[V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Km357 » do 13 jan 2022, 20:09

De stad Rome wel, de stad der steden, net zoals Paris en zovele andere natuurlijk. Maar uiteindelijk Italië richting Vaticaanstad, 2 verschillende landen. Je zou denken dat sinds Jezuske geboren is en Vaticaanstad later een ding werd, er wat duidelijkheid zou geschept ;) zijn tussen de 2 landen om de relatie, maar ook het verschil, er van duidelijk te maken voor iedereen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Vinny » do 13 jan 2022, 20:33

zie je wel degelijk mensen het Vaticaan uitrijden, ondanks het geblurde is duidelijk te zien dat het geen Vaticanen zijn,
Het lijkt me gewoon personeel. Schoonmakers ofzo. Ik neem aan dat ze wel een vergunning bezitten.

Hier zie je dat bij de toegangspoort een verkeerslicht staat. Ze zullen automobilisten één voor één controleren vermoed ik:
https://goo.gl/maps/xQEACWyua7Vc9nHK9

Blijft over dat er geen bord doodlopende weg staat, en voorzover ik kan zien ook geen verbodsbord. Afijn, dat is dan aan de gemeente Rome als wegbeheerder om dat in orde te maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Hajo » do 13 jan 2022, 21:48

^^ Waarschijnlijke conclusie: behalve voertuigen met een Vaticaans kenteken, mogen ook voertuigen met een ander kenteken Vaticaanstad binnen rijden, mits ze daarvoor een ontheffing hebben.
;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Vinny » do 13 jan 2022, 21:57

Die conclusie had ik ook al getrokken, alleen in de rest van de wereld zetten wegbeheerders dan adequate verkeersborden neer. In Vaticaanstad gaat men er vanuit dat alle automobilisten per Goddelijke ingeving op de hoogte zijn gebracht van het decreet en dus alleen aan de poort verschijnen als ze ook hemelgerechtigd zijn :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door harry » do 13 jan 2022, 22:01

Km357 schreef: do 13 jan 2022, 20:09 er wat duidelijkheid zou geschept ;) zijn
Automobilisten worden soms geschept.
Duidelijkheid wordt geschapen. Net als de wereld, volgens sommigen. :twisted:

Jij legt trouwens veel meer verband tussen religie en de verkeerssituatie van Vaticaanstad dan relevant is voor deze discussie.
O, en Vinny ook, zie ik nu.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Km357 » do 13 jan 2022, 22:07

^^ Dan heb je volgens mij Vinny verkeerd gelezen, maar goed, het is geen geheim dat ik alles religieus immens boeiend vind omdat het zo'n immense leugen is. Een leugen die zo duidelijk zou moeten zijn voor iemand die het wil zien, dat het zelfs niet eens een argument zou kunnen zijn, laat staan mogen. Een leugen uitgevonden door mensen voor mensen, om ze dom te houden.

Dus als een religieus land wel voetgangers toelaat, maar niet automobilisten, zonder enig teken te geven dat het niet mag, is voor mij immens boeiend. Op welke manier geven zij aan dat je er niet in mag...tot je het land al binnen bent en 1 of andere geüniformeerde persoon je zegt dat het niet mag? Waar staat dat aangegeven?

Lijkt me dat Vaticaanstad best nog wel aan de communicatie kan werken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jan 2022, 22:12

^^ Kan dan mooi met een onderbord in Latijn:

:C1:
[nullum ingressum sine permissus]

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Rein » do 13 jan 2022, 22:13

Volgens mij mag je ook als voetganger niet verder dan de Sint Pieter en het plein ervoor (en als je ervoor betaalt ook het museum). De rest van het ‘land’ is in principe niet toegankelijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jan 2022, 22:17

^^ Zo kan ik het mij ook herinneren. Er is bijvoorbeeld ook een supermarkt in Vaticaanstad, maar die is ook alleen toegankelijk voor inwoners en personeel.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Hajo » do 13 jan 2022, 22:19

^^ Aha. Wel, Vaticaanstad staat nog op mijn bucketlist. Ik weet niet wanneer ik er ben, maar ik hou voor mijzelf in gedachten dat ik ga proberen om het hele staatje door te wandelen. Als een lid van de Zwitserse Garde mij bij die poging tegenhoudt, weet ik genoeg. :D

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door harry » do 13 jan 2022, 22:29

Km357 schreef: do 13 jan 2022, 22:07Dan heb je volgens mij Vinny verkeerd gelezen
Hoe moet ik dit dan wel lezen?
Vinny schreef: do 13 jan 2022, 21:57 In Vaticaanstad gaat men er vanuit dat alle automobilisten per Goddelijke ingeving op de hoogte zijn gebracht van het decreet en dus alleen aan de poort verschijnen als ze ook hemelgerechtigd zijn :dyn_hyp:
Km357 schreef: do 13 jan 2022, 22:07het is geen geheim dat ik alles religieus immens boeiend vind omdat het zo'n immense leugen is.
Dat is waarschijnlijk correct, maar heeft (nogmaals) niet zo veel te maken met de verkeerssituatie aldaar.
Je kunt Vaticaanstad volgens mij beter vergelijken met een fabrieksterrein met particuliere bewaking.
Waarbij dan inderdaad het bordje "verboden toegang" ontbreekt, maar dat heeft weinig te maken met wat de fabriek produceert.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jan 2022, 22:55

Hajo schreef: do 13 jan 2022, 22:19 ^^ Aha. Wel, Vaticaanstad staat nog op mijn bucketlist. Ik weet niet wanneer ik er ben, maar ik hou voor mijzelf in gedachten dat ik ga proberen om het hele staatje door te wandelen. Als een lid van de Zwitserse Garde mij bij die poging tegenhoudt, weet ik genoeg. :D
Ik bedenk me net dat er volgens mij wel rondleidingen zijn door de Vaticaanse tuinen. Moet je ook voor betalen.

Maar verder is toegang, zoals Rein ook al aangaf, beperkt tot het Sint Pietersplein en de Sint Pieter (gratis, behalve de koepel van de Sint Pieter), en tegen betaling de Vaticaanse Musea inclusief Sixtijnse Kapel. Volgens mij zijn de andere plekken ook quasi onbereikbaar: ommuurd vanaf Rome, niet zomaar toegankelijk vanaf het Sint Pietersplein en bij de toegangen tot Vaticaanstad staat de Zwitserse Garde te controleren. Ik ben vier keer in Vaticaanstad geweest, maar ik zou niet weten hoe je verder dan de Sint Pieter of de Vaticaanse Musea komt om gewoon vrij door Vaticaanstad te kunnen lopen.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 6:33

Ik ga in mei een week naar Lecco, Italië, ja, met de brommobiel, op zich ligt het niet ver van Vaticaanstad, dus zal er waarschijnlijk wel naartoe gaan.

Mijn vader is door een bisschop in Tsjechië zalig verklaart, dat zal ergens moeten staan, hoe weet de paus dat anders? Zal eens kijken als ik daar ben hoeverre wij in Vaticaanstad kunnen gaan rijden.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 7:28

Coen Tunnel schreef: do 13 jan 2022, 22:55 Maar verder is toegang, zoals Rein ook al aangaf, beperkt tot het Sint Pietersplein en de Sint Pieter (gratis, behalve de koepel van de Sint Pieter), en tegen betaling de Vaticaanse Musea inclusief Sixtijnse Kapel. Volgens mij zijn de andere plekken ook quasi onbereikbaar: ommuurd vanaf Rome, niet zomaar toegankelijk vanaf het Sint Pietersplein en bij de toegangen tot Vaticaanstad staat de Zwitserse Garde te controleren. Ik ben vier keer in Vaticaanstad geweest, maar ik zou niet weten hoe je verder dan de Sint Pieter of de Vaticaanse Musea komt om gewoon vrij door Vaticaanstad te kunnen lopen.
Een grotere uitdaging is om ooit per trein naar Vaticaanstad te reizen. Helaas is het enige station van de stad niet toegankelijk voor reguliere passagiers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Vinny » vr 14 jan 2022, 8:30

Harry schreef:Jij legt trouwens veel meer verband tussen religie en de verkeerssituatie van Vaticaanstad dan relevant is voor deze discussie.
O, en Vinny ook, zie ik nu.
Ik wilde helemaal geen kritiek leveren op welke religie dan ook. Mijn bijdrage was humoristisch bedoeld om de scherpe kantjes uit de discussie te halen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Chrysa » vr 14 jan 2022, 8:33

Alex52889 schreef: vr 14 jan 2022, 6:33 Ik ga in mei een week naar Lecco, Italië, ja, met de brommobiel, op zich ligt het niet ver van Vaticaanstad,
Wat een optimisme. :rofl2:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 8:40

Vinny schreef: vr 14 jan 2022, 8:30
Harry schreef:Jij legt trouwens veel meer verband tussen religie en de verkeerssituatie van Vaticaanstad dan relevant is voor deze discussie.
O, en Vinny ook, zie ik nu.
Ik wilde helemaal geen kritiek leveren op welke religie dan ook. Mijn bijdrage was humoristisch bedoeld om de scherpe kantjes uit de discussie te halen ;)
En dat had ik ook zo gelezen. De discussie heeft z'n rondje ook wel gedaan, op zich mist er een bord verboden toegang uitgezonderd vergunninghouders en in Rome moeten ze dan maar dat gebodsbord aanpassen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jan 2022, 9:02

^^ Ik neem aan dat er al tien gebodsborden in Vaticaanstad staan? :dyn_hyp:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 9:07

Chrysa schreef: vr 14 jan 2022, 8:33
Wat een optimisme. :rofl2:
Wat bedoel je hiermee?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 9:28

Chrysa schreef: vr 14 jan 2022, 8:33
Alex52889 schreef: vr 14 jan 2022, 6:33 Ik ga in mei een week naar Lecco, Italië, ja, met de brommobiel, op zich ligt het niet ver van Vaticaanstad,
Wat een optimisme. :rofl2:
Als je wilt weten, dit is geen optimisme, ik heb het al gedaan, zoals sommige forummers al weten. (zoals @km357)
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jan 2022, 9:35

^^ In zeven dagen met je brommobiel 1600 km heen en 1600 km terug? Lijkt mij een knappe prestatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 9:40

Je kunt mijn reisverslag lezen, ik ben al van 29/12 - 2/01 naar Lecco gegaan, 22 uur rijden + 8 uur slaap.

Ik heb hiervan een reisverslag gemaakt met foto's... Naar Italië met een brommobiel die je geen week over. Weet niet waar je dat vandaan haalt?
Laatst gewijzigd door Alex52889 op vr 14 jan 2022, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jan 2022, 9:42

^^ Vaticaanstad is nog eens 600 km verder terwijl je deed voorkomen alsof dat vlakbij Lecco ligt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 9:48

Dat klopt, maar voor mij is 600km niet zo ver.
En het is nog niet zeker dat ik naar Lecco ga, misschien nog iets zuidelijker.

En je rijdt er waarschijnlijk, met de brommobiel 12 uur op, dus inderdaad bij nader inzien, als ik in Rome of die buurt zit zal ik eens kijken, en anders kan ik het misschien navragen
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 11:31

Confirmatie via m'n Romeinse vriend. Je kan wel degelijk het Vaticaan inrijden met een speciale vergunning. Volgens z'n niet perfect geheugen noemt het "Permesso X".

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 779
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Afrit13 » vr 14 jan 2022, 11:38

Palance schreef: vr 14 jan 2022, 7:28 Een grotere uitdaging is om ooit per trein naar Vaticaanstad te reizen. Helaas is het enige station van de stad niet toegankelijk voor reguliere passagiers.
Volgens mij kan je per 2015 elke zaterdag van Vaticaanstad naar Castel Gandolfo met een speciale trein. Geen idee hoe en wat precies, maar je kan dus wel het Vaticaan uitreizen per trein.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Rein » vr 14 jan 2022, 11:54

Dan moet je toch eerst op het station zien te komen en dat ligt achter de beveiliging.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 779
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Afrit13 » vr 14 jan 2022, 12:21

^^ Ik neem aan dat daar ook wel wat voor geregeld zal zijn dan, als zo'n regeling bestaat. Je kan immers ook de tuinen in, hetzij onder begeleiding van een gids.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door Alex52889 » vr 14 jan 2022, 13:59

Ik heb een bron gevonden die uitlegt hoe het zit, met het ov blij je erheen te kunnen

deze bron
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [V] Vaticaanstad - Civitas Vaticana - Città del Vaticano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jan 2022, 14:21

Afrit13 schreef: vr 14 jan 2022, 11:38 Volgens mij kan je per 2015 elke zaterdag van Vaticaanstad naar Castel Gandolfo met een speciale trein. Geen idee hoe en wat precies, maar je kan dus wel het Vaticaan uitreizen per trein.
Het lijkt erop dat die trein vaak op de grens stopt, zodat de spoorwegen er nog een geëlektrificeerde trein heen kunnen sturen, aangezien de bovenleiding tot de grens is uitgevoerd. In Vaticaandstad zelf is er geen bovenleiding meer. Passagiers lopen dus meer of minder over de grens en stappen op Italiaans grondgebied in de trein, of met een beetje geluk nog net op grondgebied van Vaticaanstad. Een diesel en/of stoomtrein kan echter wél echt naar binnen rijden.

Deze video laat dat aardig zien vanaf minuut 6:00 :
Link
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie