Afbeelding

Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door LennyKravitz » wo 19 jan 2022, 23:16

Vraagje:

https://goo.gl/maps/CUcaFLmYhCa6cTsZ7

Is het functioneel om een bebouwde kom-bord neer te zetten op een plek waar je niet in mag.. Inc. de onderhangende borden?
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 jan 2022, 0:00

Als je vanaf het fietspad met de fiets aan de hand oversteekt, moet je wel weten wat het snelheidsregime daar is. En verder ken ik de APV daar niet, maar vaak mag je binnen de bebouwde kom niet wildplassen, dus moet je als voetganger (met hoge nood) weten dat je de bebouwde kom in loopt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 20 jan 2022, 6:56

Schelpenpaadje schreef: wo 19 jan 2022, 18:15 ^^ Met paard en wagen naar Italië of Oostenrijk reizen, dat zou pas een bazenactie zijn :worship:
Een Oostenrijkse is ooit met de trekker vanuit de Karpaten naar Oostenrijk gereden.
Link

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 20 jan 2022, 11:15

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 jan 2022, 11:16

Jammer voor Gerrie, maar meer dan een wijk- of gehuchtnaambordje gaat het niet worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 11:20

Gerrie denkt wel Groot.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jan 2022, 11:25

Het verbaast me dat deze kern zonder eigen komborden haast overal (inclusief de media en Wikipedia) wordt aangeduid als dorp. De gemeente Dijk en Waard ziet de kern als wijk van Heerhugowaard (voorbeeld).

Het moment dat De Noord door velen niet langer als buurtschap maar als dorp werd beschouwd lijkt de bouw van een kerk in 1910 te zijn:
https://www.plaatsengids.nl/de-noord-heerhugowaard

Als we die logica volgen kan een buur(t)schap door een kerk te bouwen kan aanspraak maken op een eigen kombord?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 20 jan 2022, 11:42

Op het nieuwe kombordontwerp staan een kerk en een molen. Als De Noord naast een kerk ook een molen had/heeft, vind ik het goed om als aparte kom aan te duiden. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 20 jan 2022, 14:32

De Noord ligt nagenoeg los van de Stad Heerhugowaard, ik vraag me eigenlijk al af waarom het nu komborden Heerhugowaard heeft (zo zijn er vele voorbeelden hoor).

Dus waarom zou deze kern niet zijn eigen kombord De Noord / gem. Dijk en Waard mogen hebben?

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 20 jan 2022, 14:42

Schelpenpaadje schreef: do 20 jan 2022, 11:25 Het verbaast me dat deze kern zonder eigen komborden haast overal (inclusief de media en Wikipedia) wordt aangeduid als dorp. De gemeente Dijk en Waard ziet de kern als wijk van Heerhugowaard (voorbeeld).

Het moment dat De Noord door velen niet langer als buurtschap maar als dorp werd beschouwd lijkt de bouw van een kerk in 1910 te zijn:
https://www.plaatsengids.nl/de-noord-heerhugowaard

Als we die logica volgen kan een buur(t)schap door een kerk te bouwen kan aanspraak maken op een eigen kombord?

Tja alles is maar afhankelijk subjectieve dingen. Maar als ik gewoon op Google Maps kijk en de wat grotere woonwijken zien rond De Noord, vind ik het te groot voor een buurtschap... ja een mening, mijn mening. Definieren aan de hand van aanwezigheid van kerk, molen of café lijkt me voor heden niet zinnig meer. Het is vaak een gevoelskwestie.

Ik vind het wel jammer als kernen uit het verleden even bij een grotere buurstad worden getrokken en namen van dorpen en buurtschappen verdwijnen. De ene gemeente gaat hier met respect mee om, de andere niet. Ook bij het uitreiken van postcodes in 1978 zijn hier mindere keuzes gemaakt door gemeenten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 jan 2022, 15:47

^^ Dat laatste is wel zo.

Op die manier zijn al veel dorpsnamen verdwenen, of bestaan alleen nog in de herinnering van ouderen.
Dat bijvoorbeeld een gemeente als Ridderkerk wel de "oude" namen op komborden noemt vind ik zelf erg leuk.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 20 jan 2022, 21:34

Hier ook wel eens genoemd is dat Sloten (bij Amsterdam) sinds een paar jaar weer eigen komborden heeft gekregen. Waarom de gemeente dat gedaan heeft weet ik niet, wellicht wel op verzoek van een actieve dorpsvereniging. De Vinex-wijk Nieuw-Sloten is overigens 'gewoon' in de kom van Amsterdam blijven liggen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 20 jan 2022, 22:04

LennyKravitz schreef: do 20 jan 2022, 14:32 Dus waarom zou deze kern niet zijn eigen kombord De Noord / gem. Dijk en Waard mogen hebben?
Omdat het in de BAG en in postadressen bij Heerhugowaard hoort.
Het lijkt me duidelijker voor iedereen dat de plaatsnamen in alle gevallen consistent zijn.
Uiteraard zijn witte onderborden wel gewenst (zoals nu ook het geval is).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jan 2022, 23:38

LennyKravitz schreef: do 20 jan 2022, 14:42 Ik vind het wel jammer als kernen uit het verleden even bij een grotere buurstad worden getrokken en namen van dorpen en buurtschappen verdwijnen. De ene gemeente gaat hier met respect mee om, de andere niet. Ook bij het uitreiken van postcodes in 1978 zijn hier mindere keuzes gemaakt door gemeenten.
Ook in de Tweede Wereldoorlog zijn er complete dorpen verdwenen.

Zoals het dorp Huizum, dat in 1944 opging in Leeuwarden als gevolg van de door de bezetter doorgedrukte annexatie door de gemeente Leeuwarden van grondgebied van de gemeente Leeuwarderadeel.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 21 jan 2022, 0:07

harry schreef: do 20 jan 2022, 22:04
LennyKravitz schreef: do 20 jan 2022, 14:32 Dus waarom zou deze kern niet zijn eigen kombord De Noord / gem. Dijk en Waard mogen hebben?
Omdat het in de BAG en in postadressen bij Heerhugowaard hoort.
Het lijkt me duidelijker voor iedereen dat de plaatsnamen in alle gevallen consistent zijn.
Uiteraard zijn witte onderborden wel gewenst (zoals nu ook het geval is).

Ten eerste: dan verander je dat in de BAG. Of is de BAG onaanpasbaar?

Ten tweede: volgen komborden de BAG-grenzen?
Even verderop ligt het dorpje Verlaat, klein, maar compleet met eigen blauwe borden. Qua BAG ligt het in het deel met Oude Niedorp.

Als het een lokaal breed gedragen iets is, en men in dat dorp zich meer iemand uit De Noord voelt dan iemand uit Heerhugowaard - en daarbij komt dat het toch wel een losliggend dorp met eigen kern is (het is niet een in Heerhugowaard-stad gelegen woonwijk of zo - waarom niet overwegen?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 9:12

Ik heb de indruk dat je de administratieve impact van een wijziging in het BAG onderschat, niet alleen in de gemeentelijke bestanden, maar ook voor de postbezorging etc. :idea:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 21 jan 2022, 9:23

^^ Postbezorging? Zolang de postcode gelijk blijft, maakt het voor de postbezorging niet uit welke plaatsnaam vermeld wordt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 9:28

Daar zou een echte kenner beter antwoord op kunnen geven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 jan 2022, 9:29

Maar 'onder water' geeft het wel heel veel administratieve rompslomp bij allerlei (overheids)instanties.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jan 2022, 10:34

Een adreswijziging geeft ook heel veel gedoe voor de bewoners en bedrijven die het ondernemingen die het betreft. Dat wordt makkelijk onderschat totdat je er mee te maken krijgt.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 21 jan 2022, 10:34

Iedere PC6/huisnummercombinatie (1234AB123) is uniek. Daarvoor maakt de plaatsnaam op zich niets uit. Maar ik kan me wel voorstellen dat het elders tot problemen of onduidelijkheid leidt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jan 2022, 10:39

In de woonplaatswijzigingen die ik ken werd ook een nieuwe postcode toegekend.

Nederland kent weinig gevallen waarin meerdere woonplaatsen het numerieke gedeelte van een postcode delen. Juist het niet wijzigen van de postcode bij een woonplaatswijziging kan op zichzelf voor verwarring zorgen bij bedrijven en systemen die niet goed ingericht zijn op zo'n scenario.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 21 jan 2022, 10:47

Ik ken juist ontzettend veel dorpen met een eigen kom en komborden (en eigen kerk, voor de puristen), maar die qua postcode en BAG-registratie onder een naburige grotere kom vallen. De gemeente zal altijd de BAG-kom aanhouden in de adressering, maar als de bewoners zelf kiezen voor hun eigen komnaam, levert dat geen enkel probleem op.

Paar voorbeelden:
Nes a/d Amstel (Amstelveen)
Mesch (Eijsden)
Mariadorp (Eijsden)
Rijckholt (Gronsveld)
Laatst gewijzigd door paolie op vr 21 jan 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 jan 2022, 10:50

Schelpenpaadje schreef: vr 21 jan 2022, 10:39 In de woonplaatswijzigingen die ik ken werd ook een nieuwe postcode toegekend.

Nederland kent weinig gevallen waarin meerdere woonplaatsen het numerieke gedeelte van een postcode delen. Juist het niet wijzigen van de postcode bij een woonplaatswijziging kan op zichzelf voor verwarring zorgen bij bedrijven en systemen die niet goed ingericht zijn op zo'n scenario.
Als de gemeente verandert dan zal de postcode meestal ook veranderen. Maar als binnen een gemeente een naam van een woonplaats verandert, dan is een postcodewijziging niet nodig. Dus een wijziging van Heerhugowaard naar De Noord zal in dit geval niet leiden tot andere postcodes.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 10:53

@Paolie: een kern als Mariadorp heeft zelfs eigen komborden. Maar als er dan geen praktische bezwaren kleven aan het vaststellen van een komnaam, dan kan er in geval van een politieke meerderheid besloten worden om eigen komborden toe te kennen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 21 jan 2022, 10:55

^^ Dat zeg ik ook: kommen met eigen komborden. Maar wel het BAG-adres en de postcode van een naburige kom. Daar zijn er ontzettend veel van in Nederland. Dus een eigen kombord voor De Noord lijkt mij geen enkel probleem.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 21 jan 2022, 11:08

boe! schreef: vr 21 jan 2022, 10:50
Als de gemeente verandert dan zal de postcode meestal ook veranderen.
Ik werkte als postbode toen de gemeenten Bemmel, Gendt en Huissen samengingen in Lingewaard. Alle postcodes bleven hetzelfde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 jan 2022, 12:22

paolie schreef: vr 21 jan 2022, 9:23 Postbezorging? Zolang de postcode gelijk blijft, maakt het voor de postbezorging niet uit welke plaatsnaam vermeld wordt.
waldo79 schreef: vr 21 jan 2022, 9:28 Daar zou een echte kenner beter antwoord op kunnen geven.
Bij deze. :)

Met name bij adressen die met de hand geschreven zijn, controleren wij altijd of de plaatsnaam overeenkomt met de postcode. Om te voorkomen dat een brief bij 1 verkeerd herkend cijfer helemaal aan de verkeerde kant van het land belandt.
Maar naast de officiele plaatsnaam bij een postcode kunnen er ook "onofficiele" namen in de database opgeslagen worden. Dat moet dan wel gebeuren (= handmatige administratieve handeling).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 jan 2022, 12:25

boe! schreef: vr 21 jan 2022, 10:50 Als de gemeente verandert dan zal de postcode meestal ook veranderen.
Nee.
boe! schreef: vr 21 jan 2022, 10:50Maar als binnen een gemeente een naam van een woonplaats verandert, dan is een postcodewijziging niet nodig.
Wel.
boe! schreef: vr 21 jan 2022, 10:50Dus een wijziging van Heerhugowaard naar De Noord zal in dit geval niet leiden tot andere postcodes.
Toch wel.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 jan 2022, 12:28

LennyKravitz schreef: vr 21 jan 2022, 0:07 Ten tweede: volgen komborden de BAG-grenzen?
Soms niet, maar dat zou IMHO wel zo moeten zijn.
LennyKravitz schreef: vr 21 jan 2022, 0:07 Als het een lokaal breed gedragen iets is, (...) waarom niet overwegen?
Dat kan. Dat is in het verleden ook diverse keren gebeurd.
paolie schreef: vr 21 jan 2022, 10:47 als de bewoners zelf kiezen voor hun eigen komnaam, levert dat geen enkel probleem op.
Ik vind de verwarring die dan ontstaat wel een probleem en zie liever consistentie.
--Harry.