Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 10:08

SnarfFlevoland schreef: ma 11 okt 2021, 9:47
Pino schreef: za 09 okt 2021, 13:36Het is technisch prima mogelijk om op één kanaal alleen de verkeersinformatie voor die specifieke regio te geven - en dan niet de regio SWR3-Land, maar niveau Südbaden.
Precies. Men kan prima een radiozender met non-stop verkeersinformatie aanbieden. Dat dat niet gebeurd heeft hele andere redenen, maar zou technisch inderdaad probleemloos mogelijk zijn.
WDR VeRa bestaat nog steeds. Het zit geloof ik niet meer in de ether, maar je kunt het prima streamen vanaf de WDR-website of met een bredere WDR radio-app.

Maar zelfs met VeRa: als je alles dan toch in een computer hebt zitten, kan het niet moeilijk zijn om aan iedere melding ook bepaalde codes toe te kennen, en een app te ontwikkelen waarbij iedereen feitelijk gepersonaliseerde verkeersinformatie kan krijgen. Kun je bijvoorbeeld selecteren dat je alles wilt horen binnen een cirkel van anderhalf uur, of juist alleen in de rijrichting Rhein-Ruhr -> Rhein-Neckar (A3 en A61, zodat je ook je alternatieven kunt kennen). Je moet alleen naar een ander verdienmodel toe. En naar betrouwbaardere streaming.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 okt 2021, 8:53

Op de A1 bij Bad Oldesloe (regio Hamburg) is een vrachtwagen tegen een brug gecrasht. De geleiderail lijkt een deel van de klap te hebben opgevangen. De snelweg is in beide richtingen dicht.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 okt 2021, 21:49

^^ Pas na 21 uur is de A1 weer geopend. De snelweg was ongeveer 16 uur lang afgesloten.

Dit soort extreem lange afsluitingen na ongevallen zie je in Nederland toch vrijwel nooit?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 25 okt 2021, 21:55

Dit is precies mijn schrikbeeld van het in een Duitse file belanden. Ze maken geen enkele haast om een weg weer vrij te maken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 25 okt 2021, 22:01

^^ Ik heb wel achter ongevallen vast gestaan. Ja het duurt even, maar het is niet zo dat ze niet proberen om vlot te zijn.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 26 okt 2021, 12:19

Chris schreef: ma 25 okt 2021, 21:49 ^^ Pas na 21 uur is de A1 weer geopend. De snelweg was ongeveer 16 uur lang afgesloten.
Dit soort extreem lange afsluitingen na ongevallen zie je in Nederland toch vrijwel nooit?
In Nederland vrijwel nooit nee. Dat komt gewoon omdat het aantal bijzondere ongevallen veel groter is in Duitsland.
In Nederland en Duitsland gebeuren natuurlijk genoeg ongevallen waar de snelweg een paar uurtjes voor dicht is. Daarbovenop heb je een klein percentage van die ongevallen dat ik als "uitzonderlijk" markeer. Dat zijn de echt grote/langdurige ongevallen waar bijvoorbeeld hijskranen bij nodig zijn, het wegdek vernieuwd/gereinigd moet worden, of een ander deel van de infra hersteld moet worden.
In Nederland hebben we ook van dat soort uitzonderijke ongevallen, maar ligt dat percentage lager omdat we minder kilometers autosnelweg hebben en er betere weginrichting en betere filestaartbeveiliging is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 26 okt 2021, 12:24

Plus dat asfalt sneller te repareren is tov beton. Beton is veel gangbaarder in Duitsland op het hoofdwegenet, terwijl het in NL nog zoeken is naar beton (getuige ook het topic van Coen)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 okt 2021, 12:28

In Nederland zijn de bermen ook breder, een vrachtwagen die hier van de weg raakt eindigt nogal eens in de berm, in Duitsland crasht het vaak over de rijbaan. Een brede obstakelvrije berm is wellicht toch beter dan een smalle berm vol bomen die afgeschermd is.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 26 okt 2021, 14:21

Chris schreef: ma 25 okt 2021, 21:49 Dit soort extreem lange afsluitingen na ongevallen zie je in Nederland toch vrijwel nooit?
De A58 bij Wouwse Plantage was vorige week bijna 15 uur dicht (12:45 tot 3:30) wegens een ongeluk en bijbehorende herstelwerkzaamheden.
Maar dat is wel een statistical outlier ja, heel veel gevallen kan ik mij niet bedenken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 okt 2021, 19:07

De elektronische DWiSta borden kan je in Duitsland soms ook vergeten. Vrijdag werd op de A6 bij het Viernheimer Kreuz verkeer richting Basel en Stuttgart verzocht de A659 te nemen, omdat op de A6 ten zuiden van Kreuz Mannheim een file van 2 km zou staan. Nou ja, voor een file van 2 km is de A659 toch een redelijke omweg. Bovendien is op vrijdagmiddag de A5 beduidend meer overbelast als de A67/A6, dus wat mij betreft geen goed idee. Apple Maps wilde me gewoon de A6 verder laten volgen, dus heb ik dat ook nog maar gedaan.

Vervolgens kwam dezelfde melding nog een keer voor Kreuz Mannheim en werd nogmaals dringend verzocht richting Basel of Stuttgart dit keer de A656 te nemen. Maar een blik op de kaart van Apple Maps gaf heel wat anders aan: Een flinke file op de A656 voor de wegwerkzaamheden en langzaam rijdend verkeer op de A5 bij Heidelberg tot aan Walldorf. Op de A6 rechtdoor schijnbaar niks aan de hand... dus alsnog rechtdoor gereden, samen met een paar andere voertuigen die ook de moed hadden om de A6 toch maar aan te houden. En wat bleek? Helemaal niks aan de hand, zoals Apple Maps had voorspeld. Geen spoor van een file, ja, zelfs niet eens een rempartij... niks. Dus kwam ik probleemloos bij Kreuz Walldorf aan en kon relaxed de A5 richting Karlsruhe oprijden.

Maandagmiddag in de andere richting dan hetzelfde fenomeen maar dan andersom: Tussen Pfungstadt en Darmstadt was op de A67 een ongeluk gebeurd met een flinke file tot gevolg. Tijdverlies volgens de app: +30 minuten. Apple Maps probeerde me via de A659 naar de A5 te krijgen of via de B47 van Lorsch naar Bensheim. Prima! Echter stonden de DWiSta borden gewoon uit. Niks geen melding van een vertraging of verkeershinder. Zowel voor Kreuz Mannheim niet, als ook voor het Viernheimer Kreuz niet. Nou ja zeg... :geenlach: dan heb je ook niks aan die borden. :nothanks: In het eerst geval stuurt men je doodleuk in een file, terwijl de directe verbinding eigenlijk filevrij is en in het tweede geval wordt je domweg niet gewaarschuwd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 28 okt 2021, 0:06

duikgek89 schreef: ma 25 okt 2021, 22:01 ^^ Ik heb wel achter ongevallen vast gestaan. Ja het duurt even, maar het is niet zo dat ze niet proberen om vlot te zijn.
Probleem is vooral dat ze je doodleuk 10 uur in een file laten staan. In Nederland zouden ze dan denk ik toch wel het verkeer laten keren en van de weg af leiden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 okt 2021, 10:41

^^
Dat is deels ook van deelstaat afhankelijk. In NRW heb ik vaker in het nieuws vernomen dat men het verkeer na 2-3 uur heeft laten keren. Is ook al genoeg tijd dat verloren gegaan is, maar beter dat dan 10 uur vast staan. In andere deelstaten laat men überhaupt niet keren, volgens mij doet men daar o.a. in Hessen niet aan. Soms worden zelfs al snelwegen voor een relatief klein ongeval lang dichtgehouden. Zelfs al is de snelweg allang weer vrij, doet de politie nog rustig de administratie, terwijl de rest mag wachten. :nuts:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martien
verkeersader

Bericht door martien » do 28 okt 2021, 10:56

Bij de WDR een bericht dat de A44n door de bruinkolenmijn Garzweiler veel ongelukken door windstoten kent en de snelweg vaak afgesloten wordt vanwege hoge windsnelheden.

Als oplossing heeft men over het plaatsen van videocamera's, gecombineerd met weersdata, voor de verkeerscentrale om de snelweg tijdig op eigen gezag te kunnen sluiten ipv op de beoordeling van de Autobahnpolizei ter plekke te wachten. Voor de lange termijn wil men kijken naar windschermen.

Ik begrijp niet, waarom de weg voor al het verkeer afgesloten wordt. Afsluiten voor al het verkeer >3.5 ton is toch voldoende?

Afbeelding

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 28 okt 2021, 16:25

martien schreef: do 28 okt 2021, 10:56
Ik begrijp niet, waarom de weg voor al het verkeer afgesloten wordt. Afsluiten voor al het verkeer >3.5 ton is toch voldoende?
Dat kun je alleen met een niet-fysieke afsluiting doen (bordjes) en je kunt er gif op innemen dat heel veel chauffeurs dat bordje negeren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 okt 2021, 19:45

martien schreef: do 28 okt 2021, 10:56Ik begrijp niet, waarom de weg voor al het verkeer afgesloten wordt. Afsluiten voor al het verkeer >3.5 ton is toch voldoende?
Auto's met een caravan of andere aanhanger, alsmede lege busjes worden ook niet vrolijk van zulke sterke wind.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 29 okt 2021, 8:21

Wat ik mij afvraag is of deze situatie niet te voorzien is geweest. Alleen stevige windschermen zijn een oplossing, aan beide zijden van de weg. In totaal hebben we het dan over een afstand van 16 kilometer.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 nov 2021, 11:43

Op de A8 bij Rosenheim is een ernstig ongeluk gebeurd met twee vrachtauto's, waaronder een tankauto met gevaarlijke stoffen.

Men vermoedt dat de Blockabfertigung in Tirol de oorzaak is, de wachtrij op de A93 sloeg terug naar de A8.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 nov 2021, 12:32

Chris schreef: wo 24 nov 2021, 11:43Men vermoedt dat de Blockabfertigung in Tirol de oorzaak is, de wachtrij op de A93 sloeg terug naar de A8.
Die mag de file hebben veroorzaakt, maar het ontbreken van filestaartbeveiliging is dan bepaald een nabijere oorzaak dan de Blockabfertigung. Naast uiteraard een chauffeur die iets miste.

Door te beginnen over Blockabfertigung wordt het een ordinaire Duitse poging om het straatje schoon te vegen en een politieke discussie tussen Bayern en Tirol weer op te stoken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 dec 2021, 13:08

Opmerkelijk incident op de A2 bij Hamm:

⛔Vollsperrung A2 Ri. Hannover⛔ Ein Lkw hat auf einer Länge von rund vier Kilometern Braunkohlenstaub verloren. Wir mussten die #A2 in Höhe Rhynern voll sperren, um die Fahrbahn zu reinigen. Dies wird voraussichtlich bis in die Abendstunden dauern.

Bruinkoolstof op de snelweg. Dat lees je niet dagelijks...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 dec 2021, 13:45

Dat had een bericht uit de jaren 60 kunnen zijn :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 dec 2021, 9:20

Reisverslagen, de voorbereiding daarop en daaruit volgende vragen kunnen in een eigen topic bij Reisadviezen.
Nog meer nuttige zaken:
:arrow: Forumregels
:arrow: Algemene foruminfo bv. over foto's plaatsen

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 17:03

Kan er mij iemand helpen wat deze bordjes betekenen aan sommige Duitse bruggen? Het lijkt me militair geïnspireerd, maar is het snelheid? Tonnage? Iets anders?

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 17:20

Brugclassificatie, zie https://defensiefotografie.nl/woordenli ... sificatie/

In Kosovo hebben ze overigens ook gestaan na de NAVO-inval in 1999:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 17:40

Dus er zou 100 ton over die brug mogen in 1 richting als het vrachtwagens zijn? :nahzeg:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 14 jan 2022, 17:47

^^ Ja, maar het is wel de Amerikaanse short ton van 907 kilo.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 14 jan 2022, 20:19

Die bordjes stonden alleen bij bruggen en viaducten in het toenmalige West-Duitsland en zijn inmiddels vrijwel allemaal verdwenen. Ze zijn erg zeldzaam geworden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022, 20:25

Km357 schreef: vr 14 jan 2022, 17:40 Dus er zou 100 ton over die brug mogen in 1 richting als het vrachtwagens zijn? :nahzeg:
Voor uitzonderlijke transporten met ontheffing zou zoiets mogelijk moeten zijn. Ik heb wel eens gezien dat in Nederland op autosnelwegen 100 of 150 ton wordt gehanteerd.

In Duitsland zal dat wel op heel veel bruggen niet meer mogelijk zijn... de reguliere gewichtslimiet in Duitsland is volgens mij 44 ton (50 ton in Nederland). Maar het maakt ook wel wat verschil of er bij uitzondering een combinatie van 100 ton overheen gaat, of 15.000 vrachtwagens van rond de 40 ton per dag.

Het is wel bekend dat overbelading de restlevensduur van bruggen verkort. In Nederland zijn wel voorbeelden van kleine lokale bruggen die ontworpen waren op een paar ton maar waar nogal eens tractorcombinaties van 30+ ton overheen rijden, waardoor de levensduur verkort is. Agrariërs negeren gewichtslimieten nogal eens, waardoor er soms rigoureuze maatregelen nodig zijn zoals betonblokken voor de brug. Veel van dat soort kleine lokale bruggen zijn ontworpen in een tijd dat landbouwvoertuigen lang niet zo zwaar en groot waren.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 14 jan 2022, 20:32

Vrachtwagen met aangekoppelde oplegger, met een tank als lading. Zo'n combinatie weegt al snel 100 ton, misschien zelfs meer. En stel je dan eens een kolonne van 10, 20, 30 van zulke voertuigen voor. Arme brug. ;)
Laatst gewijzigd door Hajo op vr 14 jan 2022, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 14 jan 2022, 20:34

Hajo schreef: vr 14 jan 2022, 20:19 Die bordjes stonden alleen bij bruggen en viaducten in het toenmalige West-Duitsland en zijn inmiddels vrijwel allemaal verdwenen. Ze zijn erg zeldzaam geworden.
Als ze nog van toepassing waren zouden ze met spoed weggehaald zijn vanwege de staat van de Duitse bruggen. :mrgreen:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 20:41

Ik herinner me die bordjes nog uit de jaren 90, maar ik had toen nooit de vraag gesteld aan iemand die het zou kunnen weten. En nu kwam ik opeens weer eens zo'n bordje tegen via Streetview, vlak aan de Belgische grens. Tonnage dus. 2 tanks die op een gewoon weggetje elkander op de brug willen kruisen lijkt me ook nog wel een uitdaging.