Wegverlichting in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Wegverlichting in Nederland
Het zijn zelfs LED-armaturen die er hangen.
Ze hangen inderdaad vrij laag, ik vraag me zelfs af of een vrachtwagen eronder past.
Ze hangen inderdaad vrij laag, ik vraag me zelfs af of een vrachtwagen eronder past.
-
- autoweg

Hopelijk wel want ik zie nergens bordjes met een hoogtebeperking. Ze zouden dus zeker 4 meter hoog moeten hangen.
Het perspectief van Streetview is ook altijd een beetje vreemd; alles lijkt lager omdat de camera’s veel hoger zitten dan onze eigen ogen.
-
- Secretaris
Deze lijnverlichting boven de N381 vind ik ook wel baas: https://goo.gl/maps/hiQqoZBFgNCTjoZC7 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- polderweggetje
Gaaf gedaan en als je nog ANWB/NBD masten over hebt creatief ideeKaaiman schreef: ↑wo 02 feb 2022, 22:08 Deze lijnverlichting boven de N381 vind ik ook wel baas: https://goo.gl/maps/hiQqoZBFgNCTjoZC7![]()

-
- Secretaris
Er was ook nog een functionele reden om het zo te doen. Men wilde het zo obstakelvrij mogelijk maken vanwege speciale transporten die er zo nu en dan plaatsvinden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- autoweg
Vanuit het perspectief IN een personenauto hangt het vrij laag. Toch rijdt er genoeg vrachtverkeer rond dat het toch wel op voldoende hoogte moet hangen, lijkt mij.
-
- 4x5 autosnelweg
Doet me een beetje denken aan de manier waarop ze vooral in Amsterdam verlichting ophangen.Kaaiman schreef: ↑wo 02 feb 2022, 22:08 Deze lijnverlichting boven de N381 vind ik ook wel baas: https://goo.gl/maps/hiQqoZBFgNCTjoZC7![]()
https://goo.gl/maps/nFBXKosyehuyGiRKA
Ik merk wel dat zulke oplossingen niet vaak gekozen worden. Wellicht omdat ze in Nederland allergisch zijn voor draden boven de weg. Jammer wel, want het heeft wel wat en het zorgt voor efficiënt ruimtegebruik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
In Kopenhagen heb je dat overal. Geeft inderdaad wel een ruimtelijker beeld dan met al die masten.Vinny schreef: ↑vr 04 feb 2022, 8:44Doet me een beetje denken aan de manier waarop ze vooral in Amsterdam verlichting ophangen.Kaaiman schreef: ↑wo 02 feb 2022, 22:08 Deze lijnverlichting boven de N381 vind ik ook wel baas: https://goo.gl/maps/hiQqoZBFgNCTjoZC7![]()
Ik merk wel dat zulke oplossingen niet vaak gekozen worden. Wellicht omdat ze in Nederland allergisch zijn voor draden boven de weg. Jammer wel, want het heeft wel wat en het zorgt voor efficiënt ruimtegebruik.
-
- autoweg
Tsja. Handig op de grond, minder handig als je iets hoogs wil vervoeren. En het is uiteraard logischer wanneer je het zo tussen de gevels kan hangen dan wanneer je, zoals op dat industrieterrein, alsnog masten moet plaatsen.
In stadscentra kom je het daarom wel eens tegen in NL, zeker niet alleen in Amsterdam. Maar daarbuiten staat de bebouwing te ver uit elkaar om als ankerpunt te gebruiken en als je toch al masten moet plaatsen, waarom dan nog draden spannen?
Een oplossing die je naar mijn idee in NL weinig ziet maar in bijvoorbeeld BE wél is een uithouder aan een gevel gemonteerd. Dat kan ook prima werken in stedelijk gebied.
In stadscentra kom je het daarom wel eens tegen in NL, zeker niet alleen in Amsterdam. Maar daarbuiten staat de bebouwing te ver uit elkaar om als ankerpunt te gebruiken en als je toch al masten moet plaatsen, waarom dan nog draden spannen?
Een oplossing die je naar mijn idee in NL weinig ziet maar in bijvoorbeeld BE wél is een uithouder aan een gevel gemonteerd. Dat kan ook prima werken in stedelijk gebied.
-
- 2x2 autosnelweg
In Maastricht in nieuwbouwprojecten wordt deze methode nu regelmatig toegepast, zoals bijvoorbeeld hier in het Sphinxkwartier.
-
- autoweg

Mooi! Lekker opgeruimd én een chique armatuur. In smalle straten mag dit heel snel standaard worden wat mij betreft.
-
- 4x5 autosnelweg
Dordrecht heeft dat nog in de binnenstadVinny schreef: ↑vr 04 feb 2022, 8:44 Doet me een beetje denken aan de manier waarop ze vooral in Amsterdam verlichting ophangen.
https://goo.gl/maps/4v2tz49S89yK7FX68
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Klopt, in Amersfoort Vathorst (in de noord-westelijke wijk) heb je dit ook. Het viel me laatst pas op.. dacht dat het nieuw was.. maar de bebouwing iets oostelijker had het ook al. Dat stond er al lang en breed toen ik dik een jaar geleden daar nog weleens met enige regelmaat kwam..Seat Ibiza schreef: ↑za 05 feb 2022, 18:40In Maastricht in nieuwbouwprojecten wordt deze methode nu regelmatig toegepast, zoals bijvoorbeeld hier in het Sphinxkwartier.

-
- polderweggetje
Het al oude wandarmatuur is ook een beproefde methode, bijvoorbeeld in leiden en Gouda ook veel te vinden.
Nadeel van hangende straatverlichting is dat je afhankelijk bent van de staat van de gevels, vroeger hing de tram bovenleiding ook aan de gevels, maar dit betekend dat je ook verantwoordelijk bent en proeven moet uitvoeren. Het kan ook mis gaan:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/356045 ... erlichting
Nadeel van hangende straatverlichting is dat je afhankelijk bent van de staat van de gevels, vroeger hing de tram bovenleiding ook aan de gevels, maar dit betekend dat je ook verantwoordelijk bent en proeven moet uitvoeren. Het kan ook mis gaan:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/356045 ... erlichting
-
- 2x4 autosnelweg
Gebeurt in o.a. Den Haag weer vrij veel met historische lampen en met lijnverlichting, met name in de binnenstad. Bij moderne lampen is het zeldzamer. Je zit altijd met eigenaren van panden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- dorpsstraat

- Aantekening in het kadaster op het perceel?
- Stroomvoorziening buitenom of binnendoor?
- Onderhoudsstatus en of jecdat aks eigenaar moet gedogen ?
- Wie levert en betaald de energie?
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- 2x2 autosnelweg

Bij de armaturen in Maastricht is een kastje ingebouwd in de gevel, afgedekt met metalen plaat. Deze kan door onderhoudsmonteur verwijderd worden met een sleutel. Door de gevel loopt (onzichtbaar) een leiding van het kastje naar het armatuur. De stroomkosten zijn gewoon voor de gemeente.
-
- autoweg

Lijkt me dat zoiets gewoon geregeld kan worden ja.
De lichtmast achter op ons pleintje (jaren 60 wijk) heeft tot 2 jaar terug bij ons op de hoofdaansluiting gezeten. De kabel liep dus ook door onze achtertuin naar dat pleintje toe. Dat vond de netbeheerder niet wenselijk; stel dat de zekering springt (en die zat dus bij ons in de meterkast) en de bewoners zijn er niet dan kun je helemaal niks repareren. Daarom hebben ze dus een nieuwe kabel naar de dwarsstraat, onder het pleintje door in plaats van de tuin, gegraven en de aansluiting in onze meterkast verwijderd. Nieuwe aansluitingen zullen dus nooit door iemands huis lopen maar altijd een eigen aansluiting hebben op de hoofdkabel. De gehele kabel zal te vervangen zijn zonder te breken (buis in de spouw tot een eindje onder de grond) en nergens bereikbaar zijn voor de bewoners.
De stroom werd overigens onder de meter afgetapt en dat was dan ook de reden voor de netbeheerder om te onderzoeken wat daar precies aan vast hing. De stroom voor die lichtmast die hebben wij dus nooit hoeven betalen (en de gemeente rekent dat allicht niet af aan de hand van een meter in elke lichtmast lijkt mij; die zullen wel berekenen wat het jaarlijks verbruik is).
-
- 4x5 autosnelweg
Op het kantorenpark Rijnsweerd is lijnverlichting aanwezig.

Streetview: https://www.google.nl/maps/@52.090443,5 ... 384!8i8192

Streetview: https://www.google.nl/maps/@52.090443,5 ... 384!8i8192
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Armatuur die eraan hangt lijkt sprekend op de Schreder TZ. Die werd vroeger veel in Nijmegen gebruikt.
Svenlo
-
- Moderator
Vorig jaar hebben ze in Zwolle flink wat nieuwe LED-verlichting geplaatst, hele wijken tegelijk. Maar ik heb naar mijn gevoel nog niet eerder zoveel niet-functionerende verlichting gezien als nu. Soms een hele rij uit, soms een enkele uit, soms eentje knipperen. Het is niet zo dat het in elke straat elke avond voorkomt, maar ik zie het meer dan voorheen is mijn indruk.

-
- 2x5 autosnelweg

Volgens mij moet je voor verledden ook kabelwerk en schakelapparatuur meepakken. Daar kan het ook aan liggen.
-
- polderweggetje
Nou dat hoeft eigenlijk niet, enige wat je ziet is dat bepaalde netten met een kabel spanning monitoring zoals het pro-tec van hoeflake wel problemen kunnen geven met de instellingen. Maar dat is sporadisch.
Wat wel kan is dat je helemaal overschakelt op gelijkspanning zodat je minder netvervuiling en verlies van led drivers hebt. Er zijn een aantal gemeenten erg druk mee maar de meeste nog niet. Nieuwe schakelkasten en kabels zijn een flinke investering en deels word de spanning geleverd via de hulpaders van de netbeheerders.
Wat wel kan is dat je helemaal overschakelt op gelijkspanning zodat je minder netvervuiling en verlies van led drivers hebt. Er zijn een aantal gemeenten erg druk mee maar de meeste nog niet. Nieuwe schakelkasten en kabels zijn een flinke investering en deels word de spanning geleverd via de hulpaders van de netbeheerders.
-
- 4x5 autosnelweg
Sommige LED lampen zijn gewoon niet goed. Ik heb bij mij thuis ook een paar van die krengen na een paar maanden weer kunnen weggooien omdat ze begonnen te knipperen, of nauwelijks nog lichtgaven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Wij hebben als provincie ook telkens terugkomende LED-storingen op bepaalde trajecten. Daar zijn al diverse spoedaanvragen voor geweest om de storingen op te lossen. Dit is op de Nollenweg en de N242 al gebeurd.
Iets anders: Vanaf komende maandag, 7 maart 2022 beginnen de werkzaamheden op de A22 en later ook de A208 om de verlichting te vervangen voor LED. Of daar LED-lijnverlichting voor terugkomt weet ik niet.
Iets anders: Vanaf komende maandag, 7 maart 2022 beginnen de werkzaamheden op de A22 en later ook de A208 om de verlichting te vervangen voor LED. Of daar LED-lijnverlichting voor terugkomt weet ik niet.
A22: verkeershinder tussen knooppunt Beverwijk en Velsertunnel; 7 maart - 6 mei 2022
Gepubliceerd op: 1 maart 2022
Rijkswaterstaat vervangt op de snelweg A22 in beide richtingen de openbare verlichting door ledverlichting. Vanaf knooppunt Beverwijk richting Velsertunnel (noordzijde Velsertunnel) vinden de werkzaamheden plaats in de periode van 7 maart tot en met 6 mei 2022.
De werkzaamheden aan de zuidzijde van de Velsertunnel vinden plaats in de periode mei tot en met september 2022.
Verkeershinder A22 tussen knooppunt Beverwijk en Velsertunnel
De volgende werkzaamheden staan gepland voor de periode 7 maart tot en met 6 mei 2022:
- Van 7 tot en met 11 maart, 14 tot en met 18 maart en 4 tot en met 8 april is tussen knooppunt Beverwijk en de Velsertunnel in beide richtingen 1 rijstrook beschikbaar tussen 06.00 uur ‘s ochtends en 15.00 uur ‘s middags. Weggebruikers moeten in deze periode rekening houden met 10 tot 30 minuten extra reistijd.
- Vanaf 11 tot en met 15 april is er een nachtafsluiting van 21.00 tot 05.00 uur van afrit 2 Beverwijk en oprit Beverwijk (richting Velsertunnel). Verkeer vanuit het noorden kan via afrit 1 IJmuiden keren en via de Velsertunnel (A9) naar Beverwijk. Verkeer vanuit Beverwijk richting Velsertunnel kan via knooppunt Beverwijk over de A9 de reis vervolgen.
Openbare verlichting op A22
De openbare verlichting op de A22 wordt voorzien van ledverlichting. Ledverlichting is duurzamer, verbruikt tot zo’n 30% minder energie en heeft een aanzienlijk langere levensduur. De oude lampen gingen zo’n 4 jaar mee. Ledverlichting heeft een levensverwachting van ruim 20 jaar.
Daarnaast is ledverlichting beter op de weg te richten en is de hoeveelheid licht beter in te stellen. Het resultaat is een gelijkmatige lichtverdeling en meer licht op de weg, waardoor zowel de omgeving als de natuur minder hinder van strooilicht ervaren. Naast de verlichting wordt ook de energievoorziening bestaande uit voedingskasten en kabels vernieuwd.
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... 6-mei-2022
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
Nog gauw wat plaatjes gemaakt van de lijnverlichting bij Beverwijk. Overigens bevatten deze al enige niet meer de (originele) SOX / Natrium lampen. Wat opvalt is dat heel veel lampen het niet doen.

Aan de zuidkant van de Velsertunnel hetzelfde beeld:

Aan de zuidkant van de Velsertunnel hetzelfde beeld:

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
Dat weten we nu definitief. Nee. Alle verlichting wordt geheel vervangen; de lijnverlichting verdwijnt. Dat krijg ik net te horen van een concullega.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x3 autosnelweg
Begrijpelijk, verlichting heeft niet het eeuwige leven maar toch jammer dat dit beeld zal verdwijnen.

20170108_111149 by DutchRoadMovies, on Flickr

20170108_111121 by DutchRoadMovies, on Flickr
Begreep dat de A9 nog even blijft. Dus nog van dit beeld genieten voor zo lang het duurt:

A9 bevestiging lijnverlichting aan de Wijkertunnel by DutchRoadMovies, on Flickr

20170108_111149 by DutchRoadMovies, on Flickr

20170108_111121 by DutchRoadMovies, on Flickr
Begreep dat de A9 nog even blijft. Dus nog van dit beeld genieten voor zo lang het duurt:

A9 bevestiging lijnverlichting aan de Wijkertunnel by DutchRoadMovies, on Flickr