Mobiliteitsbeleid Rutte III
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III
Precies, onze focus ligt begrijpelijkerwijs op de wegenbouw, maar me dunkt dat er geen ander werk ligt.
-
- Moderator
Toch gaat het niet goed, zie ook dit Cobouw artikel: Omzet bouw gestegen, gww blijft flink achter
'blijft flink achter'.
Of RTL Nieuws: 'Totale omzet bouw flink omhoog, maar niet in weg- en waterbouw'
De grond-, water- en wegenbouw droegen niet bij aan de hogere omzet, daar daalde de omzet juist. Volgens kenners vanwege het overheidsbeleid.
Waterbouwprojecten zijn ook geraakt door de stikstofcrisis. Daar komt bij dat waterbouwprojecten zoals dijkversterkingen vaak direct in of bij Natura 2000 zijn.
'blijft flink achter'.
De grond-, water- en wegenbouw droegen niet bij aan de hogere omzet, daar daalde de omzet juist. Volgens kenners vanwege het overheidsbeleid.
Waterbouwprojecten zijn ook geraakt door de stikstofcrisis. Daar komt bij dat waterbouwprojecten zoals dijkversterkingen vaak direct in of bij Natura 2000 zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Dan moet men eens een doorbraak forceren in het stikstofdossier
maar wat dat betreft heb ik weinig vertrouwen in de huidige generatie politici.

-
- Moderator
Er is al een nieuwe wet aangenomen: Wet stikstofreductie en natuurverbetering. En er zijn nieuwe rekenregels vastgesteld. Nu nog afwachten of dat standhoudt bij de Raad van State.
Maar dit is een probleem dat niet in een jaar of paar jaar is opgelost. Op projectbasis worden nu links en rechts de emissierechten van agrarische bedrijven opgekocht.
Maar dit is een probleem dat niet in een jaar of paar jaar is opgelost. Op projectbasis worden nu links en rechts de emissierechten van agrarische bedrijven opgekocht.
-
- autoweg
Het is omzet, belangrijk, maar er is natuurlijk meer. Omzet kan ook omhoog schieten door de stijgende huizenprijzen en materiaalkoten.. niet zozeer door de hoeveelheid extra projecten.Chris schreef: ↑za 18 sep 2021, 10:34 Toch gaat het niet goed, zie ook dit Cobouw artikel: Omzet bouw gestegen, gww blijft flink achter
'blijft flink achter'.
(..)
Nu is dit een vergelijk van één kwartaal.
Ja, dat verbouwers en klusbedrijven het gierend druk hebben is verklaarbaar..
Wel goed om te lezen dat de verleende vergunningen voor nieuwbouwwoningen op redelijke peil is. Dát was bij het begin van de stikstofcrisisellende wel een dingetje.. toen er nauwelijks bouwvergunningen werden afgegeven.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik ben met de nieuwe wetgeving bekend, maar ik merk dat vanuit mijn werkgever dat er problemen zijn om onze vestigingen te vernieuwen vanwege te hoge depositie 50 km verderop.Chris schreef: ↑za 18 sep 2021, 15:42 Er is al een nieuwe wet aangenomen: Wet stikstofreductie en natuurverbetering. En er zijn nieuwe rekenregels vastgesteld. Nu nog afwachten of dat standhoudt bij de Raad van State.
-
- Moderator
Het Infrastructuurfonds is nu met de begroting voor 2022 vervangen door het Mobiliteitsfonds. Dit was al langer gepland en is nu dus voor het eerst onder die naam een onderdeel van de Rijksbegroting.
De begroting van het Mobiliteitsfonds bedraagt € 14,5 miljard voor 2022. Iets meer dan de helft hiervan is een boekhoudkundige schuif vanwege de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan, eenmalig opgenomen voor € 7,3 miljard.
In het MIRT is een aantal nieuwe projecten opgenomen:
• A27 Almere Haven - Knooppunt Eemnes
• Buitendijkse Slibsedimentatie Eems-Dollard
• CID Binckhorst (valt onder MoVe programma)
• Ecologische Waterkwaliteit Friese IJsselmeerkust
• Eemszijlen Groote Polder
• Hub ’s-Hertogenbosch
• Integraal Riviermanagement (IRM)
• Koehool-Lauwersmeer
• Lauwersmeer-Vierhuizergat
• MIRT Onderzoek Netwerkstrategie HWN/OWN Brainport Eindhoven
• N35 Wijthmen-Nijverdal
• Noord Hollandse Markermeerkust
• Onderzoek Sluis Grave
• Oostvaardersoevers
• PHS Alkmaar - Amsterdam
• PHS Nijmegen
• Toekomstvast Spoor Zuidoost-NL
• Wieringerhoek
De begroting van het Mobiliteitsfonds bedraagt € 14,5 miljard voor 2022. Iets meer dan de helft hiervan is een boekhoudkundige schuif vanwege de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan, eenmalig opgenomen voor € 7,3 miljard.
In het MIRT is een aantal nieuwe projecten opgenomen:
• CID Binckhorst (valt onder MoVe programma)
• Eemszijlen Groote Polder
• Hub ’s-Hertogenbosch
• Integraal Riviermanagement (IRM)
• Koehool-Lauwersmeer
• Lauwersmeer-Vierhuizergat
• MIRT Onderzoek Netwerkstrategie HWN/OWN Brainport Eindhoven
• N35 Wijthmen-Nijverdal
• Onderzoek Sluis Grave
• Oostvaardersoevers
• PHS Alkmaar - Amsterdam
• PHS Nijmegen
• Toekomstvast Spoor Zuidoost-NL
• Wieringerhoek
-
- 2x2 autosnelweg
Nodig en vrij makkelijk te realiseren. Wanneer gaan de asfaltmachines draaien?
Wat is de relatie met mobiliteit? Of vallen zwemmende vissen daar ook onder?
Ook bij andere projecten vraag ik me af of de nieuwe naam voor het Infrastructuurfonds de lading van de inhoud beter dekt.
• N35 Wijthmen-Nijverdal
Behelst dit de integrale verbreding naar 2x2? Wat is de verwachting qua planning?
Mooi dat er geïnvesteerd wordt in het spoor in het zuiden maar ik mis de Lelylijn. Het is logisch dat dit kabinet geen grote keuzes meer maakt over infrastructuur en woningbouw maar waar er gestrooid wordt met miljarden verdient die lijn meer prioriteit dan het veelbelovende rapport dat ergens in een la is verdwenen, wat het tot nu toe is.
Nodig en vrij makkelijk te realiseren. Wanneer gaan de asfaltmachines draaien?
Wat is de relatie met mobiliteit? Of vallen zwemmende vissen daar ook onder?
Ook bij andere projecten vraag ik me af of de nieuwe naam voor het Infrastructuurfonds de lading van de inhoud beter dekt.
• N35 Wijthmen-Nijverdal
Behelst dit de integrale verbreding naar 2x2? Wat is de verwachting qua planning?
Mooi dat er geïnvesteerd wordt in het spoor in het zuiden maar ik mis de Lelylijn. Het is logisch dat dit kabinet geen grote keuzes meer maakt over infrastructuur en woningbouw maar waar er gestrooid wordt met miljarden verdient die lijn meer prioriteit dan het veelbelovende rapport dat ergens in een la is verdwenen, wat het tot nu toe is.
-
- expressweg
A27: 4 Natura2000-gebieden (water, heide, bos & ? ) in een straal van 25 km. Gaat nog even duren dus.
-
- Secretaris
De N50 Hattemerbroek - Kampen schittert door afwezigheid, al zal het nog wat vroeg zijn na de vaststelling van de IMA-2021 en de grove kosteninschatting van verdubbeling in opdracht van de provincie(s). Hopelijk wordt dit wegvak wel geagendeerd in de jaarlijkse overlegronde Bestuurlijk Overleg MIRT.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
De N50 bij Kampen is opgenomen voor € 5 miljoen. De A73 bij Zaarderheiken eveneens. Het zou mij niet verbazen als de plankosten van deze projecten hoger zijn dan de aanlegkosten...
-
- stadsweg
Zaken als de aanpak van de verkeersveiligheid van de N9 is helaas niet opgenomen, evenmin de N50 waar ook inderdaad meer actie welkom zou zijn. Ook had ik de A4 wel in dit overzicht verwacht met het gedeelte bij Burgerveen en anders wel ter hoogte van het Kethelplein knooppunt.
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- autoweg
Vandaag in de Cobouw een artikel over de tekorten op de infrabegroting. https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2021 ... -101300111
Hierin staat o.a. dat alle projecten die nog in voorbereiding/ontwerp zijn nu stil liggen omdat er geen financiële middelen zijn. Op korte termijn zou dit echter geen impact hebben omdat de projecten al stil lagen ivm de stikstofproblematiek. Daarnaast zou het al dan niet doorgaan van de verbreding van de A27 bij Utrecht op de formatietafel liggen.
Hierin staat o.a. dat alle projecten die nog in voorbereiding/ontwerp zijn nu stil liggen omdat er geen financiële middelen zijn. Op korte termijn zou dit echter geen impact hebben omdat de projecten al stil lagen ivm de stikstofproblematiek. Daarnaast zou het al dan niet doorgaan van de verbreding van de A27 bij Utrecht op de formatietafel liggen.
-
- autoweg

Dus een dergelijk detailniveau lijkt mij ongewenst.

-
- 2x2 autosnelweg
Grote zorgen kabinet over Schiphol, aantal vluchten mogelijk fors omlaag
Net als bij het stikstofprobleem heeft de overheid de zaken niet goed voor elkaar qua vergunningen. En ook hier dreigen automobilisten de dupe te worden van politieke heilige huisjes: verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 80 km/u lonkt.
De gevreesde krimp van het aantal vluchten met 20% lijkt me gezien de klimaatdoelstellingen zo slecht nog niet. Dit voorkomen is zeker niet de draconische maatregelen waard waar het demissionaire kabinet nu naar kijkt.
Net als bij het stikstofprobleem heeft de overheid de zaken niet goed voor elkaar qua vergunningen. En ook hier dreigen automobilisten de dupe te worden van politieke heilige huisjes: verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 80 km/u lonkt.
De gevreesde krimp van het aantal vluchten met 20% lijkt me gezien de klimaatdoelstellingen zo slecht nog niet. Dit voorkomen is zeker niet de draconische maatregelen waard waar het demissionaire kabinet nu naar kijkt.
-
- 2x5 autosnelweg
Schiphol kan zeker niet ongebreideld blijven groeien, alleen als je de rem op de luchthaven zet dan moet het geld elders verdiend worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Is Lelystad eigenlijk wel goedgekeurd voor wat betreft stikstofwetgeving? Zo ja dan zou je een deel vluchten versneld kunnen verplaatsen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg

Het idee was om ruimte binnen de vergunning van Schiphol te gebruiken. Oftewel de filosofie dat als je vluchten verplaatst de belasting voor het milieu niet groter wordt. Die ruimte blijkt er nu helemaal niet te zijn.
Het is het falende beleid van een regering zonder toekomstvisie. Die alleen is gericht op groei en op behouden van de dingen van vandaag. Er is om die reden ook al gruwelijk veel geld in de KLM gepompt. "Onze" luchtvaart is te belangrijk om te krimpen. Natuurlijk heeft Schiphol economische betekenis. Maar je kunt belastinggeld maar één keer besteden. Aan koste wat kost willen groeien of behouden zit ook een prijskaartje en dat geld kan niet worden besteed aan andere duurzame doelen die ook goed zijn voor de economie. Dan heb ik het nog niet over het verlies aan areaal van boeren en het pesten van de automobilist wat op papier leidt tot minder uitstoot terwijl die uitstoot in de praktijk nog veel te hoog blijft.
-
- Moderator
Flevoland is wel een beetje het afvoerputje van nationaal beleid: een luchthaven om Schiphol te ontlasten, de hele provincie vol zetten met windmolens, nog even 100.000 woningen erbij proppen, weilanden vol zonnepanelen, hyperscale datacenters die alle duurzame energie opslurpen, oproep dat lastige landbouw daar maar naar toe moet gaan, etc.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 08 dec 2021, 19:52Het is het falende beleid van een regering zonder toekomstvisie.
Van de week was al in het nieuws dat er bij Almere lang niet zoveel woningen gebouwd konden worden dan verwacht omdat er teveel hinder is van de windmolens. Zelfs in het 'lege' Flevoland zijn er grenzen. Met het datacenter bij Zeewolde wordt er meteen weer beslag gelegd op 2 km² Flevoland. En een toegang op de N305, alsof het een erftoegangsweg is (het is een 2x2 autoweg).
-
- 4x5 autosnelweg
Ze hebben bij Charleroi nog wel een vliegveld liggen waar de omwonenden graag groei zien, want werkgelegenheid. Ik zeg: gewoon de IC Amsterdam-Brussel naar het zuiden dootrekken en je kunt de 20% voortaan daar afhandelen. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Investeringsplannen Schiphol
Moet Schiphol misschien ook deels dicht door het stikstofdebacle?
https://nos.nl/artikel/2408710-grote-zo ... ors-omlaag
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
De vraag is denk ik ook hoe groot Schiphol moet zijn om voordeel voor Nederland op te leveren.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 08 dec 2021, 19:52 "Onze" luchtvaart is te belangrijk om te krimpen. Natuurlijk heeft Schiphol economische betekenis. Maar je kunt belastinggeld maar één keer besteden. Aan koste wat kost willen groeien of behouden zit ook een prijskaartje en dat geld kan niet worden besteed aan andere duurzame doelen die ook goed zijn voor de economie.
Een 10% groter Schiphol levert misschien niet een 10% betere economie op? Volgens mij is er geen 1 op 1-relatie tussen die 2. Al die werknemers, reizigers en goederen moeten ook aan- en afgevoerd worden over andere infrastructuur. Dat wordt ook steeds duurder.
Een krimp van Schiphol kan ook voordelen opleveren voor andere sectoren in de regio. Meer ruimte voor woningbouw bijvoorbeeld; Daar is ook een groot tekort aan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg

Al zou ik van die alternatieven niet veel verwachten. Schiphol is naar eigen zeggen verantwoordelijk voor 0,1% van de stikstofuitstoot, dus die ruimte zou je zo weer opgebruikt hebben.
Verder zal het wel loslopen. Misschien wat vluchten verplaatsen naar Groningen, Rotterdam-La Haye, Maastricht. Wat landbouw verminderen in de regio. Wat onbenullige bestemmingen schrappen voor de vorm. Wat D66-maatregeltjes als een verbod op vluchten binnen de Benelux en een tientje milieubelasting op vliegtickets (wat volgens de prijselasticiteit in de modellen ongetwijfeld een geweldig effect heeft) en een Thalys en een Eurostar extra per dag.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Moderator
Zou het schelen als Tata sluit? 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg

Rotterdam was, qua overslag, de grootste ter wereld. Inmiddels is dat gezakt naar de grootste van Europa, waarbij de Antwerpen en Hamburg stevige concurrenten zijn. Hoewel er flink uitgebreid is, valt het grondgebruik van de uitbreiding zwaar tegen -- Met andere woorden: Die behoefte bestaat dus niet.
Ik vraag daarom ook daadwerkelijk af of die behoefte wel aanwezig is om Schiphol te laten uitbreiden. Laat dat maar eens eerst beantwoord worden.
------------------
@Wouter: De hoogovens zijn een vervuiler op een ander vlak. Dat heeft overigens ook veel te lang geduurd voordat daar iets mee gedaan werd.
Ik hoef je niet te herinneren dat CO2 het magische component is -- De rest is niet boeiend voor de "groene politiek".
-
- autoweg
-
- 2x3 autosnelweg
Dat niet, maar wel fors minder start- en landingsbewegingen. Schiphol is economisch zeer belangrijk, een inkrimping zou grote economische schade veroorzaken. Tientallen, misschien zelfs honderden mensen zouden hun baan verliezen.mavas schreef: ↑wo 08 dec 2021, 20:16 Moet Schiphol misschien ook deels dicht door het stikstofdebacle?
Dit schijnt overigens aangekaart te zijn door dezelfde kerel die verantwoordelijk is voor de maximaal 100 overdag op de snelweg. Hij bereidt nu een rechtszaak tegen Schiphol voor.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
Nou als slechts tientallen mensen hun baan zouden verliezen, zou iedereen daarvoor tekenen.

Voor de goede orde: op de luchthaven zelf werken zo'n 70.000 mensen. Daarnaast werken er nog 50.000 mensen bij 'toeleveranciers' en zijn er vele tienduizenden mensen die bij bedrijven werken die zich in Nederland gevestigd hebben vanwege de nabijheid van deze luchthaven.
-
- Moderator

Schiphol en KLM weten al 15 jaar van gezondheidsschade: ‘Onze leden gaan eerder dood’
Ad.nl, 9-12-2021
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge