Tijd om een paar ambtenaren over de knie te leggen. Luchtvaartmaatschappijen die hun 'slot' niet gebruiken moeten er juist voor beloond worden! Dat stimuleert efficientie en milieuvriendelijkheid.Ja dat is EU-regelgeving.
Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Het beperken van dit soort onzinnige vluchten gaat alleen lukken als de Europese regering restricties gaat bepalen.
Dat gaat niet gebeuren. Onze federale Europese regering hangt immers nogal de filosofie van de marktwerking aan.
Dit soort excessen worden dan aanvaard. Er was immers overmacht (lees: een pandemie).
Dat gaat niet gebeuren. Onze federale Europese regering hangt immers nogal de filosofie van de marktwerking aan.
Dit soort excessen worden dan aanvaard. Er was immers overmacht (lees: een pandemie).
-
- autoweg
Dat gaat dan 2x geld kosten..
1: geen inkomsten uit de landingsrechten / luchthavengelden.
2: kosten voor het belonen van een geannuleerde vlucht.
Het leest natuurlijk krom.. maar an sich kan ik mij, bij schaarste én als overheid zijnde toch ergens sturing in te houden, mij wel iets voorstellen bij het afdwingen van starts en landingen.
Beetje hetzelfde idee als roestrijden / minimale bedieningseisen op het spoornet in ons land?
-
- 4x3 autosnelweg
In de basis is dit “use it or lose it”-principe om marktwerking te bevorderen. Dat het beperken van toegang tot een luchthaven (wat een slot feitelijk is) en daarmee het beperken van de markt met een gegronde reden plaatsvindt. De machtspositie die daar bij uitstek wordt doorbroken is die van de thuis-maatschappij. KLM heeft enorm veel slots op Schiphol die concurrenten maar wat graag zouden hebben, enzovoort. Je ziet ook nu in staatssteun-discussies na Corona weer dat een favoriete remedie van de Europese Commissie is om te eisen dat een gesteunde maatschappij slots inlevert op de thuisbasis. En die maatschappijen zijn als de dood, terwijl het ons consumenten meer keuze zou moeten geven.
Als marktmechanisme heeft “use it or lose it” zin. Alleen het leidt dus tot de keuze om dan maar te usen op een basis die een tijdje verlies oplevert teneinde niet te losen. Is dat dan de schuld van Europa of cynisch gedrag van maatschappijen? Ik denk vooral het laatste, al was enige EU-coulance wellicht wel handig geweest. Weet echter niet of het de Commissie hier gevraagd is überhaupt. Als alternatief zou ik zeggen “in plaats van een slot te verliezen, kan een maatschappij bij niet-vliegen ook de kosten gedurende enige tijd in een fonds stoppen zonder het slot te verliezen.” Heb je wel de prikkel, niet de uitstoot.
-
- autoweg
Nee zeker niet. Roestrijden is nodig om de werking van de seinen en overwegen te garanderen als er een langere periode geen treinen hebben gereden op een bepaald baanvak. Er treedt altijd roestvorming op de koppen van de spoorstaven en/of er komt aanslag op en daarom is het vastgelegd dat er na 24 uur of meer zonder treinverkeer een rit moet worden ingepland om roest te rijden.Durashift schreef: ↑wo 05 jan 2022, 21:57Dat gaat dan 2x geld kosten..
1: geen inkomsten uit de landingsrechten / luchthavengelden.
2: kosten voor het belonen van een geannuleerde vlucht.
Het leest natuurlijk krom.. maar an sich kan ik mij, bij schaarste én als overheid zijnde toch ergens sturing in te houden, mij wel iets voorstellen bij het afdwingen van starts en landingen.
Beetje hetzelfde idee als roestrijden / minimale bedieningseisen op het spoornet in ons land?
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg
Treindiensten die alleen als excuus rijden om capaciteit te blijven claimen hebben we hier niet. Daarvoor zijn spoorwegen niet rendabel genoeg. Per slot van rekening worden de meeste lijnen aanbesteed met "hier heb je geld, degene die het voor het minste kan mag rijden" (om het heel simpel te zeggen). Alleen intercitydiensten zijn nog wel rendabel te rijden.
Ik heb wel eens een youtube filmpje gezien van een dergelijke dienst in Engeland. Daar reed een stel leeg naar een bepaald station en er konden ook geen reizigers mee. Wat daar ook wel gebeurt is dat er één excuustrein per dag rijdt omdat dat volgens de aanbesteding moet en het is goedkoper om dat te doen dan om het contract te veranderen. Maar dat is dan wel een officiële reizigerstrein.
Ik vind het een beetje pervers dat vliegen blijkbaar zo goedkoop is dat je van de ene kant supergoedkope tickets kunt aanbieden en dan ook nog eens lege vliegtuigen heen en weer kunt laten vliegen.
Ik heb wel eens een youtube filmpje gezien van een dergelijke dienst in Engeland. Daar reed een stel leeg naar een bepaald station en er konden ook geen reizigers mee. Wat daar ook wel gebeurt is dat er één excuustrein per dag rijdt omdat dat volgens de aanbesteding moet en het is goedkoper om dat te doen dan om het contract te veranderen. Maar dat is dan wel een officiële reizigerstrein.
Ik vind het een beetje pervers dat vliegen blijkbaar zo goedkoop is dat je van de ene kant supergoedkope tickets kunt aanbieden en dan ook nog eens lege vliegtuigen heen en weer kunt laten vliegen.
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn wel onrendabele spoorlijnen die jarenlang op de nominatie hebben gestaan om te worden opgeheven: Sneek-Stavoren, Almelo-Mariënberg, Groningen-Roodeschool (laatste gedeelte). Juist na aanbesteding hebben de (toenmalige) vervoerders er veel aan gedaan om de lijnen nieuw leven in te blazen en zijn inmiddels zo succesvol dat omzetten in een busverbinding meer verlies oplevert voor de provincies die inmiddels verantwoordelijk zijn voor de lijnen.Treindiensten die alleen als excuus rijden om capaciteit te blijven claimen hebben we hier niet.
-
- Moderator
Het OV krijgt tijdens corona een beschikbaarheidsvergoeding om met lege bussen of onderbezette treinen rond te rijden.
-
- verkeersader
In het VK heb je zogeheten " Parliamentary trains". Een spoorlijn of station wordt daar geopend of gesloten door een act of parliament. Zolang een station niet gesloten is moet er minstens één trein per dag of zelfs week stoppen.Egbert schreef: ↑do 06 jan 2022, 8:02 Treindiensten die alleen als excuus rijden om capaciteit te blijven claimen hebben we hier niet. Daarvoor zijn spoorwegen niet rendabel genoeg. Per slot van rekening worden de meeste lijnen aanbesteed met "hier heb je geld, degene die het voor het minste kan mag rijden" (om het heel simpel te zeggen). Alleen intercitydiensten zijn nog wel rendabel te rijden.
Voor treinen zonder toegang voor reizigers weet ik de reden niet, dat kan een materiaalrit of roestrijden zijn.
Overigens hebben we in Nederland ook jarenlang een "parliamentary train" gehad, namelijk opEnschede-Gronau.
Bij mijn tante in Frankrijk in de buurt zijn een aantal stations (Vayrac, Bétaille) die ook 2 treinen per week hebben, een op za en een op zo, beiden in dezelfde richting.
-
- stadsweg
Die vier intercity's per dag tussen Dordrecht en Eindhoven zijn ook zo'n excuustrein als je het mij vraagt. Dat effect wordt al helemaal versterkt doordat die richting Eindhoven zes minuten stilstaat in Boxtel of all places.
-
- 4x5 autosnelweg
We hebben ook nog die (vrijwel altijd lege) Thalys Oostende-Parijs gehad. Dat was ook zo’n succes 
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Bij een bus of trein kunnen bij elke stop in theorie mensen in- en uitstappen. Het in stand houden van (enige vorm van) dienstregeling is daar ook op gericht. Een concessiehouder heeft een prestatieverplichting en wordt daar ook sowieso al mede voor betaald door de concessieverlener. Vliegtuigmaatschappijen zijn commercieel en verkopen tickets voor stoelen die van te voren worden gereserveerd. Pas als reizen met het OV verboden is, of wanneer je van te voren zou weten dat er niemand zal instappen, zou het onzin zijn om ritten in stand te houden.
Vliegtuigen laten opstijgen met 0 passagiers puur om landingsrechten te behouden is gewoon bezopen.
-
- Moderator
In de Verenigde Staten hebben OV-bedrijven $ 69 miljard aan federale compensaties gekregen tijdens corona. Iemand had becijferd dat voor dat geld ook alle OV-reizigers met een laag inkomen een auto van $ 29.000 hadden kunnen krijgen. 

-
- verkeersader
Nou.. Het doel is niet met lege bussen rond te rijden. Het meeste OV is aanbesteed waarbij de overheid grofweg de helft bijdraagt en de reizigersinkomsten de andere helft. Die inkomsten vallen nu heel erg weg, maar de vaste lasten (lonen, afschrijving voertuigen) lopen door (en zijn door elektrificering relatief hoger geworden t.o.v. de variabele kosten brandstof en onderhoud).
De overheden willen hiermee twee doelen bereiken: dat OV-bedrijven niet omvallen en er dan helemaal geen OV meer is, en dat er nog een basisdienstregeling is zodat mensen (denk aan verplegers) gewoon naar werk en school kunnen.
De BVOV is trouwens een specifieke sectorsteun, die in de plaats komt voor de andere loonsteunen waar gewone ondernemers recht op hebben.
Een vliegreis is i.h.a. iets anders dan een OV-reis. Een overstap extra of een halve dag eerder vliegen is ongemakkelijk, maar meestal planbaar. Als je naar je werk moet is dat niet haalbaar.
Overigens doen we niet "niks"- In ruil voor de BVOV rijden veel OV-bedrijven nu 90-95% van de gewone dienstregeling, en zijn we (i.o.m. de opdrachtgever) plannen aan het opstellen voor nog verdere verlaging van de drgl die toch de dienstverlening niet al te veel aantast, vooraflopend op een nu gepland einde van de BVOV in augustus 2022.
-
- stadsweg
Die reed er ook alleen maar dankzij de Belgische wafelijzerpolitiek. Immers reed er bovenop de basisdienst tussen Parijs en Amsterdam een Thalys tussen Parijs en Keulen die ook in Liège-Guillemins stopte...
Dat Oostende een Thalys had is uiteraard altijd bullshit geweest omdat die Thalys van de basisdienst altijd al in Antwerpen-Centraal stopt.
-
- 4x5 autosnelweg
In België heb je volgens mij nog steeds treinen die speciaal voor havenarbeiders rijden. Ik ken nog wel de speciale personeelstreinen uit de tijd dat ik reizigers in de trein moest tellen zo'n 15 jaar geleden; maar dat was voor machinisten en conducteurs die in alle vroegte op de spoorwegemplacementen moeten zijn (Lelystad en Hoofddorp).Voor treinen zonder toegang voor reizigers weet ik de reden niet, dat kan een materiaalrit of roestrijden zijn.
-
- verkeersader
Dat laatste bestaat veel in het OV, we hebben er zelfs een naam voor, de POD-dienst (Personeels Ophaal Dienst). Vroeger was dat in Utrecht een bus die 's morgens vroeg een ronde door de wijken maakte om chauffeurs op te halen naar de garage en dan 's avonds laat weer terug.
Ik heb per dag zo'n 300 bewegingen tussen Alkmaar Station en de Garage. Dat is deels door de chauffeurs achter het stuur, deels door chauffeurs in een "aflosauto" maar ook deels "meerijden met".
In Zaandam hebben we 12 (!) Nissan Leafs om chauffeurs van de garage naar hun aflospunt te brengen of vv. In Den Helder gebeurt dat zelfs met de lijndienst, maar daar hebben we ook ritten (ja, met een 12m diesel) speciaal om een chauffeur (die dus niet zelf rijdt) naar de garage te brengen. Dat gebeurt gelukkig maar heel af en toe, bijvoorbeeld als er chauffeurs uit Texel overkomen om op de vaste wal te rijden.
Maar dat zijn allemaal operationele redenen. Dat er om commerciële redenen bussen of treinen leeg rondrijden omdat we anders niet meer op het station mogen komen, nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens geloof ik dat die havenarbeidertreinen een paar jaar geleden gestopt zijn. Maar zeker ben ik niet.
Ik heb per dag zo'n 300 bewegingen tussen Alkmaar Station en de Garage. Dat is deels door de chauffeurs achter het stuur, deels door chauffeurs in een "aflosauto" maar ook deels "meerijden met".
In Zaandam hebben we 12 (!) Nissan Leafs om chauffeurs van de garage naar hun aflospunt te brengen of vv. In Den Helder gebeurt dat zelfs met de lijndienst, maar daar hebben we ook ritten (ja, met een 12m diesel) speciaal om een chauffeur (die dus niet zelf rijdt) naar de garage te brengen. Dat gebeurt gelukkig maar heel af en toe, bijvoorbeeld als er chauffeurs uit Texel overkomen om op de vaste wal te rijden.
Maar dat zijn allemaal operationele redenen. Dat er om commerciële redenen bussen of treinen leeg rondrijden omdat we anders niet meer op het station mogen komen, nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Overigens geloof ik dat die havenarbeidertreinen een paar jaar geleden gestopt zijn. Maar zeker ben ik niet.
-
- 4x3 autosnelweg
Die haventreinen bestaan nog steeds, niet publiek toegankelijk.
-
- verkeersader
Heb je daar een bron van? (Ik geloof je wel, ben gewoon benieuwd hoe veel en wanneer - ik kon ze niet vinden)
-
- 4x3 autosnelweg
De hobbyisten van OV in Nederland hebben het uitgezocht aan de hand van de dienstregelingen van NMBS. Men heeft voor 2014 wel eens een spitsrit gebruikt om in de havens terecht te komen. Ik sluit niet uit dat er 7 dagen in de week bediening is, een aantal keer per dag. Waarschijnlijk als je bij het Belgische treinenforum vragen gaat stellen, dat je vrij concrete antwoorden krijgt.
Bron.
Bron.
-
- expressweg
Vroeger stonden die treinen gewoon in de reisplanner. Daar zijn ze op gegeven moment uit verdwenen.
-
- 4x3 autosnelweg
Je kunt van alles vinden van België, maar dat soort besloten vervoer is beter geregeld (met dank aan de grote hoeveelheid spoor in de Antwerpse haven) alhoewel er in NL ook personeelsbussen rijden van en naar grote werkgevers. Een deel is zelfs voor algemeen publiek toegankelijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik bedenk me: Op Schiphol rijden nog bussen rond die alleen toegankelijk zijn voor het personeel. Zodra ze het afgesloten terrein betreden van de luchthaven betreden vindt er door de Marechausee controle plaats.
-
- verkeersader
Dat is inmiddels geen OV meer, maar besloten vervoer (uitgevoerd door Arriva Touring). Voorheen was het een "gewone" OV-lijn. Het was alleen een vereiste van de Douane om een Schipholpas te hebben ten zuiden van de Brugstraat. Maar je moest nog steeds gewoon betalen met OVC.
Maar zo zijn er wel meer doelgroeplijnen die een beetje op het randje van openbaar en besloten vervoer zitten. Zo zijn veel scholierenlijnen toegankelijk voor iedereen, maar kan de dienstregeling "in overleg met de school" afwijken en wordt dat niet altijd gepubliceerd.
Naar Amsterdam Riekerpolder reed jarenlang een "besloten" lijn (toegankelijk voor iedereen) vanaf Lelylaan, door Jan de Wit Reizen. Tegenwoordig wordt die lijn onder GVB-vlag gereden als OV-lijn 68. Maar nog steeds door Jan de Wit, en nog steeds gratis.
-
- Voorzitter
In Leeuwarden had je tot 2018 nog station Leeuwarden Achter de Hoven, waar alleen eenmaal in de ochtendspits richting Leeuwarden en tweemaal in de middagspits richting Groningen werd gestopt. Het station lag er eigenlijk alleen voor medewerkers van Friesland Campina, al kon op zich iedereen er in- of uitstappen. Het stond ook heel lang niet in de dienstregeling vermeld, terwijl er wel gestopt werd.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik bekijk de laatste dagen flink wat treinreportages op Youtube, zoals Link
. Het lijkt alsof er in Centraal-Europa en de Alpen meer een systeem is van comfortabele grensoverschrijdende treinen.
Die zijn duidelijk niet bedoeld als vervanging van het vliegtuig, maar het oogt beter dan wat er in de Lage Landen wordt aangeboden. Ik vraag me af waarom het daar wel lukt om premiumtreinen rond te laten rijden.
. Het lijkt alsof er in Centraal-Europa en de Alpen meer een systeem is van comfortabele grensoverschrijdende treinen.
Die zijn duidelijk niet bedoeld als vervanging van het vliegtuig, maar het oogt beter dan wat er in de Lage Landen wordt aangeboden. Ik vraag me af waarom het daar wel lukt om premiumtreinen rond te laten rijden.
- TOEVOEGING
- andere link ingevoegd
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 09 jan 2022, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Geen idee waarom
Ik heb een link van een andere video ingevoegd.

-
- 4x3 autosnelweg
Misschien juist wel omdat geen snelheid kan worden aangeboden. Als je geen snelheid aan kunt bieden, doe dan maar luxe. Wel zag ik pas een filmpje van de nieuwe Frecciarossa tussen Parijs en Milaan. Daar biedt Trenitalia ook een premium aan die hun concurrentiepositie tegenover SNCF moet versterken op diezelfde lijn.
En dat is misschien toch een tweede factor: concurrentie. Op het treinennet van Duitsland, de Alpen en verder oostelijk rijden veel internationale diensten die zijn geïntegreerd in de binnenlandse dienstregeling. Meer binnenlandse passagiers op een internationale dienst helpen dan de dienst als geheel rendabeler te maken. Je wilt zorgen dat mensen juist bij voorkeur jouw buitenlandse trein pakken. In Nederland had hoogstens de IC Berlijn ooit die reputatie: ik had een collega die het altijd wel prettig vond als hij die kon pakken op weg van werk in Amsterdam naar huis in Amersfoort. De ICE pakken naar Arnhem vergt het betalen van een toeslag, waardoor die optie nooit populair kan worden.
Op routes waar HSLs beschikbaar zijn gekomen, hebben reguliere buitenlandse treinen onvermijdelijk aan terrein verloren. De heerlijke Zwitserse intercities door het Rijndal zijn te langzaam tegenover wat er aan ICEs is, ook al is op bepaald niet de hele route naar Zwitserland HSL-spoor beschikbaar. En het is voor de Zwitsers zelf niet interessant om zelf met HSL-treinen aan de slag te gaan. Dus die markt verschraalt. Buiten de HSL-lijnen valt nog wat te halen, zo zie je aan beelden van Berlijn-Praag. Op HSL-lijnen kun je hoogstens hopen op wat concurrentie tussen SNCF, Trenitalia en DB.