Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Ik sta zeer zelden tot nooit op straat geparkeerd waar je moet betalen (als het al moet, dan in een garage).
Ik heb ook geen parkeerapp. Misschien toch maar eens naar kijken.
Ik heb ook geen parkeerapp. Misschien toch maar eens naar kijken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Ik gebruik Park Mobile en daar betaal je alleen voor daadwerkelijke transacties, heb verder geen abonnement bij hen. Wel is het nodig je kenteken door te geven.
Mocht je toevallig op een moment zijn dat het vrij parkeren is, dan kun je de app ook gebruiken. Er wordt dan niets in rekening gebracht.
Mocht je toevallig op een moment zijn dat het vrij parkeren is, dan kun je de app ook gebruiken. Er wordt dan niets in rekening gebracht.
-
- verkeersader
Ik heb sinds een half jaar ook ParkMobile en ben eigenlijk best tevreden. Je betaalt wel 30 cent per transactie, maar met de Amsterdamse parkeertarieven merk je dat niet
Ben vooral blij dat ik niet meer vooraf hoef in te schatten hoe lang ik ergens blijf, vooral bij bezoeken die lastig in te schatten zijn en ook lastig zijn zonder auto (bijvoorbeeld de dierenarts). Heb daar in het verleden best wel eens voor een uur betaald via de automaat, terwijl ik dan na een kwartier alweer buiten stond...

Ben vooral blij dat ik niet meer vooraf hoef in te schatten hoe lang ik ergens blijf, vooral bij bezoeken die lastig in te schatten zijn en ook lastig zijn zonder auto (bijvoorbeeld de dierenarts). Heb daar in het verleden best wel eens voor een uur betaald via de automaat, terwijl ik dan na een kwartier alweer buiten stond...
-
- 2x4 autosnelweg
Openbare weg begrijp ik? De reden waarom ik dat vraag, is omdat ik van de week bij het ziekenhuis in Alkmaar moest zijn en daar mocht ik niet betalen, de slagboom stond open. Zou een coronamaatregel kunnen zijn zodat je niet met je vieze vingertjes aan die automaat hoeft te zitten.

Hopelijk niets ernstigs.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x4 autosnelweg
Of je neemt een abonnement. Hangt er vanaf hoe vaak je de app gebruikt.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik raad het je aan. Echt heel relaxed.
Ik stond laatst ergens geparkeerd en zat binnen bij de McDonalds te 'eten'. Zie ik parkeerwachten naar mijn auto lopen terwijl ik dacht dat ik gratis mocht staan. HEEL snel de app gepakt en geactiveerd. 10 seconden later scannen ze mijn kenteken en lopen verder.

-
- verkeersader
Niet vaak genoeg voor een abonnementAttietattie schreef: ↑vr 07 jan 2022, 10:42Of je neemt een abonnement. Hangt er vanaf hoe vaak je de app gebruikt.

-
- verkeersader
Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden
D66 stelde vorig jaar nog voor om het parkeertarief in Scheveningen te verhogen naar 10 euro per uur, dat betaal je in geen enkel land voor een parkeerplaats langs het strand
https://nos.nl/artikel/2377704-onbegrip ... ar-10-euro
Hiermee maak je alleen maar de kloof tussen ''arm en rijk'' groter, en de tram is geen fatsoenlijk alternatief, die zit meestal propvol, zeker op warme dagen.
Zelfde inderdaad als met elektrisch rijden, boven modaal kan straks een nieuw elektrisch model kopen met flinke subsidie.
En diegene die in een sociale huurwoning woont, zonder laadpalen in de buurt, en met een klein budget, kan straks rekenen op extra accijnsverhogingen bij de pomp.

Hiermee maak je alleen maar de kloof tussen ''arm en rijk'' groter, en de tram is geen fatsoenlijk alternatief, die zit meestal propvol, zeker op warme dagen.
Zelfde inderdaad als met elektrisch rijden, boven modaal kan straks een nieuw elektrisch model kopen met flinke subsidie.
En diegene die in een sociale huurwoning woont, zonder laadpalen in de buurt, en met een klein budget, kan straks rekenen op extra accijnsverhogingen bij de pomp.
-
- 4x5 autosnelweg
Opstappen op het beginpunt. Heb ik ook eens gedaan op zo’n warme dag en ik had de hele trip dus zitplek. En de auto stond gratis geparkeerdCasablancaMarocco schreef: ↑vr 07 jan 2022, 16:36 D66 stelde vorig jaar nog voor om het parkeertarief in Scheveningen te verhogen naar 10 euro per uur, dat betaal je in geen enkel land voor een parkeerplaats langs het strand![]()

(Of naar Kijkduin gaan).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Citaat uit het nieuwsbericht:
€ 3,20 per uur met een maximum van € 19,20 per dag
Nog dichterbij sta je voor € 4 per uur met een maximum van € 30 per dag
Als je dit vergelijkt met parkeren in de binnenstad van een willekeurige stad in Nederland is dit alleszins concurrerend.
Het is ook praktisch even duur als de 'oude' tarieven op straat. Je weet wel, daar waar nu toch amper een plek te vinden is.
Oftewel op basis hiervan D66 de schuld geven van het vergroten van de kloof tussen arm en rijk is wel heel erg ver gezocht.
Dit is gewoon zeiken om het zeiken.
Het tarief van een willekeurige parkeergarage in de buurt van de boulevard:De gemeente hoopt dat bezoekers om geld te besparen voortaan in parkeergarages parkeren of uitwijken naar andere delen van de stad, zoals Duindorp en de Vogelwijk.
€ 3,20 per uur met een maximum van € 19,20 per dag
Nog dichterbij sta je voor € 4 per uur met een maximum van € 30 per dag
Als je dit vergelijkt met parkeren in de binnenstad van een willekeurige stad in Nederland is dit alleszins concurrerend.
Het is ook praktisch even duur als de 'oude' tarieven op straat. Je weet wel, daar waar nu toch amper een plek te vinden is.
Oftewel op basis hiervan D66 de schuld geven van het vergroten van de kloof tussen arm en rijk is wel heel erg ver gezocht.
Dit is gewoon zeiken om het zeiken.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Nogmaals, ga eens een dagje in het hart van Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven enz. staan. Dit zijn vrij normale uur/dagtarieven voor parkeergarages op plaatsen waar veel dagjesmensen komen. En op straat ben je nu sowieso al even duur of duurder uit.
-
- 2x2 autosnelweg
Er is op zich niks normaals aan een dagtarief in die orde, het is niet omdat jullie dat als normaal aanvaarden dat anderen dat ook zullen doen. Serieus 20/30 per dag...zelfs in Monaco betaal je dat niet 

-
- 2x3 autosnelweg
Naast de jachthaven van Cannes betaal je maximaal 16 euro per dag. Maar goed, Cannes is dan ook geen Eindhoven. 
Om het on-topic te houden: bij al dit soort tarieven geldt logischerwijs dat mensen met een smallere beurs meer moeite hebben om het op te hoesten. Dat hoeft niet bij alles een probleem te zijn. Maar een overheid die er bewust voor kiest om mensen die gewoon naar hun werk moeten te treffen, maakt naar mijn mening een moreel onwenselijke en onnodig denivellerende keuze.

Om het on-topic te houden: bij al dit soort tarieven geldt logischerwijs dat mensen met een smallere beurs meer moeite hebben om het op te hoesten. Dat hoeft niet bij alles een probleem te zijn. Maar een overheid die er bewust voor kiest om mensen die gewoon naar hun werk moeten te treffen, maakt naar mijn mening een moreel onwenselijke en onnodig denivellerende keuze.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x2 autosnelweg
16 aan een mondaine jachthaven is toch nog wat anders dan 20/30 in 1 of andere Nederlandse binnenstad. Niet alleen monetair maar ook in belevenis. Sterkt m'n argument alleen maar dat de steden in NL volledig zijn doorgeslaan qua parkeertarieven en dat het écht niks te maken heeft met sturing of mentaliteitswijziging, maar gewoon keihard kassa/kassa.
Maar goed, dat had je ook wel al begrepen denk ik.
Maar goed, dat had je ook wel al begrepen denk ik.
-
- Moderator
Deze zomer ben ik diverse Spaanse steden in geweest, telkens geparkeerd in het centrum. Dat was meestal rond € 2 per uur.
-
- 2x3 autosnelweg
Het enige positieve aan de Nederlandse parkeertarieven is dat ik altijd heel vrolijk word als ik ergens in een buitenlandse stad parkeer. Dan betaal ik lachend de lokale parkeertarieven.

In Nederlandse (binnen)steden kom ik de laatste jaren, ook voor corona, heel weinig. Een heel enkele keer pak ik in Amsterdam nog wel eens P&R RAI, dat valt qua kosten erg mee en met 5 minuten sta je op de Dam. Maar elders kom ik privé eigenlijk nooit.
Laatst gewijzigd door Rein op vr 07 jan 2022, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Welkom in Nederland. Als je niet bereid bent dit te aanvaarden dan zijn er een hoop plaatsen waar je niet kunt komen. Misschien is emigreren naar Monaco een optie voor mensen die dit soort tarieven niet willen of kunnen betalen

Feit blijft dat het duurder maken van parkeren op straat niet zorgt voor extra tweedeling als er een prima alternatief voor handen is dat even duur is als parkeren op straat nu kost.
-
- stadsweg
In het Brussels Gewest wordt er nagedacht over een aanpassing van de parkeertarieven, voor het eerst sinds 2016.
Gemeenten kunnen nog steeds een eigen beleid voeren maar het minimumtarief dat ze moeten vragen stijgt van €0,60/halfuur naar €0,90/halfuur.
Overstapparkings worden gratis, leuk... als er een op jouw route ligt, in de noordrand zijn ze nogal zeldzaam.
Bewonerskaarten worden beperkt tot 2 per domicilie. 3 auto's lijkt vrij decadent maar in Brussel doen heel wat mensen (vooral jongeren) aan cohousing en dan heb je wel eens meer dan 2 auto's per domicilie. De prijs van de kaart voor de tweede auto stijgt ook naar €120, als je niet in Brussel gedomicilieerd bent kost een bewonerskaart €500.
Artikel op Bruzz
Gemeenten kunnen nog steeds een eigen beleid voeren maar het minimumtarief dat ze moeten vragen stijgt van €0,60/halfuur naar €0,90/halfuur.
Overstapparkings worden gratis, leuk... als er een op jouw route ligt, in de noordrand zijn ze nogal zeldzaam.
Bewonerskaarten worden beperkt tot 2 per domicilie. 3 auto's lijkt vrij decadent maar in Brussel doen heel wat mensen (vooral jongeren) aan cohousing en dan heb je wel eens meer dan 2 auto's per domicilie. De prijs van de kaart voor de tweede auto stijgt ook naar €120, als je niet in Brussel gedomicilieerd bent kost een bewonerskaart €500.
Artikel op Bruzz
-
- 2x2 autosnelweg

Maak het een beetje zeg. Dit heeft niks met sturing te maken, maar gewoon kassa/kassa.
-
- verkeersader
Vergeleken met Amsterdam is het een schijntje
In het stadsdeel waar ik woon is het al jaren beperkt tot 2 vergunningen per adres, de eerste kost ca €140 per 6 maanden, de tweede €350!

In het stadsdeel waar ik woon is het al jaren beperkt tot 2 vergunningen per adres, de eerste kost ca €140 per 6 maanden, de tweede €350!
-
- Voorzitter
Joh, dat ben ik in Amsterdam voor minder een uurtje parkeren in de binnenstad kwijt. De parkeergarage waar ik doorgaans parkeer is op de tijden dat ik er ben tussen de € 2,00 en € 2,20 per 15 minuten (dus € 8,00-€ 8,80 per uur).
€ 7,70 voor 2,5 uur in een stad als Brussel valt me nog reuze mee.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik mag dan wel gratis parkeren in m'n zone, maar het kost me wel 345 euro om met m'n perfect onderhouden Euro 4 diesel in Gent rond te rijden, uiteindelijk bereikt de stad toch wel wat ze willen.
Omdat Amsterdam volledig ontspoort hoeft niet te betekenen dat 7,70 voor 150 minuten aanvaard zou moeten worden.
Omdat Amsterdam volledig ontspoort hoeft niet te betekenen dat 7,70 voor 150 minuten aanvaard zou moeten worden.
-
- 4x5 autosnelweg
8 Euro per uur.
Dat ga ik echt niet betalen.

Dat ga ik echt niet betalen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
In Monaco ben je zo'n 4-5 euro per uur kwijt, ik vind dat op zich al meer dan genoeg.
-
- Moderator
Ja, zo zie je hoge parkeertarieven toch wel gerechtvaardigd worden: 'valt mee want in Amsterdam is het XX euro per uur'. Dat zegt meer over Amsterdam dan de rest van Europa kennelijk.
-
- 2x2 autosnelweg
Zelfs in het normaal veel duurdere Zürich is het goedkoper dan in Amsterdam. Maar je moet wel goed op de vakken letten:
https://www.srf.ch/news/schweiz/1250-fr ... entimetern
-
- verkeersader
Nooit geweten dat de parkeergarages duurder zijn in Amsterdam dan de limiet op straat.Joh, dat ben ik in Amsterdam voor minder een uurtje parkeren in de binnenstad kwijt. De parkeergarage waar ik doorgaans parkeer is op de tijden dat ik er ben tussen de € 2,00 en € 2,20 per 15 minuten (dus € 8,00-€ 8,80 per uur).
€ 7,70 voor 2,5 uur in een stad als Brussel valt me nog reuze mee.
Het maximumtarief op straat staat nog steeds op € 7,50 gelukkig.
-
- 4x5 autosnelweg
In Zwitserland leggen ze graag hoge boetes voor relatief kleine overtredingen op.marcel schreef: ↑ma 24 jan 2022, 20:07 Zelfs in het normaal veel duurdere Zürich is het goedkoper dan in Amsterdam. Maar je moet wel goed op de vakken letten:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
Als ik maar hooguit twee uurtjes in de binnenstad van Amsterdam ben, is er niet echt een goed alternatief. Elke andere parkeergelegenheid die goedkoper is, ligt verder van het centrum, en een P+R kost al helemaal teveel aan extra reistijd. Dus dan betaal ik gerust.
Tja, het zijn kosten die er nou eenmaal bij horen, en waarvoor je meestal kan kiezen of je ze wil betalen. Voor mij is de afweging bijna altijd dat ik die parkeerkosten wél betaal.
In Amsterdam speelt dan natuurlijk mee dat er maar beperkt parkeercapaciteit is in en rondom het centrum. Dan worden de prijzen natuurlijk ook hoger. Dat geldt ook voor een stad als Londen, terwijl Parijs relatief goedkoop is omdat daar tig parkeergarages zijn.