[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen » di 26 okt 2021, 21:53

Grappig ik heb hem toevallig vandaag tijdens een dagje toeren bereden. Rond 15:00 was het al vreselijk druk op de A3. Fijn dat de verbreding eindelijk gaat beginnen :top:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chrysa » di 26 okt 2021, 23:08

Werd tijd inderdaad. Elke middag is het daar filerijden over het hele stuk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » wo 27 okt 2021, 19:45

Eigenlijk zou de aansluitende A31 ook verbreed moeten worden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » do 28 okt 2021, 22:49

Een paar foto's van de A7/B7. Het viel me (na 2 jaar) op dat de B7 nu veel prominenter op de wegwijzers staat.

A7 richting zuid:
Afbeelding

A7+B7 richting noord - een week later:
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » wo 01 dec 2021, 18:51

Op de A3 net ten zuiden van de stad Luxemburg wordt een boogbrug naast de snelweg gebouwd. Deze boogbrug is voor de nieuwe spoorlijn van Luxembourg naar Bettembourg, die Berchem bypasst. De spoorlijn komt ten westen van de A3.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 02 dec 2021, 21:01

De verzorgingsplaats langs de A4 bij Pontpierre opent op 15 december.

Om onduidelijke redenen duurde het 6 jaar om deze verzorgingsplaats aan te leggen.

Deze VZP is een goede optie om de drukte bij de Aire de Capellen en de Aire de Berchem op de A3 en A6 te vermijden. Een ritje via A4+A13 is maar een paar minuten langer en veel rustiger.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » vr 03 dec 2021, 12:18

Ze moesten de 'slimme' tankstations natuurlijk aan het netwerk hangen en toen bleek de software niet compatibel :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » vr 03 dec 2021, 13:05

De vzp ziet er goed uit. De vorige versie was erg krap.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 dec 2021, 14:13

^^ Dat die vorige VZP op die plek gebouwd is, kan toeval zijn geweest. De weg is daar bij de aanleg namelijk te ver naar het westen aangelegd. Dat is nog tijdens de bouw gecorrigeerd; de ruimte waar de weg te ver naar het westen is aangelegd werd gebruikt voor de VZP.

Aan de rijbaan richting noorden zat bij de oude afrit Pontpierre ook een krap VZP'tje, nog kleiner dan die richting zuiden. Voor een langere pauze waren ze beiden niet geschikt, maar als tankstop voldeed het prima. Ook als het bij Capellen of Berchem vol staat, kun je bij Pontpierre vaak zo terecht, en de omweg A4-A13 via Esch kost je maximaal 5 minuten, misschien nog wel minder nu er de komende jaren flink gewerkt gaat worden aan de A3.

De nieuwere VZP richting noorden (inmiddels ook al weer een jaar of 10 oud) is overigens ook niet heel uitgebreid, er is maar beperkte parkeerruimte. De pasgeopende VZP richting zuiden lijkt iets ruimer te zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » vr 03 dec 2021, 17:53

Coen Tunnel schreef: vr 03 dec 2021, 14:13De weg is daar bij de aanleg namelijk te ver naar het westen aangelegd.
Wie vond dat en waarom? :dontknow:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 dec 2021, 21:18

^^ Verder dan wat gepland was.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » vr 03 dec 2021, 23:30

Echt zo'n 'lucky luck' scene: twee bouwteams komen er achter dat het net niet helemaal aansluit. Wie heeft de tekening ondersteboven gehouden bij de aanleg? :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » vr 31 dec 2021, 17:59

Er was kennelijk nog een hoger beroep in de rechtszaak om de openstelling van de verbindingsweg van de aansluiting Frisange richting Duitsland. Een hogere rechter heeft bepaald dat de uitspraak van 2020 rechtmatig was en dat die toerit dus eindelijk een keer open kan.

Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend. Waarschijnlijk moet het asfalt eerst vervangen worden, het ligt er al 18 jaar ongebruikt bij.

https://www.wort.lu/fr/luxembourg/la-br ... 92361c3af2
Chris schreef: do 16 apr 2020, 20:49
Ernie schreef: vr 20 jul 2018, 13:09 Een lokale soap rondom het aanleggen van een afrit on een niet onteigend stuk land. Resultaat: afrit is al 15! jaar niet bruikbaar:

http://www.lessentiel.lu/de/luxemburg/s ... n-28270761
Kennelijk heeft de Luxemburgse regering nu de eerste rechtszaak gewonnen om die verbindingsweg open te stellen: http://www.lessentiel.lu/fr/luxembourg/ ... e-21178179

Afbeelding

Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Emil » zo 02 jan 2022, 0:22

Wat is eigenlijk de status van de verlenging van de A4 bij Belvaux? De aansluitende B40 ligt er al een paar jaar, maar zo te zien op OSM is de verlenging vanaf Jonction Lankelz tot aan de B40 nog niet gereed.

Ik vermoed ook dat het nummer B40 zal gaan vervallen en de A4 dan tot aan de Franse grens loopt? Het viel mij namelijk op dat de bewegwijzering in Frankrijk hier al op is aangepast.

Afbeelding

Met enige verbazing ook een :G1: bij aansluiting Belval Sud gespot, blijkbaar heeft dit stukje B40 dus een snelwegstatus. Ook in zuidelijke richting, dus de gehele Franse D616 (er staat D16 op de Luxemburgse wegwijzers...) tot aan Audun le Tiche heeft snelwegstatus. Vreemde situatie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Mark » zo 02 jan 2022, 1:08

In juni 2021 kwam ik erlangs, heb een paar drive-by shots die ik vergeten ben te plaatsen. Er is een behoorlijk fors viaduct gebouwd over de N31 waar voorheen een goederenspoorlijntje lag. De A4 (of B40 of B4?) gaat wat omgelegd worden ook ter plaatse. De rotonde met de N31 zal komen te vervallen vermoedelijk, de snelweg gaat via grofweg het tracé van het spoorlijntje met een boog om die wijk naast de CR 174 heen. En uiteindelijk dus over de N31 met het nieuwe viaduct zoals te zien op de foto's. Luchtfoto is trouwens geplukt uit het geodataportaal van de Luxemburgse overheid.
a4lux.jpg
IMG_2215 kopie.jpeg
IMG_2216 kopie.jpeg
IMG_2218 kopie.jpeg
IMG_2220 kopie.jpeg
IMG_2222 kopie.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 17 jan 2022, 21:07

Morgen is de officiële bouwstart van de verbreding van de A3 (Luxemburg stad > Franse grens). Het kost € 356 miljoen en gaat 5 jaar duren.

Het is eigenlijk het eerste snelwegverbredingsproject in Luxemburg tot nu toe.

L'Essentiel: Le chantier XXL sur l'A3 va démarrer ce mardi

RTL: Large-scale expansion works to begin Tuesday

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 18 jan 2022, 12:23

Nog wat info over de verbreding van de A3:

Afbeelding

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door verfmeer95 » di 18 jan 2022, 14:23

Gaan ze nu bij het Croix de Bettembourg een turbineboog vervangen door een klaverlus? Dat lijkt mij de verkeerde investering.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jan 2022, 19:30

^^ Daar lijkt het wel op, en dat lijkt mij inderdaad niet verstandig. Een onnodige bezuiniging om naar niet een nieuw langer viaduct te hoeven bouwen. Aan de andere kant is het voornamelijk verkeer vanaf Dudelange dat hier langs komt, en misschien een beetje vanaf Kayl en Tétange richting het zuiden en oosten van Luxemburg-stad. Alles vanaf Esch zal gewoon de A4 nemen.

En vanaf Dudelange zal ook een deel van het verkeer over de CR161 en N38 naar de A3 rijden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Jeff » do 20 jan 2022, 0:07

Die brede lus is alleen van toegevoegde waarde tijdens langdurige afsluiting van een andere van het snelwegennet.

Dat komt daar niet heel vaak voor en verder is de zwaarste verkeersrelatie Lux-Stad <> Grens bij Bettenbourg.

Het Croix dat noordelijker ligt (Gasperich) heeft de boog wel een serieuze hoeveelheid verkeer te verwerken en zie nog niet zo snel verdwijnen (Tenzij de groenen minder verkeer direct aan Lux-Stad willen)

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Emil » zo 23 jan 2022, 22:14

Zo te zien komt er een rangeerbaan voor in de plaats. Daarvoor zal het huidige viaduct verbreed moeten worden, dus de kosten zijn er sowieso wel.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » di 08 mar 2022, 12:31

Wat is Luxemburg toch een mooi land om doorheen te rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Yes, sir!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Kaaiman » di 08 mar 2022, 13:50

^^ Sur(r)e!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Sibren » di 08 mar 2022, 15:45

Heel bekende omgeving voor mij, ik ga elk jaar op vakantie naar het noorden van Luxemburg :)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » di 08 mar 2022, 20:30

Heeft het dorp Troine echt dat achtervoegsel Route?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door keokiracer » di 08 mar 2022, 20:32

^^ Ja.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 mar 2022, 20:38

Blijf me verbazen over de lenige manier waarop men daar met taal om gaat. Letzeburgs als officiële voertaal, Frans voor officiële teksten en Duits voor de (geschreven) media.

Is het in Luxemburg echt zo dat iedereen deze talen beheerst en je iemand in willekeurige één van de drie talen iemand kunt aanspreken of aanschrijven en dat je dan zonder vraagtekens of morren in die taal antwoord krijgt? In de schoolboekjes en wikipedia's van deze wereld wordt het vrij eenvoudig voorgeschoteld, maar zijn er in het dagelijks gebruik van de talen bepaalde conventies, of loopt het meer door elkaar?

Welke taal heeft de overhand op het internet, bijvoorbeeld op sociale media of het online bestellen van een pizza? Of hangt dat van de persoon of de tegenpartij af?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » di 08 mar 2022, 20:47

Kaaiman schreef: di 08 mar 2022, 13:50^^ Sur(r)e!
Nee nee, dat is aan de andere kant van de grens, in België. :)

Afbeelding
(foto van eergisteren)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 09 mar 2022, 4:07

Schelpenpaadje schreef: di 08 mar 2022, 20:38 Blijf me verbazen over de lenige manier waarop men daar met taal om gaat. Letzeburgs als officiële voertaal, Frans voor officiële teksten en Duits voor de (geschreven) media.

Is het in Luxemburg echt zo dat iedereen deze talen beheerst en je iemand in willekeurige één van de drie talen iemand kunt aanspreken of aanschrijven en dat je dan zonder vraagtekens of morren in die taal antwoord krijgt? In de schoolboekjes en wikipedia's van deze wereld wordt het vrij eenvoudig voorgeschoteld, maar zijn er in het dagelijks gebruik van de talen bepaalde conventies, of loopt het meer door elkaar?

Welke taal heeft de overhand op het internet, bijvoorbeeld op sociale media of het online bestellen van een pizza? Of hangt dat van de persoon of de tegenpartij af?
Hangt van de regio af, in het zuiden en westen wordt toch veel meer Frans gesproken. Bijkomend pendelen er ontzettend veel werknemers vanuit met name Frankrijk en Wallonië naar Luxemburg, en die spreken meestal Duits noch Letzebürgisch. In het noorden, oosten en midden kan je wel met alledrie uit te voeten. Desalniettemin is mijn ervaring dat Luxemburgers in die laatstgenoemde regio's onderling vooral Letzebürgisch spreken.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op do 10 mar 2022, 7:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 mar 2022, 6:22

Schelpenpaadje schreef: di 08 mar 2022, 20:38 Blijf me verbazen over de lenige manier waarop men daar met taal om gaat. Letzeburgs als officiële voertaal, Frans voor officiële teksten en Duits voor de (geschreven) media.

Is het in Luxemburg echt zo dat iedereen deze talen beheerst en je iemand in willekeurige één van de drie talen iemand kunt aanspreken of aanschrijven en dat je dan zonder vraagtekens of morren in die taal antwoord krijgt? In de schoolboekjes en wikipedia's van deze wereld wordt het vrij eenvoudig voorgeschoteld, maar zijn er in het dagelijks gebruik van de talen bepaalde conventies, of loopt het meer door elkaar?

Welke taal heeft de overhand op het internet, bijvoorbeeld op sociale media of het online bestellen van een pizza? Of hangt dat van de persoon of de tegenpartij af?
Luxemburgers zelf kunnen inderdaad wel alle drie de talen, al zullen ze Duits en Frans niet altijd even vaak gebruiken als het Luxemburgs. Het hangt ook een beetje van de locatie af, maar het spreekt voor zich dat in een plaats als Dudelange het Frans gangbaarder is, en in een plaats als Echternach het Duits.

Geschreven media is inderdaad vaak in het Duits, al zijn er ook Franstalige kranten. Maar die zijn wat minder populair. Van wat ik weet lezen de meeste Luxemburgers boeken in het Duits, want die taal ligt beduidend dichter bij het Luxemburgs en dat is dan prettiger en natuurlijker.

In het zuiden van het land wonen grote Portugese minderheden, hier is de kennis van het Duits vaak heel beperkt, omdat ze nauwelijks in situaties komen waarbij dat echt nodig is. Vaak kunnen ze wel Frans en als ze in Luxemburg zijn geboren en opgegroeid ook wel Luxemburgs, maar Duits spreken gaat altijd wat lastiger. Ze hebben het wel op school geleerd, maar hebben het in hun gemeenschap niet nodig.

Uit gemak kies ik in het grootste deel van het land er maar voor om een gesprek in het Frans te beginnen; aan de oostgrens doe ik het gerust in het Duits. Ik kan zelf beter Frans dan Duits, maar er werken in Luxemburg zoveel mensen uit Wallonië en Frankrijk die uitsluitend Frans spreken.

Plaats reactie