Bron: provincie Utrecht.
[FOTO] Foto's regionale archieven
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [FOTO] Foto's regionale archieven
Aanleg van de kruising Cuneraweg/Veenendaalsestraatweg in 1977:

-
- 2x2 autosnelweg
Naar aanleiding van dit Premium-artikel van de Gelderlander een paar oude foto's van de Rooseveltweg in Wageningen bij elkaar gezocht. Een stadssnelweg zou ik het niet noemen, maar het was wel 2x2.
Kruispunt met de N225, ca. 1965
Kruispunt met flitspaal in 1973
Luchtfoto, kruising met de Dijkgraaf en studentenflat in aanbouw, 1977
Nog een luchtfoto uit de jaren '70
Kruising met de Van Eckstraat in 1970
Ik hoop dat alle links weer werken, en anders kan je zelf zoeken op 'Rooseveltweg' op www.beeldbankwageningen.nl.
Ter vergelijking: anno nu ziet de Rooseveltweg er zo uit. https://www.google.com/maps/@51.9731504 ... 312!8i6656

Kruispunt met de N225, ca. 1965
Kruispunt met flitspaal in 1973
Luchtfoto, kruising met de Dijkgraaf en studentenflat in aanbouw, 1977
Nog een luchtfoto uit de jaren '70
Kruising met de Van Eckstraat in 1970
Ik hoop dat alle links weer werken, en anders kan je zelf zoeken op 'Rooseveltweg' op www.beeldbankwageningen.nl.
Ter vergelijking: anno nu ziet de Rooseveltweg er zo uit. https://www.google.com/maps/@51.9731504 ... 312!8i6656
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Gezicht op de Doornseweg (onderdeel van de S09, de secundaire provinciale weg Cothen-Amersfoort), met rechts het Chevron-benzineverkooppunt Leusden-zuid.
Datering: 1967
Het Utrechts Archief
Catalogusnummer 847322

Vandaag de dag is het tankstation op de voorgrond verdwenen, dat van de andere rijrichting, in de verte zichtbaar op de foto, is er nog wel.
Datering: 1967
Het Utrechts Archief
Catalogusnummer 847322

Vandaag de dag is het tankstation op de voorgrond verdwenen, dat van de andere rijrichting, in de verte zichtbaar op de foto, is er nog wel.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Het fietspad/parallelweg heeft op dat punt nog steeds een uitbuiging naar het oosten. Tussen die twee in lag het tankstation.
-
- Moderator
Grappig, die lichtmastjes zijn nog te vinden bij de pomp bij Elsendorp:
https://goo.gl/maps/2piLa26xpAQn34uZ6
https://goo.gl/maps/2piLa26xpAQn34uZ6
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Voorzitter

Pas recentelijk is op die plek nieuwbouw gekomen waarbij de restanten van het tankstation zijn verdwenen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel
Coen Tunnel
-
- Moderator
Allicht dat ze meer voorkwamen, het gaat er om dat deze er juist nog staan 

-
- 4x5 autosnelweg
Lichtmasten bij tankstations worden wel vaker overgeslagen bij vernieuwingsrondes of sanering. Tegenwoordig zie je wel dat de exploitanten er als de kippen bij zijn om te verledden. Ik vind dat wel eens jammer, want ik vind de meeste LED-armaturen foeilelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Het Noord-Hollands Archief heeft de hand weten te leggen op ongeveer 2 miljoen foto's uit de collectie foto's van/uit Noord-Holland van Fotopersbureau De Boer uit de periode 1945-2005. Deze foto's zijn gratis te downloaden.
Velsertunnel

Wijkertunnel

Mistongeval Badhoevedorp 1997

Oude A9 tracé tussen Beverwijk en Uitgeest

Bouw Rottepolderplein zuid

Overig

Onder de twee miljoen foto's zitten zeker tienduizenden wegengerelateerde foto's. Er zitten wel veel series bij van steeds (ongeveer) dezelfde foto en op heel veel wegenfoto's zijn allerhande auto-ongevallen te zien, maar nog steeds is het een schatkamer van historisch beeldmateriaal van het Noordhollandse wegennet. Ik ben nu twee avonden aan het zoeken geweest en heb 'slechts' alle foto's kunnen bekijken van de A9 (ca 3500 stuks), de Wijkertunnel (ca 800) en de Velsertunnel (ca 1200). Hieronder bijvoorbeeld talloze foto's van de bouw en opening van de tunnels, maar ook van alles wat uit de periode erna. Teveel om op te noemen. Hieronder een (zeer) kleine impressie, maar het aanbod is nog heel veel groter.Noord-Hollands Archief schreef:Het Noord-Hollands Archief heeft een schat in huis: de collectie Fotopersbureau De Boer met beeldmateriaal van 1945-2005 uit Noord-Holland. De grote wens van het archief om de in totaal twee miljoen persfoto’s voor iedereen beschikbaar te maken komt deze kerst uit. Via een speciale beeldbank zijn alle beelden vanaf 18 december 2021 voor iedereen doorzoekbaar en gratis te downloaden.
The Beatles, David Bowie, Martin Luther King, leden van de koninklijke familie, allemaal hebben ze voor de lens van de fotografen van Fotopersbureau De Boer gestaan. Maar wat de collectie zo bijzonder maakt zijn de vele beelden van ‘om de hoek’. De fotografen waren er juist bij als de slagerszaak een jubileum vierde of we met z’n allen voor het eerst in de winter op het ijs konden. Grote kans voor inwoners uit de regio dat hun straat, favoriete plekjes, winkels en gekoesterde momenten een plekje in de collectie hebben gekregen. Reden genoeg om tijdens de feestdagen een keer in deze beeldbank te duiken.
Velsertunnel

Wijkertunnel

Mistongeval Badhoevedorp 1997

Oude A9 tracé tussen Beverwijk en Uitgeest

Bouw Rottepolderplein zuid

Overig

-
- Moderator
Wat gaaf zeg! Geweldig ook dat kantelwalsbordje met zo'n oud model verkeersbord
Maar dat vorkbord is nou niet bepaald duidelijk. Die vloeiende afrit is neem ik aan in de plaats komen van de 180 graden afrit?

Maar dat vorkbord is nou niet bepaald duidelijk. Die vloeiende afrit is neem ik aan in de plaats komen van de 180 graden afrit?

-
- 4x5 autosnelweg
Ze hebben een kruisje in de gebogen pijl gezet om aan te geven dat de afrit is afgesloten.
-
- Voorzitter
Ik neig er sterk naar te zeggen dat dat komt door een fasering. Wat nu de A22 is liep hier eerst vloeiend over in wat nu de A208/N208 is, in deze fase werd de zuidelijke tak van de huidige A22 aangelegd.Wouter N14 schreef: ↑ma 20 dec 2021, 21:47 Wat gaaf zeg! Geweldig ook dat kantelwalsbordje met zo'n oud model verkeersbord![]()
Maar dat vorkbord is nou niet bepaald duidelijk. Die vloeiende afrit is neem ik aan in de plaats komen van de 180 graden afrit?![]()
Topotijdreis geeft enig uitsluitsel:

Waar Topotijdreis geen uitsluitsel geeft is die VZP Assum. Die zal ongetwijfeld bij de gelijknamige buurtschap hebben gelegen, maar ik zie hem niet op de kaart. Ook de Wegenwiki kent deze VZP niet, terwijl daar toch aardig wat artikelen over gesloten VZP's staan. Ook Wikipedia heeft Assum niet in de lijst van voormalige VZP's staan. Nu ben ik toch wel benieuwd naar waar deze VZP precies was en hoe lang die er heeft gelegen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel
Coen Tunnel
-
- 2x5 autosnelweg
Op de topkaart uitgave 1983 staat wel een tankstation in aansluiting Uitgeest vermeld, en op oudere kaarten is daar al eerder een gebouwtje te zien. Maar bebording en omgeving op de foto geven al aan dat dat 'm niet kan zijn. Kruispuntnummer 06896 bestaat ook niet meer.
Maar gelukkig hebben we de luchtfotodatabank van het Kadaster en de NS nog.
1969: niets te zien

Detail 07-08-1975: perceel ziet er niet meer agrarisch gebruikt uit, duidt dus op reservering voor een andere functie. Ook is de sloot gedempt.

1979: in- en uitvoeger tekenen zich af

1981: P duidelijk zichtbaar

Details 13-05-1981: indeling goed zichtbaar, vrij vers asfalt

1986: nog niks aan de hand:

1989: P moet wijken voor aansluiting Heemskerk

Kortom: P Assum is tussen 1980 of 1981 en waarschijnlijk de start van de werkzaamheden voor de nieuwe aansluiting Heemskerk in gebruik geweest. En had dus gewoon op de topkaart uitgave 1983 moeten staan. Foutje!
Wie werkt de Wegenwiki even bij?
Maar gelukkig hebben we de luchtfotodatabank van het Kadaster en de NS nog.

1969: niets te zien
Detail 07-08-1975: perceel ziet er niet meer agrarisch gebruikt uit, duidt dus op reservering voor een andere functie. Ook is de sloot gedempt.
1979: in- en uitvoeger tekenen zich af
1981: P duidelijk zichtbaar
Details 13-05-1981: indeling goed zichtbaar, vrij vers asfalt
1986: nog niks aan de hand:
1989: P moet wijken voor aansluiting Heemskerk
Kortom: P Assum is tussen 1980 of 1981 en waarschijnlijk de start van de werkzaamheden voor de nieuwe aansluiting Heemskerk in gebruik geweest. En had dus gewoon op de topkaart uitgave 1983 moeten staan. Foutje!

Wie werkt de Wegenwiki even bij?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x3 autosnelweg

Overigens is die ene foto die ik postte van VZP Assum van januari 1980, dus op dat moment leek hij sowieso al open.
-
- 2x5 autosnelweg

Je ziet de grondwerken voor de aansluiting Heemskerk, maar nog niet de aardebaan voor de verlegging. Uiteraard werd de aansluiting in samenhang met de verlegging van de A9 gerealiseerd. Maar P Assum hoeft niet te wijken voor de verlegging, maar voor de aansluiting Heemskerk. Als die aansluiting er niet was gekomen, hadden we nu mogelijk nog steeds een P Assum gehad. Misschien weliswaar met de invoeger verlegd, maar dat doet daar verder niets aan af.
-
- 2x3 autosnelweg
Laten we zeggen dat ik het anders geformuleerd zou hebben. Ik werd op het verkeerde been gebracht doordat bij mij de indruk werd gewekt dat in 1989 een afrit Heemskerk werd aangelegd. Dat zou op zich wat raar zijn, omdat een paar jaar later de A9 daar werd verlegd en omdat op het oude tracé nooit een afrit Heemskerk is geweest. Die afrit maakt echt onderdeel uit van het Wijkertunneltracé en zou er waarschijnlijk niet gekomen zijn wanneer het wegenstelsel in de omgeving niet volledig op de schop zou zijn gegaan.
-
- 2x5 autosnelweg
Overigens startte de aanleg van de verlegging in juli 1989. Of het 8 of 18 juli was, daarover verschillen De Telegraaf en Het Parool van inzicht.
P Assum is dus zo'n 10 jaar in gebruik geweest, van 1979 tot 1989.
P Assum is dus zo'n 10 jaar in gebruik geweest, van 1979 tot 1989.
-
- 2x3 autosnelweg
Nog twee foto's van VZP Assum van 9 januari 1980. Het ziet er inderdaad allemaal redelijk kakelvers uit.

-
- 2x2 autosnelweg
Ik was gisteravond ook P Assum op het spoor. Vond namelijk het boekje '100 Stadsplattegronden van Nederland' (Cito Plan, 1985) in mijn verzameling en daar staat een plattegrond van Heemskerk in, met een P langs de A9 op de plek waar de Assumervaart afbuigt.

Aan die luchtfoto's had ik niet gedacht, wat een speurwerk kan je dan doen!

Aan die luchtfoto's had ik niet gedacht, wat een speurwerk kan je dan doen!

-
- 2x5 autosnelweg
Ik vertrouw landkaarten altijd maar voor maximaal 80%. Luchtfoto's, ook met belabberde resolutie, zijn een betrouwbare momentopname. Kaarten blijven een interpretatieslag. En er zijn van luchtfoto's vaak wel tussenliggende jaargangen aanwezig in tegenstelling tot de topkaarten, waar soms wel 10 jaar tussen zit. Plus het gegeven dat bij topkaarten meestal alleen het jaar van uitgave vermeld staat, en niet het jaar van verkenning.
-
- 2x4 autosnelweg
Los van de VZP Assum is de foto van de wegwijzer richting Schiphol en Den Haag bijzonder: onder de uitsmijter lijkt een klein bordje richting de A4 te staan.
-
- Moderator

-
- 2x5 autosnelweg

-
- Hoofdmoderator
De uitsmijter is duidelijk van vóór 1976, dus dat de A4 er niet op staat snap ik. De E10 had wel gekund. E-nummers werden wel aangegeven voor 1976. Maar goed: dat verklaart zeker wel het bordje aan de mast.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Ik vind het dan weer opvallend dat we voor Schiphol dus weer terug bij af zijn 

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is niet heel bijzonder, vroeger had je die bordjes wel vaker. Ik herinner me op knooppunt Badhoevedorp dat de A 9 ook op zo'n apart klein bordje stond. Ik weet niet precies de reden, maar ik vermoed dat het te maken kan hebben met windbelasting waardoor ze de richtinggevende bewegwijzeringspanelen niet te groot wilden maken. Later zijn wel de wegnummers geintegreerd geraakt, hoewel E nummers over het algemeen geruiterd bleven.
-
- 2x3 autosnelweg