Kenteken voorkant

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Alex52889
verkeersader

Kenteken voorkant

Bericht door Alex52889 » za 11 dec 2021, 13:23

Zoals bekend zit er op een bromfiets (lees: bromfiets, brommobiel en snorfiets) geen kenteken(sticker) aan de voorkant, maar, nu mijn vraag: mag dit wel? Zie namelijk veel brommobielen met hun kenteken aan de voorkant rijden (gele sticker) is er ergens in de wvw of rvv vastgelegd dat dat niet of wel mag, en welke kleuren toegestaan zijn?

Vraag 2: een aanhanger van een brommobiel mag die een lange witte (auto) kentekenplaat hebben, met uiteraard wel dezelfde letter/cijfercombinatie. De één zegt van wel de ander niet. Ik wil mijn kenteken graag verlicht hebben (op de aanhanger) en kan dat alleen middels lange plaat doen, is dit officieel verboden of staat het mergen beschreven en mag het daarmee dus?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Peter
2x4 autosnelweg

Re: Kenteken voorkant

Bericht door Peter » ma 03 jan 2022, 15:16

Een kenteken is in de EU aan de voorkant alleen verplicht bij gemotoriseerde vierwielers (of meer uiteraard). Misschien nog niet voor tractors, die voorkort in sommige landen (wo NL) helemaal geen platen behoefden. In sommige niet-EU-landen of US states is een voorbord ook niet verplicht. Een land beslist dat zelf, maar ik ken geen landen waar een achterplaat voor auto of motor niet verplicht is.

Een wit kenteken is alleen verplicht als het kenteken op de auto niet (van achteren op enige afstand) te zien is, dus ook voor een fietsrek dat het kenteken bedekt. Hoe dat zit met een karretje achter een brommer is een interessante vraag. Waarschijnlijk dezelfde regels als een karretje achter een motor of auto. Als het karretje laag is tov van de kentekenplaat van de trekker (en geen eigen kenteken behoeft, maar dat lijkt me ruig voor een brommer) zal het geen (wit) kenteken nodig hebben denk ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 03 jan 2022, 15:57

Buiten sommige staten in de VS en Canada (grofweg de helft ?) ken ik eigenlijk geen enkel land waar auto's etc. geen kenteken aan de voorzijde hoeven te hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 jan 2022, 16:03

^^ Op welke manier heeft dat een relatie met de gestelde vragen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jan 2022, 18:08

Willem schreef: ma 03 jan 2022, 15:57 Buiten sommige staten in de VS en Canada (grofweg de helft ?) ken ik eigenlijk geen enkel land waar auto's etc. geen kenteken aan de voorzijde hoeven te hebben.
In Canada zijn er maar vier provincies waar platen voor en achter verplicht zijn, maar daar vallen Ontario en British Columbia wel onder. In de VS zijn er negentien staten waar alleen een plaat achter verplicht is. In alle andere landen van de wereld zijn platen voor en achter verplicht:

Afbeelding

M-U-S
zandpaadje

Bericht door M-U-S » za 19 mar 2022, 16:41

Ik heb vorige week een AIxam gekocht, waar aan de voorkant geen kentekenplaat gemonteerd zit.
Alleen een sticker met "AIxam."
Volgens jullie mag dit dus niet?
Maar als het wel mag, mag ik dan ook een sticker met eigen naam er op plakken?
M-U-S

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 19 mar 2022, 16:49

M-U-S schreef: za 19 mar 2022, 16:41Volgens jullie mag dit dus niet?
Ik heb geen flauw idee hoe je dit uit de antwoorden hebt kunnen destilleren. :lol:

Ik zou niet weten waarom je niet een sticker op je voertuig mag hebben, zolang het niet verwarrend werkt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 19 mar 2022, 16:49

M-U-S schreef: za 19 mar 2022, 16:41 (..)
Maar als het wel mag, mag ik dan ook een sticker met eigen naam er op plakken?
M-U-S
Ik vond op onderstaande website het antwoord:

https://www.kronkelroutes.nl/blog/de-ke ... obiel.html

(..) In de Regeling kentekens- en kentekenplaten (zie wetten.nl – Regeling – Regeling kentekens en kentekenplaten – BWBR0009071 (overheid.nl) artikel 7 onder 4. is vastgelegd dat bij bromfietsen, waaronder brommobielen vallen, het (officiële) kenteken moet worden aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats. Hiervoor is gekozen in het belang van de handhaving en de verkeersveiligheid. Op basis hiervan is het dus niet toegestaan de officiële gele kentekenplaat op de voorzijde van een brommobiel te plaatsen.

Aan de voorzijde van een brommobiel mag eventueel wel een plaat worden aangebracht maar dat mag geen gele plaat zijn met een blauw EU logo, noch echt noch nagemaakt. Deze worden namelijk gelimiteerd en gecontroleerd uitgegeven door erkende kentekenplaatfabrikanten. Wel mogen bijvoorbeeld platen in wit of oud geel aan de voorkant worden aangebracht. Hier mag een kenteken op staan, maar dan wel het eigen kenteken. Ook is het toegestaan vrije tekst te gebruiken.

Voorwaarde is dat deze platen niet zodanig mogen uitsteken, scherp zijn of anderszins, dat zij zowel rijdend of stilstaand verwondingen kunnen veroorzaken. Ook mogen ze de lampen niet geheel of gedeeltelijk afdekken (veiligheid en zichtbaarheid).(..)
Je mag er een sticker op plakken met welke naam dan ook, als het maar niet in de kleurstelling is van de officiële EU kentekenplaat.