De elektronische DWiSta borden kan je in Duitsland soms ook vergeten. Vrijdag werd op de A6 bij het Viernheimer Kreuz verkeer richting Basel en Stuttgart verzocht de A659 te nemen, omdat op de A6 ten zuiden van Kreuz Mannheim een file van 2 km zou staan. Nou ja, voor een file van 2 km is de A659 toch een redelijke omweg. Bovendien is op vrijdagmiddag de A5 beduidend meer overbelast als de A67/A6, dus wat mij betreft geen goed idee. Apple Maps wilde me gewoon de A6 verder laten volgen, dus heb ik dat ook nog maar gedaan.
Vervolgens kwam dezelfde melding nog een keer voor Kreuz Mannheim en werd nogmaals dringend verzocht richting Basel of Stuttgart dit keer de A656 te nemen. Maar een blik op de kaart van Apple Maps gaf heel wat anders aan: Een flinke file op de A656 voor de wegwerkzaamheden en langzaam rijdend verkeer op de A5 bij Heidelberg tot aan Walldorf. Op de A6 rechtdoor schijnbaar niks aan de hand... dus alsnog rechtdoor gereden, samen met een paar andere voertuigen die ook de moed hadden om de A6 toch maar aan te houden. En wat bleek? Helemaal niks aan de hand, zoals Apple Maps had voorspeld. Geen spoor van een file, ja, zelfs niet eens een rempartij... niks. Dus kwam ik probleemloos bij Kreuz Walldorf aan en kon relaxed de A5 richting Karlsruhe oprijden.
Maandagmiddag in de andere richting dan hetzelfde fenomeen maar dan andersom: Tussen Pfungstadt en Darmstadt was op de A67 een ongeluk gebeurd met een flinke file tot gevolg. Tijdverlies volgens de app: +30 minuten. Apple Maps probeerde me via de A659 naar de A5 te krijgen of via de B47 van Lorsch naar Bensheim. Prima! Echter stonden de DWiSta borden gewoon uit. Niks geen melding van een vertraging of verkeershinder. Zowel voor Kreuz Mannheim niet, als ook voor het Viernheimer Kreuz niet. Nou ja zeg...

dan heb je ook niks aan die borden.

In het eerst geval stuurt men je doodleuk in een file, terwijl de directe verbinding eigenlijk filevrij is en in het tweede geval wordt je domweg niet gewaarschuwd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"