Afbeelding

Omgevingswet (opnieuw uitstel)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: Omgevingswet (uitstel naar 2022)

Bericht door Alfa » za 29 mei 2021, 15:18

waldo79 schreef: do 27 mei 2021, 18:02 Het huidige online aanvraagformulier voor vergunningen is al complex (en een draak qua bruikbaarheid) en dan integreert men nog meer wetgeving.
Ik snap inderdaad niet waar het idee vandaan komt dat regelgeving van verschillende domeinen samenvoegen in 1 vergunning tot vereenvoudiging leidt. Dat leidt enkel tot een complexere aanvraagdossiers waar men met meer rekening moet houden. Het maakt het minder transparant, want intern wordt het vaak wel nog opsplitst omdat je nu eenmaal niet kan verwachten dat ambtenaren expert zijn in alles. Je blijft met stedenbouwkundigen, milieuambtenaren zitten die dan elk een advies geven op een aanvraag waarna dat samengeplakt wordt zonder inhoudelijke samenhang. En in Nederland gaat het om nog veel meer disciplines.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 30 mei 2021, 13:02

^^
Helemaal mee eens. En tel daar bij op dat met name kleinere gemeentes die kennis helemaal niet in eigen huis hebben en het feest is compleet. Ik ken al voorbeelden waar door personeelsgebrek geen vooroverleg kan plaatsvinden of de reactietermijn kan worden gehaald. Eigenlijk is het enige dat helpt het uitbreiden van de RO-afdelingen van gemeentes.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 30 mei 2021, 15:03

^^ Dat zijn al de grootste (inhoudelijke) afdelingen. Gemeenten hebben soms al genoeg moeite om budget te vinden voor schaarsere functies, dus even een afdeling uitbreiden zal er niet in zitten. Dit wordt gewoon het vervolg op het jeugdzorgfiasco maar dan met een ander onderwerp :down:

Ook inhoudelijk heb ik er moeite mee, want het uitgangspunt wordt dat je als gemeente aanvragen mogelijk moet maken. Dat is nogal wat anders dan ze toetsen en een oordeel geven. Dat kan niet anders dan discussies geven, zowel binnen een aanvraag als ook tussen (vergelijkbare) aanvragen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 jan 2022, 20:27

Ik had het mij nog niet gerealiseerd, maar coronagoochelaar De Jonge is nu eindverantwoordelijke voor de Omgevingswet. En hij treedt kordaat op en blijft vasthouden aan invoering per juli. Eens zien wie of wat er eerder sneuvelt...
Minister De Jonge wil de Omgevingswet snel invoeren. Betrokkenen vrezen een ict-drama, hoge kosten en problemen in de uitvoering.
NRC.nl, 27-1-2022

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 28 jan 2022, 21:15

Maar hij doet het tenminste wel zorgvuldig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 28 jan 2022, 21:20

Op 1 juli aanstaande invoeren staat garant voor problemen. Veel situaties kunnen niet afdoende en adequaat getest worden omdat de digitale omgeving niet met de complexiteit overweg kan.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 29 jan 2022, 12:04

DSO-drama inderdaad.

Gedeeltelijk en stapsgewijs invoeren lijkt me beter, althans voorzover de DSO-kluwen dat aan zou kunnen. Er zijn natuurlijk al recente wetten die apart zijn vastgesteld en in werking getreden, zoals de Natuurbeschermingswet, die weer in de Omgevingswet zullen opgaan.

Maar je hebt ook een hele trits AmvB's (Bal, Bkl, Bbl) en het lijkt me dat je die na jaren van voorbereiding toch wel eens can kracht wilt laten worden. Maar die hebben dus geen juridische grondslag in de huidige wetgeving. En het DSO hangt daar ook weer nauw mee samen geloof ik.

Kortom: snapt iemand het nog?

