Nieuwe stijl komborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

paolie
expressweg

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door paolie » di 28 sep 2021, 10:57

Ik weet niet of het hier al gedeeld is, maar er komt een nieuw ontwerp voor de komborden aan in Nederland. Ik moet zeggen dat ik het er niet duidelijker op vind worden. Waarom bij het einde-kombord geen rode streep door de plaatsnaam? Het verschil is op deze manier vrij minimaal.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 sep 2021, 11:17

Er wordt gesteld dat dit een heel goed verkooppraatje is van een bordenfabrikant in het kader van autonoom rijden, dat dit soort borden beter begrepen zouden worden door de systemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 28 sep 2021, 11:44

^^ Nou ja, onzin is het niet mijns inziens. Dat ze 'meedenken' in hun eigen voordeel is niet verrassend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 28 sep 2021, 13:26

Het "dorpsprofiel" plaatje zal wel vanwege internationale afstemming zijn, in het buitenland zie je ze ook wel. Maar geen streep door de plaatsnaam bij het verlaten vind ik ook een misser.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 28 sep 2021, 19:05

Met een streep door de tekst zal tekstherkenning veel moeite hebben met het herkennen van de juiste tekst.

Maar zoals ik eerder al eens had gepost:
Kaaiman schreef: vr 16 jul 2021, 21:14 Ik zou dat silhouet in wit op blauw juist het standaard kombord willen maken (juridische functie), met daaronder of daarboven de plaatsnaam op een apart bord(deel) (bewegwijzeringsfunctie).

Bij het jatten van de meer gewilde naamborden blijft zodoende het juridische kombord hangen en geldig.

Bovendien kun je op deze manier eventueel ook onderscheid maken tussen plaatsen met en zonder kom door alleen het juridische bord toe te voegen of weg te laten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 28 sep 2021, 19:10

Kaaiman schreef: di 28 sep 2021, 19:05 Met een streep door de tekst zal tekstherkenning veel moeite hebben met het herkennen van de juiste tekst.
En nu heeft de weggebruiker veel moeite hebben met het herkennen van het einde van de bebouwde kom. Het toevoegen van het silhouet kan ik nog accepteren, maar dit veel te kleine onderscheid tussen begin en einde bebouwde kom? Waardeloos.

En in hoeverre is de plaatsnaam van belang voor het camerasysteem van de auto?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 sep 2021, 19:44

Die witte bordjes met nieuwe symbolen kan je toch gewoon als onderbord onder je bestaande komborden hangen? :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 28 sep 2021, 20:14

^^
Mijn idee. Hoef je EN niet een hoop borden te vervangen (duurzaam) en het kan sneller worden uitgerold.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 sep 2021, 20:42

Ik vind het ook bizar dat dit er zo snel doorheen wordt gefietst, terwijl we al jaren wachten op een Europees uniform bord voor een oplaadplaats B(

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 11 dec 2021, 11:53

De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gaan per 1 januari 2022 fuseren tot de nieuwe gemeente "Dijk en Waard." Deze wijziging vraagt natuurlijk om nieuwe komborden. Het plan is om voor 1 januari alle plaatsnaamborden van de betreffende kernen te vervangen. Uiteraard heeft men gekozen voor het nieuwe type kombord, waarvan nog niet iedereen helemaal zeker is of dit wel dé officiële standaard wordt... Rond Heerhugowaard zijn er al enkele geplaatst: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/295822/n ... rd-onthuld

Vanochtend even langs gegaan voor wat fotootjes. Op nog een paar plekken in Heerhugowaard staan deze nieuwe komborden, maar verreweg de meeste zijn nog oud. In de kernen Broek op Langedijk, Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude heb ik nog geen enkele nieuwe gespot. Sterker: in Broek op Langedijk ontbraken de meeste komborden.

1. Deze set staat op een zijweg van de Krusemanlaan richting de Oostdijk.
Afbeelding
20211211_101517 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Nieuw op de borden is het bebouwde kom-pictogram, hetgeen herkenbaar zou zijn voor zelfrijdende voertuigen. Deze zouden weten of je de bebouwde kom in of uit rijdt en daarmee de snelheid automatisch aanpassen. Persoonlijk denk ik dat we daar wat vroeg mee zijn, als het al nodig gaat zijn. Overigens wel grappig: bij de bestelling van deze borden is iets fout gegaan: in plaats van "gem. Dijk en Waard" stond er "gem. Dijk & Waard". Dat is bij de onthulling opgelost met de sticker die zichtbaar is.
Afbeelding
20211211_101540 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Het verlaten van de bebouwde kom ziet er in de toekomst waarschijnlijk als volgt uit.
Afbeelding
20211211_101625 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Bij het einde-kombord zet ik persoonlijk wel wat vraagtekens. Naar mijn mening is het nu erg onduidelijk of je de bebouwde kom in of uit rijdt. Het enige verschil met het begin-kombord is de rode streep in het kleine witte veld onderin. Tot op heden was dit een grote diagonale rode streep over het hele bord. Hetgeen volgens mij véél duidelijker is. Ik snap niet dat men voor dit ontwerp heeft gekozen :down:
Afbeelding
20211211_101601 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 11 dec 2021, 11:59

^^ Ik snap het doel van deze aanpassing maar de uitvoering is drie keer niks.

