[F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)

Bericht door Pino » vr 29 jan 2021, 20:09

Km357 schreef: vr 29 jan 2021, 20:01 Er is een andere regeling van kracht. Men verspert gewoon prima uitgebouwde wegen naast tolwegen door te zeggen dat transport van meer dan 7,5 ton niet over die weg mag maar over de snelweg moet. En als een vrachtwagen over de tolweg moet betaalt de eindconsument gewoon de rekening. Maakt toch niet uit dat die meer betaalt dan nodig dan?
Op de totale waarde van wat er in de gemiddelde vrachtwagen zit (laten we zeggen: bevoorrading van een supermarkt) is de tol nou geen enorm bedrag. Ja, de consument betaalt uiteindelijk, maar dit is maar een miniem onderdeel van je koopprijs.

In vergelijking met hoe andere landen hun wegennet bekostigen (bijvoorbeeld ons systeem met brandstofaccijns, waardoor alle wegen gelijk geprijsd zijn) is de extra kost voor de consument al helemaal klein. Maar goed, dit is ook waarom tolheffing op snelwegen eerder economische inefficiënties in de hand werkt. Je wilt in zoverre dat zwaar vrachtverkeer de snelweg gebruikt: veiliger, minder overlast, inhaalmogelijkheid voor sneller verkeer. Beprijs het wegennet dan daar ook naar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 jan 2021, 12:44

Pino schreef:Op de totale waarde van wat er in de gemiddelde vrachtwagen zit (laten we zeggen: bevoorrading van een supermarkt) is de tol nou geen enorm bedrag. Ja, de consument betaalt uiteindelijk, maar dit is maar een miniem onderdeel van je koopprijs.
Als we er vanuit gaan dat bij de tolheffing geen enorme bedragen aan de strijkstok blijven kleven (utopie misschien), dan valt ook dat mee. De producten die je als consument koopt worden weliswaar iets duurder, maar anders zou je als automobilist weer meer wegenbelasting moeten betalen om de kwaliteit van het wegennet op peil te houden. Het lijkt me toch evident dat zwaar transport de wegen meer belast dan lichte auto's.

En overigens vind ik Frankrijk wel een voorbeeld van een land dat de concessies voor autosnelwegen wel redelijk goed werkt: werkwerkzaamheden en projecten worden redelijk snel en efficiënt uitgevoerd en de hinder voor de weggebruiker is redelijk beperkt.

Om het te betrekken op de RCEA: de weg heeft een uitbouw nodig omdat er vooral veel vrachtverkeer van gebruik maakt. Dan wil je ook dat het vrachtverkeer vooral op de nieuwe weg rijdt en niet de D 945 neemt. Dat lijkt me nou meer geschikt voor toeristisch autoverkeer. En een stuk rustiger :)
https://goo.gl/maps/JNMSy4tMDHsVMGq26
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 19:55

Een fotoserie van 43 foto's van de bouw van de A79: https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _13911068/

Men is al aardig voortvarend begonnen. Bij Moulins zijn ze al een eind op weg voor de nieuwe brug over de rivier de Allier.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 06 feb 2021, 19:57

Mooi en jammerlijk tegelijk. Enkel als er privégeld uitgegeven wordt - dat daarna toch ruimschoots teruggevorderd wordt omdat de Franse staat de boel verkocht heeft - kan er vooruitgang geboekt worden.
Misschien passeer ik er in juli eens tussen Moulins en Montmarault, maar dat ben ik nog niet zeker.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 03 mar 2021, 14:31

Oplevering is voorzien in de herfst van 2022. Vermoedelijk zullen een aantal delen wel al eerder in gebruik genomen worden. Meer info: https://www.ouest-france.fr/europe/fran ... es-7163706

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 30 apr 2021, 9:06

De bouw van het viaduct over de Allier schiet al duidelijk op. Meer info: https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _13946032/
Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=14/46.4829/3.3266

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 30 apr 2021, 9:25

Dat lijkt eerder op een totaal nieuwe brug waar de oude dan achterblijft voor lokaal verkeer? Nochtans is de oude N149 er ook nog.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 apr 2021, 9:28

De oude brug is ook te smal voor een autosnelweg. Er passen geen vluchtstroken op. Ik kan mij voorstellen dat ze deze brug voor lokaal verkeer behouden. De enige andere brug bij Moulins komt bij het centrum uit, die zal drukker worden vanwege tolvermijdend verkeer. Verkeer met een bestemming in Moulins zal dan vaker via het centrum gaan rijden.

hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey » vr 30 apr 2021, 14:33

Chris schreef:De oude brug is ook te smal voor een autosnelweg. Er passen geen vluchtstroken op. Ik kan mij voorstellen dat ze deze brug voor lokaal verkeer behouden. De enige andere brug bij Moulins komt bij het centrum uit, die zal drukker worden vanwege tolvermijdend verkeer. Verkeer met een bestemming in Moulins zal dan vaker via het centrum gaan rijden.
Het wordt een open free flow tolsysteem, met tolportalen bij Cressanges, Montbeugny en Digoin. Lokaal verkeer kan dus gratis van deze brug gebruik maken.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » vr 30 apr 2021, 21:05

^^
Als het maar even mogelijk is, zal ik om een tolpunt heen rijden (zoals op de A63 in Les Landes), of liever de hele weg vermijden. Weet je dat zeker, van dat 'open free flow'-tolsysteem? Ik las namelijk zojuist iets over de bouw van een tolplein:

https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _13911068/
Krant 'la Montagne' schreef in februari 2021:
Un des chantiers les plus spectaculaires : la création de la barrière de péage à Deux Chaises
Eén van de meest spectaculaire bouwplaatsen: De aanleg van een tolplein bij Deux Chaises.
Als ze nou toch zo nodig ergens een tolplein moeten bouwen, dan natuurlijk bij Deux Chaises (Twee Stoelen), want dan kunnen er tenminste 2 tolgaarders lekker zitten, terwijl ze wachten op verdwaalde reizigers zonder tolbadge, die met contant geld willen betalen. ;)

Overigens vind ik dat het Franse verkeersbeleid ten onrechte stoelt op het principe dat de gebruiker van de weg alle kosten moet dragen, alsof omwonenden geen belang hebben bij een rustige dorpsstraat. OK, genoeg woordgrappen. Ik heb tegenstrijdige informatie gevonden:

https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _13837410/
Krant 'la Montagne' schreef in september 2020:
Pour la première fois à cette échelle sur le territoire, un système de perception du péage sans barrière, dit péage flux libre ou « free flow », sera mis en place sur l’A 79
Een tolinningssysteem zonder slagbomen, ook wel genaamd 'vrije-doorstroom-tol' of 'free flow' zal voor de eerste keer in Frankrijk op deze schaal op de A79 worden toegepast.
Niet dat MotelMioveni en ik die A79 zullen gaan gebruiken, maar nou snap ik er niks meer van: Waar is de aanleg van een tolplein voor nodig, als er electronische tolheffing wordt ingevoerd? Dat kan toch met portalen boven de weg, zonder tolplein? :dontknow:

Hé, na bijna 250 berichten begrijp ik eindelijk hoe 'image-tags' werken... Nou nog een website voor mijn (oude) wegenfoto's in elkaar knutselen... :write:
:denk:

En op die foto zit copyright dus dat je mag niet zomaar kopiëren. Wouter N14, moderator.

Edit: Sorry! Oh ja, het Brandweerforum is ooit ten onder gegaan aan een copyrightclaim. Beetje dom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb... :surrender:
Laatst gewijzigd door MotelMioveni op vr 30 apr 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 30 apr 2021, 21:36

MotelMioveni schreef: vr 30 apr 2021, 21:05 Als ze nou toch zo nodig ergens een tolplein moeten bouwen, dan natuurlijk bij Deux Chaises (Twee Stoelen), want dan kunnen er tenminste 2 tolgaarders lekker zitten, terwijl ze wachten op verdwaalde reizigers zonder tolbadge, die met contant geld willen betalen. ;)
Het staat hier uitgelegd. Bij Deux-Chaises komt een fysiek station, verder oostelijk komen freeflow-portalen. Je kunt naar Deux-Chaises kijken als het punt waar verkeer afkomstig van de A71 het gesloten systeem van de A71 verlaat alvorens het open freeflow-systeem op te gaan, en natuurlijk omgekeerd als je op weg bent naar de A71. Het is moeilijk een overgang tussen freeflow en klassiek gesloten systeem in te denken zónder fysiek tolstation, al kun je natuurlijk wel vrij makkelijk naar een systeem toe waarin verkeer met badge gebruik mag maken van barrièrevrije rijstroken.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 12 jun 2021, 9:44

De opening van het knooppunt van de A79 met de A71 is voorzien voor september: https://www.lamontagne.fr/montmarault-0 ... _13964830/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 12:01

Vandaag wordt het knooppunt A71/A79 bij Montmarault officieel geïnaugureerd. Hiermee wordt ook circa 3 kilometer A79 geopend zo te zien. Een officieel persbericht zal nog wel volgen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 aug 2021, 16:36

Een foto van de openstellingsceremonie van het nieuwe knooppunt A71/A79. Tussen twee personen zie je een kilometerpaal met A79 er op.

Afbeelding

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » za 02 okt 2021, 18:06

This is a free-flow toll gantry has been installed in A79 at Allier
https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _14019863/

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 06 jan 2022, 8:10

Opening van de A79 is voorzien in oktober van dit jaar: https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _14068871/

FlorisVDL
polderweggetje

Bericht door FlorisVDL » di 11 jan 2022, 22:31

Verbazingwekkend hoe snel de voortgang hier is, na al die jaren oponthoud voordat er eindelijk gebouwd kon worden. Nu deze weg er dit jaar al ligt, ben ik benieuwd of de bedoeling is dat de snelweg straks doorgetrokken wordt naar Mâcon. Is er iemand die hier wat van weet?

Ik reed trouwens afgelopen september praktisch de gehele route van de N7 (of hoe hij nu her en der ook heet) en passeerde zodoende de bouwput bij Toulon. Die was tamelijk groot en ik vroeg me af waarom. Zojuist zag ik dat bij die kruising een aire wordt gerealiseerd. Dat verklaart alles.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 jan 2022, 22:55

Ik geloof niet dat er met het oostelijke deel richting Macon heel veel zal gebeuren op korte termijn. Het blijft de ambitie om hier uiteindelijk ook de A79 van te maken en deze in concessie te geven, APRR wil het graag hebben, maar nog geen concreet besluit.

Men heeft begrijpelijkerwijs de hoogste prioriteit gegeven aan het vervolledigen van de route tussen de A6 en de A79 als dubbelbaans weg. Het expresweg-deel aan de oostkant is al klaar. Dat het niet op echte snelweg-standaard is, wordt van geringer belang geacht, maar dan houd je in Frankrijk wel je N-nummer en groene borden. Voor het westelijke stuk met flinke enkelbaans delen was een concessie de snelste manier om tot het gewenste punt te komen. Dus dat wordt eind dit jaar een A-weg.

Het gebeurt vaker in Frankrijk dat een tolvrije route heel langzaam groeit, en dat dan het laatste stuk ineens vlug onder concessie gaat. Want dan wil de staat ervanaf zijn én de overlast van doorgaand verkeer op het laatste enkelbaans stukje neemt natuurlijk ook hard toe wanneer de rest al op snelweg(achtige) standaard is. Hoelang het nog gaat duren voordat het oostelijke deel aan de kant van Macon zijn upgrade krijgt? Als de staat het in concessie wil geven, kan het snel gaan, maar dat vindt men in de regio niet zo leuk en dan ontstaat ook discussie over het al dan niet beschikbaar zijn van voldoende bruikbare tolvrije alternatieven (die op grond van de wet beschikbaar moet zijn naast een tolweg). Als dit stuk N79 een tolvrije A79 moet worden, kun je lang wachten. Frankrijk kan dat soort stukjes expresweg die (net) substandaard zijn heel lang laten bestaan als het gat in een A-weg. Zie bijvoorbeeld de N51 in de A34, of de D83 in de A35 (dat laatste omdat in de Elzas tegenwoordig geen N-wegen meer bestaan).
Laatst gewijzigd door Pino op di 11 jan 2022, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

FlorisVDL
polderweggetje

Bericht door FlorisVDL » di 11 jan 2022, 23:10

Kan begrijpen dat de prioriteiten zo liggen. Toch vraag ik me af waarom ze dan wel aan de gang blijven met de N79 Digoin-Mâcon (waarvan het laatste stuk nu ook snelwegstatus heeft). Maar goed, misschien is dat omdat de ambitie wel blijft om er straks een volledige snelweg van te maken.

hoompey
dorpsstraat

[F][A079] Digoin - Montmarault (RCEA)

Bericht door hoompey » wo 12 jan 2022, 7:40

FlorisVDL schreef:Kan begrijpen dat de prioriteiten zo liggen.
In eerste instantie was het de bedoeling om Mâcon-Montmarault geheel autosnelweg te maken. Het departement Allier heeft voor deze optie gekozen, maar Saône-et-Loire gaf de voorkeur aan een upgrade naar een tolvrije VE. De voornaamste reden voor deze beslissing is de afwezigheid van goede alternatieve routes (in Frankrijk verplicht bij een tolweg) door de heuvels ten western van Mâcon.

In 2025 zal 90% van het traject Paray-Mâcon wel 2x2 zijn, dus in de praktijk zal het verschil met een volwaardige asw klein zijn. Wat betreft je vraag in het N70 topic over het Viaduc de la Roche en de rondweg van Charolles (met ook een klein dalviaduct), die zullen als laatst aan de beurt zijn (als het al gebeurt).

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 jan 2022, 9:25

Zie bijvoorbeeld de N51 in de A34, of de D83 in de A35 (dat laatste omdat in de Elzas tegenwoordig geen N-wegen meer bestaan).
Beide stukken voldoen compleet niet aan snelwegnormen. Het enige is dat ze 2x2 rijstroken tellen en ongelijkvloers zijn. Die N51 heeft over grote delen geen voie expressestatus, maar desondanks is de Vmax wel 110.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 jan 2022, 9:46

^^ Dat weet ik (hoewel het probleem bij de D83 bij mijn weten eigenlijk maar één afritcomplex betreft). Maar in Frankrijk worden ze dan dus principieel in uitbouw-situaties, waar bij nieuwbouw à characteristiques reduites gewoon een A-nummer wordt toegekend. En dat resultaat bevreemdt dan wat. Zie in zoverre ook wat in Duitsland aan substandaard stukken bestaat met een A-nummer en blauwe borden, of hoe wij een A7 hadden met een overpad (en in het verdere verleden: een A2 met een spoorwegovergang).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2022, 15:56

Dat is lang niet altijd zo; het komt voor dat nieuwe stukken weg geen A nummer hebben, zoals de Pont de Normandie. De A 29 is onderbroken op dat punt.

En een limiet van 110 km/h geldt tenzij anders vermeldt op alle wegen met gescheiden rijbanen en minimaal twee rijstroken per richting.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 jan 2022, 16:04

^^ Ik dacht dat de A29 daar onderbroken was, omdat snelweg-status een bredere toegangsrestrictie zou hebben opgeleverd dan gewenst. Fietsers en voetgangers mogen de brug op (ik moet er niet aan denken, maar het mag), dus daarom is de brug noch snelweg noch autoweg. En dan zit een A-nummer er dus ook niet langer in.

De enkelbaans stukken in de A30 (en vroeger in de A40 en A28) hebben daarentegen geen :G2: Dat ze niet aan snelwegstandaard voldoen/voldeden is dan ineens niet leidend. Je komt dan dus wél in aanmerking voor een A-nummer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2022, 22:16

Ik hou het gewoon bij de Franse slag. Veel van de door jouw genoemde voorbeelden zijn als 'provisorium' geopend, wellicht zijn ze dan wat soepeler in het toekennen van het A nummer en dito bewegwijzering.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 jan 2022, 22:49

Tja. Er is natuurlijk één verschil tussen een snelweg die wordt aangelegd à caractéristiques réduites en zo’n eeuwigdurend uitbouwproject. En dat is dat bij de eerste het einddoel van een volledig uitgebouwde snelweg al is vastgelegd, vaak ook met de omstandigheden waaronder de concessionair zal moeten uitbouwen; terwijl bij de tweede iedere keer weer een los besluit moet komen voor weer een miniproject. Zelfs als er, bij bijvoorbeeld een A35, heel concrete ideeën bestaan om dat ene stukje D-weg op standaard te brengen: je hebt de politieke waan van de dag als enige garantie dat het altijd anders loopt. En dat rechtvaardigt ergens wel dat bij dit soort projecten de A-status gewoon wordt onthouden totdat het echt helemaal klaar is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 jan 2022, 8:44

Ik ga er wel vanuit dat wanneer de toegangsrestricties niet worden aangescherpt de weg N 79 blijft. Maar we zullen afwachten waar de Franse wegbeheerder mee aan komt. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 13 jan 2022, 10:09

^^ Het blijft hoe dan ook N79 zolang er niet op volledige snelwegstandaard wordt gebouwd. En dat zijn de huidige expresweg-delen van de N79 niet, althans niet volledig. Zie zaken als deze parkeerplaats en hoe die is aangesloten op de hoofdbaan. De ervaring van andere uitbouwprojecten leert dat kunstwerken en aansluitingen de pijnpunten zijn waar het gaat om het voldoen aan de uitbouwstandaard. Daar moet structureler werk worden verricht om op snelweg-standaard te komen en dat heeft men er dan niet voor over. In ieder geval de Staat als wegbeheerder niet, wat dan dus feitelijk inhoudt dat je een concessionair nodig hebt om die weg op A-standaard te krijgen. En dan kun je uittellen dat het politiek gevoelig zal liggen om zo'n concessie af te geven en de mensen in de regio tol in te maag te splitsen, wanneer je praat over iets wat gepercipieerd zal worden door de weggebruiker als een likje verf.

In ieder geval prettig dat er hier voor gekozen is om de A-weg hetzelfde nummer toe te kennen als de N-weg die er al ligt. Dat maakt de wissel tussen A en N minder groot. Dat de borden collectief van kleur verschieten: het zal je nog opvallen hoe weinig weggebruikers dat eigenlijk opmerken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 jan 2022, 20:20

Dat lijkt me heel simpel aan te passen; door de betreffende parkeergelegenheid defintief te sluiten voor het verkeer.
In ieder geval prettig dat er hier voor gekozen is om de A-weg hetzelfde nummer toe te kennen als de N-weg die er al ligt
Dat kon omdat het nummer nog niet in gebruik was. Heel sporadisch zie je dat in Frankrijk wel, zoals de A 20, A 28 en A 29.
Dat de borden collectief van kleur verschieten: het zal je nog opvallen hoe weinig weggebruikers dat eigenlijk opmerken.
De verblauwing van de wegwijzers is mij altijd wel opgevallen. Meest markante voorbeeld vind ik de A 84 ter hoogte van Caen. Dat was aangelegd als onderdeel van de N 175 en je ziet nog steeds wel dat het substandaard is.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 13 jan 2022, 20:27

^^ De A20 en A75 deden dat ook, "simpele" stukken 2x2 N20 of N9 werden opeens autoroute. Dat had zijn oorzaken en redenen, maar het kadert wel in de discussie waarom FR soms heel rare beslissingen neemt wanneer er een autoroute moet komen en zeker wanneer het in concessie wordt gegeven.