Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Thom » wo 19 jan 2022, 23:17

^^ Klopt, ook wel bekend als het Baalhoekkanaal: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Baalhoekkanaal

Nederland heeft die plannen in 1981 geschrapt, België pas in 1998.

habke
stadsweg
Berichten: 449
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door habke » do 20 jan 2022, 10:37

Willem schreef: wo 19 jan 2022, 20:37 Langs de Westerschelde waren veel havens gepland. Vlissingen-Oost moest doorlopen naar een havengebied rondom Borssele. Iets verderop had je dan nog een havengebied rondom Ossenisse.

Plus dan nog het hiervoor besproken plan in Reimerswaal. Dat lag dan wel langs de Oosterschelde, maar niet ver van de andere gebieden.
Zou dat onder druk van België wellicht allemaal zijn geschrapt? Kan me voorstellen dat je niet blij bent als in dezelfde aanvoerroute voor jouw belangrijkste haven een ander land ook even een paar megahavens gaat aanleggen.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » do 20 jan 2022, 11:39

BHJ schreef: wo 19 jan 2022, 16:29 Het Reimerswaalplan is al eens eerder in een andere draad langsgekomen. Dit was een plan uit het begin van de jaren '70 om een havengebied te creëren in het Verdronken land van Zuid-Beveland in de Oosterschelde. Ik heb me er vandaag even in verdiept. Volgens de plannen zou dit gepaard gaan met de bouw van 270.000 huizen in Zeeland en West-Noord-Brabant. Alleen al westen van Heerle en ten zuiden van Bergen op Zoom waren uitbreidingen gepland voor samen zo'n 100.000 mensen. Dit plan zou - afhankelijk van welke variant gekozen zou worden tussen de 1 en 2 miljard gulden gekost hebben.
Bizar plan, laat mooi zien hoe we in die tijd dachten dat de sky de limit was. Ben niet rouwig dat dit plan gesneuveld is.

Ben wel benieuwd wat de gedachte was: Was het de bedoeling om meer concurrentie te hebben met de Haven van Antwerpen? Wilde men dit plan uitwerken om ervoor te zorgen dat Rotterdam minder ontlast zou worden? Of was de gedachte om de Randstad te ontzien en meer werk in het achterland te genereren?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8656
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Hajo » do 20 jan 2022, 12:01

^^ Een beetje van alles, denk ik. "The sky is the limit", inderdaad. Er werd destijds vol ingezet op economische groei, voor overlast en milieu was weinig oog.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » za 22 jan 2022, 23:21

De A270 tussen Eindhoven en Helmond is op zichzelf al een soort SNUP, als compleet geïsoleerd stukje autosnelweg. Dat was natuurlijk niet de oorspronkelijke bedoeling; het had de zubringer van Eindhoven en Helmond moeten worden komende vanaf de RW75 (oorspronkelijk tracé van de A50-zuid tot aan de A67). Opvallend genoeg heeft dit stukje weg een VZP (Vaarle) ondanks de nabijheid van de bebouwde kom. De andere kant op is echter ook een VZP aangelegd maar die is voor zover ik heb kunnen terugvinden nooit in gebruik geweest als zodanig.
Zie hier een satellietbeeld https://www.google.nl/maps/place/51.462 ... a=!3m1!1e3

Weet iemand of die VZP inderdaad nooit geopend is geweest? Het is nogal een bizar ontwerp waarbij je via de op/afrit Nuenen terug de snelweg op had gemoeten. Echter ik kan me herinneren dat een vergelijkbaar ontworpen VZP langs de A59 heeft bestaan en gebruikt is geweest.
Edit: gevonden bij afrit Made: https://www.google.nl/maps/place/A59,+M ... c63f843ce9

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » zo 23 jan 2022, 17:46

^^ Grappig. Topotijdreis geeft inderdaad geen enkele kaart waarbij deze vzp in gebruik is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » zo 23 jan 2022, 19:44

^^ Van de eerder besproken P Assum langs de A9 ook niet, terwijl die qua datering op minstens 1 kaart toch had moeten staan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » zo 23 jan 2022, 20:53

Ben heel benieuwd in hoeverre VZP Vaarle daadwerkelijk als VZP wordt gebruikt, en niet voor allerlei andere wat meer duistere zaken. Want iemand die daar op de A270 rijdt zal vrij zeker op max 20km van zijn bestemming zijn, anders pak je de A270 niet. (En ja, als je in Nuenen begint aan je wereldreis pak je in het begin de A270 en heb je 10000km voor de boeg, maar je snapt wat ik bedoel.)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door tsov » ma 24 jan 2022, 8:45

Je kan toch een reis met meerdere bestemmingen op een dag hebben (koerier, vertegenwoordiger) :s Misschien ben je dan wel net tussen Nuenen en Eindhoven toe aan een pauze...

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » ma 24 jan 2022, 9:27

Die je niet in Helmond, Nuenen of Eindhoven kunt houden?

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door tsov » ma 24 jan 2022, 9:48

^^ Zou kunnen, maar er is hier op het forum eerder aangehaald dat er, zeker langs niet-ASW, erg weinig mogelijkheden zijn om even te stoppen. Niet alleen omdat je zou moeten rusten, maar ook om even de navigatie te checken, dat telefoontje of berichtje te beantwoorden of even je jas uit te trekken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jan 2022, 11:44

Over oude VZP's gesproken: deze is wél ooit aangelegd, maar ligt niet direct langs de snelweg. Ik heb hem 4,5 jaar geleden al eens een keer genoemd:
Coen Tunnel schreef: zo 01 okt 2017, 22:20 Blijkens topografische kaarten is deze parkeerplaats bij afrit De Steeg gelijktijdig met de A348 aangelegd. Iets verderop ligt aan de andere zijde van de A348 VZP Vale Waard, direct aan de snelweg. Was (of is) deze parkeerplaats eigenlijk ook als een VZP bedoeld, ondanks dat deze bij een afrit gelegen is? Er is heel wat parkeergelegenheid, er zijn picknickbankjes en afvalcontainers. In 2009 stond er ook nog een mottobord bij het verlaten van de parkeerplaats.
Op de wegbeheerderskaart kan ik niet zien wie de wegbeheerder van deze parkeerplaats is. Het lijkt er op dat deze VZP (Havikerwaard zou een gepaste naam geweest zijn) bij een afrit is aangelegd, mogelijk omdat er langs het tracé van de A348 dat pal langs de uiterwaarden loopt geen andere geschikte locatie was.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door MaartenE » ma 24 jan 2022, 12:18

tsov schreef: ma 24 jan 2022, 8:45 Je kan toch een reis met meerdere bestemmingen op een dag hebben (koerier, vertegenwoordiger) :s Misschien ben je dan wel net tussen Nuenen en Eindhoven toe aan een pauze...
Dat klopt, en het kan dat je net daar pauze wil houden. Maar het is niet bepaald een weg die genomen wordt door doorgaand verkeer. Dit komt natuurlijk ook doordat de ruit rond EIndhoven nooit is afgemaakt, en die waarschijnlijk wel in het achterhoofd heeft gezeten bij het plannen van deze VZP. Er zal relatief veel lokaal verkeer over deze weg rijden, die dan eerder meteen in één ruk door naar huis rijdt ipv daar te stoppen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door boe! » ma 24 jan 2022, 12:27

tsov schreef: ma 24 jan 2022, 8:45 Misschien ben je dan wel net tussen Nuenen en Eindhoven toe aan een pauze...
Of een plaspauze ...

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: sporen.net

Bericht door HollandandJasper » ma 24 jan 2022, 19:59

harry schreef: do 28 jan 2010, 14:42 Dit is het vijfde bericht uit dit topic, gepost op 26 juli 2005.
Vijf jaar later heb ik het plan opgevat om hier inderdaad een website over te maken! Ik ben op dit moment alle 47 pagina's van dit topic aan het doorlezen en inventariseren.
(Een hele klus, maar wel leuk om al die oude berichten weer eens te lezen! Ik geloof dat we op blz 16 schrijven dat we de 20 al zijn gepasseerd, dus kennelijk is er al iets opgeruimd in dit topic. Anders waren het nog veel meer pagina's geweest...)

De website zal er in eerste instantie ongeveer uitzien zoals mijn andere foto-websites. Maar dan met meer tekst, want in veel gevallen valt er wel wat uit te leggen.
Grof gezegd ga ik de volgende dingen doen:

1. Uitleg-teksten. In dit topic vaak geschreven door René. Ik denk dat ik de tekst met vermelding van auteur wil overnemen (eventueel enigszins bewerkt, zoals een tijdschriftredacteur zou doen).

2. Grond-foto's. Veel eigen foto's, maar ook foto's van René, palance, en anderen. Wederom wil ik die opnemen met vermelding van auteur.

3. Luchtfoto's. Ik denk dat ik screenshots van Google Maps ga maken, met bijbehorend linkje naar GM. Directe embedded GM vind ik niet handig.

4. Kaartmateriaal. Wil ik soms graag gebruiken, maar ik weet nog niet hoe het zit met copyrights.
Kaarten van autosnelwegen.nl wil ik opnemen met bronvermelding.
Soms hebben forumleden een GM-luchtfoto bewerkt. Die bewerkingen wil ik ook overnemen met bronvermelding.

Wordt vervolgd...
Hoe zit het ermee Harry? Heb je een update ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: sporen.net

Bericht door harry » ma 24 jan 2022, 21:52

HollandandJasper schreef: ma 24 jan 2022, 19:59 Hoe zit het ermee Harry? Heb je een update
Ik heb een versie van de website op mijn harde schijf staan.
Destijds ben ik ermee gestopt omdat ik te veel (topografisch) kaartmateriaal nodig had waar copyright op zit.
Misschien zou ik ze nu wel kunnen gebruiken, met linkjes naar Topotijdreis.nl.

Hm... misschien moet ik er nog eens naar kijken als het een weekend héél slecht weer is...
(Misschien dat ik dan een beetje van de hulde verdien die ik 12 jaar geleden kreeg. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » ma 24 jan 2022, 22:03

^^ Ik zit nu even te kijken in mijn lokale website en kom "sporen" tegen die in 2010 nog sporen waren maar inmiddels zijn "verdwenen".
Bijvoorbeeld: N34: Bij Coevorden is het viaduct van de aansluiting met de N382 naar Emlichheim voorbereid op een tweede rijbaan.
Die rijbaan ligt er inmiddels, dus het spoor is verdwenen. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 25 jan 2022, 8:52

^^ De kromming in het viaduct was bedoeld voor een trompetaansluiting, dus laat 'm met gewijzigde tekst maar gewoon staan. ;)

Overigens heb ik al jaren in het achterhoofd dat ik alle (huidige en verdwenen) Drentse SNUPs ook een keer op een toegankelijke wijze wil ontsluiten, waar mogelijk met enige achtergrondinformatie. Maar ja, de uitvoering hè...

Ik heb voor mijn verenigingslustrumpresentatie wel e.e.a. uitgeplozen en zichtbaar gemaakt. Maar dat wil ik dan ooit nog eens op een klikbare kaart zetten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 25 jan 2022, 12:22

Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 8:52 Ik heb voor mijn verenigingslustrumpresentatie wel e.e.a. uitgeplozen en zichtbaar gemaakt.
Daar zaten veel dingen bij die alleen op kadastrale kaarten zichtbaar zijn (percelen met al dan niet verschillende eigenaars).
Dat zijn weliswaar sporen, maar niet in het veld. Zijn het dan SNUPs?
Misschien moeten we die wel als SNUP beschouwen omdat ze interessant zijn.

Trouwens, de leukste (meest subtiele) SNUP-in-het-veld vind ik de hoogte van de bomen langs de weg Voorschoten-Wassenaar.
Op de plek waar ooit een viaduct heeft gelegen (en de Leidsebaan nooit is voltooid) zijn de bomen hoger. Omdat ze later zijn geplant en nog niet vervangen door nieuwe. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 25 jan 2022, 12:26

Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 8:52Maar ja, de uitvoering hè...
dat wil ik dan ooit nog eens op een klikbare kaart zetten.
Op mijn huidige klad-website heb ik alleen een menu-indeling. Per rijkswegnummer (zo veel mogelijk de huidige nummers, maar soms bestaat er geen huidig nummer..) en verder per provincie.
Ik ben daar niet zo gelukkig mee, maar ik weet geen betere manier om de SNUPs in te delen zonder een klikbare kaart te moeten maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 25 jan 2022, 16:34

harry schreef: di 25 jan 2022, 12:22
Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 8:52 Ik heb voor mijn verenigingslustrumpresentatie wel e.e.a. uitgeplozen en zichtbaar gemaakt.
Daar zaten veel dingen bij die alleen op kadastrale kaarten zichtbaar zijn (percelen met al dan niet verschillende eigenaars).
Dat zijn weliswaar sporen, maar niet in het veld. Zijn het dan SNUPs?
Misschien moeten we die wel als SNUP beschouwen omdat ze interessant zijn.
Ik noem het kadastrale SNUPs. ;)

Die kadastrale SNUPs zijn vooral ontstaan in ruilverkavelingen (zie lijstje voor Drenthe), of als een weg nèt de uitvoering niet gehaald heeft (zoals recentelijk de stroomwegversie van de N340).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 25 jan 2022, 17:25

Even voor de beeldvorming, ik ben ook bezig met een inventaris van SNUP's. Dit doe ik via een eigen Google Maps kaart, onderverdeeld in "wegen", "spoorlijnen/tramlijnen", "water (dammen, kanalen etc.)", en ook verdwenen SNUP's.

Ik heb zelf een aantal twijfelgevallen waar ik iets onder moet plaatsen. Als voorbeeld het oude tracé voor de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven. Dat is een plan met een paar hele kleine stukjes SNUP's (bijvoorbeeld sloten die door ruilverkaveling al voorbereid zijn), maar aangezien van 95% van het tracé niets te zien is, is dit een twijfel-SNUP. Die valt in mijn kaart dan onder "Nooit uitgevoerde tracés".

Het lastige is waar je de grens wilt trekken. Hoeveel moet er zichtbaar zijn voordat het echt een SNUP is, of gewoon een vrij vroeg gesneuveld plan voor iets?

Zit nu bij pagina 61, maar het gaat de goede kant op! :D
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op di 25 jan 2022, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 25 jan 2022, 17:27

Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 16:34 Ik noem het kadastrale SNUPs. ;)

Die kadastrale SNUPs zijn vooral ontstaan in ruilverkavelingen (zie lijstje voor Drenthe), of als een weg nèt de uitvoering niet gehaald heeft (zoals recentelijk de stroomwegversie van de N340).
Bij deze zal het vooral interessant zijn dan om de stukjes/SNUP's in een Google Maps kaart te zetten, zodat het ook duidelijker te zien is waar die liggen. Een screenshot van Kadasterkaart (mocht je het duidelijk kunnen zien) zou bijvoorbeeld heel erg helpen om het inzichtelijk te maken.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 25 jan 2022, 18:26

HollandandJasper schreef: di 25 jan 2022, 17:25 ik ben ook bezig met een inventaris van SNUP's
Mooi. Dan doe ik even niks (mijn specialiteit), dat voorkomt dubbel werk.
HollandandJasper schreef: di 25 jan 2022, 17:25 Het lastige is waar je de grens wilt trekken. Hoeveel moet er zichtbaar zijn voordat het echt een SNUP is, of gewoon een vrij vroeg gesneuveld plan voor iets?
Ik zou zeggen, zodra er ook maar iets in het veld te zien is, opnemen als SNUP. De subtiele dingen zijn vaak de leukste.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 25 jan 2022, 18:28

Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 16:34 zie lijstje voor Drenthe
Bij dat soort dingen zie ik vaak direct een typfout.

"N374 Buinerveen - Buinen (RVK Bronneger- en Buienervenen) ?"
Ik neem aan dat die venen niet naar (regen?)buien zijn genoemd. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 25 jan 2022, 18:31

HollandandJasper schreef: di 25 jan 2022, 17:27 Bij deze zal het vooral interessant zijn dan om de stukjes/SNUP's in een Google Maps kaart te zetten, zodat het ook duidelijker te zien is waar die liggen.
Ik had laatst een begin gemaakt met de rijkswegen in West-Brabant:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Niet alles is in het veld zichtbaar, maar ik heb geprobeerd om de tracés van oude plankaart zo goed mogelijk te verwerken. Het is nog maar een opzetje dus het moet nog een keer verder en beter uitgewerkt worden ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 25 jan 2022, 19:13

harry schreef: di 25 jan 2022, 18:28
Kaaiman schreef: di 25 jan 2022, 16:34 zie lijstje voor Drenthe
Bij dat soort dingen zie ik vaak direct een typfout.

"N374 Buinerveen - Buinen (RVK Bronneger- en Buienervenen) ?"
Ik neem aan dat die venen niet naar (regen?)buien zijn genoemd. :)
Ik had dit lijstje als een soort beginnetje al een hele tijd op het afgeschermde deel van de website staan en heb 'm vandaag speciaal voor het linkje in mijn bericht even op openbaar gezet. Zonder verder te checken dus. ;)

Overigens werk ik voor zulke dingen niet met Google Maps. Als professionele GIS'er pak ik het liever iets minder huis-tuin-en-keukenachtig aan. Beroepseer. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » zo 30 jan 2022, 15:33

Coen Tunnel schreef: di 08 dec 2015, 17:16 Het Bargerkanaal houdt ineens op. Hier had het Oranjekanaal moeten liggen om het Smeulveen (huidig Klazienaveen-Noord) te ontsluiten voor de turfwinning, maar de aanleg van het kanaal door de uitloper van de Hondsrug tussen Barger-Oosterveen en Nieuw-Dordrecht bleek destijds te problematisch.

Een mooi artikel staat in het Dagblad van het Noorden, een (gratis) account is echter wel noodzakelijk om het artikel te kunnen lezen.
Zoals ik het lees is het Bargerkanaal niet onderdeel van het plan, dat is volgens de kaarten veel later aangelegd. Verschillende sites hebben het over het tracé door Nieuw-Dordrecht, waar nu de Oranjedorpstraat/Herenstreek ligt. Dat verklaard ook de vrij ruimte oprijlanen van de huizen aan deze streek, het trace is altijd gereserveerd gebleven.

Het Oranjekanaal zou ter hoogte van het Karrepad naar het oosten afbuigen en aansluiten op het Scholtens Kanaal.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 01 feb 2022, 23:37

harry schreef: ma 11 mei 2020, 21:31 Ik heb ooit (in 2010 alweer, wat vliegt de tijd) een poging gedaan, van de eerste 130 pagina's of zo. Maar ik werd gillend gek. :)
In de spoiler een lijstje van wat ik destijds verzameld heb. (Inclusief "fake-snups".)
SPOILER: TOON

...
A1 spoorviaduct Amersfoort
Wat bedoel je hier precies mee Harry? Bedoel je de viaducten bij Amersfoort onder de A1 met aan de linkerkant inderdaad het spoor Amersfoort-Zwolle, en aan de rechterkant de Brenninkmeijerlaan?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 feb 2022, 8:43

harry schreef: di 25 jan 2022, 18:26
HollandandJasper schreef: di 25 jan 2022, 17:25 ik ben ook bezig met een inventaris van SNUP's
Mooi. Dan doe ik even niks (mijn specialiteit), dat voorkomt dubbel werk.
HollandandJasper schreef: di 25 jan 2022, 17:25 Het lastige is waar je de grens wilt trekken. Hoeveel moet er zichtbaar zijn voordat het echt een SNUP is, of gewoon een vrij vroeg gesneuveld plan voor iets?
Ik zou zeggen, zodra er ook maar iets in het veld te zien is, opnemen als SNUP. De subtiele dingen zijn vaak de leukste.
De mooiste SNUP is eentje die nog zichtbaar is in het veld of op actuele kaart- of satellietbeelden.

Maar wat mij betreft vallen ook papieren sporen onder de definitie, ook wanneer ze een situatie beschrijven die is uitgewist.

Voor mij is een SNUP een tastbaar bewijs van voorsorteren op een plan (lees: stappen die verder gaan dan de tekentafel van het plan) zonder dat dit in de geplande vorm is uitgevoerd. Dus ook kadasterkaarten en beelden van een situatie uit het verleden.

Op een website zou je het verschil tussen aard en status van sporen inzichtelijk kunnen maken en het mogelijk kunnen maken om zoekresultaten hier op te filteren.

Bij het documenteren van voormalige/onzichtbare SNUP's zou je kunnen beschrijven wat de reden voor het uitwissen was, zoals een alternatief plan, en in hoeverre elementen (zoals een viaduct of grondlichaam) alsnog zijn gebruikt.

Plaats reactie