S´nachts rijden route Soleil

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Pino » wo 05 jan 2022, 9:54

brytje008 schreef: wo 05 jan 2022, 0:42 Ik ben het met je eens dat wanneer je goed uitgerust bent, zo,n rit in de nacht heerlijk kan zijn. Maar hoeveel mensen zullen echt goed uitgerust zijn? Goed uitgerust en fit zijn vind ik pas wanneer je goed en toch een aantal uur geslapen hebt (6-8 uur). Ik denk dat de meeste mensen daar niet aankomen. (erg) Vroeg naar bed moeten in combinatie met gezonde spanning voor de vakantie, laat mensen vaak niet zo goed slapen. Je hoort hier en daar wel eens die verhalen van mensen die gewerkt hebben en de zelfde avond nog richting het zuiden vertrekken. Levensgevaarlijk, want je gaat mij niet vertellen dat je dan nog fris bent.

Zoals ik eerder zei: ik vertrek meestal rond een uur of 2 a 3 in de nacht, Ik ga dan meestal rond 8 a 9 uur s'avonds slapen. Ik vind dat altijd het meest verschrikkelijke van de hele reis, omdat ik voor geen meter kan slapen. :lol: Ik merk dat vaak wel tijdens de rit dat ik dan maar weinig slaap heb gehad, dus ik kan me niet voorstellen dat anderen dat niet hebben.
"Slaap je niet, dan rust je toch," zei mijn moeder dan altijd als ze me naar bed wilde hebben... Ieder mens heeft een eigen dag-nachtritme en dat zal vrij sterk bepalen hoe je dit het beste zou moeten aanvliegen. Het is uiteindelijk een variant van de vraag "je hebt veel werk liggen: haal je een avond door of sta je de volgende ochtend supervroeg op?" Ikzelf ben een "doorhaler". Ik moet het voor werk van tijd tot tijd doen, en met uitgaan kon ik het ook altijd wel redelijk. Vroeg in de ochtend geeft daglicht een flinke boost, die je nog een beetje kunt rekken met ontbijt - en dan gaat zo'n beetje het licht uit. Vroeg naar bed en dan supervroeg opstaan past wat minder bij mij, want ik slaap dan slecht en een wekker die gaat als je dan toch even weg bent (middenin een slaapcyclus) is rot wakker worden. Maar goed, dit is dus sterk persoonlijk. En uiteraard werkt zeker de doorhaal-benadering alleen maar wanneer je redelijk fris kunt beginnen. Een dag inspannend hebben gewerkt is een behoorlijk valse start.

Belangrijkste voor wie door de nacht gaat is om hier goed over na te denken en je plan klaar te hebben. De topic-starter heeft dat duidelijk al gedaan, dus ik zeg dat meer in het algemeen. Ik denk trouwens ook dat je voeding en pauzes onderdeel zou moeten maken van zo'n plan. Kan de post van CoenTunnel hierboven goed plaatsen, maar het tijdstip waarop je wat doet is denk ik ook wel van belang. Cola of vergelijkbaar voor de late avond; in de nacht eerder natuurlijke suikers (dus fruit, Dextro of desnoods die pepermunt). En dan water. Zou ook de avondmaaltijd voor vertrek of bij de eerste stop niet onderschatten. Houd die licht en voedzaam.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 05 jan 2022, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jan 2022, 10:24

Pino schreef: wo 05 jan 2022, 9:54Ikzelf ben een "doorhaler". Ik moet het voor werk van tijd tot tijd doen, en met uitgaan kon ik het ook altijd wel redelijk. Vroeg in de ochtend geeft daglicht een flinke boost, die je nog een beetje kunt rekken met ontbijt - en dan gaat zo'n beetje het licht uit.
Herkenbaar. Een nacht doorhalen tot in de (loop van de) ochtend gaat nog wel, als je vervolgens ook nog de rest van de dag doorrijdt kan het zwaar worden. Ook weer afhankelijk van hoeveel rust je onderweg gepakt hebt.
En uiteraard werkt zeker de doorhaal-benadering alleen maar wanneer je redelijk fris kunt beginnen. Een dag inspannend hebben gewerkt is een behoorlijk valse start.
Ik heb het wel eens gedaan na een werkdag, maar ik doe kantoorwerk, en ik hield die laatste werkdag dan bewust kort.

