Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » di 10 nov 2020, 20:03

Basjuh1981 schreef: di 10 nov 2020, 19:52
Egbert schreef: di 10 nov 2020, 16:01 Dat is het punt nu net, dat zit alleen op vloeibare brandstoffen en niet op elektriciteit.
Op elektriciteit zitten toch heffingen?
Energieheffing en BTW inderdaad. Maar als enkele posts terug voorgerekend praat je wel over heel andere bedragen. Nog daargelaten de optie om met bijvoorbeeld eigen zonnepanelen helemaal niets te betalen.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Starlet » do 12 nov 2020, 9:43

Pino schreef: di 10 nov 2020, 20:03
Basjuh1981 schreef: di 10 nov 2020, 19:52
Egbert schreef: di 10 nov 2020, 16:01 Dat is het punt nu net, dat zit alleen op vloeibare brandstoffen en niet op elektriciteit.
Op elektriciteit zitten toch heffingen?
Energieheffing en BTW inderdaad. Maar als enkele posts terug voorgerekend praat je wel over heel andere bedragen. Nog daargelaten de optie om met bijvoorbeeld eigen zonnepanelen helemaal niets te betalen.
De salderingsregeling wordt met 11% per jaar afgebouwd na 2022 en vanaf 2031 bestaat deze niet meer. Nu kun je schermen dat je eletriciteit ook (in wat voor vorm en al dan niet met conversie) op kunt slaan, maar financieel interessant is dit nu nog zeker niet.
Ik snap je punt dat je het persoonlijk niet fijn vind om te moeten betalen voor bezit en niet gebruik, daar je partner en jij elke dag naar het werken fietsen. Ik vind het niet belasten van kerosine (vliegtuigen) ook niet eerlijk, of plastic verpakkingen of vleesconsumptie (hallo kiloknaller)...
Met alleen betaling per gereden kilometer ben je er niet, want een grote, zware diesel zou daarmee aantrekkelijker kunnen worden dan een kleine elektrische stadsauto....

Een ding dat wel een rol kan spelen is dat een hogere belasting van mobiliteit, zou kunnen zorgen voor een versterkte impuls voor verstedelijking. En dat kan gevolgen hebben voor de leefbaarheid van bepaalde regio's/dorpen/steden (leegloop).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » do 12 nov 2020, 10:48

Ikzelf geloof inderdaad wel in een mix tussen belasting op bezit en gebruik. Maar dat is voor het moment minder belangrijk. Het punt was bovenal dat, als alle politieke partijen die over kilometerheffing praten vinden dat de status quo moet worden behouden (zeker de VVD die hier afgelopen week over begon), je niet kunt gaan overhevelen tussen de vaste last op bezit en de variabele last op gebruik. Bij status quo hoort in die zin ook dat automobiliteit in het algemeen niet hoger belast zou moeten worden. Dus alleen een lastenverzwaring voor EV-rijders.

Dat loopt dan ook vanzelf over in het idee dat je ook die zware diesel die weinig kilometers maakt op gepaste wijze laat bijdragen. Maar goed, laten we niet vergeten dat we dat eerder doen als milieuheffing dan vanuit het idee dat het wegennet bekostigd moet worden door de automobilisten. Je zou dit element van de heffing dan ook eigenlijk buiten de analyse moeten laten of de automobilisten genoeg belasting binnen brengen om dat wegennet te bekostigen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door keokiracer » do 09 dec 2021, 20:37

In het coalitieakkoord zou een akkoord zijn over het invoeren van rekeningrijden:
Rekeningrijden
In het coalitieakkoord zijn volgens ingewijden afspraken gemaakt over miljardeninvesteringen in grote problemen zoals het klimaat, het woningtekort en de aanpak van de stikstofproblematiek.

Opvallend is dat het nieuwe kabinet het besluit neemt om het rekeningrijden in te voeren, lang een omstreden punt bij onder meer de VVD. Dit gaat niet alleen gelden voor elektrische auto's die nu geen wegenbelasting betalen, maar ook voor benzineauto's. De invoering van het rekeningrijden neemt vermoedelijk wel wat tijd in beslag: naar verwachting wordt de maatregel dan ook pas tijdens het kabinet na Rutte IV van kracht.
Via de NOS: https://nos.nl/artikel/2408858-kabinet- ... resentatie
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Wouter N14 » do 09 dec 2021, 20:44

^^ Wordt dieselrijden alsnog interessant :woop:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 dec 2021, 21:03

Ha, we krijgen wederom een kabinet dat het rekeningrijden tóch niet invoert :mrgreen:

Even serieus, dit is een ontwikkeling die je op de lange termijn ziet aankomen, zeker met de opkomst van elektrische auto's, dus misschien moet het er maar een keer van gaan komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » do 09 dec 2021, 21:30

Ach, het is maar een rotmaatregel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » do 09 dec 2021, 21:47

Nog maar eens een klap erbij voor het armere deel van de bevolking. En het gaat al zo lekker met het besteedbaar inkomen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeff » do 09 dec 2021, 23:13

De uitstel van het "rekeningrijden" komt omdat de achterliggende IT-systemen 1 grote faal zijn: Grote kosten overschrijding en al een paar keer uitgesteld.

Men wil hetzelfde systeem voor vrachtwagens (elke categorie) ook gaan toepassen op voertuigen tot 3500 kg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 8:13

Ds79m schreef: do 09 dec 2021, 21:47 Nog maar eens een klap erbij voor het armere deel van de bevolking. En het gaat al zo lekker met het besteedbaar inkomen.
Kun je deze even uitleggen?

Bij rekeningrijden gaan mensen die de meeste kilometers maken méér betalen. Er vanuit gaande dat de opbrengst vergelijkbaar moet zijn met het huidige systeem van wegenbelasting kunnen mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (of minder) er juist op vooruit gaan.

Als er een differentiatie komt waardoor duurdere/grotere auto's zwaarder worden belast dan ben ik daar wel voor trouwens.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » vr 10 dec 2021, 8:34

^^ Die differentiatie is er nu ook al lang, namelijk in de wegenbelasting en vooral in de belasting op brandstof.

Zakelijke reizigers zullen toch nooit zelf die kmheffing uit eigen zak hoeven te betalen, terwijl mensen met een beperkte vastgestelde km-vergoeding of helemaal geen reiskostenvergoeding (zoals de CAO waar ik onder val) keihard gepakt worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 8:39

^^ Dat was ook ongeveer mijn gedachte.

Wel is het zo dat je bij brandstof nu méér accijns betaalt dan bij rijden in een elektrische auto. Ik denk dat we moeten waken voor een situatie waarin mensen met een laag inkomen die zich nog geen elektrische auto kunnen veroorloven straks dubbel betalen ten opzichte van wie die overstap al wel hebben gemaakt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rogier » vr 10 dec 2021, 8:40

Schelpenpaadje schreef: vr 10 dec 2021, 8:13
Ds79m schreef: do 09 dec 2021, 21:47 Nog maar eens een klap erbij voor het armere deel van de bevolking. En het gaat al zo lekker met het besteedbaar inkomen.
Kun je deze even uitleggen?

Bij rekeningrijden gaan mensen die de meeste kilometers maken méér betalen. Er vanuit gaande dat de opbrengst vergelijkbaar moet zijn met het huidige systeem van wegenbelasting kunnen mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (of minder) er juist op vooruit gaan.

Als er een differentiatie komt waardoor duurdere/grotere auto's zwaarder worden belast dan ben ik daar wel voor trouwens.
Daar heb je al een goed instrument voor, accijnzen en tijdens het rijden heb je er zelfs invloed op, zonder dat de overheid over je schouder meekijkt: Zuiniger rijden.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » vr 10 dec 2021, 8:53

Tja, ik heb mijn mening hierover al vaker op dit forum vermeld. En ik ben niet bepaald van mening "opgeschoven".
Het blijft een ordinaire forenzenbelasting. Geen enkel probleem gaat hiermee opgelost worden.
Een cadeautje voor degenen die weinig rijden (vooral degenen in de stedelijke gebieden) en een enorme lastenverzwaring voor degenen in de buitengebieden.
:booooos:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » vr 10 dec 2021, 9:01

Als er flink wat accijnzen uit de benzineprijzen worden gesloopt dan is het weer iets eerlijker.

Maar ja, dat is wishful thinking…
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door waldo79 » vr 10 dec 2021, 9:12

^^ Die accijnzen zullen voorlopig alleen maar stijgen. Het Rijk heeft die belastinginkomsten hoog nodig.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » vr 10 dec 2021, 9:19

Schelpenpaadje schreef: vr 10 dec 2021, 8:13
Ds79m schreef: do 09 dec 2021, 21:47 Nog maar eens een klap erbij voor het armere deel van de bevolking. En het gaat al zo lekker met het besteedbaar inkomen.
Kun je deze even uitleggen?

Bij rekeningrijden gaan mensen die de meeste kilometers maken méér betalen. Er vanuit gaande dat de opbrengst vergelijkbaar moet zijn met het huidige systeem van wegenbelasting kunnen mensen die een gemiddeld aantal kilometers rijden (of minder) er juist op vooruit gaan.

Als er een differentiatie komt waardoor duurdere/grotere auto's zwaarder worden belast dan ben ik daar wel voor trouwens.
Dat is toch niet zo moeilijk voor te stellen?

