Afbeelding

[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Km357 » vr 31 dec 2021, 13:55

Leuk, staan we met een half afgewerkte bouwwerf en staan we nog een paar decennia stil. Puik plan, ga me nu toch niet zeggen dat dit kan uitkomen als scenario?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 31 dec 2021, 14:15

Chris schreef: vr 31 dec 2021, 13:52 In een worst case scenario moeten ze denk ik alle PFOS grond als afval verwerken en dus veel meer (en duurder) grondverzet uitvoeren dan gepland.
Het gaat om 600.000 m³ grond, als dat allemaal als vervuilde grond moet gesaneerd worden zal Oosterweel onbetaalbaar worden. Terwijl PFOS toch vooral een beetje een hype is waarvan de gezondheidseffecten niet eenduidig aangetoond kunnen worden. Het is dan wel bijzonder wrang dat de oorzaak van de vervuiling, bedrijf 3M, er vanaf kwam met een dading van amper 75.000 euro.

bruggenbouwer
zandpaadje

Bericht door bruggenbouwer » zo 02 jan 2022, 11:56

^^Is er eigenlijk info beschikbaar over de locaties waar de pfas normwaarden overschreden worden in de grond van de werfzone? Of hoe die vervuilingspluim rond 3M zich uitstrekt? Deze zomer zijn daar wat artikels over verschenen, waarin stond dat het meeviel. De vraag is waarschijnlijk ook wel "welke normwaarde dient gehanteerd te worden?" om iets als 'afval' te labelen en ook zo te moeten behandelen.
Want ik denk dat de belangrijkste vraag is of de grond die uitgegraven moet worden voor de tunnelmond op linkeroever (wat over een immense hoeveelheid grond gaat, wsl die 600.000 m³ die je hierboven bedoelt?), 'vervuild' is. Was het onder andere deze grond die men naar de Boomse Kleiputten wou verschepen om daar te storten in oude putten? Indien zou blijken dat dit niet meer mogelijk is, zit men denk ik wel met een groot probleem. Ik weet niet of het mogelijk zou zijn om al die grond binnen de projectzone te houden en in een berm of berg (eventueel ingekapseld) te stockeren.

In maart zou men al starten met uitgraven tunnelmond op rechteroever en in de loop van het jaar met tunnelmond op linkeroever. De werfzones zijn recent helemaal ingericht en de eerste grondverplaatsingen voor nieuwe dijk etc zijn al gebeurd.

Ik hoop echt dat alle partijen hier pragmatisch mee omgaan en men een werkbare oplossing kan vinden om het project niet voor jaren uit te stellen. In het interview lijkt Thomas Goorden letterlijk te zeggen dat hij de maatschappelijke beslissing om Oosterweel te bouwen respecteert, ik hoop dan ook dat hij zal inzien dat niemand gebaat is met een jarenlange vertraging van het project.

xxl_filip
woonerf

Bericht door xxl_filip » ma 03 jan 2022, 11:36

bruggenbouwer schreef: zo 02 jan 2022, 11:56 Want ik denk dat de belangrijkste vraag is of de grond die uitgegraven moet worden voor de tunnelmond op linkeroever (wat over een immense hoeveelheid grond gaat, wsl die 600.000 m³ die je hierboven bedoelt?), 'vervuild' is. Was het onder andere deze grond die men naar de Boomse Kleiputten wou verschepen om daar te storten in oude putten? Indien zou blijken dat dit niet meer mogelijk is, zit men denk ik wel met een groot probleem...
Wat ik vernomen heb tijdens een rondleiding in De Schorre van iemand die dichtbij het project betrokken is:
Deze grond uit diepere lagen is al getest geweest en zou niet vervuild zijn. Maar wegens al de recente heisa had men toch al bijkomende voorwaarden opgelegd dat er op regelmatige basis getest moet blijven worden om het overbrengen naar De Schorre mogelijk te maken.
Het is trouwens ook nooit de bedoeling geweest dat de grond die momenteel al uitgegraven is uit ondiepe lagen (en waarvan we weten dat al zeker een deel vervuild is) naar de Schorre zouden komen.
Jammer dat lokale actiegroepen hierrond veel desinformatie verspreiden.

bruggenbouwer
zandpaadje

Bericht door bruggenbouwer » wo 05 jan 2022, 13:00

Ik heb ondertussen nog wat artikels doorgespit en ik denk dat de impact van de uitspraak van de Raad van State op de voortgang van het project uiteindelijk wel zou meevallen. De norm/grenswaarden van de vervuilingspercentages om de grond te categoriseren worden denk ik niet betwist. Al zou ik graag het arrest zelf eens willen lezen. Heb dat nog niet online gevonden. Iemand?

Volgende zaken worden aangeklaagd:
- Het grondvolume dat voorzien was om in een 'veiligheidsberm' te stockeren op de terreinen van 3M moet beschouwd worden als 'stortgronden' die naar een vergunde stortplaats zouden moeten gaan. Ik denk dat men hier wel zou moeten kunnen rondfietsen door bv. de afschermen van deze gronden nog beter te maken (bv. betonnen kuipen maken en daar de grondhopen inleggen en afdekken met plastiek) en/of hier letterlijk een vergunning voor te vragen om hier een 'stort' te creëren (dus op fysiek dezelfde plaats als voorzien). Zal vermoedelijk administratief wel lang kunnen duren om in orde te krijgen, maar in afwachting zou men die gronden toch tijdelijk ergens moeten kunnen stockeren en afschermen?
- Dan de kwestie van de afbakening van de werfzone. Deze zou te ruim zijn gebeurd en er zouden ook kadastrale percelen zijn samengevoegd, wat niet helemaal koosjer is. Dit is zoiets typisch denk dat als je ècht naar de letter van de wet gaat kijken dat die rechter waarschijnlijk gelijk heeft, maar in de praktijk is het ook de facto één grote werfzone. Tis niet dat daar huizen tussen staan ofzo. Hier zou toch ook een pragmatische oplossing voor moeten zijn.

De verzoekers (Grondrecht/Greanpeace/Thomas Goorden) hebben in ieder geval niet veel sympathie opgewekt bij Many Claeys:
https://www.gva.be/cnt/dmf20220104_96111006

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 05 jan 2022, 16:17

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » vr 07 jan 2022, 7:51

Noodgreep moet Oosterweelwerf snel weer op gang trekken nadat Raad van State grondwerken heeft stilgelegd

Bouwheer Lantis heeft een tijdelijke noodoplossing klaar om de grondwerken op de Antwerpse Oosterweelwerf weer vlot te trekken, nadat de Raad van State die heeft stilgelegd. Dat schrijft De Tijd vrijdag.

De Raad hekelde dat Lantis een technisch verslag opstelde voor één grote werfzone op de Antwerpse Linkeroever, terwijl het om drie aparte projectzones gaat: Linker­oever-Zwijndrecht, de nieuwe Scheldetunnel en de veiligheidsberm bij het bedrijf 3M. Daardoor mag Lantis geen zwaar met PFOS vervuilde gronden meer verplaatsen naar de veiligheidsberm bij 3M en dreigen hoge kosten en vertraging.

Om de werf weer op gang te trekken, gaat Lantis twee aparte tech­nische verslagen indienen voor de projectzones Linkeroever en Scheldetunnel, waardoor het tegemoetkomt aan de kritiek van de Raad van State. Als de Grondbank, de bodembeheerder van de Vlaamse overheid, die goedkeurt, dan kunnen de graafwerken met niet te zwaar vervuilde gronden deels hervatten. Het zal voor Lantis zaak zijn aannemers duidelijk te maken welke partijen grond ze precies mogen aansnijden.

Volgens ingewijden zou de vertraging met de noodgreep beperkt blijven tot een maand en worden grote kosten vermeden. Bij Lantis leefde de angst dat de factuur bij maanden stilstand oploopt, omdat aannemers personeel en machines naar andere werven verplaatsen.

Lantis zal later vandaag meer uitleg geven over de oplossing op een persconferentie.
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20220107_9212 ... source=gva
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 07 jan 2022, 7:53

Nog een meevaller dus als het allemaal loopt zoals hier gezegd in het artikel :top:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 07 jan 2022, 12:17

^^ Volgens mij is er daarmee nog steeds geen oplossing voor de werken aan de vervuilde gronden zelf.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 17 jan 2022, 11:12

Afgelopen weekend en vandaag werden enkele delen vrijgegeven voor het verkeer:
- De verbindingsweg: We openen de nieuwe verbindingsweg tussen de nieuwe P+R/Blancefloerlaan en Zwijndrecht. Bestemmingsverkeer van Linkeroever en Zwijndrecht geraakt hierdoor vlotter van en naar de E17. Dankzij de nieuwe verbindingsweg weren we sluipverkeer uit de woonkernen én zorgen we voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid. Het stukje verbindingsweg tussen de Blancefloerlaan en Waaslandhaven-Oost (E34) stellen we in april open.

- Afrit Zwijndrecht, nieuwe tunnels E17 en nieuwe Hoefijzersingel: De afrit in Zwijndrecht, voor verkeer komende van Gent, sluit niet meer aan op de Pastoor Coplaan. Via een nieuwe brug over de Pastoor Coplaan sluit deze afrit aan op de nieuwe en verlegde Hoefijzersingel. Via een eerste nieuwe tunnel onder de snelweg bereik je de verbindingsweg tot aan de P+R/Blancefloerlaan en de Pastoor Coplaan. Volg je de Hoefijzersingel tot aan de tweede nieuwe tunnel dan rijd je daar de E17 onderdoor naar de Antwerpsesteenweg.

Maandag 17 januari opent ook de nieuwe P+R Linkeroever, de nieuwe tramhalte ter hoogte van het parkeergebouw, de nieuwe keerlus voor de trams én de nieuwe fietstunnel onder de Blancefloerlaan.
Meer info: https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... 17-januari en https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... 17-januari

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 29 jan 2022, 23:16

Vandaag in het Financieel Dagblad, bij ons in NL, een artikel over 3M en de PFAS vervuiling. Volgens de krant houdt het schandaal Vlaanderen al maanden in zijn greep.

Een groep bewoners maakt zich (terecht denk ik) grote zogen om hun gezondheid. De Nederlandse toxicoloog Jacob de Boer heeft onderzoek uitgevoerd. In het Vlaamse Zwijndrecht zijn bij ruim 700 omwonenden in de directe nabijheid van de 3M fabriek zeer forse overschrijdingen van de PFAS grenswaarden in het bloed vastgesteld

De Oosterweelverbinding en bouwbedrijf Lantis komt ook ter sprake. Een bewoner aan de Neerstraat wordt geïnterviewd. Verkoopt nog aardappelen, afkomstig uit zijn moesstuin... :shutup:

Hij zag vorig jaar enorme stofwolken van zand opstuiven van nabij het 3M terrein (zijn familie heeft nog landbouwgrond aan 3M verkocht..). Onbegrijpelijk dat de aannemer die grond (moest?) afgraven, vind de beste man. Volgens hem wist men van de vervuilde grond.
Zijn gezin is getest op PFAS waarden in het bloed: zijn vrouw doet 1100 microgram per liter bloed, de hoogste waarde in het onderzoek van de NL toxicoloog. De man heeft 'slechts' 750 microgram per liter bloed aan PFAS. De grenswaarde? Die is in Vlaanderen 7 microgram... :schrikreactie:

Ik heb het in de papieren krant gelezen, kan wel een link plaatsen maar het FD heeft daar toch een fikse betaalmuur voorgezet..

Ongelofelijk eigenlijk hoe zo'n bedrijf zo kan/mag vervuilen toch?
In NL hebben wij dit met o.a. TATA steel natuurlijk ook .. én 3M in Dordrecht natuurlijk.. Uiteindelijk moet het verzet van bezorgde burgers komen.. mét een beetje hulp van regelgeving en de juridische macht.. Wat 'n wereld toch eigenlijk... :wall:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 30 jan 2022, 10:55

^^ Gelukkig wordt je met een iets te oude dieselauto die aan alle keurings- en toelatingseisen voldoet wel direct aangepakt :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » di 01 feb 2022, 13:34

Ik schrik weleens van oudere auto's en hun uitstoot. Ik denk dat we over 20-30 jaar ook schamper terugkijken op de tijd dat iedereen toch nog benzine/diesel auto's reed 'terwijl we wisten dat het zo slecht was'.
Vroeger deed men dat ook met gif. Sommige bedrijven houden dat langer vol dan andere. Dat zal met de auto net zo gaan. En ik verwacht voorlopig ook nog bij de vervuilende rijders te horen. Al snap ik niet dat mensen soms zoveel troep maken :dyn_hyp:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 01 feb 2022, 19:49

Wat de PFAS-waarden in het bloed betreft, er zijn zelfs overschrijdingen aangetroffen in het bloed bij Vlamingen die helemaal niet in de buurt van 3M wonen. Het gaat dus veel verder dan we allemaal denken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 01 feb 2022, 23:25

^^ Gezien het als een 'forever chemical' beschouwd wordt is dat niet verwonderlijk. De vraag is of het schadelijk is. Want tegenwoordig heeft men de neiging om van alles een drama te maken en de normen onrealistisch streng te maken, het algeheel doorschieten van veiligheid.

Om een platte analogie te gebruiken: er zullen vast ook sporen feces in ieders eten zitten, maar daarom eten we nog geen stront.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 feb 2022, 23:38

Alfa schreef: di 01 feb 2022, 23:25 Want tegenwoordig heeft men de neiging om van alles een drama te maken en de normen onrealistisch streng te maken, het algeheel doorschieten van veiligheid.
Ja ik kan het zo niet meer terugvinden, maar in Nederland waren hier ook metingen van PFAS/PFOS waaruit overschrijdingen bleken. Maar men houdt een enorme veiligheidsmarge aan, bijvoorbeeld een grenswaarde die een factor 1000 onder de limiet ligt dat het daadwerkelijk schadelijk wordt. En dan krijg je inderdaad wel headlines met '20 keer meer dan toegestaan'. Klinkt ernstig, maar je moet dat wel in context kunnen plaatsen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 11 feb 2022, 10:43

Op Geopunt zijn nu luchtbeelden van "Winter 2021" beschikbaar waarop de gaande werken goed zichtbaar zijn.

https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... 2992af0546

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 07 mar 2022, 10:18

De stilgelegde werken van Oosterweel worden hervat: https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... ag-7-maart

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 07 mar 2022, 10:22

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 07 mar 2022, 16:31

Dat is dan nog rapper gegaan dan ik dacht, of wat werd gevreesd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 25 mar 2022, 9:25

Een uitgebreide stand van zaken van Oosterweel en het toekomstverbond kan hier nagelezen worden: https://docs.vlaamsparlement.be/pfile?id=1819450

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 08 apr 2022, 15:26

Vanavond opent de nieuwe verbindingsweg tussen het nieuwe complex Waaslandhaven-oost en de N70. Meer info: https://www.oosterweelverbinding.be/nie ... nt-8-april

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 08 apr 2022, 16:30

Mooie geluidsschermen, dat zouden ze vaker in glas mogen uitvoeren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 19 apr 2022, 15:45

Weer geen goed nieuws voor Oosterweel, de werken zijn opnieuw stilgelegd:
Werken Oosterweelverbinding opnieuw stilgelegd na arrest Raad van State

ANTWERPEN - Een maand nadat de grondwerken aan de Oosterweelverbinding opnieuw van start zijn gegaan, liggen ze alweer stil. Dat is het gevolg van een arrest van de Raad van State. Die stelt Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace België in het gelijk.

De Raad van State volgt met het arrest het advies van de auditeur. Ook eind vorig jaar besliste de Raad al eens om de technische verslagen te schorsen waarop Oosterweel-bouwheer Lantis zich baseert om grondverzet uit te voeren op de werf op Linkeroever. Toen was er sprake van een verkeerde indeling van de werfzone, maar nu stelt Greenpeace dat de Raad zich ook inhoudelijk uitspreekt over de zaak.

(...)

Greenpeace maakt zich sterk dat een kleine aanpassing ditmaal niet zal volstaan om opnieuw aan de slag te kunnen, zoals dat na het eerste arrest wel het geval was. “Hopelijk zet dit de Vlaamse overheid eindelijk aan om samen met Lantis en OVAM eerst te bekijken hoe de vervuiling moet worden aangepakt”, zegt Thijs.

https://www.hln.be/antwerpen/werken-oos ... ~aadcf91c/
Grondwerken Oosterweelverbinding opnieuw stilgelegd na uitspraak Raad van State

Een maand nadat de werken aan de Oosterweelverbinding opnieuw waren opgestart, moet de werf nog eens worden stilgelegd. Een burgerbeweging was naar de Raad van State getrokken tegen die werken, omdat een deel van de grond op Oosterweel vervuild is met giftige PFAS-stoffen. Volgens de rechter kan Lantis, het bedrijf dat Oosterweel bouwt, niet garanderen dat er geen bijkomende milieu-impact zal zijn.

https://vrtnws.be/p.439l4JKpo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 apr 2022, 16:22

Hoe kan het nou dat er telkens uitspraken zijn terwijl het project allang is opgestart? Is zo'n uitspraak niet definitief / onherroepelijk na de beroepsprocedure?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2022, 19:14

Precies, dat vroeg ik me ook al gelijk af. Dit kan in Nederland toch echt niet gebeuren dat een project tussentijds wordt stilgelegd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 19 apr 2022, 23:26

Chris schreef: di 19 apr 2022, 16:22 Hoe kan het nou dat er telkens uitspraken zijn terwijl het project allang is opgestart? Is zo'n uitspraak niet definitief / onherroepelijk na de beroepsprocedure?
Qua omgevingsvergunning is het zo dat een beslissing definitief is, maar dat er toch nog een procedure voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen of Raad van State kan aangespannen worden. Beroepsprocedures bij die instanties werken niet opschortend, dus dat betekent dat de werken kunnen verder gezet worden tot de bestreden beslissing effectief vernietigd wordt door de Raad voor Vergunningsbetwistingen of Raad van State (naargelang de beslissing in kwestie). In dit geval is het trouwens niet de omgevingsvergunning die aangevochten wordt, die blijft definitief. Hier gaat het om een technisch verslag mbt verwerking van PFOS dat aangevochten wordt. Maar zonder een geldig technisch verslag zijn verdere werken uiteraard niet mogelijk. In die zin is het meer vergelijkbaar met de Stikstofcrisis in Nederland die destijds ook voor een tijdelijke stillegging van grote werken gezorgd heeft naar aanleiding van een rechtelijke uitspraak.

Hier vind je trouwens nog meer achtergrondinformatie over het arrest en de reden waarom de werken nu stilgelegd worden: https://www.bondbeterleefmilieu.be/arti ... nog-steeds

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 mei 2022, 17:37

De werkzaamheden aan de knooppunten Sint Anna en Antwerpen-West zijn te bezoeken op 15 mei as. in het kader van Open Wervendag.
:arrow: https://openwervendag.be/werven/811-oos ... wijndrecht
:arrow: https://youtu.be/PVuvID3VgQ8?t=1765

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 04 mei 2022, 17:41

Chris schreef: di 19 apr 2022, 16:22 Hoe kan het nou dat er telkens uitspraken zijn terwijl het project allang is opgestart? Is zo'n uitspraak niet definitief / onherroepelijk na de beroepsprocedure?
1 en ander is op losse schroeven komen te staan in de wijde regio door de FPOS vervuiling van 3M.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 08 mei 2022, 0:34

Ik snap niet waarom de ovonde op aansluiting Waaslandhaven-Oost zo scherpe bochten heeft, op deze bocht is erg gevaarlijk omdat hij zo onverwacht komt. Als er twee voertuigen naast elkaar rijden en de vrachtwagen of auto op het rechtervak niet ziet dat hij stevig moet remmen heb ik hier al verschillende bijna aanrijdingen gezien: https://www.google.com/maps/@51.2297694 ... 384!8i8192 Ze hadden dit toch veel vloeiender kunnen maken? De 'veiligheidswinst' door lagere snelheid op de ovonde wordt volledig tenietgedaan door de gevaarsetting die kunstmatig gecreëerd wordt.

Algemeen voelen kunstwerken tegenwoordig erg krap aan omdat er in de regel betonnen barrières zeer dicht tegen de rijbaan geplaatst worden.