Bericht
door Hajo » za 18 dec 2021, 15:06
Ik denk dat Erdohan en zijn kliek veel geld verdienen met deze toenemende inflatie.
Alleen dat zou de koppigheid van Erdohan kunnen verklaren door er steeds weer op te staan dat de rente omlaag moet. Om inflatie te beteugelen moet de rente juist omhoog. Daarmee neemt de geldhoeveelheid af waardoor geld "krapper" wordt en de waarde ervan dus stijgt.
Op de beurs kun je in "puts" en "calls" handelen: geld beleggen waarbij je ervan uit gaat, er op gokt in feite, dat de koers van een bepaald aandeel stijgt (put) of daalt (call).
Om een goede inschatting te maken of de waarde van een aandeel in de toekomst zal stijgen of dalen, hou je onder andere de resultaten van dat bedrijf in de gaten. Stijgt bijvoorbeeld hun omzet, dan is het mogelijk dat de waarde van het aandeel omhoog gaat. Je koopt dan "puts" op een pakketje aandelen, je gaat er dus vanuit dat de prijs van het aandeel stijgt. Als dat zo is, verdien je daar geld mee. Daalt de waarde van het aandeel echter, dan verlies je geld.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij bestaat er ook zo'n systeem in de valuta handel. De koers van een munt kan dalen of stijgen, waar je in kunt beleggen: je kijkt naar de economische indicatoren van een land, en je "gokt" aan de hand daarvan of de plaatselijke munt in waarde gaat stijgen of gaat dalen.
Erdohan en kliek hebben die informatie uit eerste hand. Rechtstreeks vanuit de Turkse Centrale Bank en het ministerie van Economische Zaken. Met een bankpresident die doet wat Erdohan vraagt, de rente verlagen wat de inflatie aanwakkert, zit hij op een steeds vetter wordende bankrekening. Mits hij uiteraard geld heeft belegd met het idee dat de lira steeds minder waard wordt. En dat kan door de rente te verlagen in plaats van te verhogen. Kassa.
Dat hierdoor de gewone Turk zijn salaris, spaarcentjes en pensioen steeds minder waard ziet worden, zal hem worst wezen.
Donateur Vereniging Wegenforum