Overigens: deadlines schuiven toch altijd op zolang je iets niet definitief invoert. Dus tsja, de keuze is halfbakken invoeren met tig problemen zodat je na jaren nog bezig bent met repareren. Of nog jaren wachten en dan alsnog driekwartbakken invoeren zodat je na jaren alsnog bezig bent met repareren...

Dus tsja, zeg het maar...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 30 jan 2022, 22:01

In Vlaanderen traden soortgelijke problemen op met de invoering van de omgevinsvergunning (die de vroegere bouwvergunning en milieuvergunning verving). Ook dat is verschillende keren uitgesteld. Maar uiteindelijk kan je blijven uitstellen omdat er altijd iets of iemand niet klaar zal zijn. Soms moet je het gewoon durven invoeren, net zoals met alles zullen er uiteraard problemen zijn, maar die zullen snel bijgestuurd zijn. Bij blijvend uitstel wieg je diegene die de oplossingen moeten verzinnen in slaap, pas bij effectieve invoering is er genoeg druk om alle problemen snel en effectief op te lossen.

Of het verstandig is om allerlei nauwelijks verwante disciplines in 1 wet te stoppen is een andere vraag. Die wet zal voortdurend moeten aangepast worden omdat er elke discipline wel af en toe zaken veranderen. In Nederland wordt een beetje doorgeschoten wat er allemaal onder 'omgeving' valt. Dat dit 'vereenvoudiging' is betwijfel ik sterk, tientallen weten in 1 wet rammen maakt de wetgeving zelf er niet transparanter op, het blijft immers voor een groot stuk sectorgebonden wetgeving. Het vlakt wel de grenzen van de verschillende vakgebieden af, ambtenaren worden dan geacht alles te weten.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 30 jan 2022, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 30 jan 2022, 22:06

Dit soort grote en complexe wetten zijn qua ICT zeer complex geworden en de overheid heeft daar nog niet goed het antwoord op. Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met een lagere btw op groente en fruit, de Belastingdienst heeft hier meer dan 4 jaar voor nodig om hun systemen hiervoor geschikt te maken. En het is maar de vraag of dat gaat lukken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 01 feb 2022, 19:56

Minister De Jonge zet de inmiddels Oudnederlandse traditie van het uitstellen van de Omgevingswet tóch voort

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... gevingswet

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 feb 2022, 20:13

Hij kon ook niet anders.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 feb 2022, 22:20

De komende weken zal worden bezien of de invoeringsdatum 1 oktober 2022 of 1 januari 2023 zal worden.
Heerlijk die voorspelbare politiek :emo: Niet laf uitstellen, maar met lef de stekker eruit beste Hugo.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 01 feb 2022, 23:38

^^^dat de politieke partijen dan nu ook de kans benutten om de participatiemogelijkheden beter te verankeren in deze wet.
Dat schijnt nogal summier en interpretabel te zijn, hoorde ik vanochtend bij BNR.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 01 feb 2022, 23:44

Er kleven voor- en nadelen aan uitgebreide participatie van burgers bij projecten.

Een voordeel is dat een plan er beter van kan worden en op het oog onbelangrijke details voor omwonenden wel degelijk belangrijk kunnen zijn. Dan kan zoiets opgelost worden zonder dat er een rechtszaak voor nodig is. En met de input van burgers kan een projectbesluit meer foolproof worden bij de Raad van State.

Een nadeel is dat het veel tijd en geld kost. Planuitwerking van rijksprojecten kost toch wel kolossaal geld ondertussen, bij grote projecten gaat het snel om tientallen tot wel 100+ miljoen. En bij relatief kleine projecten staan de plankosten dan weer niet in verhouding tot de beoogde investering. Ik denk dat ze bijvoorbeeld bij de N50 bij Kampen ondertussen meer geld aan planvorming kwijt zijn dan dat het project kost.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 feb 2022, 9:46

