Het is dan ook een eiland, he!

Moderator: Moderatoren
Ik zie inderdaad dat ook vaak, of de volgende combinatie, wat ook dubbelzinnig is, althans Mijner inziens:Wouter N14 schreef: ↑wo 22 dec 2021, 12:31 Maar jammer van deHad ook wat euro's gescheeld
Edit, van die besparing hadden ze de eindezoneborden kunnen plaatsen.
Ondertussen zijn er een heel aantal bij geplaatst. Vooral in/rond Heerhugowaard overigens, daar lijkt zo goed als alles wel vervangen. In Broek op Langedijk heb ik er maar één gevonden, maar in de andere kernen nog helemaal niets. Wel heb ik van Sint Pancras komborden gezien waarbij men alleen de tekst "gem. Langedijk" heeft overgeplakt met "gem. Dijk en Waard". Tja, zo simpel kan het ook, met legale komborden...Snelwegfreak schreef: ↑za 11 dec 2021, 11:53 De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gaan per 1 januari 2022 fuseren tot de nieuwe gemeente "Dijk en Waard." Deze wijziging vraagt natuurlijk om nieuwe komborden. Het plan is om voor 1 januari alle plaatsnaamborden van de betreffende kernen te vervangen. Uiteraard heeft men gekozen voor het nieuwe type kombord, waarvan nog niet iedereen helemaal zeker is of dit wel dé officiële standaard wordt... Rond Heerhugowaard zijn er al enkele geplaatst: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/295822/n ... rd-onthuld
Vanochtend even langs gegaan voor wat fotootjes. Op nog een paar plekken in Heerhugowaard staan deze nieuwe komborden, maar verreweg de meeste zijn nog oud. In de kernen Broek op Langedijk, Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude heb ik nog geen enkele nieuwe gespot. Sterker: in Broek op Langedijk ontbraken de meeste komborden.
https://www.hrgroep.nl/Nieuws/Nieuwe_komborden_EU.htmlWouter N14 schreef: ↑zo 26 dec 2021, 16:40Ik heb het CROW een mailtje gestuurd met de vraag wat de status is van die borden, ook omdat er een bordenboer is die zegt dat er 1 september een besluit over zou zijn genomen wat ik niet heb kunnen vinden.
Kom op Alex
Dat lijkt mij ook. Een simpele aanpassing aan het design, maar o zoveel duidelijker:
Ik vrees steeds meer dat het antwoord "niets" is...
In hetzelfde document geven ze overigens al een oplossing als een verkeersbord niet herkend wordt. Dit gebeurt dan door sensor-data met de digitale registratie van verkeersborden te combineren om zo fouten te voorkomen.CROW Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders schreef:Bebouwdekomborden worden niet (goed) door sensoren waargenomen. Omdat ISA niet alleen op waarnemingen van assets acteert, maar dat ook kan doen op basis van gebiedsdata, is het goed om de data van snelheidsgebieden in kaart te brengen en beschik- baar te stellen. Deze moeten telkens goed actueel gehouden worden. Parallel hieraan wordt in Europa wel gekeken naar één uniform bebouwdekombord met een herkenbaar symbool.
Afbeelding 4: Komborden: tekst is overal in de omgeving, wat maakt dat met tekst alleen een komgrens niet herkend kan worden door een camera. Een symbool in de vorm van een skyline kan wel herkend worden. In de toekomst zou dit tot een andere vormgeving kunnen leiden (zoals de suggestie eronder), maar die moet dan wel zijn vastgesteld in regelgeving (Bijlage 1 RVV). (Afbeeldingen: ACEA/HR groep)
CROW Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders schreef: Een ander argument voor digitalisering is dat onbedoelde waarnemingen door camera’s m.b.t. borden met tonnages bij kunstwerken kunnen worden voorkomen. Een bord met een beperking voor voertuigen met een totale toegelaten massa (TTM) van bijvoorbeeld ‘30 t’, kan gelezen worden door een sensor als 30 km/h. Als ISA dan terug kan vallen op de data van de snelheidsregimes, geeft dat meer zeker- heid over de werkelijke regimesnelheid.
AGMI schreef:
ISA gebruikt een videocamera die snelheidsborden herkent om bestuurders op de hoogte te stellen van de huidige snelheidslimiet en automatisch de snelheid van het voertuig te beperken als dat nodig is. Om verantwoord op deze ontwikkeling voor te kunnen sorteren, is er een nieuw bebouwde kombord ontwikkeld. De auto kan dit herkennen met het juiste pictogram op de borden. Het herkenbare pictogram van de skyline van een denkbeeldig dorp wordt nu standaard voor een kombord gebruikt. Het is voor u en de auto direct duidelijk dat er 50 km/u gereden mag worden.
Op Europees niveau sluiten we hiermee direct aan op de reeds bestaande komborden in onze buurlanden.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden omdat uit zorgvuldig onderzoek is gebleken dat zwart-op-wit beter werd herkend dan wit-op-blauw
Komgrenzen worden wel eens verplaatst, of er komen nieuwe komgrenzen bij. Wat voor marge zal in het kader van ISA acceptabel worden gevonden? Aangezien er per dag zo 10.000 of 15.000 voertuigen een komgrens kunnen passeren spreek je bij 10 dagen al over 150.000 voertuigen die potentieel niet de goede snelheid hebben omdat het NWB niet is bijgewerkt. Bij 100 dagen gaat het al over 1,5 miljoen passages. En ik weet dat het bijwerken van data in het NWB soms nog op veel langere termijnen dan 100 dagen uit komt...Kaaiman schreef: ↑ma 27 dec 2021, 18:57 In het Nationaal Wegenbestand zal ergens in de komende jaren ook de bebouwde kommen worden opgenomen, is de bedoeling. Dit grotendeels aan de hand van het NDW verkeersbordenbestand, waar H1 en H2 al in voorkomen. Dus in combinatie met GPS ben je er dan eigenlijk al.
Het onderbord geeft aan dat het bord links geldt. Waarschijnlijk om te voorkomen dat automobilisten linksaf slaan en er dan achter komen dat het een (brom)fietspad is.
Aan de andere kant van het fietspad ontbreken flink wat meer borden. Echt een onduidelijk zooitje daar.LennyKravitz schreef: ↑di 28 dec 2021, 0:31Echter... waar is het "einde fietspad/bromfietspad"-bord?
Niet gewoon met een D4 en onderbord OB07?Attietattie schreef: ↑di 28 dec 2021, 0:44 Behoort eigenlijk aangegeven te worden door eenmaar ik vind dit ook best duidelijk.
Hangt er vanaf of er een noodzaak is aan te geven dat het een verplicht (brom)fietspad is. Dat gaat met jouw bordencombinatie niet.