook de roep komen om flitspalen, want dat is natuurlijk makkelijker dan de weginrichting aan te passen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 02 dec 2021, 12:36

Nee, je kunt op dat soort wegen geen snelheidscontroles uitvoeren, omdat er niet op gehandhaafd kan worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 02 dec 2021, 14:14

^^ In BE staan er toch wel vaker controles op snelheid in zone 30's hoor. Dus daar kan wel degelijk op gehandhaafd worden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 dec 2021, 14:19

Ehuls schreef: do 02 dec 2021, 11:59 Ik lees in de berichtgeving inderdaad de wens van de gemeenten om wegen 30 km/uur te maken zonder de inrichting aan te hoeven passen.
Probleem voor gemeenten momenteel is dat we officieel maar twee typen wegen kennen binnen de kom:
- erftoegangswegen: 30 km/u, voorrang van rechts, gemengd verkeer, geen doorgaand verkeer, snelheidsremmende maatregelen (drempels, plateaus, versmallingen) en bij voorkeur klinkerverharding.
- ontsluitingswegen: 50 km/u (of 70 km/u), voorrangswegen, gescheiden fietsvoorzieningen, géén snelheidsremmende maatregelen (vanwege bijvoorbeeld nood- en hulpdiensten of OV), asfalt.

Een heleboel wegen binnen de kom zijn echter niet in te delen in een van beide categorieën. Meestal omdat ze te smal zijn voor gescheiden fietsvoorzieningen, maar een te belangrijke rol in het netwerk kennen om af te waarderen naar volwaardige erftoegangsweg. Vanuit bewoners komt meestal de vraag om op dergelijke wegen 30 in te stellen. Maar officieel mag dat dus niet, vanwege het feit dat de wegen niet als officiële 30-weg in te richten zijn. Dat blijkt lastig uit te leggen aan veel bewoners.

Vandaar dat ik de roep van gemeenten wel begrijp. Die komt er eigenlijk op neer dat men graag de categorie gebiedsontsluitingsweg 30 km/u wil toevoegen aan de keuzemogelijkheden. Wél geschikt voor doorgaand verkeer, geen eis voor gescheiden fietsvoorzieningen (fietsstroken voldoende), wel de mogelijkheid tot het instellen van enkele (niet al te ingrijpende) snelheidsremmende maatregelen zoals bijvoorbeeld een verhoogde middenberm of versmallingen, en daarbij de mogelijkheid tot instellen van 30, hetgeen op deze wegen vaak ook de gangbare snelheid is tijdens de drukke uren.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 02 dec 2021, 15:07

Tja, heb je straks de situatie dat een weg die voorheen buiten de bebouwde kom 80 km/u was; nu bibeko 50 is geworden zonder aanpassingen (bijv. Udenseweg/Corridor in Veghel) en dan 30 zou moeten worden. Of 30 op de 2x2 Prof. Dorgelolaan/Fellenoord in Eindhoven. Dat gelooft toch niemand?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 dec 2021, 15:13

^^ is ook niet de bedoeling. Dat soort wegen blijven gewoon 50 of 70.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 02 dec 2021, 17:24

paolie schreef: do 02 dec 2021, 14:19
Vandaar dat ik de roep van gemeenten wel begrijp. Die komt er eigenlijk op neer dat [..] en daarbij de mogelijkheid tot instellen van 30, hetgeen op deze wegen vaak ook de gangbare snelheid is tijdens de drukke uren.
Maar als de snelheid in de praktijk veelal toch al niet veel hoger is dan 30 km/h, waarom zou je de Vmax dan formeel ook op die 30 km/h willen / moeten hebben? Dat er op rustigere momenten 45 of 50 km/h wordt gereden hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?

hneel
autoweg

Bericht door hneel » do 02 dec 2021, 17:43

paolie schreef: do 02 dec 2021, 15:13 ^^ is ook niet de bedoeling. Dat soort wegen blijven gewoon 50 of 70.
Wat voor soort straten dan wel? Alle andere zijn toch overal al 30?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 dec 2021, 18:21

