Voormalige tram- en metronetwerken

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: [E025][A602] Doortocht Liège

Bericht door Egbert » di 18 jan 2022, 22:51

IIVQ schreef: di 18 jan 2022, 20:57 Er is brand geweest in een diensttunnel onder de A602, waar museumbussen opgeslagen waren, maar de dynamische signalering van de tunnel van Cointe is ook beschadigd.

https://www.7sur7.be/faits-divers/incen ... ~abb4e685/
https://www.rtc.be/article/info/faits-d ... 9_325.html

De tunnelingang is aan de Rue de Puisatiers (Google kent dit niet, noemt het Pl. des Wallons), onderaan afrit 35 (Avroy Laveu): https://maps.app.goo.gl/EHHxRFKguZWKKPh26. Het heet de "Tremie Sainte Marie" maar ik kan daar - anders dan artikelen over deze brand - niets over vinden. Geen idee waar deze tunnel uit zou moeten komen.
Is dat niet een van de ongebruikte metrotunnels van Luik?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 18 jan 2022, 22:58

Als ik me niet vergis hebben Nederlandse urbexers die tunnels ook al wel eens verkend. Ze zijn toen via verluchtingsroosters langs de Maas er binnen geraakt. Het betreft idd nooit gebruikte metrotunnels.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 18 jan 2022, 23:23

^^ Interessant! Ik wist nooit dat Liège metrotunnels heeft!
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 0:36

Luik had in de 20e eeuw een erg uitgebreid tramnetwerk, met verschillende private exploiteurs, naast de Buurtspoorwegen. Eind de 19e lag de eerste elektrische mijn van België zelfs in Luik. Het netwerk was best prestigieus, de wereldtentoonstelling zal er wel voor iets tussen gezeten hebben.

Echter zoals op vele locaties in België zijn de lokale Buurtspoorwegen en stadslijnen in de jaren 60 in België vervangen geweest door busdiensten. De poging om het systeem terug in leven te roepen halfweg de jaren 70 is nooit serieus geweest. Die tunnels onder de kaaien waren pure wafelijzerpolitiek.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 19 jan 2022, 10:19

Ho, er gaan hier allerlei dingen door elkaar.

Edit: heel veel info aangevuld.
  1. De tunnel waar het hier om gaat is de Tunnel de Laveu of Tremie Ste Marie, een tunnel die ik nog niet kende, maar kennelijk gemaakt is bij de werken rond de A602. Meer dan Dit artikel heb ik er niet over kunnen vinden. In deze tunnel stonden kennelijk een aantal museumbussen opgeslagen.
    Edit: Ik weet dus niet eens of dit echt een tunnel is, een aanzet tot een tunnel of gewoon een doodlopende opslagruimte onder de pilaren van een viaduct.
  2. In Luik was de tunnel onder de Quai St. Leonard, die tunnel is ooit gebouwd omdat de Maaskade versterkt moest worden, er vage metroplannen waren en men toen het al "voorbereid" heeft. Overigens is de tunnelingang naar het zuidwesten maar maakt de tunnel zelf daarna een 180°-draai (ik geloof rechtsom maar dat weet ik niet zeker) om daarna nog een paar honderd meter naar het noordwesten te gaan. In deze tunnel stonden ook museumbussen opgeslagen. De tunnel zou eind 2019 afgebroken worden tbh de bouw van de tramlijn, en de museumbussen moesten er uit. Een wéék voordat dat zou gebeuren is er brand uitgebroken en toen moesten de bussen er zeker uit. Ik weet niet of enkele van die bussen nu in de Tunnel de Laveu staan of dat dat anderen waren. Deze tunnel was jaren een soort heilige graal voor Urban Explorers (voor +- 2010 zijn er maar weinig mensen zijn in geweest) maar vanaf 2015 was in het wereldje wel redelijk bekend hoe je binnen kwam (helaas ben ik er nooit geweest).
    Edit: Le Petite Guide des Grand Travaux Inutiles claimt dat deze tunnel wel voor de TAU was, en er naast deze tunnel ook een tunnel voor de TAU gemaakt is onder de autotunnel van Place Blonden, alsmede 4 proefboringen in Val Benoit, Franchise, Sainte-Veronique en Place St. Lambert. Geen van de andere TAU-plannen die ik heb kunnen vinden ging echter via de Quai St. Leonard, dus ik vermoed dat het hier of een fout betreft, of dat eerdere plannen wel via de Quai ging toen de kade versterkt moest worden, men toen "maar vast" de tunnel gemaakt heeft en vervolgens de meer concrete plannen via de Rue St. Leonard bedacht had.
  3. Luik heeft een uitgebreid tramnet gehad maar dat is vanaf de jaren '50 langzaamaan afgebouwd, de laatste tram reed in 1968. Voor zover ik weet zijn er nooit serieuze plannen geweest om dat te vermetro'en (met lichte metro zoals dat in Antwerpen, Charleroi en Brussel wel deels is uitgevoerd), maar betroffen alle plannen complete nieuwbouw.
  4. Luik heeft eind jaren '70, begin jaren '80 een serieus plan gehad voor een lichte metro, de TAU, qua idee gelijk aan de VAL in Lille. Het tracé daarvan is te vinden op deze site of deze PDF*, en liep dus niet over/onder de Quai St. Leonard.
    Voor zover ik weet is er voor dit project nooit een spade in de grond gezet in Luik - wel is er een testbaan geweest in Jumet (bij Charleroi), het metrostel heeft in Luik op een marktplein gestaan als demo en staat nu in het OV-museum in Luik (waar dus die bussen in tunnel (1) en tunnel (2) van zijn). Als je iets met OV hebt: het is trouwens een erg leuk "klassiek" museum, ik vond het erg leuk ondanks dat ik niets speciaal met bussen heb.
  5. In Luik is ook een tijd een plan geweest voor een voorstadstreinnetwerk, dat wordt verwarrend ook wel eens "de metro van Luik" genoemd, maar was echt gewoon een klassieke trein, die de "Grand Huit" genoemd werd omdat het geplande tracé een 8-vormige baan zou zijn, uit mijn hoofd Guillemins-Herstal-Liers-Ans-Guillemins-Flemalle-Ougrée-Guillemins. Edit: Volgens de Petite Guide des Grand Travaux Inutiles komt dit plan uit de jaren '60, vanaf 1973 reden er dieseltreienn op Ans-Liers, vanaf 1976 electrische tractie, en in 1984 is de lijn opgeheven voor reizigersvervoer en daarna de electrificatie opgeheven (en later de hele lijn)
* Op deze PDF is ook een plan voor een lange toegangsweg naar Luik, de voortzetting van de E313/N665, te zien, die uit zou komen ter hoogte van Pont des Bayards met een aftakking naar de Rue du Potav.
Laatst gewijzigd door IIVQ op wo 19 jan 2022, 12:56, 3 keer totaal gewijzigd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 jan 2022, 11:18

En natuurlijk niet te vergeten:

6. Luik werkt momenteel aan een compleet nieuw tramnetwerk, dat qua tracé redelijk vergelijkbaar is met de plannen voor de lichte metro van destijds. Werkzaamheden zijn al aardig gevorderd en volgens planning zou in mei 2023 de tram moeten gaan rijden. https://letram.be/le-trace/

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 19 jan 2022, 12:17

Ah, ik denk dat ik de oplossing voor mijn vraag zelf gevonden heb! Een "tremie" is volgens Wikipedia:
Belgicisme, du côté de Liège, une trémie est une portion de route passant en dessous d'une autre voie de circulation (quittant momentanément le niveau commun avant d'y remonter quelques mètres plus loin).
ofwel de typisch Luikse naam voor een tunneltje waarbij de grote weg even onder een kruispunt door duikt.

Op de kaart die ik net al aanhaalde zie ik het volgende:
Afbeelding
De tunnel zou dus onder de Place du Wallons door gaan, dan omhoog komen, en zich bij de snelweg richting de Tunnel de Cointe voegen - de aantakking daarvoor is zelfs nu nog zichtbaar:
Afbeelding
Deze tunnel maakte het dus mogelijk om van het stadscentrum, via de Boulevard d'Avroy, Tunnel Ste Marie (N607) de A602 richitng het zuiden op te komen. Iets wat nu overigens alsnog kan, maar dan moet je via de woonstraat Rue des Eburons (of Rue Ste Véronique/Rue Hemricourt) en dan bij het observatoire de oprit nemen, direct voor de tunnelingang.

Ik ben heel benieuwd tot aan waar deze tunnel is uitgebouwd.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 19 jan 2022, 13:50

Iets zuidelijker waar de afrit naar het station begint wordt het viaduct ook opeens een rijstrook breder.
https://www.google.nl/maps/@50.6303868, ... a=!3m1!1e3

Lijkt me een vreemde manier om het zo te bouwen. Zou daar een oprit gepland zijn geweest?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 14:31

paolie schreef: wo 19 jan 2022, 11:18 En natuurlijk niet te vergeten:

6. Luik werkt momenteel aan een compleet nieuw tramnetwerk, dat qua tracé redelijk vergelijkbaar is met de plannen voor de lichte metro van destijds. Werkzaamheden zijn al aardig gevorderd en volgens planning zou in mei 2023 de tram moeten gaan rijden. https://letram.be/le-trace/
Voor België een redelijk uniek iets. In vergelijking met Vlaanderen en Brussel heeft Wallonië een redelijk beperkt aanbod tramlijnen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 jan 2022, 14:50

^^ Charleroi heeft toch ook best een aardig tram/pré-metronetwerk? En echt andere steden van enig formaat kent Wallonië niet.

Vlaanderen scoort met Antwerpen, Gent en de kusttram trouwens nu ook niet zo spectaculair veel hoger.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 19 jan 2022, 15:18

Egbert schreef: wo 19 jan 2022, 13:50 Iets zuidelijker waar de afrit naar het station begint wordt het viaduct ook opeens een rijstrook breder.
https://www.google.nl/maps/@50.6303868, ... a=!3m1!1e3

Lijkt me een vreemde manier om het zo te bouwen. Zou daar een oprit gepland zijn geweest?
Kijk eens een post hoger? ;-)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 15:29

^^
Het verschil is groter dan je denkt, Charleroi is inderdaad het enige tramnetwerk dat het Waals-Gewest en haar vervoersmaatschappij TEC voor de moment uitbaten. De tramnetwerken van Antwerpen en Gents zijn een stuk uitgebreider, Antwerpen kent een pre-metro en de kusttram is zelfs de langste tramlijn ter wereld. In Vlaanderen rijden in totaal 400 tramstellen rond (waarvan 61 ooit nog aangekocht geweest zijn voor de nooit vervolledigde pre-metro te Charleroi). Deze zijn uiteindelijk naar De Lijn gegaan bij de splitsing van de NMVB.

TEC kent een totaal reizigersaantal van rond de 160 miljoen en momenteel rijden er onder de vervoersmaatschappij rond de 20 tramstellen rond. Ter illustratie, De Lijn vervoert jaarlijks rond de 530 miljoen reizigers. Het verschil is dus GROOT. ;)

Over de TEC zijn (geheel op Waalse wijze) veel minder exacte cijfers beschikbaar. Tot 2019 was de firma geplitst in verschillende entiteiten die pas in 2019 gefuseerd zijn. Zij opereerden wel onder badge van TEC, maar hadden elk een eigen directie, raad van bestuur, ondersteunend personeel etc etc. Een bodemloze subsidieput. In Vlaanderen is De Lijn in 1991 tot één entiteit gefusioneerd geweest.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 19 jan 2022, 15:32

paolie schreef: wo 19 jan 2022, 14:50 ^^ Charleroi heeft toch ook best een aardig tram/pré-metronetwerk? En echt andere steden van enig formaat kent Wallonië niet.

Vlaanderen scoort met Antwerpen, Gent en de kusttram trouwens nu ook niet zo spectaculair veel hoger.
Het is zelfs uniek in België, een compleet nieuw tramnet deze eeuw.
Antwerpen, Brussel en Gent hebben alledrie hun eigen oude stadstramnet, in alle drie de steden uitgebreid met eventuele reststukken buurtspoorlijn. De kusttram is zelfs geheel buurtspoorlijn. Alle drie de steden hebben wel wat uitbreidingen van het bestaande net gehad.
In Charleroi was er een bestaand net van stadstrams naast de buurttrams.

In de jaren '70-80 is men in Antwerpen, Brussel en Charleroi begonnen met het concept van "premetro" waarbij de bestaande trams in het stadscentrum ondergronds gingen, stukje bij stukje, met als idee dat als er een lang stuk aaneen geregen was dat het dan zou kunnen uitgroeien tot "echte" metro.

Brussel is de enige stad waar dat ook gebeurd is; het grote deel van de metrotunnels zijn voormalige premetrotunnels maar enkele delen zijn direct als metrotunnel gebouwd.

In Antwerpen is men nooit verder gekomen dan Premetro.

Met Gent ben ik minder bekend, voor zover ik weet is daar alleen nog het klassieke tramnet uitgebreid met enkele moderne assen aan de randen van de stad (deels ook ongebruikt!), maar van serieuze (pre)metroplannen heb ik daar geen weet.

In Charleroi was men "voortvarender" en was het idee het complete klassieke tramnet op te heffen en een nieuw premetro-net ("lichte metro") te bouwen, waar de huidige "trams" (die eigenlijk te zwaar zijn voor de klassieke tramlijnen, maar te klein om een echte volwaardige metro genoemd te worden) over heel uitgebreid net geheel op vrije baan (en vooral veel tunnels/viaducten) zou liggen. Dat is deels gelukt.
Van het oude tramnet is alleen de lijn van Fontaine l'Eveque naar Anderlues nog over, en de baan naar Gosselies (die 30 jaar lang alleen gebruikt is voor materieelritten, en pas een jaar of 10 geleden weer voor trams in gebruik is genomen - nu de drukste lijn).

In Luik had men al vanaf 1967 niets meer en heeft men gekozen voor een moderne "klassieke" straattram, die dus vrijwel overal op straatniveau rondrijdt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 15:35

In Vlaanderen is men aan het werken aan de tramlijn Hasselt-Maastricht. Da's het enige andere voorbeeld van een compleet nieuw netwerk dat ik me nog voor de geest kan halen. Wat Luik betreft, in de stad is alleszins ruimte genoeg om trambeddingen à la Antwerpen op de brede boulevards te verwerken.

In Antwerpen wordt vooral de pre-metro nog verder uitgebouwd, door de bouw van nieuwe infrastructuur en renovatie van reeds gebouwde maar nooit gebruikte infra. Verder worden de stadsrandlijnen wel steeds verder verlengd. Antwerpen heeft lijnen die tot 9km buiten het centrum rijden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 jan 2022, 15:41

^^ die tramlijn Hasselt-Maastricht zie ik niet meer komen. Dat wordt denk ik hooguit een trambusachtige verbinding.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jan 2022, 16:22

^^
Binnen het zogenaamde Spartacusplan wordt inderdaad voorzien om trambuslijnen op korte termijn open te stellen zodat de voorziene tracés al in gebruik kunnen genomen worden. Voor de lijn Hasselt-Maastricht wordt nog steeds gemikt op een volwaardige tramverbinding, ook al wordt de reeds aangelegde bedding momenteel door bussen bereden. Vlaams minister Lydia Peeters is een redelijk onbekwaam figuur wat betreft Openbare Werken en mobiliteit, dus aan haar uitspraken zou ik niet teveel waarde hechten.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 jan 2022, 16:33

^^ tram op dat tracé is onzinnig, mede doordat een tram niet door kan rijden naar het station in Maastricht en een tramachtige bus wel. Buiten het feit dat de reizigershoeveelheden nu niet bepaald een tram rechtvaardigen.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » do 20 jan 2022, 9:55

paolie schreef: wo 19 jan 2022, 14:50 ^^ Charleroi heeft toch ook best een aardig tram/pré-metronetwerk? En echt andere steden van enig formaat kent Wallonië niet.

Ze naast elkaar zetten is ook niet zo leerzaam, die projecten zijn nog in de federale tijd aangelegd met alle sandwichpolitiek van die tijd.
Brussel had het nodig, maar dan moest Antwerpen toch ook wat krijgen en als Vlaanderen dan een stad kreeg dan Charleroi ook, mooie reclame voor de lokale metrofabriek
Toen de gewesten in 1989 zelf verantwoordelijk werden gingen de afwegingen heel anders en liggen er tot de dag van vandaag onafgewerkte stukken. Waarbij men in redelijk recente tijden in Antwerpen en Charleroi toch stukken in gebruik is gaan nemen,

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 10:09

^^
Het verschil is wel dat in Vlaanderen de huidige tramnetwerken in Gent, Antwerpen en aan de kust er altijd al gelegen hebben :). Het ondertunnelen in Antwerpen was een logische keuze, maar het budget dat hiervoor werd toegekend moest inderdaad evenredig worden vrijgemaakt voor een vergelijkbaar project in Wallonië. Het verschil was dat er in Charleroi buiten de buurtspoorweg nooit trams gereden hebben, zeker niet geelektrificeerd . :)

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 20 jan 2022, 10:31

^^ Zeker wel. Charleroi had naast de buurtspoorwegen (die aan de west- en noorkant van de stad ook echt een stadsfunctie hadden) ook een echte stadstram, die vooral aan de oost- en zuidkant van de stad reed, de STIC (de Groene Trams, opgericht door de uitbater van dezelfde groene trams STIL in Luik.
De STI in de naam is trouwens Societé des Transports Intercommunal (ofwel tussengemeentelijk vervoer). Voor 1967 waren de gemeentes in België heel klein, "oud"-Charleroi is, behalve dat er een hoogteverschil van zo'n 30 meter in zit, in zo'n 20 minuten van Noord naar Zuid te doorkruisen. Een echte tram heb je voor die gemeente alleen niet nodig. Maar vanwege de industrie is Charleroi een groot aaneengeklit geheel van steden en dorpen waar de grens onduidelijk van is tussen Gosselies tot Loverval of van Roux tot Chatelineau aaneengesloten bebouwing, een "kern" van 14 km diameter. Daar is goed OV wel handig.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 10:52

Ook niet te vergeten dat je vroeger de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen had, een netwerk met smalspoor dat gebieden ontsloot die niet per trein bereikbaar waren. Opgericht in 1884 was het bij de meeste mensen bekend als de boerentram. Typisch waren de zwarte rijtuigen en de stoom/rookpluim die van ver al zichtbaar was. De meeste lijnen zijn na de 2e wereldoorlog gradueel vervangen door bussen. De stadstrams vielen meestal niet onder het beheer van NMVB. in 1991 is de maatschappij opgedoekt en gesplitst in de gewestelijke vervoersmaatschappijen. Om kort te zeggen, er lag vrijwel overal tramspoor, maar ik dacht niet dat Charleroi ontwikkeld genoeg was om een eigen vervoersmaatschappij uit te baten zoals andere grote steden in België in die tijd. Tof weetje!

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 11:23

De kleinste plaats met een eigen vervoerder was trouwens de STIV in Verviers.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 11:27

^^ Met stadstrams!
Afbeelding

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 20 jan 2022, 12:04

In La Louvière en Namen waren ook trams. Die in Namen is al in 1953 opgedoekt, maar La Louvière reed tot 1993 nog. Dat was dan wel formaatje Charleroi (stadstram die de stad uit gaat) en er reed een lijn door via Anderlues naar Charleroi (dat bestaat nog).

Tram van Namen:
Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 20 jan 2022, 12:16

Terwijl in België en vooral ook Duitsland veel tramlijnen bewaard zijn gebleven, zijn in Nederland de meeste juist opgeheven ten faveure van de bus.

Alleen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bleven over. Daar is Utrecht met drie lijnen naar IJsselstein, Nieuwegein en het Science Park bij gekomen, maar dat is het dan ook.

Terug naar de doortocht Liège: ik heb begrepen dat alle tunnels langs de Maas weer open zijn? Dit weekend ga ik naar Zuid-Limburg, misschien kom ik er langs. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 20 jan 2022, 12:18

Voor zover ik weet heeft Namen geen stadstrams gehad, maar alleen buurtspoorwegen (SNCV/NMVB). Verviers wel, de TV (Tramways Vervietois, later opgegaan in de STIV en rond 1990 in de TEC.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 13:33

Volledig off-topic dus we kunnen dit gesprek mss best laten overdagen naar een toepasselijk topic, maar gezien er zoveel kleinere steden in Wallonië een eigen vervoersmaatschappij hadden, vraag ik me af hoe in het Vlaanderen zit. De boerentram was een erg populair vervoersmiddel voor de komst van bussen en werd zelfs gebruik voor goederentransport. In Aarschot heeft er nog jaren een ruïne van een brug gelegen op een oude tramlijn. Daar ligt nu de R25.

Bijkomend, een stad als Leuven, hadden ze daar ook een eigen maatschappij of werd de dienstverlening verzorgd door de NMVB?

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 20 jan 2022, 14:00

Volgens Wikipedia wel, als paardentram. Net zoals veel andere steden is het met een lokale maatschappij begonnen.
Voor zover ik weet hebben alleen Verviers, Gent, Antwerpen, Brussel, Luik en Charleroi een "eigen" trammaatschappij gehad die de 2e wereldoorlog overleefd heeft. De rest was allemaal NMVB/SNCV, daar in opgegaan of opgeheven.

Maar het begint wel redelijk off-topic te raken zo ;-)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » do 20 jan 2022, 14:01

Misschien inderdaad leuk om af te splitsen.

Voor de grote staatshervorming had je naast de NMVB zes stadsvervoerders in België:
- MIVA Antwerpen
- MIVG Gent
- MIVB Brussel
- STIV Verviers
- STIL Luik
- STIC Charleroi

Alle overige tramverbindingen (en daar waren veel elektrische ook onder) werden uitgebaat door de NMVB. Leuven had inderdaad een stadsdienst, maar ook een regionale elektrische tram naar Brussel bijvoorbeeld.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 jan 2022, 14:07

Ondertussen heb ik ontdekt op volgende kaart dat er in Leuven inderdaad een redelijk uitgebreid elektrisch netwerk was. Maar dus uitgebaat door de NMVB.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... rabant.png