Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » do 09 dec 2021, 21:38

Die inderdaad

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 8:25
We hadden ook het beste toeslagensysteem en de beste fraudebestrijding

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 10 dec 2021, 9:22
Kortom, we zijn gewoon een waanzinnig gaaf land. En onze premier stelt centraal dat we altijd zullen kunnen barbecueën

-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 10 dec 2021, 9:25
Schelpenpaadje schreef: ↑vr 10 dec 2021, 8:25
We hadden ook het beste toeslagensysteem en de beste fraudebestrijding
En het wordt nog beter. Sterker, we gaan het helemaal anders doen! We schaffen de inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag af en voeren een inkomensafhankelijke kinderopvangsubsidie in! Echt een briljant idee, dat we daar niet eerder op gekomen zijn.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 10:35

Het nieuwe kabinet lijkt af te koersen op een aantal dagen gratis kinderopvang. Inkomensonafhankelijk. Door de kosten te laten dekken uit inkomensafhankelijke belasting worden de lasten van 'gratis' kinderopvang alsnog op een sociale manier verdeeld. Een simpel en rechtvaardig systeem dat er ook meteen had kunnen liggen als de partijen die het toeslagensysteem lang geleden hebben ingevoerd over hun eigen politieke schaduw heen hadden durven stappen. Hopelijk gaat het nieuwe kabinet nu inderdaad doen wat het vorige te lang heeft nagelaten.
En zo koerst dit topic langzaam af op een onvermijdelijk einde: Iedereen is klaar met het uitgeregeerde en in veel opzichten niet zo geslaagde kabinet Rutte III. Ook op het gebied van wegen, infrastructuur en alles daar omheen. Het goede nieuws van het aanstaande regeerakkoord is al bewust gelekt. De komende tijd zullen politieke partijen, de media en het maatschappelijk debat zich richten op de volledige inhoud van het akkoord en de koopkrachtplaatjes, want we willen er vooral niet op achteruitgaan ten opzichte van Rutte III, ook als dat in sommige opzichten noodzakelijk is om de vele crises en problemen op te lossen en reparaties te kunnen uitvoeren.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » vr 10 dec 2021, 11:41
Schelpenpaadje schreef: ↑vr 10 dec 2021, 10:35Een simpel en rechtvaardig systeem dat
... de kosten van kinderopvang nog meer bij kinderloze burgers neerlegt. Is dat ook rechtvaardig?
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 10 dec 2021, 11:42
Kinderopvang is de-facto al vrijwel gratis voor bijna alle inkomensgroepen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 10 dec 2021, 11:48

Het is een luxeprobleem hoor, maar het is voor mij bepaald niet gratis geweest. Wat we ontvingen aan kinderopvangtoeslag was ongeveer een derde van wat we betaalden aan de crèche. Ergens zuur dat, net nadat we met twee kinderen gedurende vier jaar hebben mogen doen, ouders ná mij wel volledig worden uitgenomen...
-
Koesj
- verkeersader
Bericht
door Koesj » vr 10 dec 2021, 12:19
Chris schreef: ↑vr 10 dec 2021, 11:42
Hier: €1.010 er af, €648 er bij maandelijks. Dus €4.344,- privékosten op jaarbasis, voor 1 kind, 5 dagdelen per week.
Op basis van een gezamenlijk toetsingsinkomen van richting de 80k in 2021, best veel geld maar niet idioot of zo.
Ik vind dat persoonlijk niet de-facto gratis

-
hneel
- autoweg
Bericht
door hneel » vr 10 dec 2021, 12:38
Het zou "gedeeltelijk gratis" worden, hoorde ik.
Tja, als ik een winkel zou hebben zou ik buiten een groot bord neerzetten: "Vandaag alles gedeeltelijk gratis"
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 10 dec 2021, 12:56
En daar gaat een van onze grootste multinationals:
Aandeelhouders stemmen in met vertrek Shell uit Nederland
NOS.nl, 10-12-2021
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 10 dec 2021, 12:59
Chris schreef: ↑vr 10 dec 2021, 11:42
Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
Wij betalen voor 3 dagen opvang zo’n €500 per maand per kind. Na aftrek van de toeslagen.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » vr 10 dec 2021, 13:00
Het is ook een rondpomperij van heb ik jou daar. De toeslag voor 2x KDV + 1x BSO en dat alles 2 dagen per week kost meer dan Kaaivrouw netto verdient. Bijgevolg is de toeslag hoger dan haar nettoloon...
Nou ja, we kunnen in ieder geval de aftrekposten voor de belastingaangifte uitwisselen, en vooral: van 24/7 dagen met de kinderen zou ze helemaal gillend gek worden. Werk is wat dat betreft een welkome afleiding voor ons beiden, en daar betalen we dan maar voor (kosten - toeslag = premie voor comfort). Maar het kan natuurlijk nooit uit.
En nee, gratis oma is geen structurele optie (meer).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 10 dec 2021, 13:02
Ik lees dat de meeste mensen 95% van de kosten vergoed krijgen. Dat is dus bijna gratis. Maar misschien niet als je drie keer modaal verdient?
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 10 dec 2021, 13:07
Je schiet die facturen vooral voor als gezin

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 10 dec 2021, 13:09
Chris schreef: ↑vr 10 dec 2021, 13:02
Ik lees dat de meeste mensen 95% van de kosten vergoed krijgen. Dat is dus bijna gratis. Maar misschien niet als je drie keer modaal verdient?
Ik weet niet waar je dat leest, maar het klopt in ieder geval van geen kant.
Edit: hier de tabel met vergoedingspercentages. Het gaat uiteraard om het verzamelinkomen van het gezin.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eslag-2020
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 15:34
boe! schreef: ↑vr 10 dec 2021, 11:41
Schelpenpaadje schreef: ↑vr 10 dec 2021, 10:35Een simpel en rechtvaardig systeem dat
... de kosten van kinderopvang nog meer bij kinderloze burgers neerlegt. Is dat ook rechtvaardig?
Vooralsnog gaat het om een beperkt aantal dagen. De rest blijft gewoon betaald. En bij volledige afslag van het toeslagsysteem zelfs voor de volle pond.
En zo vreemd is het toch niet om mee te betalen voor voorzieningen die je nooit gebruikt? Ik reis nooit met de trein, lig nooit in het ziekenhuis en heb geen langdurige zorg nodig, volg geen studie, ben niet arbeidsongeschikt, ontvang geen AOW, bijstand of andere uitkering en de Noord/Zuidlijn heb ik nog nooit van binnen gezien. Toch betaal ik er jaarlijks flink aan mee.
Daarbij betalen we binnen het toeslagensysteem met zijn allen voor de bestrijding van fraude en de vergoeding van de gigantische schade die gezinnen is aangedaan.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 10 dec 2021, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 15:36
Kaaiman schreef: ↑vr 10 dec 2021, 13:00
Het is ook een rondpomperij van heb ik jou daar. De toeslag voor 2x KDV + 1x BSO en dat alles 2 dagen per week kost meer dan Kaaivrouw netto verdient. Bijgevolg is de toeslag hoger dan haar nettoloon...
Nou ja, we kunnen in ieder geval de aftrekposten voor de belastingaangifte uitwisselen, en vooral: van 24/7 dagen met de kinderen zou ze helemaal gillend gek worden. Werk is wat dat betreft een welkome afleiding voor ons beiden, en daar betalen we dan maar voor (kosten - toeslag = premie voor comfort). Maar het kan natuurlijk nooit uit.
En nee, gratis oma is geen structurele optie (meer).
Het is wel een beetje 1962 om de kosten van kinderopvang en/of toeslagen alleen met het inkomen van de vrouw te vergelijken hoor

-
Koesj
- verkeersader
Bericht
door Koesj » vr 10 dec 2021, 17:54
Chris schreef: ↑vr 10 dec 2021, 13:02
Modaal inkomen is vaak het gestandaardiseerd inkomen oftewel een gecorrigeerd besteedbaar inkomen. Dan zou tussen de 70 en 80.000 euro veel zijn ja.
Bruto modaal schijnt dit jaar €37k te zijn, en als je als tweeverdieners dat opgeteld gemiddeld... ongeveer twee keer verdient (haha), krijg je rond de 66% vergoed. Dat is de situatie waar ik zelf bekend mee ben.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 10 dec 2021, 19:00
De verwarring zit hem denk ik in het feit dat de kinderopvangtoeslag gebaseerd is op het gezinsinkomen.
Ben je een alleenstaande ouder die niet heel veel verdient, zeg minder dan modaal, dan krijg je behoorlijk wat (>90%) vergoed.
Is er sprake van een ‘klassiek’ gezin met tweeverdieners dan loopt het gezinsinkomen al snel zodanig op dat je veel minder kinderopvangtoeslag krijgt.
En als de ene ouder relatief goed verdient en de ander relatief weinig (al dan niet doordat er een niet bijster goed betaalde baan op parttime basis wordt gedaan), dan kan je de situatie krijgen dat de ‘eigen bijdrage’ aan kinderopvang gelijk of hoger is dan wat de minstverdienende partner netto verdient. En dan zou je kunnen zeggen dat die partner dus voor Jan doedel aan het werk is. Ik vermoed dat Kaaiman op zo’n situatie doelt.
Er is natuurlijk best wat voor te zeggen om de kinderopvangtoeslag te baseren op het gezinsinkomen, maar dan krijg je dus dit soort rare situaties er ‘gratis’ bij.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » vr 10 dec 2021, 19:22

Bijna, of ik begrijp je verkeerd.
Wat jij 'eigen bijdrage' noemt (ik neem aan dat dit het bedrag is dat ik aan de opvang moet overmaken) wordt vervolgens als toeslag weer grotendeels op onze rekening bijgeschreven. Maar alleen al dat toeslagbedrag is hoger dan het nettoloon van Kaaivrouw. De opvang zelf is dus nog wat duurder.
Netto kan het natuurlijk wel uit om te werken, want alleen het verschil tussen kosten en toeslag is wat je feitelijk moet inleveren op het besteedbaar inkomen. Dat overstijgt gelukkig ruimschoots het nettoloon van Kaaivrouw. Zonder de toeslag is het niet te betalen, dus we zijn er op zich blij mee dat het er is. Maar het voelt desondanks erg ondankbaar om je nettoloon ruimschoots overtroffen te zien door de toeslag. Waarbij opgemerkt dat die opvang juist nodig is om überhaupt te kunnen werken...
Dus vandaar: een rondpomperij van geld. Enorme bedragen ook nog. Per jaar geef je bijvoorbeeld € 32.000 uit aan opvang (3x per week voor 3 kinderen bijvoorbeeld) en krijg je bijvoorbeeld € 28.000 aan toeslag. En als je dàn als fraudeur wordt aangemerkt door de Belastingdienst, kun je je voorstellen hoe enorm de schade is voor die duizenden gezinnen...

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » vr 10 dec 2021, 19:29
Ik merk het al, zonder kinderen is het allemaal stukken eenvoudiger

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » vr 10 dec 2021, 19:34

Pfoeh, zeg dat!
Kinderen zijn een verrijking, in meerdere opzichten. Maar tegelijk ook een verarming, in meerdere opzichten.

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 20:02

Dat Kaaivrouw ook een bijdrage levert aan jullie inkomen is ook wat waard. Het zorgt voor een meer gelijke verdeling van de taken en voor minder financiële afhankelijkheid.
Zoals ik al aangaf vind ik het net als steeds meer mensen gek dat de kosten van de opvang worden vergeleken met het inkomen van de vrouw. Jullie werken toch beide op die momenten? Stel je zou ervoor kiezen of geen of minder opvang af te nemen, dan zou jij ook minder kunnen gaan werken in plaats van je vrouw. In de meeste gezinnen heeft dat méér impact op het netto inkomen dan de combinatie beide werken met opvang. Wat veelzeggend is over de nog altijd bestaande rolverdeling en inkomensverhouding tussen man en vrouw. Maar afijn, dit is een wegenforum en geen Viva forum

-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 20:19
Demissionair Rutte III zit er nog dus het doorschuiven gaat nog even door:
Minister zwijgt over minder vluchten Schiphol, erkent 'allerlei' problemen -
https://nos.nl/l/2408970
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 10 dec 2021, 20:29
Kaaiman schreef: ↑vr 10 dec 2021, 19:22Netto kan het natuurlijk wel uit om te werken, want alleen het verschil tussen kosten en toeslag is wat je feitelijk moet inleveren op het besteedbaar inkomen. Dat overstijgt gelukkig ruimschoots het nettoloon van Kaaivrouw.
Dan heb je nog 'geluk', want ik ken situaties waarbij de netto bijdrage aan de kinderopvang (na verrekening met kinderopvangtoeslag) gelijk of hoger is dan het netto inkomen van de minstverdienende partner.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » vr 10 dec 2021, 20:48

In dat geval is het gezamenlijk inkomen zo hoog dat dat niet al te veel pijn doet in de portemonnee