^^ het gaat om bijvoorbeeld dit soort wegen:
https://goo.gl/maps/5mB2QSgnWA7BZUdM8

Te smal voor 50, te druk om af te waarderen tot erftoegangsweg met bijbehorende kenmerken.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 dec 2021, 18:24

Rein schreef: do 02 dec 2021, 17:24
paolie schreef: do 02 dec 2021, 14:19
Vandaar dat ik de roep van gemeenten wel begrijp. Die komt er eigenlijk op neer dat [..] en daarbij de mogelijkheid tot instellen van 30, hetgeen op deze wegen vaak ook de gangbare snelheid is tijdens de drukke uren.
Maar als de snelheid in de praktijk veelal toch al niet veel hoger is dan 30 km/h, waarom zou je de Vmax dan formeel ook op die 30 km/h willen / moeten hebben? Dat er op rustigere momenten 45 of 50 km/h wordt gereden hoeft toch helemaal geen probleem te zijn?
Juist die wat rustigere momenten kunnen voor fietsers gevaarlijk zijn.
En met instellen van permanent 30 zou een bijkomend effect kunnen zijn dat automobilisten uitwijken naar volwaardige 50-wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 dec 2021, 19:14

paolie schreef: do 02 dec 2021, 18:21 ^^ het gaat om bijvoorbeeld dit soort wegen:
https://goo.gl/maps/5mB2QSgnWA7BZUdM8

Te smal voor 50, te druk om af te waarderen tot erftoegangsweg met bijbehorende kenmerken.
In Zwolle is er ook veel discussie over een vergelijkbare weg: https://goo.gl/maps/rQ62JL7BeZFacN1d8

Al is die nog een stukje breder dan die in Amstelveen.

Maar dit zijn typisch de 'grijze wegen', teveel verkeersfunctie om het een erftoegangsweg te maken, maar wel relatief smal.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 02 dec 2021, 20:33

Het staat de gemeente sowieso vrij om dat soort wegen te integreren in een 'zone 30' lijkt me.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 02 dec 2021, 20:43

^^ ja en nee. Je kan het doen, maar dan voldoet de weg niet aan de inrichtingseisen en intensiteiten die gesteld worden aan een zone-30, hetgeen vrijwel altijd tot een negatief advies van de politie op het verkeersbesluit leidt. En door bewoners kan succesvol bezwaar gemaakt worden tegen zo’n plan. Bij ongevallen kan het zelfs tot schadeclaims leiden.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 02 dec 2021, 20:49

In Hattem hebben ze een van de belangrijkste hoofdwegen van het dorp gedegradeerd tot zone 30...

Hier mag je officieel nog maar 30.. totaal ongeloofwaardig.
https://goo.gl/maps/aRRhUaTn8YhvCgpe9

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 02 dec 2021, 22:23

Op deze weg in mijn dorp mag je ook maar 30 km/u. Hoe dan?! Vind je het gek dat letterlijk iedereen hier 50+ rijdt?! :rooie:
I'm average height... in Thailand.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 03 dec 2021, 12:23

paolie schreef: do 02 dec 2021, 20:43 ^^ ja en nee. Je kan het doen, maar dan voldoet de weg niet aan de inrichtingseisen en intensiteiten die gesteld worden aan een zone-30, hetgeen vrijwel altijd tot een negatief advies van de politie op het verkeersbesluit leidt. En door bewoners kan succesvol bezwaar gemaakt worden tegen zo’n plan. Bij ongevallen kan het zelfs tot schadeclaims leiden.
Maar wat willen de gemeenten in Den Haag dan bereiken? Dat ze dan niet hoeven te voldoen aan de inrichtingseisen en intensiteiten voor een zone-30? Dus het komt er op neer dat ze een nog grotere puinhoop willen creëren dan het al is (met het Amsterdamse snorfietsenbeleid en de milieuzones in het achterhoofd) en de burger flink boetes laten betalen?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 03 dec 2021, 12:58

Het CROW heeft onlangs een afwegingskader uitgebracht voor de GOW30.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge