Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Het wel en wee van het OV
Er rijdt nu alweer een stuk minder SNG op Zwolle - Roosendaal dan vorige maand. Er rijdt nu ook weer redelijk wat ICM en VIRM. Maar SNG zit nog wel in de mix ja. Ongeschikt materieel voor zelfs maar de halve afstand. De meeste SNG stellen die ze rijden zijn wel behoorlijk lang, in het begin zag je zelfs zo'n 3-stel als intercity fungeren.
-
- stadsweg
Ik heb even op Treinposities gekeken, en vandaag rijdt er geen SNG. Maandag en dinsdag rijden wel weer zes van de twaalf diensten met SNG's. VIRM en SNG hebben in de afgelopen twee weken allebei ongeveer 36% van de treinen tussen Zwolle en Roosendaal gereden.
-
- autoweg
Ah, net als auto's dus.Schelpenpaadje schreef: ↑di 23 nov 2021, 11:41 Er vanuit gaande dat het zo'n leenscooter is: ik snap niet waarom overheden die toestaan. Handig als je er gebruik van maakt maar verder geven ze alleen maar overlast. Ze staan continu in de weg in het straatbeeld

-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
Komend weekend nemen we in Nederland afscheid van de SGM. Wie deze treinstellen wil bewonderen heeft nog 2 dagen de tijd, zaterdag is in principe de laatste dag dat ze ingezet worden.
Men maakt er wel een kleine "afscheidsronde" van, SGM gaat op enkele verbindingen nog rijden waar het normaal niet komt. Vrijdag o.a. naar Leeuwarden (sprinter), zaterdag ook ritten vanuit Zwolle naar Groningen (sprinter) en Zutphen (ingekorte IC wegens werkzaamheden).
Men maakt er wel een kleine "afscheidsronde" van, SGM gaat op enkele verbindingen nog rijden waar het normaal niet komt. Vrijdag o.a. naar Leeuwarden (sprinter), zaterdag ook ritten vanuit Zwolle naar Groningen (sprinter) en Zutphen (ingekorte IC wegens werkzaamheden).
-
- Moderator
Jammer, weer een karakteristiek NS-ontwerp verdwenen. Volgens mij was dit ook het eerste materieel met een naam?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Sturen ze hem niet eens even langs Zoetermeer? Of de werkplaats Leidschendam? 

-
- autoweg
Wat dacht je van het roemruchte materieel '54 ook wel Hondenkop genoemd of de Muizenneuzen zijnde het materieel '46?Wouter N14 schreef: ↑do 09 dec 2021, 21:17 Jammer, weer een karakteristiek NS-ontwerp verdwenen. Volgens mij was dit ook het eerste materieel met een naam?
Het is inderdaad jammer dat er weer een karakteristiek NS ontwerp verdwijnt van de baan. Er blijft zo weinig over in ons land.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator

-
- 2x5 autosnelweg
Kom op, niet zo formalistisch Wouter. De naam Hondekop is algemeen gekend.
-
- autoweg
De naam op het materieel verscheen volgens mij pas bij de modernisering van SGM naar SGMm in het midden van de jaren '00. Daarvoor reden ze ook wel onder allerlei andere bijnamen rond (Spitspendel, Strandsprinter etc.) waarvan ik niet zeker weet of die op de trein stonden weergegeven.
Edit; na het bekijken van wat foto's zie ik dat de naam ook al op de oorspronkelijke treinen stond, maar veel minder prominent.
Edit; na het bekijken van wat foto's zie ik dat de naam ook al op de oorspronkelijke treinen stond, maar veel minder prominent.
-
- 2x5 autosnelweg
Nou voor de modernisering stond SGM ook wel bekend als banaan. Na de modernisering heb ik ook wel eens vlaflip gehoord.
-
- Moderator
Hier wat achtergrondinformatie over de Sprinters/SGM: https://nicospilt.com/Treinstellen_Sprinters.htm
En Mat '54: https://nicospilt.com/index_treinstellen54.htm
En Mat '54: https://nicospilt.com/index_treinstellen54.htm
-
- 2x5 autosnelweg
De Citypendels heb ik nooit mee gereisd. De oude SGM met rode bekleding zegt me wel wat.
-
- 4x5 autosnelweg
Persoonlijk zal ik het SGM niet heel hard missen. De koplopers is de volgende treinsoort die er uit gaat, als straks het nieuwe intercity-materieel instroomt. Dat treintype zal ik wel missen: ICM heeft comfortabele zitplaatsen en een markant uiterlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Secretaris

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Voorzitter
De Koplopers hadden vroeger comfortabeler zitplaatsen. Ik ben minder fan van het gemoderniseerde interieur.
De jongste Koplopers zijn van 1994, en daarmee nog niet economisch afgeschreven. ICNG is ook alleen bedoeld om de oudste Koplopers te vervangen, de oudste die nu nog rondrijden zijn in 1983 geleverd. Ik denk dat zeker de Koploper-viertjes nog wel enige tijd blijven rijden, er is niet per se een reden om die voor 2030 te vervangen.
-
- autoweg
Met de ongemoderniseerde Koplopers ben ik nog vaak naar Groningen gereisd ja. Was toch een aparte belevenis met dat aan- en afkoppelen, het omroepen van de treinstelnummers naar bestemmingen en het kenmerkende oranje interieur. En af en toe een keer de LSD-trip als je het Groninger Museum treinstel trof.
-
- Voorzitter

Op andere verbindingen zag je wel eens Koplopers, maar er waren niet zovee. Een andere verbinding waar ze een tijdje hebben gereden en waar ook gecombineerd/gesplitst werd was Nijmegen-Rotterdam/Den Haag.
Die 4023, de Koploper met het interieur van Mendini als promotie voor het Groninger Museum, vond ik altijd wel leuk. Een kleurrijke belevenis.
-
- autoweg

Persoonlijk vond ik de KLM en Martinair treinstellen de mooiste versies van de reclame stellen. Komt misschien ook doordat het de eerste treinstellen waren met volledige reclame.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x5 autosnelweg
En tot de modernisering had je van die luchtdouches die men helaas heeft vervangen door een lawaaiige klimaatinstallatie.
-
- Moderator
Koplopers vind ik met afstand het mooiste NS-materieel, wel van voor de renovatie. Al was het maar omdat ze het hele idee van die trein de nek om hebben gedraaid door de kopdeuren definitief te sluiten. Onder het mom van betrouwbaarheid en snelheid, terwijl dat eerste samenhangt met hoeveel onderhoud je er aan wilt plegen (zijnde zo min mogelijk voor zo min mogelijk geld) en dat tweede ook niet van toepassing is omdat er nu standaard lang gestopt wordt.
Informatie en veel foto's, ook van de museumuitvoering:
https://nicospilt.com/Treinstellen_Koplopers.htm
Helemaal eens, ook al was het reclame. Je had ook totaalreclame van Aegon, Lage Landen en RandstadPeterSchoeber schreef: ↑vr 10 dec 2021, 19:00 Persoonlijk vond ik de KLM en Martinair treinstellen de mooiste versies van de reclame stellen. Komt misschien ook doordat het de eerste treinstellen waren met volledige reclame.
Informatie en veel foto's, ook van de museumuitvoering:
https://nicospilt.com/Treinstellen_Koplopers.htm
-
- autoweg
Ik vind het ook jammer van die kopdeuren - al was het maar omdat de naam "Koploper" meteen zijn leukste betekenis kwijtraakt.
Ze hadden ook voor een tussenoplossing kunnen kiezen, als het combineren en splitsen op het station het probleem was:
Deuren dichthouden daar waar de trein gesplitst wordt, dus de voor- en achterkant van de deeltreinen.
Maar binnen die deeltreinen wel de deuren open houden, wat veel prettiger is voor de reiziger bij het zoeken naar een zitplaats.
Iets meer werk voor en na de rit op de opstelterreinen, maar op de stations gaat het combineren en splitsen snel.
Maar ze wilden natuurlijk helemaal ervan af, scheelt onderhoud.
Ze hadden ook voor een tussenoplossing kunnen kiezen, als het combineren en splitsen op het station het probleem was:
Deuren dichthouden daar waar de trein gesplitst wordt, dus de voor- en achterkant van de deeltreinen.
Maar binnen die deeltreinen wel de deuren open houden, wat veel prettiger is voor de reiziger bij het zoeken naar een zitplaats.
Iets meer werk voor en na de rit op de opstelterreinen, maar op de stations gaat het combineren en splitsen snel.
Maar ze wilden natuurlijk helemaal ervan af, scheelt onderhoud.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb nog eens speciaal een account op Somda aangemaakt om deze trein te treffen.Die 4023, de Koploper met het interieur van Mendini als promotie voor het Groninger Museum, vond ik altijd wel leuk. Een kleurrijke belevenis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Enkele plaatjes van de SGM-inzet tussen Zwolle en Groningen in een soms ijzig decor en Zwolle in de mist:

-
- 2x4 autosnelweg
Die dingen rijden, ondanks hun levensduur, wellicht voor het eerst op dat traject.
Normaliter reden die treinen immers op andere lijnen.
Normaliter reden die treinen immers op andere lijnen.
-
- Moderator
SGM heeft volgens mij nooit rond Zwolle gereden in reguliere dienst. Ik kan het mij in elk geval niet herinneren.
Maar de afgelopen maanden kwam SGM elke dag voorbij zonder passagiers met die sandite ritten. Dus de passage van SGM was vandaag eigenlijk niet zo bijzonder als je zou denken.
Maar de afgelopen maanden kwam SGM elke dag voorbij zonder passagiers met die sandite ritten. Dus de passage van SGM was vandaag eigenlijk niet zo bijzonder als je zou denken.
-
- 2x5 autosnelweg
Er is ook nog geruime tijd met diesels gereden op dat traject

Prachtige platen, Davy.