Belangrijkste voor wie door de nacht gaat is om hier goed over na te denken en je plan klaar te
Ik denk trouwens ook dat je voeding en pauzes onderdeel zou moeten maken van zo'n plan. Kan de post van Coen Tunnel hierboven goed plaatsen, maar het tijdstip waarop je wat doet is denk ik ook wel van belang. Cola of vergelijkbaar voor de late avond; in de nacht eerder natuurlijke suikers (dus fruit, Dextro of desnoods die pepermunt). En dan water. Zou ook de avondmaaltijd voor vertrek of bij de eerste stop niet onderschatten. Houd die licht en voedzaam.
Uiteindelijk moet je doen waar je je goed bij voelt. Een cola'tje in de nacht kan best fijn zijn. Je krijgt een beetje cafeïne, maar geen gigantische hoeveelheid. Ik zou zelf wel light of zero nemen, ik merk dat ik dan wat frisser blijf dan met suikerhoudende cola. Maar ik heb ook altijd een flesje water in de buurt.

Soms knap je ook gewoon op van wat warms bij het tankstation. Ik ben zelf geen koffiedrinker, maar een warme beker thee helpt ook wel. Frankrijk is niet echt een land waar 's nachts warme snacks verkocht worden langs de snelweg; in Duitsland nam ik later in de nacht (maar nog ruim voor ontbijt, zo rond 03:00-04:00 uur) wel eens de bekende Bockwurst mit Brötchen.

Wat betreft die avondmaaltijd, vooraf of tijdens een nachtelijke reis heb ik nooit uitgebreid getafeld. Of ik maakte iets simpels en makkelijk verteerbaars als ik thuis vertrok; was ik al onderweg omdat we laat in de middag waren vertrokken dan werd het meestal toch iets eenvoudigs van een wegrestaurant, McDonald's of Subway. Nu is McDonald's niet het meest voedzaam, maar het is voedsel dat niet zwaar voor de maag is, en dat helpt ook. Wat frietjes, een burger of wat nuggets, en een beker drinken, dat moet zo nu en dan ook kunnen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Pino » wo 05 jan 2022, 10:58

^^ Zeker eens met het laatste. Licht is het belangrijkste; voedzaam een mooie bonus als het te regelen valt. Zorgt voor wat betere energie-niveaus later op de avond.

Ik heb wel eens de tip gekregen (maar nog nooit getest) dat bezorg-sushi ideaal is. Voldoet aan de eis van licht en voedzaam; en het is makkelijk aan te rukken wanneer je je verder aan het voorbereiden bent. Hangt het van je verdere plannen af of je die dan kort voor vertrek thuis opeet, of in de auto zet voor consumptie op je eerste stop.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jan 2022, 12:09

^^ Ik heb wel eens sushi onderweg gehaald. :) Bij veel Carrefour-hypermarkten in Frankrijk, België en Spanje zit een Sushi Daily in de winkel, waar ze prima verse sushi verkopen. Maar zo tegen de avond aan vis je wel vaak achter het net, dan moet je maar net geluk hebben dat ze nog wat hebben.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Chrysa » wo 05 jan 2022, 12:45

brytje008 schreef: wo 05 jan 2022, 0:42
Zoals ik eerder zij ik vertrek meestal rond een uur of 2 a 3 in de nacht, Ik ga dan meestal rond 8 a 9 uur s'avonds slapen. Ik vind dat altijd het meest verschrikkelijke van de hele reis, omdat ik voor geen meter kan slapen.
Klopt, maar als ik om 09:00 vertrek slaap ik net zo goed bagger. Ook al voel ik me niet gestresst, toch zijn m'n hersenen te veel met andere zaken bezig om in slaap te komen. Dan is het wel verleidelijk om gewoon de avond ervoor te vertrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Chris » wo 05 jan 2022, 12:57