Chris schreef: zo 30 jan 2022, 22:06 Dit soort grote en complexe wetten zijn qua ICT zeer complex geworden en de overheid heeft daar nog niet goed het antwoord op. Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met een lagere btw op groente en fruit, de Belastingdienst heeft hier meer dan 4 jaar voor nodig om hun systemen hiervoor geschikt te maken. En het is maar de vraag of dat gaat lukken.
Als je het 0-tarief invoert voor groente en fruit ben je van alles af. Dit geldt al voor dingen als statiegeld, en de belasting kent het ook.
Je krijgt wellicht nog een discussie wat groente en fruit precies is. En moet het vers van het land of mag het ook in sap, saus, blik of salades zitten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 feb 2022, 9:59

Chris schreef: di 01 feb 2022, 23:44 Er kleven voor- en nadelen aan uitgebreide participatie van burgers bij projecten.

Een voordeel is dat een plan er beter van kan worden en op het oog onbelangrijke details voor omwonenden wel degelijk belangrijk kunnen zijn. Dan kan zoiets opgelost worden zonder dat er een rechtszaak voor nodig is. En met de input van burgers kan een projectbesluit meer foolproof worden bij de Raad van State.

Een nadeel is dat het veel tijd en geld kost. Planuitwerking van rijksprojecten kost toch wel kolossaal geld ondertussen, bij grote projecten gaat het snel om tientallen tot wel 100+ miljoen. En bij relatief kleine projecten staan de plankosten dan weer niet in verhouding tot de beoogde investering. Ik denk dat ze bijvoorbeeld bij de N50 bij Kampen ondertussen meer geld aan planvorming kwijt zijn dan dat het project kost.
Ook met participatie krijg je niet iedereen op één lijn. Er zullen dus altijd tegenstanders blijven en rechtszaken dus vertraging en kosten. Het kan helpen bij zaken die veel mensen aan het hart gaan (zoals een nieuw stationsplein of opengraven oude gracht). Voor de meeste vergunningen (de meeste bouwvergunningen of fabrieksvergunningen) participeren alleen de tegenstanders of praatclubs van gepensioneerde mensen met teveel tijd.
Kan de aannemer niet ook het fietspad asfalteren, de verlichting vervangen, een leuk vissteigertje aanleggen, een kunstwerk op het plein zetten, etc.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 feb 2022, 10:01

Peter schreef: wo 02 feb 2022, 9:46
Chris schreef: zo 30 jan 2022, 22:06 Dit soort grote en complexe wetten zijn qua ICT zeer complex geworden en de overheid heeft daar nog niet goed het antwoord op. Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met een lagere btw op groente en fruit, de Belastingdienst heeft hier meer dan 4 jaar voor nodig om hun systemen hiervoor geschikt te maken. En het is maar de vraag of dat gaat lukken.
Als je het 0-tarief invoert voor groente en fruit ben je van alles af. Dit geldt al voor dingen als statiegeld, en de belasting kent het ook.
Je krijgt wellicht nog een discussie wat groente en fruit precies is. En moet het vers van het land of mag het ook in sap, saus, blik of salades zitten.
Het invoeren van dat 0-tarief vergt echter aanpassingen van ict-systemen.
Het is niet alsof iets eenvoudiger maken geen tijd kost en alleen capaciteit oplevert.

Aangezien de systemen van de Belastingdienst al op instorten staan doordat nog steeds wordt doorgebouwd op applicaties en databases van tientallen jaren geleden, er allerlei praktische problemen op korte termijn opgelost moeten worden (toeslagenschandaal, vermogensbelasting) en de regering werkt aan allerlei nieuw beleid (zoals nieuw toeslagensysteem) ontbreekt het simpelweg aan de organisatorische capaciteit om alle gewenste en noodzakelijke wijzigingen en vernieuwingen door te voeren.

Een situatie die in vele jaren is ontstaan en niet in korte tijd is op te lossen. De enige manier om er mee om te gaan is prioriteren. Waardoor de verlaging van de BTW op groente en fruit vooralsnog aan het eind van de lange rij van uitdagingen en wensen is geplaatst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 02 feb 2022, 10:24

Schelpenpaadje schreef: wo 02 feb 2022, 10:01 Het invoeren van dat 0-tarief vergt echter aanpassingen van ict-systemen.
Het is niet alsof iets eenvoudiger maken geen tijd kost en alleen capaciteit oplevert.
Nou ben ik geen topprogrammeur (verre van), maar als ik een applicatie zou ontwikkelen waar BTW mee gemoeid is, zou ik die BTW invoeren als een variabele. 9% dus. Wordt een bepaald goed BTW-vrij, dan pas je dat aan naar voor dat product. Dan zou ik ook nog er voor zorgen dat het gekoppeld is aan een datum, zodat je de verschillen kunt invoeren vóór en ná een BTW-wijziging.

Ik neem aan dat een beetje ICT-systeem (niet alleen belasting, maar bv ook kassa's) zodanig zijn ontworpen dat je per product kunt aangeven welk BTW-tarief er geldt. Anders zou het in supermarkten of in de horeca vrij lastig worden.

Maar goed, dat zal wel te simpel gedacht zijn :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 feb 2022, 10:29

^^ Ik ben ook geen topprogrammeur (verre van) maar zou het ook opzetten zoals jij het beschrijft. In de praktijk schijnt het niet flexibel in elkaar te steken. Niet in de laatste plaats omdat er allerlei processen en separate systemen in elkaar grijpen (denk aan aangiftes, controles). Het is allemaal vrij pijnlijk maar we moeten maar aannemen dat het niet zo simpel is om dit soort aanpassingen snel door te kunnen voeren, anders was het nu geen thema.

Commerciële systemen (zoals kassasystemen) zijn inderdaad vaak flexibeler opgezet. Omdat de ontwikkelaars een commercieel belang bij hebben dat hun product ook nog aansluit op de wetgeving die over 5 of 10 jaar geldt, ze dikwijls internationaal ingezet moeten kunnen worden (waarbij elk land eigen regels en tarieven kent) en dat soort systemen veel meer autonoom werken en zijn ontworpen voor een afgebakende scope aan taken.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 02 feb 2022, 11:02

Kassasystemen en boekhoudsystemen zijn vaak ontworpen voor meerdere landen. In landen als de USA kan je dus State Tax EN local city Tax hebben met verschillende tarieven. BTW kennen ze dan weer niet.

Maar goed: het gaat om de koppeling van NLse BTW tarieven naar de belastingdienst. Die kent 3 schijven (hoog-laag-0). Daar moet dus een 4e bij als je groente/fruit naar bijvoorbeeld 3% wilt brengen, maar brood, melk en cola op 9% wilt houden. Zet het dan gewoon op 0%. Of zou dat van de EU niet mogen ? Teveel gedoe om niks.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 feb 2022, 12:16

Peter schreef: wo 02 feb 2022, 9:59
Chris schreef: di 01 feb 2022, 23:44 Er kleven voor- en nadelen aan uitgebreide participatie van burgers bij projecten.

Ook met participatie krijg je niet iedereen op één lijn. Er zullen dus altijd tegenstanders blijven en rechtszaken dus vertraging en kosten. Het kan helpen bij zaken die veel mensen aan het hart gaan (zoals een nieuw stationsplein of opengraven oude gracht). Voor de meeste vergunningen (de meeste bouwvergunningen of fabrieksvergunningen) participeren alleen de tegenstanders of praatclubs van gepensioneerde mensen met teveel tijd.
Kan de aannemer niet ook het fietspad asfalteren, de verlichting vervangen, een leuk vissteigertje aanleggen, een kunstwerk op het plein zetten, etc.
De Omgevingswet grijpt dus veel breder in dan alleen de infra. Wat mij betreft een goede analyse. En je blijft altijd zitten met mensen die tegenzijn hoeveel inspraak je ook gunt. Het kan ook verlammend werken om overal inspraak te organiseren.

Als ik een aanvraag doe, nadat ik met mijn buren in overleg ben geweest, dan verwacht ik dat het bestuur vlot een beslissing neemt om mijn project te laten doorgaan. In principe wordt een deel van het werk van de ambtenaren nu overgeheveld naar private partijen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 04 feb 2022, 0:16

Het gaat er dan om wát het overleg met je buren heeft opgeleverd. Zijn ze voor of tegen of hebben ze aanvullende wensen?

Wat ik begreep van de uitzending is dat er vooral ook projecten zijn die participatievrij uitgevoerd mogen worden.
De wet is ook niet duidelijk (wellicht bewust gedaan wegen bepaalde belangen van bepaalde partijen) over hoe de participatie ingevuld moet zijn bij een vergunningsaanvraag.

Helaas staat de uitzending nou net niet in de terugluister modus bij BNR>> :twisted:

Chris
Moderator

Re: Omgevingswet (opnieuw uitstel)

Bericht door Chris » wo 09 feb 2022, 10:44

Een behoorlijke koerswijziging bij de Raad van State, maar het heeft geen impact op zaken omtrent infrastructuurprojecten.
Raad van State schreef:Af­de­ling be­stuurs­recht­spraak ver­laat gron­den­trech­ter, be­hal­ve in het om­ge­vings­recht

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verlaat de zogenoemde grondentrechter. Op basis hiervan liet de Afdeling bestuursrechtspraak bezwaren (‘gronden’) die voor het eerst in hoger beroep werden aangevoerd, buiten beschouwing als er geen goede reden was waarom die bezwaren niet al bij de rechtbank konden worden aangevoerd. De grondentrechter blijft wel gehandhaafd in het omgevingsrecht vanwege de belangen van derden. In alle andere zaken wordt de grondentrechter nu verlaten.

Door het verlaten van de grondentrechter is het mogelijk om in hoger beroep nieuwe bezwaren aan te voeren die niet eerder bij de rechtbank zijn aangevoerd. De Afdeling bestuursrechtspraak zal die nieuwe bezwaren voortaan inhoudelijk beoordelen.

In het omgevingsrecht zal de Afdeling bestuursrechtspraak de grondentrechter wel blijven hanteren. Daar komt bij dat het in het omgevingsrecht vaker gaat om zaken met grote maatschappelijke belangen zoals infrastructurele projecten, woningbouw en energietransitie met korte wettelijke termijnen. In die zaken is een efficiënte rechterlijke procedure extra belangrijk.

De grondentrechter blijft van toepassing in omgevingsrechtelijke zaken. Dat zijn zaken op grond van onder andere de Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Tracéwet, de Wet natuurbescherming en de Mijnbouwwet. Ook voor zaken waar de Crisis- en herstelwet op van toepassing is, zal de grondentrechter blijven gelden.
Volledig bericht: https://www.raadvanstate.nl/actueel/nie ... ntrechter/

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 09 feb 2022, 11:43

Ja, dat is wel een belangwekkende uitspraak ;)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 02 mar 2022, 10:42

Nou, de nieuwe datum wordt 1 januari 2023.
Aan de slag met de Omgevingswet, 24 februari 2023 schreef:Ontwerp-KB Omgevingswet met invoeringsdatum 1 januari 2023 naar beide Kamers

Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft het ontwerp-Koninklijk Besluit (KB) met de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet, 1 januari 2023, aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Deze datum biedt alle betrokken partijen duidelijkheid en bovenal meer tijd voor het inregelen en oefenen met nieuwe systemen en de nieuwe manier van werken van de wet.

Verantwoorde invoering
Minister De Jonge, de VNG, het IPO en de Unie van Waterschappen hebben vandaag, 24 februari, gesproken over de stand van zaken van de Omgevingswet en de inwerkingtredingsdatum bepaald op 1 januari 2023. Alle betrokken partijen staan achter de samenhangende aanpak van de wet en zetten zich in voor een verantwoorde invoering. Tijdens het Bestuurlijke Overleg op 27 januari jl. kwam naar voren dat er meer tijd nodig is om verder te werken aan de stabiliteit van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet. En om werkprocessen in te regelen en hiermee te oefenen. Dat gebeurt aan de hand van een aangescherpte planning. De adviezen van het Adviescollege ICT-toetsing zijn hier nauw bij betrokken. Zo wordt de gehele digitale keten 3 maanden indringend getest en is er daarna nog een half jaar om met de noodzakelijke functionaliteiten te oefenen en deze in te regelen.

Minister De Jonge: 'We staan voor grote ruimtelijke opgaven. Het bouwen van nieuwe woningen, het verbeteren van de energievoorzieningen, het beheren van de natuur en economische bedrijvigheid. Om de schaarse ruimte goed in te richten, is er meer regie en meer samenhang nodig. De Omgevingswet biedt die mogelijkheid. Maar moet wel zorgvuldig worden ingevoerd om te voorkomen dat de dienstverlening aan inwoners en bedrijven in het geding komt en gebiedsontwikkeling ongehinderd doorgang kan vinden. Daarom moet er in de praktijk voldoende ruimte en tijd zijn om te oefenen met het nieuwe digitale systeem. Door de datum van 1 januari 2023 te hanteren kan de wet verantwoord worden ingevoerd en is er duidelijkheid voor alle betrokken partijen.'

Belang van de Omgevingswet
De Omgevingswet bundelt en moderniseert de wetten voor de leefomgeving en zorgt voor 1 digitaal loket, dat het makkelijker maakt vergunningen aan te vragen en sneller inzichtelijk maakt welke regelgeving wanneer van toepassing is.

Belangrijk startmoment
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is een belangrijk startmoment. Vanaf dan wordt de wet in de praktijk toegepast. Ook na de inwerkingtreding van de wet op 1 januari 2023 is er nog veel werk aan de winkel en kunnen onvolkomenheden niet worden uitgesloten. Het nieuwe stelsel voor het omgevingsrecht en het DSO-stelsel worden ook na inwerkingtreding verder ontwikkeld en gemonitord om de doelen van de wet te halen en de beoogde veranderingen door te voeren.
Bron: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/a ... 1-januari/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 mar 2022, 10:50

Inmiddels is dat 4 jaar later dan gepland. Het zou eerst in 2019 in werking moeten worden gesteld.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 02 mar 2022, 11:15

En..is de wet en uitvoering er beter van geworden..in vier jaar vertraging?

Ik vrees dat er alleen maar valkuilen bijgekomn zijn..

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jun 2022, 12:03

De Raad van State ziet het allemaal niet goedkomen en zegt blijkbaar dat de invoering van de Omgevingswet nu niet op een juist moment komt.

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... -te-voeren

Kennelijk zeggen ze zelfs dat er meer woningbouw buiten de Randstad moet komen en dat het tijd is om weer grote woningbouwlocaties op agrarisch land aan te wijzen. Maar minister de Jonge wil niet zulke besluiten nemen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 08 jun 2022, 12:12

Vanuit het werkveld is al geruime tijd kritiek op het moment van invoering (de moeilijkheden zitten vooral in de integratie in ICT-systemen). Goed dat dit nu voor een breder publiek onder de aandacht wordt gebracht.

De Eerste Kamer moet nog stemmen over de Invoeringswet voor de Omgevingswet, geplande datum is 28 juni as. Tweede Kamer is zonder morren akkoord gegaan.

Ik ben benieuwd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 08 jun 2022, 14:26

Wat is dit nu weer "niet op een goed moment"?
Bij ons bij de afdeling wegen- en waterwegenvergunningen van de provincie zitten ze al tijden te wachten wanneer ze over gaan naar het nieuwe systeem. Zoiets simpels moet ook in die wet geregeld worden, dus dat het waarschijnlijk weer uitgesteld wordt is gewoon eigenlijk niet meer uit te leggen.
Kunnen ze niet een deel al invoeren van die wet, en dat ze onderdeel woningbouw maar even in een andere wet stoppen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer