Brommobiel naar Italië!

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 18:23

Hallo iedereen,

Zoals enkele van jullie weten heb ik een reis gepland naar Oostenrijk voor de brommobiel. Dit zou dan plaats hebben gevonden van 29 december - 3 januari (inclusief reis en verblijf), maar die reis is veranderd naar Italie vanwege de boosterprik-eis die Oostenrijk verplicht stelde, hierbij het verslag van heen én terug naar Italië in die periode.


heenreis

Op 29 december vertrok ik om 7.00 in de ochtend in de hoop de 30e rond 12:00 aan te komen.
Aangezien Nederland niet noemenswaardig is en ik hier zo ongeveer rond 10u uit was, ga ik geen verslag van dit stuk maken. Met alle Flitsapps, die ik heb, aan, zijn we vertrokken. Omdat alleen Nederland de :C9: kent, had ik me de volgende regels voorgenomen: geen :G1: of :G3: dan zou ik er wel mogen rijden. Mag er een tractor rijden? Dan zal ik er ook wel mogen rijden.

België
Zo rond 10:00 reed ik, met mijn beste reismaatje namelijk: mijn vader, de Belgische grens over. De eerste paar honderd kilometers gingen goed, tot ik ergens in het midden van het Waalse gedeelte kwam, de N4, dit was een zogenoemde "gewestweg". Er was geen bord te bekennen dat leek op een :G1: of :G3: en ook niet op een :C8: of een :C15: toen ik er op reed bekeek ik toch de snelheidslimiet even op m'n navigatie en die zei een Vmax van :A1-120: . Dit vond ik een vrij groot verschil, dus ging ik toch de eerst volgende oprit af om te zoeken op internet of een "gewestweg" toegestaan was voor de brommobiel. Ik kon alleen vinden dat er ooit een ongeluk was gebeurd waarbij een brommobiel in overtreding was omdat hij /zij op de gewestweg reed. Dus toch het onzekere voor het zekere genomen en een andere weg gezocht. Voor de rest heb ik in België géén een probleem gehad. Niemand die toeterde, politie niet gezien, geen grenscontrole, niks.

Luxemburg
Na het Waalse gedeelte van België te hebben doorkruist (waar ook echt niemand Nederlands kan (of wil) spreken, gingen we richting de eerste berglandschap: de Ardennen. De eerste berg leek een helling van zo'n 10-15% te hebben, maar deze was met 40/45 goed te doen. Eigenlijk ging dit zo in heel Luxemburg door.

Frankrijk
Frankrijk was ik het meest benieuwd naar, ook omdat het hier de bakermat is van de brommobiel is. Eigenlijk had ik hier helemaal géén problemen. Één keer reed ik bijna op de autoweg maar ik kon optijd een andere weg inschieten. Tegen een uur of 21 werd het toch tijd om te eten, maar er was zo laat eigenlijk niks meer open, op de macdonalds na, waar ik al niet zo fan van ben, maar nood breekt wet. Dus naar binnen, met hond (die was toegestaan én mee) en mijn vader, controle van de vaccinatie en 2 cheeseburgers, een grote sla, Franse frietjes en een, gloeiend hete, koffie en we gingen door, maar toen wilden we net vertrekken, hond was weer in de kofferbak en wat zagen we aanrijden? Een Franse brommobiel! Met kenteken voorop en zonder 45 sticker. Maar het was overduidelijk te horen aan het geluid en te zien aan het merk: aixam.

Bij Straatsburg reed ik weer een expressweg op, die geen andere mogelijkheid had (of ik moest meer als 100km k rijden) dus koos er voor om er op te blijven, snelheidslimiet was 50. Op een brug was de grensovergang met Duitsland en we werden niet staande gehouden, dus zouden we er wel over hebben mogen rijden.

Duitsland
In Duitsland was eigenlijk niks noemenswaardig, de :G1: en de :G3: werden ruim van te voren aangegeven, en het reed lekker door. Op een berg van ±2000m hoogte kwamen we, geloof t of niet, een Duitse brommobiel tegen!

Zwitserland
Ergens op één of andere heuvel/berg van Zwitserland was de grens, hier was eigenlijk niks aan de hand en er werd niet gecontroleerd. Ook hier was alles ver van te voren goed aangegeven. En ik ben zelfs het onderstaande bord tegengekomen naast een autoweg: :C1: icm "ausgenohmen fietssymbool + bromfiets symbool + motorfahrzeuge mit max. 45km/h" dus, dan gaan we hier maar rijden. Verder geen problemen gehad.

Afbeelding

Het bordje wat parallel was aan de autoweg in Zwitserland

De groene :G3: werd als een soort bord vergelijkbaar met het :L10: aangegeven, alleen dan een strook rechtdoor op het bord, een strook, met plaatsen die daar liggen, en weer de aansluiting op het bord.

Ook hebben we enkele passen genomen, de hoogste pas was de julierpas die 2284 meter hoog is. Deze berg hebben we met zo'n 20-25 km/u kunnen berijden, het ging langzaam, maar we kwamen er wel. Het uitzicht was adembenemend, er lag zelfs sneeuw!

Italië
Na al die kilometers te hebben gereden kwamen we in Italië aan, na zo'n 50km te hebben gehad moesten we nog zo'n 100 km naar de eindbestemming. Toen kwam het: we kwamen bij een :D5: met onderbord "bromfiets symbool fino a 50cc" "motorsymbool fino a 125cc" en een fietssymbool. Wanneer ik rechtdoor zou gaan kwam er een :G3: met tekst "galleria" (tunnel), de eerste "omleiding" ging goed. De tweede keer probeerde ik er ook omheen te gaan, maar dit ging op geen enkele manier. Hier gingen we eerst een bergweg van 30% (volgens mij) omhoog, maar volgens de navigatie moesten we bovenaan omdraaien, want daar stopte de berg. Locatie waar we moesten omdraaien:

https://maps.app.goo.gl/fK8yg8ZrnZmhrzFY6
De auto is 1,50m breed en de weg denk ik 1,60m of 1,70m

Na het omdraaien, wat 10 minuten duurde, konden we niks anders dan een lokaal iemand vragen hoe verder. Hij zei: gewoon over de "galleria" ( :G3: ), het is namelijk alleen :G3: vanwege de tunnel, na de tunnel is het :G4: en zo uiteindelijk, met 3-5 uur vertraging aangekomen op locatie.

Bij aankomst even proberen uit te zoeken of een "galeria" wel of niet toegestaan is, maar we konden niet vinden dat het niet toegestaan is, en er stond fino a 50cc, volgens het kentekenbewijs zijn we 400cc dus het zal niet zo erg zijn, de Vmax was tevens :A1-50:

terugreis
De terugreis verliep eigenlijk net zo soepel als de heenreis (de 2 gallerias dit keer gewoon genomen). Op de strada statale (SS) kwamen we zelfs nog een Italiaanse brommobiel tegen!

In Zwitserland bij de douane op de terugreis moesten we stoppen. "dirratemente?" (waar ga je heen?) "back to Holland" en we konden Zwitserland in, want we waren op doorreis en dan heb je niks nodig qua registratie of negatieve test. Vlak voor de Duitse grens dook er in één keer een Polizei in de achteruitkijkspiegel, en gewoon met 43-45 doorrijden. Bij de ingang van een parkeerplaats kwam de tekst te staan: "stop polizei, de agenten waren met z'n tweeën, één vroeg naar het kentekenbewijs, rijbewijs én ID kaart van beide (!) en zei "ein moment" en liep naar achteren (net niet meer/deels zichtbaar in de spiegel) terwijl de ander een rondje liep om de auto, de banden bekeek (waarschijnlijk voor controle van winterbanden, maar we hebben all season erop liggen) en de zaklamp vol op ons scheen (om te kijken of we begonnen te zweten denk ik) kwam de ene agent met alles terug en vroeg "Hoelang moet je nog rijden?" onduidelijk was of ze bedoelde naar Nederland of Hoelang ik nog ging rijden, maar we legden uit dat we allebei reden en het nog 10 uur naar Nederland was. Vervolgens zei die agent "alles ist gut" gaf de papieren terug en we konden gaan. Met andere woorden: waarschijnlijk standaard controle, drugscontrole en het feit, Nederlandse brommobiel. Gelukkig volstond een Europees rijbewijs in Zwitserland, de Zwitserse inwoners zelf hebben een F-rijbewijs nodig, maar voor een NL brommobiel golden de NL bepalingen, dus volstond AM rijbewijs.


In Duitsland werd er gelaserd en we reden met 50 op een 70 weg, dus we dachten shit, boete. Maar na wat beter onderzoek blijkt in Duitsland de bestuurder verantwoordelijk te zijn, en MOET er van VOREN gelaserd worden om zo de bestuurder te kunnen pakken, maar we hebben geen kenteken aan de voorkant. Dus dat is een voordeel (of we hebben over 3-6 weken toch een boete, maar dan zou het, volgens de anwbgaan om 10-20€).

Last but not least: Ook nog stukje Liechtenstein gehad. Kan ik dat ook weer van m'n bucket list schrijven.

Foto's:

tussenstop belgie of Luxemburg of frankrijk

Afbeelding

onderweg in Frankrijk

Afbeelding

Zwitserland terugreis (voor de heenreis geen foto's, was inmiddels s'avonds/nacht


julierpass (2284meter hoogte) (stijgend)

Afbeelding

(dalend/top)
Afbeelding

Een eenzaam dorpje op die berg:

Afbeelding

^ je zal maar iets vergeten zijn te halen bij de supermarkt...

Afbeelding

Grensovergang Liechtenstein:

Afbeelding

Het soort L10 die ik bedoelde:

Afbeelding

Waarbij het groene de autoweg bord voorstelt, de zwarte lijnen de wegen, de zwarte puntjes de dorpen die parallel lagen. Zo werd van te voren aangegeven dat het een autoweg werd, en waar dus de :G4: weer was (bij de samenvoeging)
Laatst gewijzigd door Alex52889 op di 04 jan 2022, 19:34, 5 keer totaal gewijzigd.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door duikgek89 » ma 03 jan 2022, 20:09

Leuke trip, leuk om te lezen.
Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 18:23BelgiëDe eerste paar honderd kilometers gingen goed, tot ik ergens in het midden van het Waalse gedeelte kwam, de N4, dit was een zogenoemde "gewestweg". Er was geen bord te bekennen dat leek op een :G1: of :G3: en ook niet op een :C8: of een :C15: toen ik er op reed bekeek ik toch de snelheidslimiet even op m'n navigatie en die zei een Vmax van :A1-120:
Een "gewestweg" is gewoon een weg in beheer van het gewest (Vlaanderen, Wallonië of Brussel).
In België mag op wegen met minimaal twee rijstroken per richting en gescheiden rijbanen, meestal expressweg genoemd, 120km/h gereden worden, ook als er geen toegangsbeperking is. Als je dat niet weet is dat best tricky.

Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 18:23In Duitsland werd er gelaserd en we reden met 50 op een 70 weg, dus we dachten shit, boete. Maar na wat beter onderzoek blijkt in Duitsland de bestuurder verantwoordelijk te zijn, en MOET er van VOREN gelaserd worden om zo de bestuurder te kunnen pakken, maar we hebben geen kenteken aan de voorkant. Dus dat is een voordeel (of we hebben over 3-6 weken toch een boete, maar dan zou het, volgens de anwbgaan om 10-20€).
Flitsen moet van voren met je smoelwerk herkenbaar op de foto. Als ze laseren houden ze je gewoon staande en zien dan wie je bent, daar is geen kenteken aan de voorkant voor nodig. 50 ipv 45 bubeko hoor je nooit meer wat van, geen zorgen.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 20:38

Een "gewestweg" is gewoon een weg in beheer van het gewest (Vlaanderen, Wallonië of Brussel).
In België mag op wegen met minimaal twee rijstroken per richting en gescheiden rijbanen, meestal expressweg genoemd, 120km/h gereden worden, ook als er geen toegangsbeperking is. Als je dat niet weet is dat best tricky.
Hoe verklaar je het volgend artikel dan, waarin staat dat een expressweg verboden is voor brommobielen? ( https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120603_00171322 )
Flitsen moet van voren met je smoelwerk herkenbaar op de foto. Als ze laseren houden ze je gewoon staande en zien dan wie je bent, daar is geen kenteken aan de voorkant voor nodig. 50 ipv 45 bubeko hoor je nooit meer wat van, geen zorgen.
In Nederland hoeft bij laseren niet staande te worden gehouden, in Duitsland is de bestuurder verantwoordelijk ipv de kentekenhouder, daarom moet de bestuurder op de foto (en dus van voren worden gefotografeerd) de laser stond met de camera in de richting van mijn rijrichting (dus camera kon mij niet pikken) dus alleen daarom hebben we, waarschijnlijk, geen boete, en al zou het wel zo zijn, is de boete €10-€20, niet om over naar huis te schrijven. 2) geldt er in Duitsland ook nog een "gedoog"snelheid, zoals in Nederland,
en een correctie op de snelheid?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Snelwegfreak » ma 03 jan 2022, 20:49

Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 18:23-kan iemand mij vertellen/permissies geven hoe foto's erbij te plaatsen-
Je moet je foto's uploaden via een derde partij. Denk daarbij aan www.flickr.com of sneller: www.imgur.com/upload. Daar kun je je foto's selecteren om te uploaden. Wanneer dat gelukt is, kun je per foto de link om te delen kopiëren. Doe dat door met je muis over het plaatje te zweven, zodat rechts bovenin het plaatje drie puntjes verschijnen. Als je daarop klikt opent er een menuutje waarin je kiest voor "Get shared links". Vervolgens opent er een venster met een aantal linkjes. Kies hier voor de "BBCode (Forums)" link. Kopieer en plak die in je bericht op het forum.

LET OP: verklein je foto's eerst tot ongeveer 1000 tot 1200 pixels breed of hoog: niemand zit te wachten op gigantische plaatjes die (zeker voor mobiele gebruikers) veel data kosten. Als het erg veel foto's worden (meer dan 25), plaats de rest dan in een spoiler, via de "spoiler" knop bovenin het bericht dat je typt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Mark » ma 03 jan 2022, 21:54

duikgek89 schreef: ma 03 jan 2022, 20:09 Leuke trip, leuk om te lezen.
Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 18:23BelgiëDe eerste paar honderd kilometers gingen goed, tot ik ergens in het midden van het Waalse gedeelte kwam, de N4, dit was een zogenoemde "gewestweg". Er was geen bord te bekennen dat leek op een :G1: of :G3: en ook niet op een :C8: of een :C15: toen ik er op reed bekeek ik toch de snelheidslimiet even op m'n navigatie en die zei een Vmax van :A1-120:
Een "gewestweg" is gewoon een weg in beheer van het gewest (Vlaanderen, Wallonië of Brussel).
In België mag op wegen met minimaal twee rijstroken per richting en gescheiden rijbanen, meestal expressweg genoemd, 120km/h gereden worden, ook als er geen toegangsbeperking is. Als je dat niet weet is dat best tricky.
Inderdaad, en goed om te weten wellicht is dat praktisch (eventuele uitzonderingen daargelaten) elke genummerde weg een gewestweg is in België. Dat gaat van smalle straatjes tot simpelweg de autosnelwegen.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 22:06

^^

Maar een expressweg (zoals de N4) is toch verboden voor brommobielen, leek mij ter plekke, aangezien het wel de look a like van een snelweg heeft.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76526
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Chris » ma 03 jan 2022, 22:09

Alleen als het ook de status van autoweg heeft. Maar dat het niet echt verstandig is om met een brommobiel op een 2x2 weg te gaan waar men 120 rijdt is wel duidelijk.

Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Durashift » ma 03 jan 2022, 22:22

Zozo, dat is me wel een oud&nieuw tripje.

Bijna non stop heen en terug gereden, denk ik zo te lezen?

Mooi dat je zo de route hebt kunnen rijden zonder al te veel gedoe. :top:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Km357 » ma 03 jan 2022, 22:31

Ik lees graag mensen hun verhalen die fietstrips doen richting Moskou, Zuid-Spanje of Italië, maar dit is de eerste keer dat ik zo'n trip lees van een brommobiel, en dan nog in de winter. Dat is ook waarom ik dit forum zo apprecieer, je leest soms de meest bizarre maar oprechte verhalen.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 22:49

Durashift schreef: ma 03 jan 2022, 22:22 Zozo, dat is me wel een oud&nieuw tripje.

Bijna non stop heen en terug gereden, denk ik zo te lezen?

Mooi dat je zo de route hebt kunnen rijden zonder al te veel gedoe. :top:
Viel mee, we reden de 29e weg in Nederland en kwamen de 30e aan. De rest van de dag rusten, de 31e en de 1e hebben we niet veel gedaan, behalve naar de bar, die tegenover ons zat, gaan om een espresso en/of een cappuccino en/of een chocolademelk te drinken, even naar de kerk voor een kaarsje, en even socializen om de taal wat beter te leren (doe nu een studie Italiaans). En de 2e vroeg vertrokken om de 3e (vamdaag) aan te komen. (later dan gepland, maar dat kwam door de passen en de controle)
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 22:51

Km357 schreef: ma 03 jan 2022, 22:31 Ik lees graag mensen hun verhalen die fietstrips doen richting Moskou, Zuid-Spanje of Italië, maar dit is de eerste keer dat ik zo'n trip lees van een brommobiel, en dan nog in de winter. Dat is ook waarom ik dit forum zo apprecieer, je leest soms de meest bizarre maar oprechte verhalen.
Dan heb je straks nog wat te lezen. Ben van plan om. 4-6 keer per jaar op vakantie te gaan, naar verschillende landen. Spanje staat ook nog op de planning (ivm de autovia die op sommige stukken toegestaan is) en vervolgens door naar Portugal.

Rondrit Europa lijkt me ook leuk. Dus, als het je interesseert komen er, vanuit mij, nog zeker interessesante verhalen.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 22:52

Chris schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Alleen als het ook de status van autoweg heeft. Maar dat het niet echt verstandig is om met een brommobiel op een 2x2 weg te gaan waar men 120 rijdt is wel duidelijk.

Afbeelding
Heb je toevallig ergens een - betrouwbare - bron waarin staat at 2x2 toegestaan is? (voor eigen administratie en informatie)
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » ma 03 jan 2022, 23:01

Wat ik ook, in Duitsland, had gezien:

:G3:
(bord minimumsnelheid 40)
Land und wirtschafftverkehr gestattet

Nu kan mijn brommobiel minimaal 40 (en mag ook), zou ik dan wél gebruik mogen maken van de :G3: ?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jan 2022, 23:07

Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 23:01 Wat ik ook, in Duitsland, had gezien:

:G3:
(bord minimumsnelheid 40)
Land und wirtschafftverkehr gestattet

Nu kan mijn brommobiel minimaal 40 (en mag ook), zou ik dan wél gebruik mogen maken van de :G3: ?
Nee, want je mag niet op een :G3: en je valt niet onder de uitzondering voor landbouwverkeer.
Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 22:52
Chris schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Alleen als het ook de status van autoweg heeft. Maar dat het niet echt verstandig is om met een brommobiel op een 2x2 weg te gaan waar men 120 rijdt is wel duidelijk.

Afbeelding
Heb je toevallig ergens een - betrouwbare - bron waarin staat at 2x2 toegestaan is? (voor eigen administratie en informatie)
Dat zal er niet zijn, want het is simpelweg niet ergens expliciet bewezen dat het is toegestaan. Het is niet verboden, dus is het toegestaan.

Maar op dat soort 2x2-wegen als de N4 kom je soms ook tractoren en fietsers tegen. Zolang er geen :G3: of andere toegangsrestrictie staat mag je er gewoon rijden.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door CasablancaMarocco » ma 03 jan 2022, 23:27

Bedankt voor het delen van je reis!
En wat een avontuur lijkt mij dit, de reis is zo veel intenser dan dat je met een dure leaseauto zo'n trip zou maken. :)


Verder erg herkenbaar dat men nauwelijks Nederlands spreekt aan de Waalse kant, zelfs het simpele woordje ''mevrouw'' werd niet verstaan in het restaurant waar ik was. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Hajo » di 04 jan 2022, 2:14

Ik kan alleen maar mijn bewondering en respect uiten voor deze trip. :wow:

Ben erg benieuwd naar de foto's!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door duikgek89 » di 04 jan 2022, 6:39

Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 20:38 Hoe verklaar je het volgend artikel dan, waarin staat dat een expressweg verboden is voor brommobielen? ( https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120603_00171322 )
Simpel, als je goed leest:
Dat wagentje mag hier niet rijden op een autoweg', zei een getuige na het ongeval.
Een autowegclassificatie is een verbod om daar te mogen rijden. Maar niet elke expressweg, 2x2 weg of gewestweg is per definitie een autoweg! Je bent te slordig met je classificaties.
In Nederland hoeft bij laseren niet staande te worden gehouden, in Duitsland is de bestuurder verantwoordelijk ipv de kentekenhouder, daarom moet de bestuurder op de foto (en dus van voren worden gefotografeerd) de laser stond met de camera in de richting van mijn rijrichting (dus camera kon mij niet pikken) dus alleen daarom hebben we, waarschijnlijk, geen boete, en al zou het wel zo zijn, is de boete €10-€20, niet om over naar huis te schrijven. 2) geldt er in Duitsland ook nog een "gedoog"snelheid, zoals in Nederland,
en een correctie op de snelheid?
Hoofdzaak is het vaststellen van de identiteit van de bestuurder, als de politie dat kan doen door je aan te houden is een herkenbare foto niet nodig. Godzijdank, anders zou je nooit kunnen handhaven op brommers of motoren.

Los daarvan wordt normaal inderdaad niet vanaf +1 teveel meteen een bon geschreven. Ik heb nooit een eenduidige regel daarvoor kunnen vinden, maar ik heb ook nog nooit een bon gehad voor overtredingen tot 10km/h. Waarom ook, als je de gevaarzetting en het bedrag bekijkt, het lost niks op en levert niks op.

Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 22:06 ^^

Maar een expressweg (zoals de N4) is toch verboden voor brommobielen, leek mij ter plekke, aangezien het wel de look a like van een snelweg heeft.
Als er geen bord autoweg, autosnelweg of ander verbodsbord staat, mogen brommobielen en tractoren daar gewoon rijden. Dat is op delen van de N4 ook het geval. Het is niet fijn, maar het mag.
Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 22:52
Chris schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Alleen als het ook de status van autoweg heeft. Maar dat het niet echt verstandig is om met een brommobiel op een 2x2 weg te gaan waar men 120 rijdt is wel duidelijk.

Afbeelding
Heb je toevallig ergens een - betrouwbare - bron waarin staat at 2x2 toegestaan is? (voor eigen administratie en informatie)
Op wegcode.be vind je alle info die je nodig hebt over Belgische verkeersregels.
Voor Duitsland kun je ook de StVO online vinden overigens.
Alex52889 schreef: ma 03 jan 2022, 23:01 Wat ik ook, in Duitsland, had gezien:

:G3:
(bord minimumsnelheid 40)
Land und wirtschafftverkehr gestattet

Nu kan mijn brommobiel minimaal 40 (en mag ook), zou ik dan wél gebruik mogen maken van de :G3: ?
Nee, je bent toch geen landbouwverkeer? Stond erachter niet forstwirtschaft = bosbouw?

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 7:22

Ja, er stond land und forstwirtschaftliche verkehr
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 15:22

Foto's geplaatst
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door waldo79 » di 04 jan 2022, 15:48

Ik zie nog geen foto's :s

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 16:05

^^ Ze staan als spoilers in de eerste post.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Wimpie25 » di 04 jan 2022, 17:54

In het artikel over dat tragisch ongeval met een brommobiel bij Sint-Truiden lijkt men de korpschef toch wel verkeerd gequoteerd te hebben. Op een autoweg in België gelden geen specifieke snelheidslimieten of bijzondere ontwerpeisen. Het kaliber en uitrusting van een Belgische autoweg vloeit voor uit de inherente geslotenverklaring die geldt voor bepaalde type voortuigen.

Net zoals er geen toegepaste maximumsnelheid geldt, kent het type autoweg ook heel minimumsnelheid (itt autosnelwegen). Een autoweg kan dus het profiel hebben van een expressweg, of een simpele betonbaan.

De personen die om het leven gekomen zijn bij Sint-Truiden mochten daar wettelijk gezien rijden, of het slim was is een andere verhaal. Overdreven traag rijden in verhouding tot het de vmax en het overige wegverkeer is trouwens wel een strafbaar iets in België.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Km357 » di 04 jan 2022, 18:06

Brommobielen mogen niet op een autoweg rijden. De rest van je uitleg is wel correct hoor.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 18:17

Km357 schreef: di 04 jan 2022, 18:06 Brommobielen mogen niet op een autoweg rijden. De rest van je uitleg is wel correct hoor.
Autoweg wist ik inderdaad. Maar ja, in Italië kon ik er niet omheen. En aangezien op het kentekenbewijs 400cc staat, en een bordje "fino a 125cc" (verboden tot 125cc), heb ik het toch gedaan.

Ik kan overigens nergens vinden of een galleria (tunnel met G3 ( :G3: ) een minimumsnelheid heeft/niet toegelaten is voor brommobiel in Italië (zag er btw ook een Italiaanse brommobiel inrijden)
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 18:19

Wimpie25 schreef: di 04 jan 2022, 17:54 In het artikel over dat tragisch ongeval met een brommobiel bij Sint-Truiden lijkt men de korpschef toch wel verkeerd gequoteerd te hebben. Op een autoweg in België gelden geen specifieke snelheidslimieten of bijzondere ontwerpeisen. Het kaliber en uitrusting van een Belgische autoweg vloeit voor uit de inherente geslotenverklaring die geldt voor bepaalde type voortuigen.

Net zoals er geen toegepaste maximumsnelheid geldt, kent het type autoweg ook heel minimumsnelheid (itt autosnelwegen). Een autoweg kan dus het profiel hebben van een expressweg, of een simpele betonbaan.

De personen die om het leven gekomen zijn bij Sint-Truiden mochten daar wettelijk gezien rijden, of het slim was is een andere verhaal. Overdreven traag rijden in verhouding tot het de vmax en het overige wegverkeer is trouwens wel een strafbaar iets in België.
Dus als ik het goed begrijp, een expressweg met een Vmax :A1-120: is toegestaan voor een brommobiel met 45, zolang er geen :G3: of :G1: geldt? Ik kon dit nergens vinden, ook niet op www.wegcode.be
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Snelwegfreak » di 04 jan 2022, 18:21

Toegestaan, ja. Verstandig? Nee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 18:23

^^ en
duikgek89 schreef: di 04 jan 2022, 6:39
Als er geen bord autoweg, autosnelweg of ander verbodsbord staat, mogen brommobielen en tractoren daar gewoon rijden. Dat is op delen van de N4 ook het geval. Het is niet fijn, maar het mag
En dan wel op de vluchtstrook? Of op de meest rechtse rijstrook? Als het mag, snap ik dat niemand toeterde of seinde, weten ze dat in België allemaal wel? En hier in Nederland niet? Hier wordt je al getoeter op de N65, waar je vanaf hoge Raam - Vught gewoon erop mag, want daar houdt de :C9: op.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Alex52889 » di 04 jan 2022, 18:23

Snelwegfreak schreef: di 04 jan 2022, 18:21 Toegestaan, ja. Verstandig? Nee.
Weet jij waar dat op www.wegcode.be staat?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Snelwegfreak » di 04 jan 2022, 18:24

Nee. Zoals al zo vaak aangegeven: als het niet expliciet verboden is, is het toegestaan. Men gaat niet opschrijven wat allemaal wél mag, natuurlijk.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Brommobiel naar Italië!

Bericht door Wimpie25 » di 04 jan 2022, 18:28

^^
Op de pechstrook mag in principe gereden worden op het OWN, als je voertuig zich enkel aan een "gevaarlijk traag" tempo kan voortbewegen. Het concept van een pechstrook bestaat bij mijn weten niet officieel op het OWN.
Alex52889 schreef: di 04 jan 2022, 18:19
Dus als ik het goed begrijp, een expressweg met een Vmax :A1-120: is toegestaan voor een brommobiel met 45, zolang er geen :G3: of :G1: geldt? Ik kon dit nergens vinden, ook niet op www.wegcode.be
Klopt, je mag er in principe op rijden. Tractors trouwens ook. Maar je gaat dit nooit letterlijk terugvinden. Je pint je te hard vast op signalisatie en wegtypen, en te weinig op categorieën en inherente regelgeving. Zowel een expressweg als een brommobiel zijn geen gedefinieerde entiteiten in de wegcode. Dat document gaat nooit tot op de millimeter definiëren waar jij met een specifiek voertuig mag gaan en staan.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 04 jan 2022, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie