Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte IV

Bericht door Kaaiman » vr 17 dec 2021, 15:58

VRO, net als vroeger, voordat in 1982 de M aan het ministerie werd toegevoegd. Milieubeheer blijft blijkbaar bij IenW. ;)
Althans, zo heb ik het begrepen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 dec 2021, 15:23

Op Twitter circuleert een lijst met ministersposten: https://twitter.com/KemalRijken/status/ ... 8365736963

Voor I&W wordt Dilan Yeşilgöz-Zegerius (VVD) genoemd als minister. Steven van Weyenberg (D66) zou staatssecretaris blijven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 dec 2021, 15:36

^^ Dat is toch die mevrouw die hier bijdrage aan de klimaatdiscussie stelde op “andere landen moeten meer doen”? Kan ze mooi Duitsland de les gaan lezen.

Over les lezen gesproken: Hugo de Jonge op onderwijs. Mag mooi de chaos van zijn eigen scholensluitingen gaan oplossen. Anderzijds: tegenwicht bieden op de witte jassen bij dreigende maatregelen, zoals Slob wel deed, hoef je dan natuurlijk niet meer te verwachten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 dec 2021, 15:44

^^ Laten we het hier even alleen over het mobiliteitsbeleid houden ;)

Mijn indruk is dat Yeşilgöz niet erg een politiek zwaargewicht is. Bij interviews op BNR had ik soms een beetje het gevoel alsof het een giechelend schoolmeisje is die moeite had serieus of overtuigend over te komen met haar standpunt. Het lijkt mij niet iemand van het kaliber Eurlings of Schultz (of zelfs van Nieuwenhuizen).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 dec 2021, 15:58

Nou durf ik niet te zeggen dat mensen als Eurlings en Schultz zwaargewichten waren toen ze minister van verkeer werden. Maar doe dit goed en geloofwaardig en je kunt wel van dit ministerie afkomen als een zwaargewicht.

Heb nog wel eens het idee dat deze ministerspost wat politieke handigheid vergt; verbindingen kunnen maken, mogelijkheden zien en uitwerken. Dit omdat het ministerie enigszins in de luwte opereert. Er komt niet van alles bij elkaar wat aan dagelijks kabinetsbeleid raakt. Succesvolle ministers uit het verleden hadden het juiste netwerk binnen hun partij en Den Haag om er die draai aan te kunnen geven. Anderen overstegen nooit het giechelniveau, bleven politiek irrelevant en verdwenen ook snel weer. Kortom, eens kijken of deze dame een slag weet te maken of dat we drie jaar stilstand krijgen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 dec 2021, 16:14

Het lijkt me hoe dan ook positief als er iemand van CDA of VVD op die post komt. Dan heb je bijvoorbeeld met een lastig project als de A27 toch minder kans dat je iemand krijgt die het warm water nog eens wil uitvinden met een sneltram of fietssnelweg in plaats van een wegverbreding.

Dilan ken ik niet zo goed, maar ze begint in elk geval niet met 1-0 achter omdat ze een oude, conservatieve, blanke man is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 23 dec 2021, 17:36

CasablancaMarocco schreef: do 16 dec 2021, 2:19Verder ook wel positief dat men niet de gehele bebouwde kom naar 30 terug wilt brengen, maar enkel 'waar nodig'. Dat klinkt al een stuk redelijker. :top:
Waar nodig is allang gehad, en waar je zou kunnen hallucineren dat het nodig is ook...

Kaaiman schreef: do 16 dec 2021, 7:49
Palance schreef:Ik dacht dat rekeningrijden een middel zou zijn tegen files.
'Rekeningrijden' wel, maar 'betalen naar gebruik' niet. :)

Maar elektrische auto's kun je ook gewoon belasten naar gewicht en uitstoot hoor, daar is weinig moeilijks aan lijkt me. Alleen zal de uitstootcomponent nihil zijn, de gewichtcomponent compenseert dat met gemak met die zware accupakketten.
Die stroom moet nog steeds ergens gemaakt worden, je kunt dus best kijken naar het stroomverbruik van zo'n E-hok.
Maar dan nog, het zal wel weer een gedrocht worden wat half werkt, waarbij de overheid er een gigantische puinhoop van mag maken met de keerzijde dat de burger zich niet een keer mag vergissen; dat alles met het hoofddoel om met name de goedwillende en hardwerkende mensen in de bevolking zoveel mogelijk te kl*ten, criminelen te ontzien en lamzakken een aai over hun bol te geven.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 23 dec 2021, 20:32

Chris schreef: do 23 dec 2021, 15:44 Mijn indruk is dat Yeşilgöz niet erg een politiek zwaargewicht is. Bij interviews op BNR had ik soms een beetje het gevoel alsof het een giechelend schoolmeisje is die moeite had serieus of overtuigend over te komen met haar standpunt. Het lijkt mij niet iemand van het kaliber Eurlings of Schultz (of zelfs van Nieuwenhuizen).
Ik zag haar laatst in discussie met Rutger Castricum in De Hofbar, en hoewel ik het niet met dr eens was, had ze wel haar dossierkennis op orde :top:

Maar n=1, dus verder geen idee...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 23 dec 2021, 21:48

Chris schreef: do 23 dec 2021, 15:23 Op Twitter circuleert een lijst met ministersposten: https://twitter.com/KemalRijken/status/ ... 8365736963

(..)
Vage lijst. Schijnt nep te zijn, hoorde ik op BNR.

Wát wel klopt is dat Hugo de Jonge vertrekt (noodgedwongen) van VWS. Dát heeft Rutte gisteren in het 2e kamer debat gewoon verklapt (hij versprak zich :) ).
Hoorde dit vanmiddag op BNR ook, in een column.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 23 dec 2021, 21:51

Durashift schreef: do 23 dec 2021, 21:48 Wát wel klopt is dat Hugo de Jonge vertrekt (noodgedwongen) van VWS. Dát heeft Rutte gisteren in het 2e kamer debat gewoon verklapt (hij versprak zich :) ).
Het is al een paar weken bekend dat hij niet terugkeert op VWS.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 23 dec 2021, 22:30

^^^^ Ja, in de commentatoren / beschouwingen etc. wel ja. Niet officieel (nog steeds niet, trouwens).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 dec 2021, 3:55

^^ Rutte deed recent ook uitspraken die hinten op een vertrek van De Jonge op VWS: de huidige minister zou bezig zijn met het uitwerken van zaken op de korte termijn, het uitwerken van plannen voor de lange termijn zou iets voor de nieuwe minister van VWS zijn "wie dat dan ook wordt".

De Jonge heeft een zware periode achter de rug. Waarin hij de nodige kritiek te verduren heeft gekregen maar ook de nodige kennis en autoriteit heeft opgebouwd.
Ik had hem eerder zien blijven op VWS (dan mogelijk als de tweede minister met als enige portefeuille coronabeleid) of een vertrek uit de landelijke politiek. Tenzij er een passende nieuwe portefeuille beschikbaar zou zijn.
In dat laatste geval had ik gedacht aan klimaat (waar je ook iemand met statuur wilt gezien de ambities, en het CDA zou daar om dezelfde reden ook wel belang bij hebben). Onderwijs lijkt me echter niet onwaarschijnlijk.

Als bovenstaande lijst niet gelekt/officieel is dan lijkt het alsof degene die hem gemaakt heeft wel enig inzicht heeft in waarschijnlijke kandidaten op de diverse posten. Wat opvalt is dat op de MP na praktisch elke positie opnieuw wordt ingevuld.

Wat mij op het eerste gezicht opvalt aan de lijst is de suggestie dat Hennis de nieuwe minister van buitenlandse zaken zou worden. Zij trad in 2017 af als minister van defensie en keerde in het vorige kabinet niet terug. Tegelijk lijkt ze door haar werk bij de VN sindsdien en in het verleden als EU-parlementarier wel een interessante kandidaat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 dec 2021, 4:07

Intussen oordeelt het PBL over het coalitieakkoord dat de klimaatplannen ambitieus zijn, maar dat er waarschijnlijk niet genoeg tijd is om ze te halen:

'Nieuw kabinet moet doorpakken om klimaatambities waar te maken' - https://nos.nl/l/2410626

Na de vaccinaties en boosters lijkt Nederland zo langzamerhand wereldkampioen "te laat beginnen".

Het onderstreept dat voor de ambities voor klimaat radicale keuzes nodig zijn. Knopen doorhakken rondom Schiphol en Lelystad Airport bijvoorbeeld.

Wanneer Sigrid Kaag inderdaad minister van klimaat wordt zou dat wel gunstig zijn om bij nieuw klimaatbeleid ook andere landen mee te krijgen. Bijvoorbeeld voor een gelijk speelveld bij het nieuwe belastingen op vliegen en om te voorkomen dat beleid gericht op vervuilende bedrijven zoals Tata Steel er slechts voor zorgt dat dit soort industrie verhuist naar landen met ruimere regels.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 dec 2021, 10:35

De doelen gaan sowieso niet gehaald worden (of ze moeten creatief boekhouden). Bijna alles wat nu nog opgestart gaat worden om die doelen te halen gaat te laat komen. Grote energieprojecten hebben snel een vergunperiode van 6-8 jaar en een bouwtijd van 2 jaar. En dan is het al 2030 of later.

Dus we moeten niet blind staren op 2030. Het is maar een datum op een kalender.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 dec 2021, 11:47

^^ Sowieso een bijzondere uitspraak van Pieter Boot van het PBL gisteren bij Nieuwsuur dat het nieuwe kabinet er voor moet zorgen dat op tijd wordt begonnen met projecten zoals het opwaarderen van het energienet.

Dat de klimaatdoelen voor 2030 zo moeilijk haalbaar zijn komt mede doordat er jarenlang niet is ingespeeld op ontwikkelingen waarvan je wist dat ze er sowieso aan zouden komen. Netbeheerders lopen nu al mijlen achter met noodzakelijke aanpassingen aan het energienet. Die aanpassingen zijn niet alleen nodig om de nieuwe ambities te kunnen halen, het elektriciteitsnet zit nu al vol. Het is niet alsof er pas sinds dit jaar massaal zonnepanelen worden geplaatst en men hierdoor is overvallen. De overheden die aandeelhouder zijn van deze bedrijven zijn er mede voor verantwoordelijk dat die investeringen veel te laat op gang komen.

De aanpassingen zijn al te laat. Daar plukken we de komende jaren de zure vruchten van. Zowel bij het versnellen van de energietransitie als in breder economisch en maatschappelijk opzicht. In sommige gemeenten zorgt de achterstand bij het opwaarderen van het elektriciteitsnet er nu al voor dat nieuwe wijken, grote bedrijven en voorzieningen niet aangesloten kunnen worden. De illusie wekken dat het nieuwe kabinet er nog voor kan zorgen dat deze aanpassingen 'op tijd' op gang komen klinkt als een sympathieke aanmoediging maar is feitelijk het goedpraten van jarenlang falend beleid van de netbeheerders en betrokken overheden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 dec 2021, 14:20

Stop eens met die datacentra. Die dingen zijn niet nodig, ze slurpen stroom en verpesten het landschap.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 24 dec 2021, 14:32

^^

Beter is om deze data center eens op elkaar te stapelen, waardoor deze minder ruimte gebruiken. Of meervoudig ruimtegebruik.
Van mij mogen deze best komen, maar dan ook gedeeltelijk de hoogte in. Als deze hier niet komen, dan komen deze wel in een ander land.
Verder wordt het tijd dat de regering de energievoorziening weer als kritische infrastructuur gaat zien en zelf de strategische keuzes gaat maken m.b.t. energievoorziening (meer kerncentrales) en meer gaat investeren in het onderliggend net.
M.b.t. vervoer zou ik mij pijlen richten op waterstof. Als je overal laadpalen gaat plaatsen, maar men het gehele lokale net gaan vervangen, wat veel en veel te duur wordt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 24 dec 2021, 14:57

Het plaatsen van laadpalen is op zich best nuttig wanneer je energienet niet zwaar genoeg is om de vraag en het aanbod aan te kunnen.

Je creëert verspreid over de grid extra afnamepunten waar lokaal geproduceerde (zonne)energie kan worden benut.
Je zou zelfs exploitanten van die palen kunnen stimuleren of verplichten om hun palen te voorzien van batterijen, zodat ze in de buurt opgewekte energie kunnen bufferen op momenten dat er geen auto's aan de paal hangen.

Maar ook netbeheerders mogen wel wat meer ruimte krijgen. Het enige instrument dat zij in handen hebben is het aanleggen van nieuwe en dikkere kabels. Het zou best productief kunnen zijn als partijen als Tennet of Enexis overschotten aan elektriciteit zouden kunnen opslaan voor de avonduren. Zij mogen dit wettelijk gezien nu echter niet doen, ook al zouden ze dit willen.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » vr 24 dec 2021, 15:18

^^ Ik hoor zo vaak die kreet langskomen dat het elektriciteitsnet 'vol' zou zitten.
Dit is echter een mooie generieke kreet om extra geld los te peuteren bij de centrale overheid.

Even overversimpeld:
Ten eerste moet je het net opsplitsen in een deel hoogspanning (110kV/150kV en hoger, Tennet) en Midden en laagspanning (230V/10kV tot 110/150kV, Enexis, (Al)Liander, Stedin). In werkelijkheid loopt het iets meer door elkaar.
Nu ga ik een elektriciteitscentrale (STEG) bouwen; deze bouw ik in de buurt van voldoende koelwater en niet te ver van mijn klanten, omdat ik afgerekend wordt bij de meter van de klant zijn eventuele transportverliezen voor mijn eigen rekening. De aansluiting op het hoogspanningsnet betaal ik zelf en ik krijg een prijs/MWh. Ik moet voorrang verlenen aan duurzame bronnen en ik moet mijn productie aanpassen aan de vraag. Ik kan bijzonder goed verdienen als snel kan reageren op plotselinge vraag.

Nu ga ik voor duurzame energie en besluit ik een aantal zonneparken te bouwen (~400MWp, https://www.rtvnoord.nl/nieuws/834707/d ... -zonnepark ). Zolang ik beneden de 50MW per park blijf val ik niet onder de landelijke coordinatieregels. Ik heb geen koelwater nodig, alleen een grote lap grond, vooral daarin, als de bouw zitten mijn kosten. Ik bouw mijn centrale ver van mijn klanten en krijg een gegarandeerde prijs per kWh voor de eerste 15jaar. De aansluiting is niet op het hoogspanningsnet, maar op het laag/middenspanningsnet en de aansluiting wordt gedimensioneerd op mijn piekbelasting (volle zon in de zomer!). Mocht de stad in de buurt niet al mijn energie gebruiken, moet het restant via 150kV stations naar het hoogspanningsnet, zodat het naar een naburige stad kan.
(Ter verduidelijking: een gemiddeld huishouden ~3500kWh/jaar met 8760 uren per jaar is gemiddeld 400W aan continu vermogen. 400MW staat dus ongeveer gelijk aan 1 miljoen huishoudens! Het door mij gebruikte voorbeeld voor Drenthe met nog geen 500k inwoners trekt het wel heel scheef.)

En nu staan we raar te kijken dat in combinatie met nieuwe woningen en bedrijven de onderstations vol zitten? Dit betekent niet dat je niet kunt leveren. Zolang je als afnemer niet meer terugleverd als je aansluiting, is er niets aan de hand. We zullen ook anders moeten kijken, want waarom mag je nog steeds een distributiecentrum wegzetten, maar hoef je er 0 panelen op te leggen? In plaats daarvan sluiten we op hetzelfde onderstation de distributiedoos aan even als het zonnepark (beiden op max vermogen). Hiermee creeren we ons eigen probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 dec 2021, 17:31

De NOS meldt dat Mark Harbers de minister van Infrastructuur en Waterstaat gaat worden.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 30 dec 2021, 17:42

Ik denk dat de échte minister van infra op stikstof zit. Christianne van der Wal is dat.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 30 dec 2021, 18:02

Kaag op Financiën -- Dat ministerie heeft overal een veto op....

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 30 dec 2021, 21:06

Ministers
Klimaat: Jetten, D66
Onderwijs: Dijkgraaf, D66, onbevestigd
Defensie: Ollongren, D66
Financiën: Kaag (D66), onbevestigd
Volksgezondheid: Kuipers, onbevestigd
Landbouw: Staghouwer (VVD)
I&W: Harbers (VVD)
Justitie en Veiligheid: Yesilgöz (VVD), onbevestigd
Medische Zorg: Helder (VVD)
Sociaal: Schouten (CU)
Volkshuisvesting: De Jonge (CDA), onbevestigd

https://www.ad.nl/politiek/rutte-iv-vvd ... ~a1a191ca/
https://nos.nl/artikel/2411370-namen-ka ... -onderwijs
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 30 dec 2021, 22:01

^^ Carola Schouten is van CU.
sanderl schreef: do 30 dec 2021, 17:42 Ik denk dat de échte minister van infra op stikstof zit. Christianne van der Wal is dat.
Van der Wal wordt minister van natuur en stikstof. Ze is ook verantwoordelijk voor het afschieten van de verbreding van de Rijnbrug bij Rhenen namens Gelderland. Komt niet bepaald over als een typische VVD'er, hoewel:

https://www.destentor.nl/regio/dit-is-c ... ~ac843e8b/

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 dec 2021, 0:28

Jeff schreef: do 30 dec 2021, 18:02 Kaag op Financiën -- Dat ministerie heeft overal een veto op....
Handig een Minister van Financiën die geen econoom is. Nou is alles te leren (en hoeft de Minister van Volksgezondheid geen arts te zijn), maar enige affiniteit met economie en financiën lijkt me in die rol wel zinvol.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 dec 2021, 9:49

Kaag op Financiën, koos Koolmees voor een functie elders om plaats te maken?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 31 dec 2021, 10:40

Rein schreef: vr 31 dec 2021, 0:28 Handig een Minister van Financiën die geen econoom is. Nou is alles te leren (en hoeft de Minister van Volksgezondheid geen arts te zijn), maar enige affiniteit met economie en financiën lijkt me in die rol wel zinvol.
Ja want ze gaan het helemaal anders doen :top:

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » vr 31 dec 2021, 11:29

Minister van Financiën is wel steeds meer een internationale baan. De minister heeft een zeer belangrijke functie in de EU. Dat zal Kaag wel aanspreken. Het nationale financiële handwerk wordt wel door de ambtenaren gedaan ;) .

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 31 dec 2021, 11:33

Het is een prestigedingetje. Het illustreert dat de politiek verworden is tot PR-poppenkast :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 31 dec 2021, 11:42

^^ Ze is daarmee ook vicepremier dus het is wel duidelijk wat de eigenlijke intentie is.