Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 18 feb 2021, 22:28
Het is een mooi voorbeeld van 'bricolage'; vooral in Wallonië en bij expresswegen (en hier vallen die twee dingen mooi samen), heb je te maken met de oude infrastructuur en een weg die wordt uitgebouwd tot iets dat voor een soort autosnelweg moet doorgaan. Je wilt natuurlijk niet al te veel geld uitgeven, dus je bouwt een tunnel op een iets ander tracé en je laat de oude weg met een in/uit aansluiting (alleen rechtsaf) aansluiten. Dan blijkt dat er ook wat vrachtwagens bestaan die naar containerparken moeten en de bocht niet kunnen maken. Dan open je dus een nieuwe aansluiting wat noordelijker en om plaatselijk verkeer te blijven bedienen sluit je de overbodige lussen niet direct af.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 19 feb 2021, 12:55
Vinny schreef: ↑do 18 feb 2021, 22:28
om plaatselijk verkeer te blijven bedienen
Ik vraag me af
welk plaatselijk verkeer. Iedereen zou de nieuwe afrit zonder moeite moeten kunnen nemen.
Kennelijk heeft die ene boerderij bedongen dat ze de oude route mogen blijven gebruiken...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 19 feb 2021, 20:20
Ze zullen wel bezwaar hebben gemaakt tegen het onttrekken van de weg uit het openbare register, en dan is een bordje 'excepte circulation locale' zo geplaatst

-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:53
Coen Tunnel schreef: ↑do 18 feb 2021, 22:15
Vandaar dat Assesse via de tweede afrit wordt geleid, dan hoef je die vervelende bocht niet te maken
Ik vind het nog veel gekker dat Assesse-Centre apart wordt gestuurd via die afrit

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 19 feb 2021, 23:27
Ja het is eigenlijk alleen relevant voor de "Ferme de Corioule". Maar ja dat zal vast niet in het bewegwijzeringsplan passen

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » za 20 feb 2021, 13:22
harry schreef: ↑vr 19 feb 2021, 12:55
Vinny schreef: ↑do 18 feb 2021, 22:28
om plaatselijk verkeer te blijven bedienen
Ik vraag me af
welk plaatselijk verkeer. Iedereen zou de nieuwe afrit zonder moeite moeten kunnen nemen.
Kennelijk heeft die ene boerderij bedongen dat ze de oude route mogen blijven gebruiken...
Misschien heeft er mee te maken dat de uitrit van dat ene huis zich al op de oprit zelf bevindt naar de N4:
https://www.google.be/maps/@50.3827549, ... 312!8i6656. Maw voorbij het punt dat je formeel naar links kan rijden om niét de N4 op te rijden. Al zou het veel eenvoudiger zijn om de uit van die boerderij dan wat te verleggen ipv die overbodige infrastructuur in stand te houden.
De belijning op dit kruispunt is trouwens ook vreemd:
https://www.google.be/maps/@50.3834146, ... 384!8i8192 Als enkel lokaal verkeer rechtdoor kan rijden, waarom geleidt de belijning dan richting die weg? De doorgaande richting zou dan beter naar de ondertunneling onder de N4 gaan.
Al met al wel een opmerkelijke situatie. Maar zo hebben we ook wat om over te praten hier.

-
tvintje
- woonerf
Bericht
door tvintje » wo 24 feb 2021, 14:52
Ja ik fietste er enkele dagen later vanzelf langs. En zag toch enkele bestuurders vanuit Sorinne die 'vloeiendere maar verboden' oprit nemen.
Ziet er inderdaad allemaal maar uit als 'doe maar wat'.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » zo 23 jan 2022, 21:02
De dorpspassages in de N4 rond Tenneville zijn hier wel eens ter sprake gekomen. Als je hier op de kaart kijkt, zie je dat de N4 ineens wat bochtig wordt tussen twee langere rechtstanden in. Aan de zuidoost-kant ga je ná deze passage vrijwel kaarsrecht naar Bastogne; aan de noordwestkant ligt ook een lang recht stuk tot ruim ná de Barrière de Champlon. Tussen deze rechtstanden laat zich vrij makkelijk een rechte lijn trekken waarmee de expresweg buiten het dorp Tenneville had kunnen lopen, maar die ligt er als bekend niet.
Iemand enig idee wat hier gebeurd is? Plannen voor een bypass gemaakt, maar nooit gerealiseerd? Het terrein op de “bypass” lijkt niet echt moeilijk. Ja, je zou over een heuvel heen moeten, maar de N4 zoals hij er ligt is ook een weg met afdaling en klim - en bochten. Als ik op beelden uit de lucht kijk, zie ik zo vlug geen stille getuigen van een nooit uitgevoerd plan. Wellicht een plan dat was blijven liggen om uiteindelijk te worden ingehaald door de keuze om toch maar een echte snelweg te gaan bouwen?
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » zo 23 jan 2022, 21:18
Zijn de werken daar eigenlijk afgerond? Want dat dorp kent zeker al 5 jaren een werf om de passage "richting de 21ste eeuw" te sturen. Een rondweg is volgens mij daar nooit nog maar bestudeerd.
Voor een nieuwe 2x2 N4 rond het dorp zijn gewoon geen budgetten beschikbaar, die zijn er echter wel voor "andere" projecten, die kennelijk nuttiger zijn.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » zo 23 jan 2022, 21:28
Ik vermoed dat de N4 hier inderdaad rechtdoor had moeten lopen, maar dat die by-pass werd geschrapt toen de E411 werd aangelegd. Er was waarschijnlijk geen noodzaak meer voor.
Mogelijk, maar minder waarschijnlijk, is ook dat de N4 juist door die dorpjes moest blijven lopen. Reizigers zouden de plaatselijke nering zo niet voorbij zoeven, maar er hopelijk ook stoppen voor een maaltijd, overnachting etc., steun voor de lokale economie dus.
Aan de noordzijde, daar waar de weg begint af te buigen, zie ik wel sporen van een eventuele doortrekking. In het verlengde ligt een depot of zoiets, met een doodlopende toegangsweg, wat wel eens een stukje van de geplande doortrekking geweest zou kunnen zijn.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » ma 24 jan 2022, 7:51
Als je daar rechtdoor wil dan kruis je twee heuvels, gescheiden door de Ourthe. Afhankelijk van waar je de weg precies neerlegt kom je tot wel 100 meter hoogteverschil dat je korte tijd moet overbruggen, je zult dan een flinke dalbrug over de Ourthe moeten maken waar je nu wat geleidelijker naar beneden en naar boven gaat.
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » ma 24 jan 2022, 10:00
Km357 schreef: ↑zo 23 jan 2022, 21:18
Zijn de werken daar eigenlijk afgerond? Want dat dorp kent zeker al 5 jaren een werf om de passage "richting de 21ste eeuw" te sturen. Een rondweg is volgens mij daar nooit nog maar bestudeerd. Voor een nieuwe 2x2 N4 rond het dorp zijn gewoon geen budgetten beschikbaar, die zijn er echter wel voor "andere" projecten, die kennelijk nuttiger zijn.
Er zijn beelden van september 2021 van de dorpspassage. De weg is versmald naar 2x1 rijstroken met een beplante middenberm. Het oogt minder dan een betonvlakte.
Zie
hier
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » ma 24 jan 2022, 10:09
Ik denk dat het feit dat er een forse dalbrug nodig was, de reden is dat dit deel geen prioriteit heeft gekregen. Het zou de enige brug van omvang op de N4 zijn geweest.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door vynkce » ma 24 jan 2022, 10:26
Er was wel degelijk ooit een omleiding voorzien. Deze kan nog teruggevonden worden op het gewestplan:
https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49DCC47
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » ma 24 jan 2022, 10:45
Een dalbrug zou het meest optimaal zijn als Wallonië wat meer te besteden zou hebben.
-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » ma 24 jan 2022, 12:39
waldo79 schreef: ↑ma 24 jan 2022, 10:00
Er zijn beelden van september 2021 van de dorpspassage. De weg is versmald naar 2x1 rijstroken met een beplante middenberm. Het oogt minder dan een betonvlakte.
Zie
hier
Hebben ze zo'n overdaad aan ruimte en leggen ze er zo'n miniem voetpad neer wat waarschijnlijk ook nog gedeeld moet gaan worden met fietsers.
Accoord, het is geen fietsland, maar je had het voor hetzelfde geld toch wel beter kunnen oplossen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 24 jan 2022, 13:08
waldo79 schreef: ↑ma 24 jan 2022, 10:00
Het oogt minder dan een betonvlakte.
Ik denk dat dit een van de zeldzame gevallen is waar je
als bedoelt in plaats van
dan.

-
Steyn_E
- autoweg
Bericht
door Steyn_E » ma 24 jan 2022, 17:00
Even rondkijkend staat er wel meer leuks op; de oostelijke randweg om Luik staat bijvoorbeeld ook nog gereserveerd.
-
Archeopendra1234
- verkeersader
Bericht
door Archeopendra1234 » ma 03 okt 2022, 19:10
Hoeveel ongelukken gebeuren er eigenlijk op de "gevaarlijke" N4? Ik lees of hoor er nooit iets over terwijl de A12 tussen A'pen en Brussel een stuk gevaarlijker en ook frustrerend is... ik kan ervan meespreken want ik ben een goede maat verloren toen hij naar zijn werk reed bij Atlas Copco.
*insert sarcasm here*
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » di 04 okt 2022, 15:54
Het is Wallonië dus de berichtgeving over simpele ongelukken gaat de taalgrens niet over....
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » di 04 okt 2022, 16:35
Ongelukken die in der minne worden geregeld, komen sowieso al niet terug in de statistieken.
-
Archeopendra1234
- verkeersader
Bericht
door Archeopendra1234 » di 04 okt 2022, 23:02
Bij deze bedoel ik zware ongelukken die het nieuws wel halen...geen ongelukken die dagdagelijks op de ring van Antwerpen of Brussel gebeuren... wat ik wil weten is hoe gevaarlijk de N4 écht is.
*insert sarcasm here*
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » wo 05 okt 2022, 7:33
Daar voor moet je op zich eerst naar de weg kijken:
- 2x2, meestal met een betonnen afsluiting in de middenberm
- De gevaarlijkste hellingen/stukken zijn ofwel versmald ofwel trager gemaakt (als gevolg van de ramp van Martelange bvb)
- De E411 heeft er een pak verkeer afgehaald
- Erfaansluitingen zijn er nog altijd heel wat
- Dorpspassages is er op zich maar 1 en daar wordt al jaren aan gewerkt
- Ondanks budgetproblemen is de kwaliteit van het wegdek er de laatste 20 jaar op vooruit gegaan
- Voetgangers en fietsers vindt je in Wallonië veel minder en al zeker op de N4.
- Frontale botsingen kunnen bijna niet voorkomen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 05 okt 2022, 9:06
Km357 schreef: ↑wo 05 okt 2022, 7:33
En dat stuk Tenneville, wat voor mij als passant altijd het gevaarlijkste voelde, is/wordt/blijft ook 2x1 dus daar gaat de snelheid er vanzelf uit. Maar linksom of rechtsom, het substandaard profiel van de weg maakt er een weinig vergevingsgezinde weg van: één foutje en je kunt een flink probleem hebben. En de tragiek van wegen is natuurlijk dat de fout van een ander jouw dood kan zijn. Dat er jarenlang een maximumsnelheid van 120 gold op een groot deel van de route past daar niet goed bij, zeker als er dan ook nog eens weinig handhaving plaatsvindt. Maar op dat punt is wel wat veranderd: zowel in de bewegwijzerde maximumsnelheid als in de flitsers.
In de pikorde van 2x2-wegen (autosnelwegen, substandaard autosnelwegen/expresweg en 2x2 met gelijkvloerse zijwegen/erfaansluitingen) staat de N4 laag. Het enige dat er nog onder staat is het Britse type weg waar je om de haverklap een rotonde tegenkomt - maar dat houdt dan ook vanzelf de snelheden wel laag. Het is veelzeggend dat je op maar weinig plekken in West-Europa lange 2x2-wegen ziet met de uitbouwstandaard van de N4; op de een of andere manier komt steeds de Engelse A1 in me op als ander slecht voorbeeld, en je hebt natuurlijk een paar kortere stukken Franse N10. Maar op de meeste plekken heeft men in de loop van de jaren toch opgewaardeerd naar echte expresweg óf is een betere snelweg/expresweg over ander tracé beschikbaar gekomen gevolgd door afbouw van de oude expresweg. Op zich kun je het best bij het oude laten, zoals Wallonië gedaan heeft (is ook handig voor ontsluiting, van juist die delen van de Ardennen waar de E411 niet komt), maar het kan qua veiligheid alleen werken in dunbevolkte gebieden, met lage intensiteiten en met snelheden die echt niet boven de 100 mogen komen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 05 okt 2022, 17:58
En dat stuk Tenneville, wat voor mij als passant altijd het gevaarlijkste voelde, is/wordt/blijft ook 2x1 dus daar gaat de snelheid er vanzelf uit.
Volgens mij was dat in de vroege jaren '90 1x4.
Ze zijn nog steeds niet helemaal klaar maar ik vind het wel goed opgeknapt :
https://goo.gl/maps/m6oGMrbqabFWYUS97
Ik begrijp alleen niet zo goed wat men in de middenberm voor ogen heeft. Die klinkerbestrating ziet er tamelijk onnodig uit.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 05 okt 2022, 18:38

Dat zijn eigenlijk geen echte klinkers, maar een patroon dat in versgegoten beton wordt gedrukt. In Vlaanderen is dat ook al jaren in zwang.
https://www.google.be/maps/@50.9908013, ... 384!8i8192
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 05 okt 2022, 18:43
Hier zie je het eindresultaat wat beter:
https://www.lavenir.net/regions/luxembo ... BGERQ34PY/
(artikel achter paywall, maar het gaat om het filmpje)
Ik denk dat het groen in de middenberm helpt dat mensen daadwerkelijk niet harder dan 70 gaan rijden. En voor wie wil oversteken, neemt het denk ik ook wat psychische barrière weg. Het eiland is niet een plek waar links en rechts auto’s om je heen vliegen, maar waar de plantsoenen wat houvast bieden. Of zelfs zonder dat psychische: het is toch een ding van zo’n anderhalve oude rijstrook - daar wil je ook wel iets visueel aantrekkelijks mee. Vraag op zichzelf, trouwens, waarom ze die ruimte niet méér gebruikt hebben voor trottoirs en fietspaden aan de buitenkant.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » wo 05 okt 2022, 23:04
Km357 schreef: ↑wo 05 okt 2022, 7:33
Daar voor moet je op zich eerst naar de weg kijken:
- 2x2, meestal met een betonnen afsluiting in de middenberm
- De gevaarlijkste hellingen/stukken zijn ofwel versmald ofwel trager gemaakt (als gevolg van de ramp van Martelange bvb)
- De E411 heeft er een pak verkeer afgehaald
- Erfaansluitingen zijn er nog altijd heel wat
- Ondanks budgetproblemen is de kwaliteit van het wegdek er de laatste 20 jaar op vooruit gegaan
- Voetgangers en fietsers vindt je in Wallonië veel minder en al zeker op de N4.
- Frontale botsingen kunnen bijna niet voorkomen.
Gezien het rustige verkeer en het feit dat het snelle transit op de E411 zit, vind ik de N4 wel meevallen qua gevaar. Hoofdzaak is om in gedachten te houden dat het geen snelweg is. Je moet dus niet van freeflow met mooie conflictvrije aansluitingen uitgaan en het rijgedrag en kijkgedrag daar wat op aanpassen.
Daarbij zijn met name de erftoegangen gevaarlijk omdat één vergissing een T-bone crash met 120km/h kan betekenen.
-
Tommy
- autoweg
Bericht
door Tommy » do 06 okt 2022, 21:06

De N4 is inderdaad zo gevaarlijk als er op gereden wordt. Een lijstje opstellen van mogelijke 'issues' aan een bepaalde type weg om die als gevaarlijk te kunnen bestempelen kan van van bijna iedere weg gedaan worden. Het lijstje van km357 is idaal om kortzinnige politici te overtuigen om deze weg asap van drempels te voorzien...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be