Rondreis door Turkije voor 6 weken.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Worldroadsking236
dorpsstraat

Re: Rondreis door Turkije voor 4 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » do 12 aug 2021, 19:03

Geldt de testbewijs verplichting voor Griekenland ook voor transitreizigers?
In de reisadvies is dat namelijk niet echt duidelijk.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 aug 2021, 23:17

De Griekse overheid legt het hier allemaal uit (en als je op Dutch klikt is het in het Nederlands): https://travel.gov.gr/#/

Griekenland kent geen uitzondering voor transitreizigers. Je moet één van deze documenten kunnen tonen:

- Een negatief PCR-certificaat voor een Covid-19 test die uiterlijk 72 uur voor aankomst is afgelegd in een testlaboratorium.
- Een negatief resultaat van een antigen (snel)test. De test moet uiterlijk 48 uur voor aankomst zijn afgelegd in een testlaboratorium.
- Een vaccinatiebewijs afgegeven door een gecertificeerde instantie.
- Een herstelcertificaat van de SARS-CoV-2-virusinfectie afgegeven door een overheidsinstantie of een gecertificeerd laboratorium. Het certificaat is 30 dagen na de eerste positieve COVID-19 test afgegeven en geldt dan 180 dagen.
- Een certificaat van een positieve moleculaire PCR of antigen test, dat bewijst dat de reiziger in de afgelopen 30 – 180 dagen positief is getest met het COVID-19 virus.

En inderdaad moet je minimaal een dag van tevoren ook een Passenger Locator Form invullen en de QR-code kunnen tonen bij de inreis.

Via Thessaloniki en Skopje is wel 255 km om. Hoe vervelend die omleiding bij Dragoman ook is, en de weg ligt er daar inderdaad niet goed bij, 255 km alleen om die omleiding van een paar kilometer te omzeilen lijkt me niet de moeite waard.

Volgens Google Maps zou die wegafsluiting trouwens t/m 15 augustus duren.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » za 14 aug 2021, 17:50

Coen Tunnel schreef:De Griekse overheid legt het hier allemaal uit (en als je op Dutch klikt is het in het Nederlands): https://travel.gov.gr/#/

Griekenland kent geen uitzondering voor transitreizigers. Je moet één van deze documenten kunnen tonen:

- Een negatief PCR-certificaat voor een Covid-19 test die uiterlijk 72 uur voor aankomst is afgelegd in een testlaboratorium.
- Een negatief resultaat van een antigen (snel)test. De test moet uiterlijk 48 uur voor aankomst zijn afgelegd in een testlaboratorium.
- Een vaccinatiebewijs afgegeven door een gecertificeerde instantie.
- Een herstelcertificaat van de SARS-CoV-2-virusinfectie afgegeven door een overheidsinstantie of een gecertificeerd laboratorium. Het certificaat is 30 dagen na de eerste positieve COVID-19 test afgegeven en geldt dan 180 dagen.
- Een certificaat van een positieve moleculaire PCR of antigen test, dat bewijst dat de reiziger in de afgelopen 30 – 180 dagen positief is getest met het COVID-19 virus.

En inderdaad moet je minimaal een dag van tevoren ook een Passenger Locator Form invullen en de QR-code kunnen tonen bij de inreis.

Via Thessaloniki en Skopje is wel 255 km om. Hoe vervelend die omleiding bij Dragoman ook is, en de weg ligt er daar inderdaad niet goed bij, 255 km alleen om die omleiding van een paar kilometer te omzeilen lijkt me niet de moeite waard.

Volgens Google Maps zou die wegafsluiting trouwens t/m 15 augustus duren.
Ondanks dat gaan wij gewoon via Griekenland en Noord-Macedonië.
Bedankt voor uw uitleg.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 aug 2021, 22:45

Jullie halen je een hoop rompslomp op de hals zonder tijdwinst te boeken, maar graag gedaan

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 14 aug 2021, 23:46

Je moet er wat voor over hebben om wat extra wegen af te kunnen strepen. ;)

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 15 aug 2021, 0:10

Of gewoon te doen wat papa wil :shutup:
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 aug 2021, 10:46

Het valt mij op dat ik soms van mensen van Turkse afkomst hoor dat ze liever niet door Bulgarije rijden, vanwege bepaalde nare ervaringen. Of dat recent of langer geleden is, wordt mij niet altijd duidelijk. Maar bij sommigen is er blijkbaar een diep wantrouwen jegens Bulgarije, en is dat zo groot dat ze liever via Noord-Macedonië en Griekenland omrijden, of bv. de veerverbinding van Brindisi naar Çeşme nemen en zo de Balkan helemaal vermijden.

Aan de andere kant, de meeste mensen van Turkse afkomst die ik ken rijden jaar in, jaar uit, altijd over de kortste route via Hongarije, Servië en Bulgarije naar Turkije zonder ook maar enig gedoe.

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » di 17 aug 2021, 23:19

Coen Tunnel schreef: zo 15 aug 2021, 10:46 Het valt mij op dat ik soms van mensen van Turkse afkomst hoor dat ze liever niet door Bulgarije rijden, vanwege bepaalde nare ervaringen. Of dat recent of langer geleden is, wordt mij niet altijd duidelijk. Maar bij sommigen is er blijkbaar een diep wantrouwen jegens Bulgarije, en is dat zo groot dat ze liever via Noord-Macedonië en Griekenland omrijden, of bv. de veerverbinding van Brindisi naar Çeşme nemen en zo de Balkan helemaal vermijden.

Aan de andere kant, de meeste mensen van Turkse afkomst die ik ken rijden jaar in, jaar uit, altijd over de kortste route via Hongarije, Servië en Bulgarije naar Turkije zonder ook maar enig gedoe.
Dat is iets wat historisch is bepaald.

De redenen:

Balkan Oorlogen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_Wars

Verdrijving van 360.000 etnische Turken uit Bulgarije in 1989.
https://web.archive.org/web/20090415204 ... 55,00.html

Dit is nog steeds zo, in Bulgarije zijn Turken / moslims niet zo geliefd. Het zal veel minder dan vroeger zijn maar het sentiment is er nog steeds. Hier zijn ook documentaires over geweest.

Er is ook een andere reden waarom Bulgarije zo gewantrouwd wordt: heel veel stukken van Bulgarije, bijv. dichtbij Sofia, de rondweg ervan, de I8 vanaf grofweg Plovdiv tot en met de Turkse grens waren allemaal stukken waarbij het vaak voorkwam dat je van 90-80 naar 60-40 ging en boem uit het niets politieagent die voor je auto springt en daarna mag je onderhandelen over "corba parasi" soep geld / smeergeld.

Toen de A4 Maritsa er niet was ben ik ook via Griekenland gegaan maar nu het stuk tussen Nis-Pirot bijna helemaal af is, en de A4 richting de Turkse grens ook zie ik geen reden om via Griekenland/Macedonië om te rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 17 aug 2021, 23:29

^^ Ja, die verhalen ken ik, maar dat is toch meer iets van het verleden (meer dan 10 jaar terug) dan dat dat tegenwoordig nog voorkomt? Althans, die indruk heb ik. Maar ik ben zelf niet van Turkse afkomst, dus mijn ervaring zal ongetwijfeld anders zijn.

Hoe dan ook, meerdere Turkse collega's die ik ken rijden altijd zonder problemen door Bulgarije. Omrijden via Noord-Macedonië en Griekenland lijkt meer een sentimentele dan rationele keuze te zijn. 255 km extra plus ook nog een extra grensovergang - sneller zal het niet zijn. En je bent weliswaar wat minder tol kwijt in Turkije en je hebt geen Bulgaars tolvignet nodig, maar daarentegen heb je wel de Griekse tol. En de Noord-Macedonische, maar dat stelt niet heel veel voor.

Passat_tdi
polderweggetje

Bericht door Passat_tdi » do 19 aug 2021, 11:57

Coen Tunnel schreef: zo 15 aug 2021, 10:46 Het valt mij op dat ik soms van mensen van Turkse afkomst hoor dat ze liever niet door Bulgarije rijden, vanwege bepaalde nare ervaringen. Of dat recent of langer geleden is, wordt mij niet altijd duidelijk. Maar bij sommigen is er blijkbaar een diep wantrouwen jegens Bulgarije, en is dat zo groot dat ze liever via Noord-Macedonië en Griekenland omrijden, of bv. de veerverbinding van Brindisi naar Çeşme nemen en zo de Balkan helemaal vermijden.

Ik denk dat het alleen maar zo lijkt dat mensen massaal Bulgarije vermijden. Als ik af ga op de forums die ik lees en bekijk, gaat nog een overgrote gedeelte via Bulgarije. De 250km extra via Griekenland is sowieso niet iets wat ik ga herhalen. Mensen die de veerberbinding pakken via IT heb ik sowieso nooit begrepen; je rijdt helemaal naar midden-Italie om dan op een boot te zitten naar GR die op zich zelf al 20+ uur duurt.

Uit eigen ervaring weet ik dat sommige wegen en vroeger echt belabberd bij lagen en dat je bij de grens nog steeds te maken had met corrupte agenten, maar beide zijn er zo goed als niet meer. Verder voel ik me best wel op mijn gemak in Bulgarije, vooral de regio grenzend aan Turkije, is een gebied waar veel mensen van Turkse afkomst wonen (ongeveer 9% van Bulgarije heeft een Turkse afkomst) en je met Turks je prima verstaanbaar kan maken.

yup_tdi
dorpsstraat

Bericht door yup_tdi » do 19 aug 2021, 22:40

Coen Tunnel schreef: di 17 aug 2021, 23:29 ^^ Ja, die verhalen ken ik, maar dat is toch meer iets van het verleden (meer dan 10 jaar terug) dan dat dat tegenwoordig nog voorkomt? Althans, die indruk heb ik. Maar ik ben zelf niet van Turkse afkomst, dus mijn ervaring zal ongetwijfeld anders zijn.

Hoe dan ook, meerdere Turkse collega's die ik ken rijden altijd zonder problemen door Bulgarije. Omrijden via Noord-Macedonië en Griekenland lijkt meer een sentimentele dan rationele keuze te zijn. 255 km extra plus ook nog een extra grensovergang - sneller zal het niet zijn. En je bent weliswaar wat minder tol kwijt in Turkije en je hebt geen Bulgaars tolvignet nodig, maar daarentegen heb je wel de Griekse tol. En de Noord-Macedonische, maar dat stelt niet heel veel voor.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel ook niet dat Turken massaal via Griekenland ofzo rijden, ik denk dat nu de wegen in Servië en Bulgarije veel beter zijn geworden, vooral tussen Nis en Sofia en de A4 Maritsa (einde van BG) dat die route veel minder aantrekkelijk is.

Ik zou zelf bijv. de route door Griekenland anno 2021 absoluut niet overwegen (tenzij je wilt sight-seen ofzo). 10 jaar geleden zag de routekaart er heel anders uit en heb ik ook de Griekenland route gebruikt (tot mijn tevredenheid).

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » ma 06 sep 2021, 20:36

Op 16 juli zijn wij rond 15:00 vertrokken uit Den Haag.
Bij de A12 was er een file rond Woerden en daarna was het weer rustig.
Toen wij in Duitsland waren was het bij de A3 na Oberhausen drukker met soms wat files en veel werkzaamheden op de route.
Wij hebben in Duitsland overnacht bij Rasthaus Spessart Sud.
Er was ook een file bij de Oostenrijkse grens omdat de Oostenrijkse politie daar een controle hield maar wij mochten doorrijden.
Voor de rest was de deel door Oostenrijk rustig, er waren alleen werkzaamheden op de A21.
Ook het deel door Hongarije was rustig, behalve een file bij de M0.
Wij hebben bij een verzorgingsplaats net voor Szeged uitgerust tot 04:00 toen wij weer verder gingen rijden.
Grensovergang Röszke was wel druk net zoals gewoonlijk, toen dat achter de rug was werd iedereen tegengehouden door Servische militairen die de rijen 1 voor 1 liet rijden naar grensovergang Horgos.
Daar was het ook druk, net zoals gewoonlijk.
Daarna waren er werkzaamheden net na ongeveer Subotica, waar ze het asfalt vernieuwden en dat ging wel even door.
Vervolgens was er een file bij tolstation Stata Pazova ivm met een ongeluk.
Na de tolstation was het weer rustig.
Wij reden vervolgens via de ringweg van Belgrado en die was erg rustig.
Voor Niš wilden wij stoppen voor een pauze maar de verzorgingsplaats was zo vies dat wij weer doorreden.
De A4 was erg rustig, maar net na tolstation Dimitrovgrad was er een lange file tot aan grensovergangen Gradinje en Kalotina.
Wij gingen redelijk snel door grensovergang Gradinje maar de passage door Kalotina duurde erg lang en daarom werd er getoeterd als protest.
De sfeer was toen erg chaotisch.
Na grensovergang Kalotina was er weer een lange file ivm met de aanleg van de A6 (Avtomagistrala Evropa) en die was tot na Dragoman, waar ze al een stukje snelweg hadden geopend.
Voor de rest was het rustig en wij overnachtten bij de verzorgingsplaats waar ook Motel Ithiman is.
Hier hebben wij ook toevallig in 2019 gestopt.
Rond 06:00 gingen wij doorrijden en later kwamen wij aan bij grensovergang Kapitan Andreevo.
Daar was het ook druk maar de rij ging wel redelijk snel.
Toen wij aankwamen bij grensovergang Kapıkule werd er wat flyers uitgedeeld en toen mochten wij weer doorrijden naar de loketten.
Eenmaal aangekomen werden er door mensen die de rij aflopen aan ons gevraagd naar coronabewijzen.
Wij hadden een PCR test gedaan voordat wij vertrokken maar de geldigheid was verstreken.
Toen de man hoorde dat wij ten minste onze eerste prik hadden liep hij verder.
Even later hadden wij de controles achter onze rug en reden wij weer door naar Akçay, onze bestemming via de O3, D100 en D550.
De wegen waren wel rustig.
Voor Gelibolu stopten wij voor een ontbijt, en er was wel wat voortgang bij de aanleg van de snelweg richting Çanakkale 1915 Brug.
Toen wij aankwamen bij Gelibolu was er een file voor de veerboot naar Lapseki maar dat was voor korte duur.
Bij de overtocht was er een mooie uitzicht over de Çanakkale 1915 brug.
Even later reden wij weer door naar Akçay op de D550.
Even na Ayvacık is men bezig daar om een tunnel aan te leggen, wat ze in 2019 ook deden dus wij reden over een bochtig gedeelte en net voor Küçükkuyu was het weer voorbij.
Even later kwamen wij na 3 dagen rijden eindelijk aan bij de hotel in Akçay.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Worldroadsking236 op ma 06 sep 2021, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » wo 08 sep 2021, 18:41

Na een weekje in Akçay vertrokken wij richting het Saldameer.
Wij gingen via de D550 tot Izmir, waar wij de O30 en de O31 namen die wij tot het einde reden.
Vervolgens reden via de D320, D585 en D320 en kwamen na ongeveer 5 uur rijden aan bij het Saldameer.
Wij kwamen aan bij een strand maar het was een beschermd gedeelte dus wij gingen naar een ander strand 6km verder en wandelden daar.
Even later gingen wij doorrijden naar Antalya.
Wij reden via de D330 en de Korkuteli Tefenniweg, D635, alweer D330 en D650.
Na een paar uurtjes rijden kwamen wij in Antalya aan en daar hebben wij in een hotel overnacht.
De volgende dag gingen wij naar Mersin rijden om daar familie te bezoeken.
Wij pakten de D400.
Even later kwamen wij aan bij Manavgat en daar was een mooie strand.
Wij waren daar zo onder de indruk dat wij omkeerden om naar die strand te gaan en wij daar pauzeerden.
Later reden wij weer door en reden wij langs wat grote resorts.
Tussen Gazipaşa en Anamur en Tekeli en Yanışlı is het erg bochtig, met wat haarspeldbochten maar de uitzichten waren wel spectaculair.
Men is daar bezig om daar een 2x2 expressweg op een nieuw tracé aan te leggen en 1 kleine stukje met een tunnel was al open.
Rond 22:00 kwamen wij in Mersin aan, maar toen was het te laat om onze familie te bezoeken dus reden wij verder naar Birecik.
Rond 01:00 kwamen wij daar aan.
Dit was de verslag over de heenreis en onze tour in Turkije.
De volgende post zal gaan over onze terugreis naar Nederland.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Worldroadsking236 op wo 08 sep 2021, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Worldroadsking236
dorpsstraat

Bericht door Worldroadsking236 » vr 10 sep 2021, 12:46

Op 23 augustus vertrokken wij uit Birecik.
Wij namen de D400 en de O-52.
Wij stopten eerst in Gaziantep voor een familiebezoek.
Later vertrokken wij en vervolgden onze weg naar Mersin en een paar uur rijden later kwamen wij daar aan.
Wij gingen daar naar een winkelcentrum om daar te lunchen.
Daarna gingen wij naar het huis van onze familie daar om daar te overnachten en de volgende dag vervolgden wij onze weg.
Wij reden over de O51 en de O21 tot aan de einde.
Tot Knooppunt Eminlik was de verkeer normaal maar van daar tot het einde in Ankara was het erg rustig.
Op sommige plekken waren wij de enige die over de snelweg reden.
En ook zijn de meeste verzorgingsplaatsen nog in aanbouw maar een paar zijn al afgerond.
Later kwamen wij op de O20 en daar was het al een beetje drukker.
Even later kwamen wij op de O4 en die was een mooie snelweg.
Wij namen daarna de O7 (Kuzey Marmama Otoyolu) tot het einde en daarna de O3 tot het einde en de O7 was ook een mooie snelweg.
Wij zouden eigenlijk via Griekenland en Noord-Macedonië gaan maar omdat via Bulgarije het kortste route is gingen wij via Bulgarije.
Rond 01:00 kwamen wij aan bij grensovergang Kapıkule en werden wij geëscorteerd door de gendarmarie naar een veld vol met auto's waar wij moesten wachten.
Wij hebben hier de nacht doorgebracht.
Rond 06:00 mocht onze rij naar de grensovergang en daar wachtten wij ook voor wat uren.
Even later bereikten wij grensovergang Kapitan Andreevo maar eerst werdt onze auto gedesinfecteerd waarvoor wij €2 moesten betalen.
Eenmaal aangekomen bij de loketten moest de achterbak en alle deuren open.
Na alle formaliteiten waren wij eindelijk na 11 uur wachten over de grens.
Vervolgens reden wij verder en een paar uur later kwamen wij aan op de ringweg van Sofia, en er was een file op de westelijke gedeelte ivm wegwerkzaamheden.
Vervolgens reden wij via de I/8, de A6 (het stukje snelweg tussen Dragoman en Slivnitsa) en de I/8 en kwamen wij zo aan bij de grens.
Bij grensovergangen Kalotina en Gradinje was de rij een beetje lang maar het ging redelijk snel en dus waren wij redelijk snel de grens over.
Ik las op internet horrorverhalen over Bulgarije na de keren dat wij door Bulgarije hebben gereden besefte ik dat dat gewoon onzin is en mensen het soms overdrijven.
Wij reden vervolgens over de A4 en daarna de A1 en wij stopten even later bij een Gazprom om te tanken.
Daar waren mensen die meteen begonnen met de ramen te schoonmaken en daarna er geld voor vragen.
Na de tankbeurt gingen wij verder en rond 23:00 stopten wij bij een verzorgingsplaats ter hoogte van Bačka Topola om te overnachten.
Wat ons opviel is dat er op elke verzorgingsplaats politie is die de boel daar bewaakt en dat waardeerden wij heel erg.
Rond 06:00 vervolgden wij onze weg en even later kwamen wij aan bij grensovergang Horgoš.
De rij was een beetje lang en het ging niet echt snel.
Het duurde 4 uur totdat wij in Hongarije waren.
Even voor Boedapest en op de M0 was er files door werkzaamheden.
Later kwamen wij bij de Oostenrijkse grens aan, en er was opvallend genoeg een file.
Dit was opmerkelijk omdat Oostenrijk en Hongarije allebei Schengenlanden zijn maar de reden van de file was dat de politie aan iedereen vroeg of ze op doorreis waren of dat Oostenrijk hun eindbestemming is.
Een paar uur later kwamen wij aan bij de Duitse grens maar niet even later was er een file ivm met een paar ongelukken op de A3 en dat duurde wel eventjes.
Toen was de file voorbij en halfweg tussen Regensburg en Nürnberg gingen wij overnachten naast een tankstation.
Rond 06:00 ontbeten wij bij de McDonalds die toevallig naast de tankststation is en vervolgden wij onze weg.
Wij zouden eerst naar Dortmund gaan om boodschappen te doen voor thuis.
Wij namen bij de Seiligenstadter Dreick de A45 en reden die tot Dortmund.
Daar gingen wij onze boodschappen doen en ontbijten bij een Turkse restaurant.
Daarna vervolgden wij weer onze weg.
Vervolgens kwamen wij eindelijk aan in Nederland over de A3 en A12.
Toen wij ter hoogte van Woerden waren was er een file van een half uurtje en een half uurtje later was de file inderdaad voorbij.
Even later kwamen wij aan in Den Haag en ten slotte onze huis.
De terugreis heeft 5 dagen geduurd maar toen waren wij eindelijk op onze eindbestemming.
Dit waren de verslagen over de heenreis en terugreis.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Worldroadsking236
dorpsstraat

Re: Rondreis door Turkije voor 6 weken.

Bericht door Worldroadsking236 » ma 05 sep 2022, 14:21

Hoi Wegenforum!

Deze jaar zijn wij alweer hebben wij met de auto voor 6 weken een rondreis gemaakt door Turkije. Wij zijn donderdag 14 juli vertrokken en zondag 17 juli waren wij aangekomen op onze bestemming in Turkije. In deze verslag zal ik de heenreis, vakantie en terugreis samenvatten.
Wij hebben voor de heenreis en terugreis dezelfde route genomen als vorig jaar.

Wij vertrokken donderdag 14 juli in de middag rond 13:00 uit Den Haag. Het stukje door Nederland was vrij rustig en wij hebben geen file's gehad tot op de A3 (Duitsland) net na Keulen ivm met een ongeluk van een camper. Daarna reed het goed door en stroomde het verkeer goed door. Rond 23:00 zijn wij bij verzorgingsstation Bayerischer Wald gestopt om daar te overnachten en de volgende dag rond 05:00 vervolgden wij onze weg. Het laatste stukje A3 (Duitsland) was vrij rustig. Ik was verbaasd dat Duitsland rustig was en er weinig files was omdat Duitsland een beetje berucht is om de werkzaamheden en de files.
Na de grens op de A8 (Oostenrijk) waren er werkzaamheden, voor de rest stroomde het verkeer goed door en was het rustig in Oostenrijk.
In Hongarije was het ook rustig, behalve 2 files op de M1 ter hoogte van Tatabanya en de M0 bij Boedapest. Uiteindelijk kwamen wij aan bij Grensovergang Rözke en die waren wij snel gepasseerd, net zoals de Servische zijde. Ik denk dat wij daar rond een uur of anderhalve uur daar hadden gewacht.
Vervolgens was Servië ook vrij rustig behalve 1 file op de A1 ter hoogte van Belgrado ivm met de aanleg van de ringweg. Rond 23:00 kwamen wij aan bij Hotel Bosporus waar wij op de verzorgingsplaats overnachtten. Rond 05:00 vervolgden wij vervolgens onze weg en de A1 en de A4 was heel rustig maar toen wij bij Dimitrovgrad aankwamen was het tijd om te wachten bij de Bulgaarse grens. In eerste instantie waren de tunnels afgesloten maar daarna ging het weer open en konden wij doorrijden naar de werkelijke rij. Wij hebben de grens gepasseerd in 5 uur en ook heb ik een tip voor jullie: Houd de linkerrijstrook aan die leidt naar de linkerste grensposten, die is meestal erg rustig en het verkeer daar stroomt goed door. Wij hadden langer gewacht als wij deze tip niet hadden opgevolgd.
Op de A6 (Bulgarije) tussen Grensovergang Kalotina en Dragoman waren er werkzaamheden en het lijkt erop dat het volgend jaar afgerond zal zijn.
Ook waren er wegwerkzaamheden op de A4 net voor Grensovergang Kapitan Andreevo maar voor de rest was Bulgarije rustig. Over die grensovergang gesproken, daar hebben wij niet zo lang gewacht maar bij Kapikule hebben wij wel rond de 30 tot 45 minuten gewacht maar uiteindelijk waren wij in Turkije.
Daarna zijn wij gereden via de O3, D100, D550 en de O6 (1915 Canakkale Brug) richting Akçay waar wij in de avond aankwamen. Daarmee was onze heenreis na ruim 3 dagen ten einde gekomen.

Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden voor de lange post maar ik hoop dat jullie dit kunnen waarderen, ook kunnen jullie foto's van de heenreis, terugreis en de vakantie bekijken op mijn Instagram en Facebook pagina.

Instagram: @rinsedahl
Facebook: https://www.facebook.com/r.incedal