vanaf Marum zou ik naar P+R Leek rijden, bus pakken en een met een oude fiets (of swapfiets of ov-fiets) op het Hoofdstation naar Paddepoel rijden.
Ik denk dat het terecht is dat GroningenBereikbaar waarschuwt voor hinder in de
hele stad. Het sluipverkeer gaat niet alleen in de zuidelijke wijken een probleem zijn, maar ook aan de zuidwest flank van het centrum (vanaf Europaweg tot en met Hoendiep) en rondom het centrum. Ook Paterswolde, Eelde en Haren gaan overlast krijgen.
Er zijn een aantal dingen voorbereid:
- de afrit Groningen-Zuid vanaf Assen heeft een extra linksaf strook gekregen (al zie ik de toegevoegde waarde niet. Je loopt toch vast op Laan Corpus den Hoorn)
- niet meer linksaf vanaf Hoendiep naar Friesestraatweg.
- eenrichtingsverkeer in de Helperzoomtunnel tijdens de afsluiting Hoogezand > Julianaplein
- Goeman Borgesiuslaan is 30 met verkeersremmers
- circulatieplan waarbij verkeer vanaf de A28 enkel naar de (Verlengde) Hereweg kan (dit weekend actief)
- verplaatste bushaltes zodat bussen door kunnen rijden
- afrit van Vrijheidsplein naar Laan van de Vrijheid (ter compensatie van de niet bereikbare afrit Martiniplaza)
Ik ben het met DjIdee bijna eens dat het grootste knelpunt het Vrijheidsplein wordt. Ik zie de rotonde Laan Corpus den Hoorn onder de N7 bij afrit Groningen-West als grootste probleem. Iedereen gaat proberen daar langs te rijden. Hij is omgebouwd tot turbo-rotonde met deels een tweede rijstrook. Ik heb hem op een rustig moment (14:00 uur op een maandag) getest. Dat viel al tegen…
Vergeet niet: het Emmaviaduct heeft geen noemenswaardige functie als inprikken meer. Mensen gaan Drachten-Hoogezand langs het station of desnoods via de Diepenring proberen, waar een ommetje over de ringweg slimmer is.
En vorige week was er een generale repetitie. A28 > Julianaplein dicht en N7 en Vrijheidsplein vanwege incident dicht. Het was
geweldig.