Piet woont in Vlaardingen en werkt in de Europoort. Daar rijdt hij elke dag naartoe en het is ongeveer 30 kilometer. Met een kilometerheffing van 15 cent per kilometer kost hem dat dus 2 x 0,15 x 30 = 9 euro per dag. Met 5 dagen in een week en 4 weken in een maand, komt dat dus uit op 180 euro in de maand. Daar gaat misschien de afgeschafte wegenbelasting vanaf, maar dit is nog gerekend zonder “plezierritjes” naar de supermarkt, familie, sportclub, strand, enzovoort. Dus per saldo gaat Piet er zeker 150 euro in de maand op achteruit, wat voor iemand met een simpel baantje in de haven verhoudingsgewijs veel geld is, in vergelijking met zijn directeur.

Hierbij is die 15 cent natuurlijk slechts een educated guess, maar met al te veel lagere bedragen kom je niet uit de kosten, en gaat het gedrag sowieso niet worden beïnvloed.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Teetje » vr 10 dec 2021, 9:54

Jeroen schreef: vr 10 dec 2021, 8:34 ^^ Die differentiatie is er nu ook al lang, namelijk in de wegenbelasting en vooral in de belasting op brandstof.

Zakelijke reizigers zullen toch nooit zelf die kmheffing uit eigen zak hoeven te betalen, terwijl mensen met een beperkte vastgestelde km-vergoeding of helemaal geen reiskostenvergoeding (zoals de CAO waar ik onder val) keihard gepakt worden.
En vergeet de BPM niet.

Maar precies: het onderwerp 'zakelijk rijden' steekt en zou wat mij betreft moeten worden afgeschaft, óf véél duurder moeten worden gemaakt om meer gelijkheid te creëren.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » vr 10 dec 2021, 9:59

Ik weet nog dat Groen Links bij de verkieziengen van 2017
- kilomterheffing wilde invoeren
- woon-werk kilometervergoeding wilde afschaffen.
- 'gratis' reizen voor leaserijders wilde afschaffen

Ik ben toen eens gaan rekenen en dat alles samen zou ons gezin over de 1000 euro per maand gaan kosten. :feestjenee:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » vr 10 dec 2021, 10:37

Ik ben altijd principieel tegen rekeningrijden (geweest). Maar aangezien ik nu al 2 jaar thuiswerk, en dit ook structureel blijft (met af en toe een kantoordagje op 12 km afstand, waar ik ook nog buiten spitstijden naar toe kan rijden), raak ik steeds meer voorstander. Puur uit eigen belang, zoals de meesten denken.
Zeker als er MRB/accijns (wat) verminderd wordt, wat wat mij betreft wel een vereiste is. Dan ga ik er niet op achteruit, misschien zelf op vooruit :top:

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Teetje » vr 10 dec 2021, 10:40

Palance schreef: vr 10 dec 2021, 9:01Als er flink wat accijnzen uit de benzineprijzen worden gesloopt dan is het weer iets eerlijker.
Alleen als je álle accijnzen op de brandstof afschaft, de wegenbelasting afschaft, de BPM-regeling opdoekt en de stekker uit het zakelijk rijden trekt zou je met rekening rijden een eerlijk systeem kunnen hebben waarbij de grootverbruiker duurder uit is dan iemand die nauwelijks de weg op gaat.
Palance schreef: vr 10 dec 2021, 9:01Maar ja, dat is wishful thinking…
Precies :nooo:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mavas » vr 10 dec 2021, 10:43

Nog meer effecten:
- de thuiswerker lacht zich rot omdat die minder lasten krijgt. De fabrieksarbeider die dagelijks naar zijn werk moet heeft het nakijken. Hopelijk komt er lastencompensatie.
- Het OV heeft geen restcapaciteit, dus als er ook maar een kleine verschuiving komt van auto naar OV, dan puilen de treinen en stations nog meer uit dan ze nu al doen.
- Aangezien iedereen door dat 2e punt merkt dat het OV geen alternatief is, stapt men weer terug in de auto, met hogere kosten per maand die men morrend accepteert.
- risico op verhoging van de kilometerprijs is reëel (omdat "men" te weinig effect ziet).
Laatst gewijzigd door mavas op vr 10 dec 2021, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Wouter N14 » vr 10 dec 2021, 10:44

En ik ben ook benieuwd hoe ze het met buitenlandse voertuigen denken te gaan doen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » vr 10 dec 2021, 11:09

Piles schreef: vr 10 dec 2021, 10:37 Ik ben altijd principieel tegen rekeningrijden (geweest). Maar aangezien ik nu al 2 jaar thuiswerk, en dit ook structureel blijft (met af en toe een kantoordagje op 12 km afstand, waar ik ook nog buiten spitstijden naar toe kan rijden), raak ik steeds meer voorstander. Puur uit eigen belang, zoals de meesten denken.
Zeker als er MRB/accijns (wat) verminderd wordt, wat wat mij betreft wel een vereiste is. Dan ga ik er niet op achteruit, misschien zelf op vooruit :top:
Eerlijk is eerlijk, dat geldt ook voor mij, al helemaal als het in de spits duurder wordt gemaakt dan erbuiten. Naar kantoor ga ik toch met het OV of de fiets.


Maar goed, de ICT gaat het toch niet trekken, dus we hoeven ons geen zorgen te maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » vr 10 dec 2021, 11:20

Wouter N14 schreef: vr 10 dec 2021, 10:44 En ik ben ook benieuwd hoe ze het met buitenlandse voertuigen denken te gaan doen.
Die zullen gratis mogen rijden.

Dat is het mooie: Belgie heeft al heel lang plannen voor een vignet (wat er gelukkig nog altijd niet van gekomen is).
Dan worden de belgen gecompenseerd omdat bij hen dan de wegenbelasting er af gaat. Dus de belgen rijden dan gratis in zowel Nederland en hun eigen land, en wij mogen in beide landen gaan betalen. Eerlijk geregeld toch?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » vr 10 dec 2021, 11:24

Piles schreef: vr 10 dec 2021, 10:37 Ik ben altijd principieel tegen rekeningrijden (geweest). Maar aangezien ik nu al 2 jaar thuiswerk, en dit ook structureel blijft (met af en toe een kantoordagje op 12 km afstand, waar ik ook nog buiten spitstijden naar toe kan rijden), raak ik steeds meer voorstander. Puur uit eigen belang, zoals de meesten denken.
Zeker als er MRB/accijns (wat) verminderd wordt, wat wat mij betreft wel een vereiste is. Dan ga ik er niet op achteruit, misschien zelf op vooruit :top:
Indien de kilometerheffing 15 cent per kilometer bedraagt en de MRB van 50 euro in de maand wordt afgeschaft, ligt het omslagpunt dus bij 600/0,15=4000 kilometer per jaar.

Zeg dat je eens in de week die 24 kilometer naar je werk rijdt. En zeg dat je de andere ritjes naar de supermarkt, de bouwmarkt, familie en vrienden, een dagje strand, een dagje Efteling, een dagje helpen bij de verhuizing van Gerard, een ritje naar de 50-jarige bruiloft van Aart en Gerda (want je kan je niet altijd ziek melden), een dagje Veluwe en een ritje naar Hazeldonk met de caravan erachter, gemiddeld kan beperken tot 37,5 kilometer per week. Dan kom je op een totaal van 3200 kilometer per jaar. En dan bespaar (3200x0,15-12x50)/12 =

Een heel tientje in de maand :feestjeja:

En dat is zo ongeveer het gunstigste scenario. In de praktijk zullen de belastingen elders echter moeten stijgen ter compensatie van de introductiekosten en de economische schade die het systeem veroorzaakt, dus dan is dat zo weer teniet gedaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Kaaiman » vr 10 dec 2021, 13:20

[Groenlinks-modus]
24 km enkele reis naar je werk? Dat kan ook wel op de (e-)fiets. Al dan niet met belastingaftrekbare regenkleding.
[/Groenlinks-modus] :leep:

Was het maar zo'n feest dat veel mensen zo dicht bij het werk woonden...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » vr 10 dec 2021, 13:26

^^ 12 km met de auto, 17 met de fiets. Stomme rivieren in Nederland... :roll:
Ds79m schreef: vr 10 dec 2021, 11:24 En dat is zo ongeveer het gunstigste scenario.
Nee, want je rekent nu alleen met MRB, en niet met verlagen accijns. Sowieso doe je een aanname over het (spits)tarief. Er is nog weinig concreet aan te rekenen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » vr 10 dec 2021, 13:27

Kaaiman schreef: vr 10 dec 2021, 13:20 [Groenlinks-modus]
24 km enkele reis naar je werk? Dat kan ook wel op de (e-)fiets. Al dan niet met belastingaftrekbare regenkleding.
[/Groenlinks-modus] :leep:

Was het maar zo'n feest dat veel mensen zo dicht bij het werk woonden...

Voor mij is het tegen de 7 km :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » vr 10 dec 2021, 13:37

Piles schreef: vr 10 dec 2021, 13:26en niet met verlagen accijns.
En jij verwacht dat serieus?
Sowieso doe je een aanname over het (spits)tarief. Er is nog weinig concreet aan te rekenen...
Dat het zo lang mogelijk weinig concreet blijft, is nogal logisch natuurlijk. Mensen zijn voorstander van het slappe Stemwijzer-voorzetje dat “niet het bezit, maar het gebruik van de auto belast moet worden”, niet van viercijferige bedragen extra aftikken op jaarbasis, omdat er ergens een gat op de begroting moet worden gevuld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie