[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 sep 2021, 14:53

De Lötschbergtunnel krijgt binnenkort waarschijnlijk automatische betaalmogelijkheden, zowel in Kandersteg als in Goppenstein zijn al camera's voor free-flow betaling boven de weg gemonteerd, kort voor de huidige tolpleinen. Op de website is verder nog geen informatie over de vernieuwingen beschikbaar. Voorlopig moeten de tickets nog direct ter plaatse of online met QR-code gekocht worden. Mogelijk gaan de veranderingen pas vanaf het winterseizoen in of zelfs pas in 2022.

De Furkatunnel heeft al een nieuw ticketsysteem, waardoor bij online-tickets het kenteken herkend kan worden en de slagboom automatisch opent. Nadeel is wel dat er maar één slagboom beschikbaar is. Staan een paar mensen voor je die nog een ticket moeten kopen, moet je dus nog steeds wachten en heb je kans de autotrein te missen (deze wacht niet 1-2 minuten, vanwege de krappe dienstregeling). Echte free-flow is dat bij lange na niet, al heeft de Furka dan ook een veel geringere capaciteit als de Lötschberg. Desalniettemin kan het ticket nu direct aan de slagboom aan een automaat gekocht worden. Voorheen moest je in Realp en Oberwald nog heel ouderwets de auto verlaten en binnen in een shop een ticket kopen. Stond je al voor de slagboom zonder ticket, hield je het hele verkeer achter je op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 25 sep 2021, 12:06

Morgen zijn er weer een hele serie referenda. Qua mobiliteit zit er dit keer weinig bijzonders bij. Er zijn geen landelijke referenda over mobiliteit, op kanton- en gemeenteniveau gaat het om een referendum over de verbetering van de Ränggloch ten westen van Luzern. Dit lijkt weinig omstreden te zijn, zelfs de Grüne zijn voor. In Winterthur en Basel Stadt wordt gestemd over de parkeertarieven.

Freiburg en omstreken gaat stemmen over een samenvoeging van 9 gemeenten, waardoor Freiburg na Genève en Lausanne de derde stad van West-Zwitserland kan worden en de 9e landelijk. Het zou dan een stad van 75.000 inwoners worden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » zo 26 sep 2021, 20:18

Verbetering Rangglöch Luzern: Aangenomen met 81,74% van de stemmen.
Parkeertarieven Winterthur: Afgewezen met 50,10% van de stemmen. De parkeertarieven zullen niet verhoogd worden.
Parkeertarieven Basel-Stadt: Afgewezen met 55,74% van de stemmen. De parkeertarieven zullen niet verlaagd worden.

Ehe für alle is aangenomen met 64% van de stemmen. :feestjeja:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » zo 26 sep 2021, 20:46

^^ Wat houdt dat Rangglöch project overigens in?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » ma 27 sep 2021, 11:04

Chrysa schreef: zo 26 sep 2021, 20:18Ehe für alle is aangenomen met 64% van de stemmen. :feestjeja:
Ook in alle kantons, waaronder dus ook de traditioneel conservatieve kantons.

Een initiatief om kapitaal hoger te belasten is daarentegen ruim weggestemd. Belastingsreferenda schijnen in Zwitserland toch wel lastig te liggen. Eerder dit jaar werd die hogere belasting op o.a. brandstof en vliegtickets ook weggestemd. Dit keer had je toch twee traditioneel links-progressieve onderwerpen maar verschillende uitslagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » ma 27 sep 2021, 12:37

Das ook het lastige met referenda. Eerst krijg je bij de verkiezingen mandaat om namens het volk beslissingen te nemen, maar puntje bij paaltje leg je het weer terug bij het volk.

Kan wel eens ten koste gaan van slagvaardigheid.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door harry » ma 27 sep 2021, 12:41

waldo79 schreef: ma 27 sep 2021, 12:37 Kan wel eens ten koste gaan van slagvaardigheid.
Brexit
:denk: :D
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » ma 27 sep 2021, 13:06

An independent Scotland...
:denk:
8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 sep 2021, 21:39

Meestal rij ik in Zwitserland in de wat landelijkere regio's, of in steden als Bern of Luzern, maar ik kom niet zo super vaak langs of door Zürich. Wat me echter altijd wel opvalt is dat het verkeer in en rondom Zürich een stuk "aggressiver" is als in de rest van het land. Op de snelwegring wordt in de randuren door sommigen flink boven de Vmax gereden en houden sommigen er een flink asociale rijstijl op na. Terwijl in en om Zürich op het OWN enorm veel vast en mobiel geflitst wordt, is dit op de autosnelweg nauwelijks het geval. Opzich in mijn ogen correct, omdat de gevarenzetting een geheel andere is, maar het lijkt soms dan net alsof de snelweg de uitlaadklep is voor opgefokte automobilisten.

Niet dat elders in Zwitserland alle automobilisten overal zo braaf zijn, integendeel, maar er is wat mij betreft nog wel een flink verschil tussen niet aan alle regels houden (ala Wallis) en aggresief/asociaal rijgedrag.

Verder blijft het heel lang links blijven plakken, in het gehele land, wel een dingetje op de autosnelwegen. Rechts inhalen is niet altijd zo'n goed idee met de enorme boetes die je in Zwitserland er voor kunt krijgen, maar soms doe ik het gewoon als rechts echt helemaal vrij is en er links geen beweging in zit. Ook het blindelings oprijden van rotondes, schijnt een Zwitserse sport te blijven. Heb al heel vaak op de rotonde voor mensen moeten afremmen die doodleuk zonder te kijken de rotonde oprijden. Dat gaat in Duitsland toch wel een stukje beter.

Voor de rest vind ik het in Zwitserland wel prettig rijden. Mensen bedanken je vaak ook als je ze ruimte geeft en/of op een smalle weg voor laat. En als je eens een foutje maakt, krijg je niet meteen een middelvinger te zien en ook geen schoolmeester gedrag. Dat kan je in Duitsland wel vergeten, vooral een bedankje zit er bij Duitsers niet bepaald in.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeff » di 28 sep 2021, 21:57

Stevig doorrijden?
Zo'n beetje elke amatuur heeft wel een flitser voor snelheid or afstand gemonteerd hangen.

Met name rondom Basel zijn het er bizar veel.
Zelfs gewoon containers met een cameragat neerzetten in 30-zones.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 sep 2021, 22:00

^^
Klopt helemaal voor wat Basel en omstreken betreft, maar kanton Zürich heeft schijnbaar een ander flitsregime met bizar veel flitscamera's op het OWN, maar daarvoor zo goed als niks op het HWN. Opzich is dat prettig als je op de autosnelweg rijdt, maar het lokt wel automobilisten die dan op het HWN iets moeten "compenseren".

Daarvoor zijn er weer andere kantons, die elke paar kilometer een vaste flitscamera op hun autosnelwegen opstellen. Zo is de A6 tussen Bern en Thun inmiddels verzadigd van de flitscamera's, en ook de beruchte A1 tussen Genève en Lausanne, plus de passage door Luzern op de A2.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » di 28 sep 2021, 22:29

Toch wordt er ook op die A1 best aardig doorgereden, op de linkerstrook gaat het meestal toch wel richting de 140.

In het westen vind ik ze inderdaad niet agressief rijden. Op de A9 naar Wallis rijden ze gerust 160 tussen de flitsers door, maar ik heb er nog nooit gezien dat je van de linkerstrook opzij geduwd wordt. Graubünden blijft toch wel koning stoicijns rijden, daar rijden ze gewoon 100, ongeacht weers- en verkeersomstandigheden.

Nu ik nog eens op SCDB kijk valt het me op dat er vrijwel nergens in Zwitserland flitspalen bubeko staan.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeff » di 28 sep 2021, 22:52

Daar gebruikt men liever de kleine camera of de flitscontainer (die dan tussen de bomen of 2 auto's instaan).

Nu nog ergens een database zien te vinden, dan ben ik ook minder hinderlijk voor de doorstroming.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 sep 2021, 23:53

^^
De vaste flitspalen staan in de databank van SCDB, maar vele navigatiesystemen hebben Zwitserland eruit gehaald, vanwege lokale wetgeving. Zelfs Waze of Flitsmeister functioneren in Zwitserland niet of nauwelijks, omdat de vaste flitspalen er niet in staan en Zwitsers andere apps gebruiken. Hou je een paar flitspalen over die je bij Flitsmeister krijgt, die waarschijnlijk andere Nederlanders hebben gemeld, maar dat is vaak super onbetrouwbaar en onvolledig. Maar goed, zelfs met de database van SCDB heb je nog niet de mobiele kasten erbij, en die zijn in Zwitserland ook nog vrij goed verdeeld. Bovendien flitsen die nieuwe kasten niet altijd zichtbaar meer, maar je krijgt natuurlijk wel net zo goed post.
Chrysa schreef: di 28 sep 2021, 22:29 Toch wordt er ook op die A1 best aardig doorgereden, op de linkerstrook gaat het meestal toch wel richting de 140.
Klopt, maar locals weten natuurlijk ook wel waar die flitspalen staan. Een gemiddelde toerist weet dat niet en dan moet je goed oppassen.
Chrysa schreef: di 28 sep 2021, 22:29 In het westen vind ik ze inderdaad niet agressief rijden. Op de A9 naar Wallis rijden ze gerust 160 tussen de flitsers door, maar ik heb er nog nooit gezien dat je van de linkerstrook opzij geduwd wordt.
Mee eens, in bijv. Wallis wordt hard doorgereden (en regelmatig ook met een slok alcohol teveel op), maar je wordt inderdaad nooit opzij geduwd of anders ongepast bejegend.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door T-hijs » wo 29 sep 2021, 7:01

^^
Ik vind wel dat Zwitsers over het algemeen weinig afstand houden. Ze dringen over het algemeen niet aan, dat klopt, maar als je netjes 125 rijdt en er zit iemand op een kleine 20 meter achter je, dan vind ik dat toch niet relaxed...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » wo 29 sep 2021, 10:12

SnarfFlevoland schreef: di 28 sep 2021, 23:53 en Zwitsers andere apps gebruiken.
Weet je toevallig ook welke? :dyn_hyp:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Jeff » do 30 sep 2021, 11:48

Het viel mij op dat KM 25 - 29 van de A2 nog de oude kilometerbordje hebben.

Zwaar vervaagd staat er namelijk N2 op.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » za 02 okt 2021, 22:29

Chris schreef: za 25 sep 2021, 12:06Freiburg en omstreken gaat stemmen over een samenvoeging van 9 gemeenten, waardoor Freiburg na Genève en Lausanne de derde stad van West-Zwitserland kan worden en de 9e landelijk. Het zou dan een stad van 75.000 inwoners worden.
This has been rejected, without surprise. Only Fribourg itself and a couple of other municipalities have agreed, and they might now merge only these.

In Switzerland there is a strong rhetoric that "smaller municipalities are good because they know better their citizens". However, this often means that each municipality only look at its yard with no global vision. I know of a municipality that initially refused a new bus terminal near its railway station (it preferred a sort of public park in that place), without caring that buses are needed to bring in passengers from nearby municipalities. Or another one that wanted a particular bus line to be extended to its territory, and managed to obtain it, but without coordination with nearby municipality and bus lines (the result is basically that there are too many buses to one bus stop and too few to other stops nearby).

However, there are exceptions. Lugano and Bellinzona recently merged a lot of small municipalities, and Glarus (canton) merged all of them into just three (Glarus Nord, Glarus and Glarus Süd).

**********************

A new roundabout has been built in Bellinzona Sud and another one has been rebuilt.

This is the new one, that replaced a perfectly working traffic light. Most traffic come from Bellinzona (norh-east) and goes to Locarno (south-west), or viceversa.

https://www.google.ch/maps/@46.1636824, ... a=!3m1!1e3

The only other possible traffic flow (except turning back 180°) is from Lugano to Locarno, but between these cities it is faster to go via the Monte Ceneri pass rather than the tunnel. This means that very few vehicles have to turn left (basically only those from the A2 to a destination located between this roundabout and the lower end of the pass road). So now most vehicles have to slow down, to be prepared to yield to traffic already in the roundabout. But as this traffic is low, most vehicles slow down and accelerate again for nothing (not to speak about the annoying lateral shaking for passengers going straight). I don't know if traffic lights had some sensors which gave green light to vehicles coming from Bellinzona, but I basically never had to wait to a red light there.

https://www.google.ch/maps/dir/Lugano/L ... 669988!3e0

Another roundabout madness is here, 4 in 400 metres, but at least here traffic is more evenly distributed.

https://www.google.ch/maps/dir/45.87332 ... m2!4m1!3e0
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 10 okt 2021, 12:04

Je mag er niet in (wat er provisorisch uitziet) maar als je er toch rijdt, ben je in een zone 20.
Einde zone 30 lijkt mij overbodig, de ene zone heft de andere toch op?

Afbeelding

Het duurste object dat ik ooit in een ramsjzaak gezien heb: een ca 100 jaar oude benzinepomp voor CHF 2700
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Hajo » zo 10 okt 2021, 17:20

Die oude benzinepomp is best gaaf. Er zijn mensen die dat verzamelen. :)

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Allan C » di 19 okt 2021, 21:22

A some photos of Sattel what I took in the last summer. Its population is only 1.930, and it is 794 m altitude.

location: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 810/8.6341

1°) Sattel view from Sattel-Hochstuckli
AfbeeldingSattel 01 by FreewayAllan, sur Flickr

2°)
AfbeeldingSattel 02 by FreewayAllan, sur Flickr

3°)
AfbeeldingSattel 03 by FreewayAllan, sur Flickr

4°)
AfbeeldingSattel 04 by FreewayAllan, sur Flickr

5°)
AfbeeldingSattel 06 by FreewayAllan, sur Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » di 19 okt 2021, 22:15

Zo'n wegwijzer die verwijst naar de plek van een wegwijzer is weer zo'n typisch staaltje Zwitserse precisie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 21 okt 2021, 14:37

Wat me deze zomer is opgevallen: Op de A2 tussen Wiggertal en Rotsee heeft men op diverse plekken de bovenste laag asfalt opnieuw geasfalteerd tussen het normale verkeer door. Dat betekende ook, dat je soms midden op de snelweg "in het niets" ineens op een afgeschraapt gedeelte reed, waar de bovendste laag asfalt ontbreekte. Er stonden wel borden met wegwerkzaamheden, maar ook met 60-80 km/h was soms de 'klap' bij de overgang tussen geasfalteerd en de ontbrekende toplaag best grof. Je moest eigenlijk afremmen tot (bijna) stilstand. Verder was de snelweg doorgaand met 2x2 rijstroken te berijden en alleen als men buiten de spitsuren ergens aan het asfalteren was, moest het verkeer naar 1 rijstrook, dat met pionnen werd afgezet. Inmiddels is een groot gedeelte weer met een mooie nieuwe toplaag voorzien.

In Duitsland zou men dit nooit zo doen... Toch vond ik het mooi dat het werk snel klaar was en het verkeer er nauwelijks hinder van heeft gehad. Er moesten ook geen rijbanen omgeleid worden op de tegenrichting, geen tijdelijke markeringen gelegd o.i.d. Alleen die overgangen tussen de missende toplagen en de normale rijbaan vond ik wel te hard, waar amper voor gewaarschuwd werd. Je kon goed zien dat voertuigen met een buitenlands kenteken er flink van schrokken, terwijl de Zwitsers het trucje al wel kenden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » ma 25 okt 2021, 22:16

Ik was in de zomer ook in Sattel.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 okt 2021, 18:47

SnarfFlevoland schreef: wo 12 mei 2021, 12:23Schijnbaar heeft men me met zo'n mobiel apparaat op de A9 kort voor Sierre in Wallis geflitst, waarbij je überhaupt geen flits ziet.
Heb gisteren dit apparaat ook op de A2 gezien, kort voor de ingang van de Belchentunnel (zuidportaal richting noorden). Het schijnt de relatief nieuwe Gatso RT4 flitser te zijn, die inderdaad volgens de productinformatie van Gatso met infrarood flitst en dus geen zichtbare flits meer afgeeft. Gelukkig reed ik natuurlijk netjes 100 km/h, dus niks aan de hand. De flitser viel nauwelijks op, puur alleen omdat ik op de rechterrijstrook reed en daar altijd uitkijk naar flitsers. Sowieso wordt vaak kort voor en/of na de Belchentunnel (vooral aan de zuidportaal in kanton Solothurn) geflitst, maar meestal met een grotere semi-vaste flitspaal op een aanhanger.

Verder heb ik de laatste tijd best vaak in Zwitserland op de rechterrijstrook verkeer op de linkerrijstrook gemoedelijk voorbij gereden. Sinds begin dit jaar mag dat officieel, zolang je niet expliciet rechts inhaalt door extra 2x van rijstrook te wisselen. In Zwitserland lijkt de rechterrijstrook "lava" te zijn: Regelmatig is het rechts gewoon helemaal leeg, terwijl links vol zit. Enorm irritant. Soms snap ik het wel als rechts behoorlijk wat vrachtwagens rijden, maar vaak is het enorm overdreven. Dit fenomeen tref ik in Zwitserland beduidend vaker aan als in de buurlanden. Vooral daar waar het van 3 naar 2 rijstroken teruggaat. De plakkers op de middelste rijstrook gaan niet naar rechts, links en midden moeten samen ritsen, dus heb je daar al bijna een file, terwijl rechts helemaal vrij is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 03 nov 2021, 10:37

Het sneeuwt deze week al regelmatig tot circa 1000 - 1500 meter boven zeeniveau. De meeste hoge passen zijn dicht of sneeuwbedekt, van een aantal is de Wintersperre al ingegaan, zoals de Susten, Grimsel, Klausen, Sanetch & Grand St. Bernard.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Willem » wo 03 nov 2021, 16:43

Dat geeft zicht op een sneeuwrijk winterseizoen. En hopelijk ook zonder corona.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » zo 28 nov 2021, 13:15

Vandaag weer een referendumdag. Het meest interessante qua wegen is de rondweg van La Chaux-de-Fonds in het kanton Neuchâtel. Hier heeft voor voorlopige cijfers 76,5% van de bevolking voor de bouw van de rondweg van de H18 gestemd: https://www.srf.ch/news/abstimmungen-28 ... ares-ja-ab

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » wo 15 dec 2021, 20:24

In Zürich is bekendgemaakt welke wegen 30 worden.
https://www.stadtplan.stadt-zuerich.ch/ ... =undefined

Zelfs bijna alle Hauptstrassen, bijv. hier, waar amper bebouwing is en het vroeger nog 60 was (en langer geleden waarschijnlijk 80)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Wouter N14 » wo 15 dec 2021, 20:26

^^ En daar heeft de politie mee ingestemd in het kader van de handhaafbaarheid? :s Of hoeft dat niet in Zwitserland...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie