Weginrichting: wat vinden we hier van?
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Wouter N14 schreef: ↑zo 16 jan 2022, 20:28En je moet natuurlijk opletten dat je geen woonerf verlaat. Dan moet je ook al het verkeer voor laten gaan

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator

Edit, ik zie het inderdaad niet staan

-
- autoweg
Dat is kennelijk 'mode' tegenwoordig. In Lent hebben ze eenzelfde iets gedaan:Rein schreef: ↑zo 16 jan 2022, 21:32 De voorbeelden die Jukie00 heeft gepost zijn wel erg typerend voor de puinzooi die veel wegbeheerders ervan maken. Die laatste bijvoorbeeld zou ik vanwege het doorlopend trottoir als uitrit beschouwen, maar als ik een paar stappen terugzet in SV, heeft de gemeente de situatie ‘bedoeld’ als een afbuigende voorrangsweg. Maar het bijzonder opmerkelijke is dat de wegbeheerder dan weer geen haaientanden vanaf die zijweg heeft gezet!![]()
(..)
Het was een ( binnen een fietsstraat..) een afbuigende voorrangsweg bedoeld.. of nou ja, de bedoeling was -volgens mij- vooral om de voorrang te regelen voor de fietsers. De haaientanden waren wel duidelijk.
https://www.google.nl/maps/@51.8649651, ... 312!8i6656
Nu is de straat aangepast (de klinker midden'berm' is eruit gehaald, want dat werkte niet / gaf valpartijen door opkomende klinkers etc..) én hebben de haaientanden plaatsgemaakt voor een (lichte) uitritconstructie in egaal rode klinkers..

Standaard uitrit blokken kon niet.. want het is ook (nog) een busroute..
Ik vind het er verwarrende op geworden. Immers, bestuurders van rechts is duidelijk om voorrang aan te geven.. maar de mij tegemoet komende bestuurders die linksaf willen.. twijfelen soms vanwege de regel 'rechtdoor gaan verkeer gaat voor afbuigend verkeer..).. Tja.. wat te doen dan?
https://nijmegen.mijnwijkplan.nl/lent/p ... 0Brattinga(..)Kruising Visveldsestraat: wordt vormgegeven als een inritconstructie. Hierdoor ontstaat een voorrangssituatie door vormgeving. De inritconstructie wordt zo haaks mogelijk uitgevoerd op het verlengde van de Laauwikstraat. Er wordt aan de noordzijde van de kruising een extra stuk trottoir aangelegd om een oversteek mogelijkheid te creëren. Markeringen; de haaienstanden en de 30km markering worden verwijderd. Aanpassing van bebording op het kruispunt. (..)
Aanpassing van de bebording hield ook in: plaatsen van een geel bord met de tekst: voorrang verlenen..

-
- 2x3 autosnelweg
Zoals jij het omschrijft komt het op mij over dat de gemeente erg onkundig heeft gehandeld. In mijn ogen is het óf een uitritconstructie (en dan zou dit voor iedereen duidelijk moeten zijn en moet men al het verkeer inclusief voetgangers voor laten gaan) óf een (voorrangs)kruising met voorrang voor bestuurders op de kruisende/doorgaande weg. Hier haalt men allerlei begrippen door elkaar heen en dat is op zichzelf al verwarrend, nog afgezien van de blijkbaar verwarrende inrichting van het geheel.
-
- 2x3 autosnelweg
Ben ik met je eens. Maar of dat ooit gaat veranderen??Wouter N14 schreef: ↑zo 16 jan 2022, 21:44Dat is algemeen het probleem met verkeerskunde in Nederland. Je kan letterlijk kasten vullen met boeken over hoe het zou moeten, maar een wegbeheerder heeft alle vrijheid daar van af te wijken.
-
- dorpsstraat
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader

het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- verkeersader
Niks verkeerd hieraan, rechts heeft in deze geen voorrang, het is namelijk een ongelijkvloerse kruising.
-
- verkeersader
-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Ja.Alex52889 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 9:50 Dit is toch ook gewoon een uitrit?
https://maps.app.goo.gl/YikyJstjAtPzzpY97
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zie anders geen viaduct...

En daarnaast: rechts gaat hier gewoon voor, want geen doorlopende stoeprand.
Noot: het zou beter zijn geweest om deze drempel niet zo dicht op het kruisingsvlak te leggen, om welke verwarring dan ook uit te sluiten.
-
- verkeersader
Ik dacht Dit verplicht was, zal het wel fout hebben danAttietattie schreef: ↑ma 17 jan 2022, 10:02Wijs mij even aan waar de ongelijkvloerse kruising in het RVV wordt genoemd aub.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat zou verplicht moeten zijn volgens jou?
Het kan aan mij liggen, maar soms kan ik echt geen touw vastknopen aan wat je hier opschrijft...

-
- autoweg
Dat dacht ik ook altijd (erf verlaten = voorrang geven), of dat begin/einde woonerf altijd een uitritconstructie moet hebben? Maar dat is blijkbaar dus niet zo?Wouter N14 schreef: ↑zo 16 jan 2022, 21:49Heb ik iets gemist?
Edit, ik zie het inderdaad niet staanIk zou toch heel zeker weten dat het zo was
![]()
Hier kwam ik een keer vanuit het woonerf, en ik dacht dat ik voorrang had (want van rechts): https://goo.gl/maps/BruZCdafG2C4oL1MA
Maar de aanwonenden/bewoners denken er anders over

-
- verkeersader
Ik dacht dat een kruising met een uitrit altijd ongelijkvloers moest zijn. Zoals hierSeat Ibiza schreef: ↑ma 17 jan 2022, 10:09Wat zou verplicht moeten zijn volgens jou?
Het kan aan mij liggen, maar soms kan ik echt geen touw vastknopen aan wat je hier opschrijft...![]()
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Ik krijg de indruk dat jij een andere definitie van ongelijkvloers hanteert dan de rest van Nederland, Alex52889
Zie de definitie: hier.
Bovenstaande situaties zijn allemaal gelijkvloers.
(Palance is me voor
)

Zie de definitie: hier.
Bovenstaande situaties zijn allemaal gelijkvloers.
(Palance is me voor

-
- 2x4 autosnelweg
Een uitrit kenmerkt zich op 2 manieren. Óf door een uitritconstructie, óf door zijn beperkte bestemming (denk aan een bedrijventerrein). De uitritconstructie zou inderdaad bij voorkeur verhoogd uitgevoerd moeten worden. Maar, het geldt niet andersom: verhoogde uitvoering is dus niet per definitie een uitrit.Alex52889 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 10:25Ik dacht dat een kruising met een uitrit altijd ongelijkvloers moest zijn. Zoals hier
In dat voorbeeld van daarnet zag je een drempel, maar geen uitritconstructie. Het feit dat jij denkt dat het een uitrit is en dat anderen weten dat het niet zo is, betekent dat de wegbeheerder faalt. Er mag geen discussie bestaan over of iets wel of niet een uitrit is. Daarom is er al terecht opgemerkt dat de drempel verder in de straat had moeten liggen, óf dat de boel netjes als uitrit moet worden ingericht.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die Nederlandse normen omtrent uitritconstructies, da's iets dat wij hier niet echt kennen of alleszins niet zo uitgebreid. Hier wordt bijvoorbeeld bij een aansluiting van wegen tussen dezelfde categorie, een verhoogd inrichting toegpast op de doorgaande weg en niet (enkel) op de zijweg. Bij jullie is dit (denk ik) het omgekeerde.
https://www.google.com/maps/@50.8731508 ... 312!8i6656
-
- autoweg

En hier dan? Hoe vaak hier mensen de voorrangsregels verkeerd inschatten...
59 Nieuweweg
https://maps.app.goo.gl/zE9zYf6TcZqmka4W8
-
- verkeersader
Voorrang om de hoek, twee uitritconstructies (met zebrapaden
), een fietsoversteek in twee richtingen met voorrang, en er eindigt ook nog een parallelweg op dat zooitje. Ja, dan moet je wel even je kronkels aan het werk zetten als weggebruiker.

-
- 2x3 autosnelweg

Ik kom daar zo nu en dan en voor zover ik mij kan heugen beschouw ik het in ieder geval als uitritten. En volgens mijn gevoel andere weggebruikers ook.
-
- 2x2 autosnelweg
Situaties bibeko in Vlaanderen spreken dat tegen, maar goed Gent bvb trekt zich weinig aan van de wettelijke vereisten van verhoogde inrichtingen...Wimpie25 schreef: ↑ma 17 jan 2022, 12:53 Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die Nederlandse normen omtrent uitritconstructies, da's iets dat wij hier niet echt kennen of alleszins niet zo uitgebreid. Hier wordt bijvoorbeeld bij een aansluiting van wegen tussen dezelfde categorie, een verhoogd inrichting toegpast op de doorgaande weg en niet (enkel) op de zijweg. Bij jullie is dit (denk ik) het omgekeerde.
-
- 2x3 autosnelweg
Daar moet je vooral voorrang verlenen aan het busje dat de?wegbeheerder gaat ophalen om op te sluiten in het gekkenhuis...Hensepens schreef: ↑ma 17 jan 2022, 13:142 berichten terug .
En hier dan? Hoe vaak hier mensen de voorrangsregels verkeerd inschatten...
59 Nieuweweg
En dan nog bega je daar als ter plaatse onbekende gemakkelijk een vergissing...
Beschouw, gevoel,...
Woorden die in voorrangssituaties geen plaats zouden moeten hebben, het moet eenduidig zijn; ook voor de plaatselijk onbekende die niet zijn auto langs de kant zet om het uitgebreid te bestuderenm
-
- Moderator
Prachtig!Hensepens schreef: ↑ma 17 jan 2022, 13:14 En hier dan? Hoe vaak hier mensen de voorrangsregels verkeerd inschatten...
59 Nieuweweg

Interessant in ook het "lek" in de 30 km/u zone van de Prins Hendriklaan / Julianalaan.
-
- verkeersader
Misschien beetje off-topic
Maar wat vinden jullie hiervan:
hier
Staat een
met onderbord "geldt alleen voor scooters" terwijl
dit de weg is die bedoeld wordt, met een
hadden ze dan niet beter een soort
kunnen doen,
Of, maar dit is misschien moeilijk met de snelheid een

[geldt alleen voor bromfietsers, brommobielen en tractoren]
Maar wat vinden jullie hiervan:
hier
Staat een

dit de weg is die bedoeld wordt, met een

Of, maar dit is misschien moeilijk met de snelheid een

[geldt alleen voor bromfietsers, brommobielen en tractoren]
-
- 2x2 autosnelweg
Wat is dat trouwens met die onderbordjes "nieuw wegdek, langere remweg" die ik al decennia zie in NL? Je zou denken dat een wegdek juist zou moeten zorgen dat het veiliger wordt?