[MW] Malawi

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[MW] Malawi

Bericht door Chris » di 12 dec 2006, 20:16

Malawi Afbeelding

Afbeelding

Malawi is een van de armste landen ter wereld. Het is een langgerekt land tussen voornamelijk Mozambique en Zambia. Bijna de hele oostgrens met Tanzania en Mozambique wordt bepaald door Lake Malawi, de belangrijkste toeristische bestemming. Hoofdstad is Lilongwe. Malawi kent een exclave, in het Lake Malawi ligt geheel omringd door Mozambiquaans gebied een aantal eilanden wat weer bij Malawi hoort.
Het land is 3 keer zo groot als Nederland, en telt 12,8 miljoen inwoners.

Het wegennet:
Lilongwe is opgedeeld in area's, maar kent nauwelijks wegen. Het gebied dat "City Centre" heet, kent maar een stuk of 6 verharde wegen. Men kent wel rotondes in Lilongwe.

Wegennummering:
De wegennummering bestaat uit M,S, D, T, Q en B wegen (Main Road, Secondairy Road, District Road, Tertairy Road, Quartenary Roads en Minor Roads. Klinkt veel, maar het stelt weinig voor.
M1 Karonga - Lilongwe - Mozambiquaanse grens (Mwanza) 904km
M2 Zalwea (M1) - Mozambiquaanse grens (Muloza) 172km
M3 Mangochi - Liwonde 74km
M5 Lilongwe - Nkhata Bay 386km
M8 Balaka - Blantyre 156km
M12 Lilongwe - Zambiaanse grens (Mchinji) 128km

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [MW] Malawi

Bericht door Pino » za 04 dec 2010, 12:24

Kwam een tweetal foto's tegen van bewegwijzering in Malawi. Helaas laten ze weinig zien van de wegen in het land, maar ... het Zuid-Afrikaanse systeem van bewegwijzering is een behoorlijk eind naar het noorden doorgedrongen !

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2010, 14:43

Grappig, ik heb een andere foto uit 2005 van datzelfde bord!
(ik dacht van Skyscrapercity maar ik kan Malawi daar niet vinden)
het Zuid-Afrikaanse systeem
Ik zou eerder zeggen het Engelse systeem.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 dec 2010, 15:57

Doen de borden in Malawi je eerder denken aan Engeland of zie je het Zuid-Afrikaanse systeem van bewegwijzering als quasi-Brits? Ik vind eerlijk gezegd geen van beide.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 04 dec 2010, 18:40

De enige borden die ik tot nu toe gezien heb uit Malawi zijn deze twee groene, met witte tekst en oranje wegnummer, en wat witte.
Ze zien er precies zo uit als in GB.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 dec 2010, 10:53

Heb zelf nooit foto's van witte borden gezien uit Malawi. Maar deze groene doen mij heel sterk denken aan Zuid-Afrikaanse. Met name die kromme pijl ken ik uitsluitend uit Zuid-Afrika (en buurlanden die dat systeem hebben overgenomen) en niet uit Engeland.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 dec 2010, 14:40

Als het een Zuid-Afrikaans systeem was gewweest, had je dan niet dat grenssymbooltje (2 vlaggetjes) moeten zien bij Mozambique?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 dec 2010, 20:07

Voor wat het waard is, ik heb het symbool met de twee vlaggetjes uitsluitend gezien in combinatie met de naam van de grensovergang. Dus bijvoorbeeld [symbool] Komatipoort. De naam van een ander land heb ik in Zuid-Afrika nergens bewegwijzerd gezien, dus ik kan ook niet zeggen of dat in de regel nu wel of niet met twee-vlaggensymbool gaat.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 06 dec 2010, 21:02

Dat zou daarnaast dubbelop zijn: de naam van het land geeft al aan dat je de grens over moet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 jan 2022, 16:43

Op 28 september 2020 is een klaverblad in Lilongwe geopend. Het is volgens mij het eerste ongelijkvloerse knooppunt van het land. Het is aangelegd door het Portugese bouwbedrijf Mota Engil.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 feb 2022, 23:06

Ik heb mij de afgelopen week verdiept in het wegennet van Malawi. Voor een land met een nominaal BBP van $ 367 per inwoner heeft Malawi nog wel een redelijk ontwikkeld wegennet, in elk geval beter dan nogal wat andere landen in Sub-Sahara Afrika. Er is ongeveer 4.300 kilometer verharde weg dat alle plaatsen van betekenis ontsluit. Slechts een klein aantal M-wegen zijn nog (deels) onverhard.

Malawi heeft 30 jaar onder een dictatuur geleefd, van onafhankelijkheid in 1964 tot 1994. Het land ontwikkelde zich economisch niet veel, mede doordat het nagenoeg geen grondstoffen heeft, de enige sector van betekenis is de landbouw. Het was ook nogal geïsoleerd van de wereld door de burgeroorlog in Mozambique waarin verbindingen naar exporthavens werden verwoest. Men volgde een filosofie van zelfvoorzienendheid, waarin een belangrijk doel was dat landbouwproducten door het land getransporteerd kon worden.

De Britten hebben in de koloniale tijd nauwelijks verharde wegen aangelegd, bij onafhankelijkheid had Malawi maar één korte weg die enige ontwerpstandaarden had, de hedendaagse M3 tussen Blantyre en Zomba. Zomba was de oorspronkelijke hoofdstad, Blantyre was van oudsher de grootste stad in Malawi. Verder waren er een paar verharde wegen maar dat mocht amper een naam hebben.

In de jaren 60-70-80 heeft die dictator een netwerk van ongeveer 1.800 kilometer verharde weg aangelegd. Bij de omwenteling naar democratie in 1994 had Malawi een relatief uitgebreid wegennet, beter dan Tanzania en naar verhouding ook uitgebreider dan Zambia. Hoe uitgebreid het Mozambikaanse wegennet was weet ik nog niet goed, dat vergt nadere research.

Malawi had daarna ook wel een beetje een gunfactor is mijn idee, wellicht mede omdat het land geen intern of internationaal conflict heeft gekend en dus wel relatief stabiel was. De Britten gaven altijd al wel ontwikkelingshulp en de Europese Unie is er ook vrij actief geweest, evenals Japan. Vanaf 2007 kwam daar China bij, en ook vanuit de OPEC is er geld in de wegen van Malawi gestoken.

Tegenwoordig lijkt het qua wegontwerp een beetje de wet van de remmende voorsprong te hebben. Er zijn wel relatief veel verharde wegen maar de ontwerpstandaarden lijken lager dan in bijvoorbeeld Tanzania, waar de laatste 10-15 jaar een behoorlijk groot deel van de hoofdwegen als 100 km/h is aangelegd. In Malawi zijn wegen minder optimaal ontworpen. Gezien het geringe verkeer zal dit wel redelijk adequaat zijn voor de behoefte van het land.

Malawi heeft nog geen autosnelwegen, maar ik kwam wel berichten tegen dat China een dubbelbaans weg wilde aanleggen vanaf Lilongwe naar Kasungu (M1). Malawi is kennelijk echter nog niet mee gegaan in de Chinese Belt & Road Initiative.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 05 feb 2022, 10:13

Chris schreef: wo 19 jan 2022, 16:43 Op 28 september 2020 is een klaverblad in Lilongwe geopend. Het is volgens mij het eerste ongelijkvloerse knooppunt van het land. Het is aangelegd door het Portugese bouwbedrijf Mota Engil.

Afbeelding
Als je hier op inzoomt, zie je stop strepen. Ik wist niet dat het wegontwerp uit de USSR nog gebruikt werd