De opmaak is een totale verminking van de borden. Om nog maar te zwijgen van de gedrochten die je krijgt bij gemeentes met meertalige komborden. En het einde kombord is inderdaad zeer verwarrend.

Veel mooier en duidelijker zou zijn om het symbool op een wit extra paneel onder het huidige kombord te plaatsen. Als een soort onderbord. Het simpelweg toevoegen van zo'n extra lamel maakt het in dit soort constructies ook makkelijker en goedkoper om dit in korte tijd breed in te voeren zonder alle komborden in Nederland te hoeven vervangen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 11 dec 2021, 12:04

Schelpenpaadje schreef: za 11 dec 2021, 11:59Het simpelweg toevoegen van zo'n extra lamel maakt het (...) goedkoper (...) zonder alle komborden in Nederland te hoeven vervangen.
Ik sluit niet uit dat dit precies de reden is geweest dat men heeft gekozen voor deze integratie... :shutup:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 dec 2021, 12:46

Snelwegfreak schreef: za 11 dec 2021, 11:53 waarvan nog niet iedereen helemaal zeker is of dit wel dé officiële standaard wordt...
Dat het niet is meegenomen met de aanpassing van het RVV dat 1-7-2022 ingaat zegt hopelijk al genoeg... En dat betekent ook dat het nieuwe eindekombord geen status heeft en dus genegeerd mag worden :facepalm:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 11 dec 2021, 13:10

Wouter N14 schreef: za 11 dec 2021, 12:46En dat betekent ook dat het nieuwe eindekombord geen status heeft en dus genegeerd mag worden :facepalm:
Betekent dat dan ook niet dat het begin-kombord niet geldt? Deze wijkt immers ook af van de H1 uit het RVV 1990. Dan zou je bij zo'n nieuw kombord legaal 80 km/h door het dorp mogen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 dec 2021, 13:12

^^ Strikt genomen niet natuurlijk, maar die is een stuk beter vergelijkbaar met een "echte" H1 :H1: en dus minder discutabel. Ben wel benieuwd of dit een staartje gaat krijgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 11 dec 2021, 13:53

Wouter N14 schreef: za 11 dec 2021, 12:46En dat betekent ook dat het nieuwe eindekombord geen status heeft en dus genegeerd mag worden :facepalm:
...in heel Nederland. Want toevallig ben ik altijd vanuit Heerhugowaard gekomen.

Ik ga maar even ergens een voorrangsweg zoeken om op te parkeren...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 11 dec 2021, 14:26

Welke APV geldt nu voor de locatie waar je bent? :nahzeg:

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 11 dec 2021, 17:50

Wat een geknoei met die komborden. Waarom niet gewoon losse panelen en door beiden een streep? Dit is een garantie om straks continue 50 achter iemand te rijden die het einde-kombord niet begrepen heeft.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » za 11 dec 2021, 17:54

Ik vind de oude situatie beter met: :H1: & :H2: is toch duidelijk dat lijkt mij?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 dec 2021, 15:23

Snelwegfreak schreef: za 11 dec 2021, 11:53 De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gaan per 1 januari 2022 fuseren tot de nieuwe gemeente "Dijk en Waard." Deze wijziging vraagt natuurlijk om nieuwe komborden. Het plan is om voor 1 januari alle plaatsnaamborden van de betreffende kernen te vervangen. Uiteraard heeft men gekozen voor het nieuwe type kombord, waarvan nog niet iedereen helemaal zeker is of dit wel dé officiële standaard wordt... Rond Heerhugowaard zijn er al enkele geplaatst: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/295822/n ... rd-onthuld

Vanochtend even langs gegaan voor wat fotootjes. Op nog een paar plekken in Heerhugowaard staan deze nieuwe komborden, maar verreweg de meeste zijn nog oud. In de kernen Broek op Langedijk, Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude heb ik nog geen enkele nieuwe gespot. Sterker: in Broek op Langedijk ontbraken de meeste komborden.
Ondertussen zijn er een heel aantal bij geplaatst. Vooral in/rond Heerhugowaard overigens, daar lijkt zo goed als alles wel vervangen. In Broek op Langedijk heb ik er maar één gevonden, maar in de andere kernen nog helemaal niets. Wel heb ik van Sint Pancras komborden gezien waarbij men alleen de tekst "gem. Langedijk" heeft overgeplakt met "gem. Dijk en Waard". Tja, zo simpel kan het ook, met legale komborden...

1. Broek op Langedijk op de Nauertogt, bij Zuiderdel.
Afbeelding
IMG_0018 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Achterkant.
Afbeelding
IMG_0022 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Broekerweg, voor de kruising met de N242 en Zuidtangent. Aan de overkant staan ook drie nieuwe.
Afbeelding
IMG_0019 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Westtangent, het dorp in.
Afbeelding
IMG_0025 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. En het dorp uit.
Afbeelding
IMG_0031 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 dec 2021, 16:40

^^ Ik heb het CROW een mailtje gestuurd met de vraag wat de status is van die borden, ook omdat er een bordenboer is die zegt dat er 1 september een besluit over zou zijn genomen wat ik niet heb kunnen vinden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 dec 2021, 17:16

Wil je ons op de hoogte houden van het antwoord?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 dec 2021, 17:28

Zal ik zeker doen :yesyesyes:

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 26 dec 2021, 17:42

Vind vooral de einde-komborden onduidelijk met dat kleine rode streepje...
I'm average height... in Thailand.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » zo 26 dec 2021, 18:57

Inderdaad. Door de plaatsnaam moet in ieder geval óók een rode streep.

Alex52889
verkeersader

Bericht door Alex52889 » zo 26 dec 2021, 20:39

Wouter N14 schreef: zo 26 dec 2021, 16:40 ^^ Ik heb het CROW een mailtje gestuurd met de vraag wat de status is van die borden, ook omdat er een bordenboer is die zegt dat er 1 september een besluit over zou zijn genomen wat ik niet heb kunnen vinden.
https://www.hrgroep.nl/Nieuws/Nieuwe_komborden_EU.html

Is het enige wat ik kon vinden
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 dec 2021, 21:23

Daar staat juist niets nieuws in.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 26 dec 2021, 22:03

Alex52889 schreef: zo 26 dec 2021, 20:39 Is het enige wat ik kon vinden
Kom op Alex B( Daar kan je inderdaad niks vinden maar die constatering voegt niets toe aan de discussie :idea:

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » zo 26 dec 2021, 22:57

Ik heb nog een beetje wat Europese documenten zitten doorspitten voor de Intelligent Speed Assistant. Het enige wat echt vindbaar is, is dat autofabrikanten systemen moeten implementeren en testen op alle verkeersborden van de verschillende lidstaten.
De documenten bevatten een overzicht van alle verkeersborden in de bijlage, wat impliceert dat ISA juist de bestaande borden moet implementeren in plaats van dat de borden geschikt gemaakt moeten worden voor de Intelligent Speed Assistant.
:arrow: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 3084&rid=1

De oproep tot harmonisatie is eigenlijk alleen te vinden in een enkel feedbackdocument op de Regulation. In een document van de ACEA staat een oproep om verkeersborden te harmoniseren qua bordgrootte en design op basis van de Weense Conventie.
:arrow: https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... 2256534_en Pagina 21

De constatering dat er geen harmonisatie is en daarom de mens nog een grote rol speelt in het bepalen van snelheid wordt alleen nog benoemd in de Deutsche Verkeherssicherheitsrat, er wordt echter geen advies tot het aanpassen van de verkeersborden benoemd
:arrow: https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... 2256499_en Pagina 5

Verder is een veelvoorkomende klacht veel van de feedbackdocumenten dat de meegestuurde bordencatalogus incompleet en onduidelijk is, maar dit is geen oproep tot harmonisatie in het design van de borden.

Voor de liefhebbers: een overzicht van alle documenten bij deze Regulation is hier te vinden:
:arrow: https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... istance_en

Al met al; ik vraag me heel erg af op basis van wat deze eventuele wijziging van het Nederlandse kombord is besloten anders dan een commercieel belang van een bepaalde bordenboer. Ik wacht met smart de reactie van het CROW af :|
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 dec 2021, 23:06

Steyn_E schreef: zo 26 dec 2021, 18:57 Inderdaad. Door de plaatsnaam moet in ieder geval óók een rode streep.
Dat lijkt mij ook. Een simpele aanpassing aan het design, maar o zoveel duidelijker:
Afbeelding
EtienneM schreef: zo 26 dec 2021, 22:57Al met al; ik vraag me heel erg af op basis van wat deze eventuele wijziging van het Nederlandse kombord is besloten anders dan een commercieel belang van een bepaalde bordenboer.
Ik vrees steeds meer dat het antwoord "niets" is...