Snelwegfreak schreef: di 04 jan 2022, 19:35Wel heb je een enkele pomp in Frankrijk waar je vooraf moet betalen. Vind ik zelf altijd erg vervelend: dan moet je gokken hoeveel liter en dus hoeveel euro je nodig hebt.
Ik heb hier wel eens van gehoord, maar ben het zelf nog nooit tegengekomen eigenlijk. Ik had wel eens gezien dat het tankstation langs de E25 ten zuiden van Luik die pre-payment had. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Ik vermoed dat dit soort systemen in onbruik zijn geraakt omdat een betaalterminal aan de pomp de laatste jaren wel een stuk gebruikelijker zijn geworden in Frankrijk. Ook bij de grote aires met shop en restaurant.

Ik heb één keer gehad op de A31 bij Langres (richting noorden) dat er € 150 werd gereserveerd voor het betalen aan de pomp en dat het 5 dagen duurde voordat het verrekend werd. Elders is dat toch quasi instant na het tanken.

En het meest bizarre is dat ik een keer getankt heb langs de E17 in België en dat het bedrag werd afgeschreven met transactiekosten omdat het tanken werd geregistreerd onder het land BRA - Brazilië dus. Ik moest mijn bank daar voor bellen, maar snap niet hoe dat had kunnen gebeuren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Rein » wo 05 jan 2022, 13:04

Chris schreef: wo 05 jan 2022, 12:57
Snelwegfreak schreef: di 04 jan 2022, 19:35Wel heb je een enkele pomp in Frankrijk waar je vooraf moet betalen. Vind ik zelf altijd erg vervelend: dan moet je gokken hoeveel liter en dus hoeveel euro je nodig hebt.
Ik heb hier wel eens van gehoord, maar ben het zelf nog nooit tegengekomen eigenlijk. Ik had wel eens gezien dat het tankstation langs de E25 ten zuiden van Luik die pre-payment had. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Bij dit tankstation bij Aire Jardin des Causses du Lot langs de Franse A20 moest ik een paar jaar geleden overdag (!) nog vooraf betalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Chris » wo 05 jan 2022, 13:06

^^ Op Street View van februari 2021 is te zien dat die een betaalterminal bij de pomp heeft: https://goo.gl/maps/rireiyH8oRtTAh2U7

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18032
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 jan 2022, 13:08

^^ Ik heb het in 2020 meegemaakt, langs de A71 bij Aire du Centre de la France.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Palance » wo 05 jan 2022, 13:41

Ik ben het alleen tegengekomen op Curaçao en in Canada (in British Columbia).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Pino » wo 05 jan 2022, 13:44

Mij staat nog iets bij van een stop in Zwitserland deze zomer, maar dat was bij een pompstation in verbouwing waarvan het winkeltje in een portacabin zat (La Gruyère). Dat zorgde sowieso voor een wat aparte gang van zaken. Als ik me goed herinner, volstond het om mijn bankpas aan de kassa achter te laten.

Hier een ouder artikel over deze gang van zaken in Frankrijk. Kennelijk is men nogal bezig met mensen die wegrijden zonder te betalen. https://www.ladepeche.fr/article/2011/1 ... ervir.html

Wat allemaal tot daaraan toe is, maar los dat dan op met een normale automaat, waar je pint voordat je begint met tanken. Het is 2022, chers amis français.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 05 jan 2022, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Chris » wo 05 jan 2022, 13:46

Het concept is ook niet bepaald nieuw, Franse supermarkttankstations hebben betalen aan de pomp al jaren. Alhoewel sommigen van vroeger uit zo'n betaalhokje hadden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Pino » wo 05 jan 2022, 13:54

^^ Die hokjes zie je nog wel mooi op de Streetview-beelden die werden gepost. Zeker bedoeld als vorm van controle om diefstal te voorkomen, maar met een groter aantal pompen natuurlijk ook minder efficiënt. Als gezegd, in tijden dat iedereen pint, kan het zoveel makkelijker.

Zeggen hoeveel je gaat tanken ken ik verder vooral van bediende tankstations. Zeker in landen waar cash nog koning is ook wel handig om zo’n bediende een mooi rond bedrag te kunnen betalen. Als je bang bent voor diefstal en geen automaat wilt neerzetten, bied dan geen zelfbediening aan, zou ik zeggen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Peter » wo 05 jan 2022, 14:14

Logisch in de tijd dat de biljetmachines had. In de USA was het heel standaard in de stad. Maar met pin of creditcard is het flauwekul. Denkbaar kost het de pomphouder geld bij de bank en wil hij het niet. Ik kwam het laatst bij Faro tegen in Portugal. De tank van de huurauto moest vol voor retour en dan heb je niets aan prepaid (rest geld ben je kwijt). Doorgereden dus en andere pomp gezocht. In Brazilie is het ook niet ongebruikelijk, met name in de stad (waar men vermoedelijk banger is voor doorrijders en weinig mensen een creditcard hebben).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jan 2022, 15:06

^^ Ik had het laatst ook in Malta, toen ik me erop voorbereidde waar ik 's ochtends rond vijven in de buurt van het vliegveld de tank vol kon gooien. Het tankstation naast het vliegveld had enorm slechte recensies op Google Maps, omdat men daar ook met een biljettenautomaat zonder wisselgeld werkte. Geen mogelijkheid tot pasbetalingen.

Ik heb bij een ander, nieuw tankstation getankt, dat nog geen kilometer verderop lag en waar ik gewoon met de creditcard kon betalen.

Brilsmurf75
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 2:26

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Brilsmurf75 » wo 05 jan 2022, 17:51

Allemaal bedankt voor jullie tips en adviezen.
Ongelofelijk hoe goed je geholpen word op dit forum.

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen ben ik een avondmens-nachtdier en dat werkt in mijn voordeel.
Wat ook gaat helpen dat ik 8 juli de laatste nachtdienst heb en dus 9 juli 05:30 uur naar bed ga.
Kom er rond 14:00uur uit ga lekker wandelen en de laatste spullen inladen wat mijn wederhelft vergeten is of niet lukte.
Vervolgens paar lekkere gebakken eiren in zilverfolie doen. wat zakjes chips, snacks en wat fruit in handbereik leggen.
Koffiekan vullen (dark roasterd) :facepalm:
Voor we vertrekken gaat mijn vrouw met de kids dan warm eten.
Ik doe niet mee, is voor mij nog ochtend rond 15:00uur.
ff lekker wijkje rond wandelen met ze allen en dan rustig aan vertrekken vanaf Utrecht.
Vraag me niet waarom maar het stukje bij Luik en Luxemburg vind ik het vervelendste stuk van de rit.
Die maken we nog mee met daglicht. Luxemburg ff tanken en benen strekken met ze allen.
Dan verder afzakken naar Frankrijk.
Ik ben altijd van stel dat, om die reden rij ik altijd met max 1/2 tot 3/4 tank leeg.
(er zal maar net een pin storing zijn of zoiets)
Misschien overdreven maar geeft mij een goed gevoel en dat is belangrijk.
Tussen dijon en Lyon soms ff de benen strekken max 15 min en weer doorgaan.
Bij Lyon ff opletten voor de flitsers dat hebben we dan ook weer gehad.
Het is inmiddels diep in de nacht. Voorbij Orange net op de A9 wil ik dan een grote pauze locatie opzoeken.
Nog ff tanken en wat langer pauze houden. ff lekker een gebakken eitje uit de folie halen en genieten van deze hartige hap. (zal wel afgekoeld zijn inmiddels :s (ff onder de motorkap) Ik heb de illusie dat de kinderen dan nog slapen (laat me maar ff in de waan)
Ik verwacht dat ergens bij Montpellier tot Narbonne het eerste daglicht opkomt.
Dan moet ik ff op mijn hoede blijven om te beoordelen wat wijsheid is.
De man met de hamer kan voorbij komen.
Rij ik zelf door of laat ik mijn wederhelft een stukje rijden?
We gaan het meemaken.
Maar we zijn een heel eind we gaan naar LÉstartit das ook niet diep Spanje/Catalonie in.
Aangekomen op de camping (Huurtent) installeren, zwemmen relaxen en wandelen.
Vroeg bedje in en de volgende ochtend uit het nachtritme van mijn werk.

Met dit plan vertrekken en pauzes houden bij enkel tankstations voor de veiligheid moet het allemaal wel goed komen.

Bedankt nogmaals voor jullie input.

p.s. over het vrachtwagen verbod van zaterdag op zondag in Frankrijk.
Tuurlijk zal ik vrachtverkeer tegen komen, das onvermijdelijk in onze 24 uurs economie.
Maar het zullen er een stuk minder zijn ben ik van mening.
Al zou het de helft zijn, het scheelt altijd op zo'n rit.
Laatst gewijzigd door Brilsmurf75 op wo 05 jan 2022, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Km357 » wo 05 jan 2022, 18:21

Het zullen er wel degelijk minder zijn, maar zo hard zal dat niet opvallen. Als je voorbij Orange wil stoppen zal het Tavel of Montpellier-Fabrègues worden.

Uit ervaring met onze dochter slaapt die vredig zolang er gereden wordt, ze wordt pas wakker als het zachte gezoem van constant rijden wegvalt en je je parkeert, maar zij is zodanig gewoon dat papa 's nachts doorrijdt dat ze daar verder weinig last van ondervindt, en wij vooraan ook niet trouwens.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door duikgek89 » wo 05 jan 2022, 20:28

Pino schreef: wo 05 jan 2022, 9:54Ikzelf ben een "doorhaler". Ik moet het voor werk van tijd tot tijd doen, en met uitgaan kon ik het ook altijd wel redelijk. Vroeg in de ochtend geeft daglicht een flinke boost, die je nog een beetje kunt rekken met ontbijt - en dan gaat zo'n beetje het licht uit.
Voor mij is de zonsopkomst het punt waarop de man met de hamer komt en heb ik ergens even een bed nodig, al is het maar een uurtje of 3 en aansluitend een douche.

Ik heb er totaal geen moeite mee om in de middag te vertrekken en tot een uur of 4 a 5 in de ochtend door te rijden.
Nog liever vertrek ik echter om 04:00 in de ochtend nadat ik een aantal uur in mijn eigen bed geslapen heb, ga door tot laat in de avond, slaap dan een paar uur en ga de volgende dag vroeg verder.

Maar echt doorhalen werkt voor mij niet bijster goed, dus voor diegenen die daar geen ervaring mee hebben en het toch willen proberen, hou er rekening mee dat je misschien toch een bed moet zoeken.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door brytje008 » wo 05 jan 2022, 22:42

^^ Tot laat in de avond / nacht rijden (vanaf het middag uur bijvoorbeeld), als je goed geslapen hebt ben ik ook meer van. Vandaar ik de terugreis (ook al wil je liever niet terug :lol: ) vaak relaxter ervaar. Want dan slaap ik gewoon uit en ga ik altijd zo laat mogelijk rijden, meestal op het tijdstip dat je uit het hotel moet/ van de camping af moet. Dan ben ik vaak pas in de nacht terug, maar dat trek ik prima. Voor mij zit daar ook het mentale aspect in dat je weet dat je die zelfde nacht weer in je eigen bed ligt.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Pino » wo 05 jan 2022, 22:54

^^ Behalve de energie die de geur van je eigen nest geeft, helpt daar ook dat je op steeds bekender terrein komt als je thuis nadert. Vanaf pak ‘m beet Brussel heb ik al zo vaak gereden, dat kost veel minder energie en kun je nog met een slaperiger kop doen. De wetenschap dat je thuis niets anders hoeft te doen dan neerploffen helpt, waar je op de heenweg nog een hele check-in hebt.

Uiteraard moet je wel wakker genoeg zijn om alert te kunnen blijven rijden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: S´nachts rijden route Soleil

Bericht door Durashift » wo 05 jan 2022, 23:00

"je ruikt de stal dan" is een gezegde bij ons in de familie.

Plaats reactie