[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » zo 06 feb 2022, 11:15

^^ die bestaan. En staan bijvoorbeeld op P+R Hoogkerk

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » zo 06 feb 2022, 22:02

DjIdee schreef: za 05 feb 2022, 1:18 En helemaal dicht is relatief, dat is volgens mij 1 weekend.
Volgens mij is de fasering als volgt:
Eerst 4 weken aansluiting A7 West dicht. A28 - N7 Oost blijft open (muv afrit Hereweg)
Dan 6 weken aansluiting N7 Oost dicht. A28 - A7 West is dan weer open. Die gaat erg problematisch worden rondom aansluiting Ring West (daar is 1 grote rotonde van gemaakt (van rotonde bij Corpus Den Hoorn t/m Vrijheidsplein)
En dan een weekend helemaal dicht.
Ik vat het anders samen:
  • de N7 vanaf Vrijheidsplein naar Europaplein is 3 maanden dicht (11 februari t/m 9 mei)
  • de N7 vanaf Europaplein naar Vrijheidsplein is 2,5 maanden dicht (25 februari t/m 9 mei)
  • de verbinding A28 - Europaplein is 1,5 maand volledig dicht in beide richtingen (28 maart t/m 9 mei)
  • de verbinding A28 - Vrijheidsplein is 1,5 maand dicht (14 februari t/m 28 maart), in de tegenrichting 1 maand (25 februari t/m 28 maart).
Die circa 80.000 voertuigen per dag die op de N7 ter hoogte van Helpman rijden kan je onmogelijk via andere routes leiden. Ze schrijven bij Groningen Bereikbaar dat de operatie alleen kan werken als er per dag 80.000 minder autobewegingen in Groningen zijn, anders loopt het verkeer in de hele stad vast. Het zal dus volledig vast lopen.

Ik vraag me echt af of ze bij Groningen Bereikbaar en de projectorganisatie enig idee hebben wat voor een ontwrichting en economische schade ze gaan veroorzaken. Maar gelukkig hebben ze wel weer een krantje verspreid met allemaal lachende mensen die met de bus gaan (ik zie in de praktijk vooral chagarijnige mensen bij bushaltes staan, maar dat terzijde...) of gaan fietsen. En op de cover een geniepig lachende Groenlinks-wethouder van verkeer (sowieso altijd een slechte combinatie...) op het busstation, die zegt te verwachten dat iedereen gaat ontdekken dat het prima te doen is om de auto te laten staan. Dan kán het toch bijna niet meer misgaan, zou je denken. :dyn_hyp:

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » zo 06 feb 2022, 22:08

Van die 80.000 zal echt een deel via de W/N/O-ring gebruik kunnen maken en daar zit ook een deel bij van/naar de A28 rijden vanuit de provincie waarvoor linksom of rechtsom echt niet heel veel uit maakt. Bestemmingsverkeer in de omgeving van de N7 zal ongetwijfeld wel een groot drama worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 feb 2022, 22:17

Het dagelijks gebruik van het Julianaplein ligt volgens mij rond de 120.000 voertuigen per dag. Daarmee is het volgens mij inderdaad wel de drukste VRI van heel Nederland, ik kan zo niet iets anders bedenken met dergelijke verkeersintensiteiten.

Als 80.000 moet verdwijnen praat je dus over tweederde van het verkeer. Dat is significant meer dan de 10-20% die verdween tijdens de corona lockdowns. Zoiets zou kunnen als het een lang weekend is, maar hier gaat het om 3 maanden. Dat is toch wel van een andere orde dan 'even een reis uitstellen / vermijden'.

Aan de andere kant hebben ze ook wel eens de neiging om de verwachte hinder te overdrijven of overschatten. Maar 1 week of 3 maanden hinder is wel een belangrijk verschil. Zeker omdat het niet in de zomervakantie is.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 feb 2022, 1:08

Geisterfahrer schreef: zo 06 feb 2022, 22:02 ik zie in de praktijk vooral chagarijnige mensen bij bushaltes staan, maar dat terzijde...
De mensen die bij de bushalte staan zijn meestal chagrijnig omdat hun bus te laat is.
Er zijn nog veel meer mensen die vrolijk met de bus gaan. Maar die zie je dus meestal niet meer bij de halte staan. :)
Maar dit terzijde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 feb 2022, 10:59

Het lijkt me dat afgezien van de stukken waar vrije busbanen liggen de bussen net zo hard aansluiten in de files :shutup:

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 07 feb 2022, 11:58

Ik kon gisteren op de site niet vinden wat de omleidingsroutes zijn als je niet in Groningen hoeft te zijn, maar vanuit Drachten naar Winschoten of vv moet.
Ik moet de komende weken een aantal keer vanuit Lelystad naar Middelbert en vv, aan de oostkant van de stad, met spullen te groot/zwaar voor het OV. Ik weet dan wel de sluiproute vanaf de A28, maar het zou toch handig zijn als de projectorganisatie aangeeft wat de grote omleidingsroutes zijn voor doorgaand verkeer. De N381 is er wat beter op voorbereid dan de N372/N386.

Anderszins kan je natuurlijk ook alles op zijn beloop laten, de eerste week een mega-chaos creëren, waarna iedereen schrikt en écht gaat nadenken over alternatieven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 feb 2022, 12:08

Er is geen goede omleidingsroute buiten de ringweg van Groningen. Via andere autosnelwegen / 2x2 autowegen zou je helemaal via Meppel - Hoogeveen - Veendam moeten omrijden. Of korter: via Drachten - Beilen - Assen - Veendam. Alle andere routes gaan via secundaire wegen of de lokale straten van Groningen.

martien
verkeersader

Bericht door martien » ma 07 feb 2022, 14:03

IIVQ schreef: ma 07 feb 2022, 11:58 Ik moet de komende weken een aantal keer vanuit Lelystad naar Middelbert en vv, aan de oostkant van de stad, met spullen te groot/zwaar voor het OV.
Heenreis: Ik gok dat je het beste via Zwolle en het Julianaplein kunt rijden.
Terugreis: Februari: Misschien lukt de sluiproute via Waterhuizen, anders via Zuidbroek (N33). Maart: via Julianaplein en Zwolle.

Vanaf vandaag is er een service beschikbaar om het beste alternatief op te vragen. Ik zou zeggen: probeer het eens.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 07 feb 2022, 16:32

^^ Als ik via de A28 naar Middelbert ga, ga ik eigenlijk altijd al via Waterhuizen. Het is wellicht niet het snelste maar het zit er zó ingebakken bij mij. Alleen sinds ik in Amsterdam woon ga ik eigenlijk nooit meer via de A28.

Maar als je die 80000 mvt kwijt wil raken zou ik toch grote best doen om al het doorgaand verkeer kwijt te raken. Veel zal het niet zijn want de oostelijke A7 staat niet bekend om zijn drukte, maar alles helpt.
Het is jammer dat er ten noorden van Almere eigenlijk geen goede dwarsverbinding is tussen de corridors A6/A7 en A1/A28. In feite zou je van Amsterdam naar Noord-Duitsland al bij Muiden moeten dwingen voor deze laatste route+N33 te kiezen, en alle verkeer van noordelijker via de N381+N33 (Drachten-Appelscha-Beilen-Assen-Zuidbroek).

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 07 feb 2022, 20:11

^^ Tsja, verscheidene dwarsverbindingen zijn al eens gepland, maar nooit tot uitvoering gekomen:
Rw23/50 Lelystad - Kampen - Zwolle
Rw6 Emmeloord - Steenwijk
Rw33 (Luxwoude -) Oosterwolde - Assen

De bovenste van dit rijtje is nog het meest aannemelijk om te realiseren. Maar ook Emmeloord - Steenwijk - Beilen zou qua netwerk niet verkeerd zijn.

Ach, ik zet mijn luchtfiets ook maar weer in het luchtfietsenrek. :emo:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 feb 2022, 20:34

Als het rijk nu eens de visie had om de N50 en de N307 Flevoweg te verdubbelen dan heb je tussen Lelystad en Zwolle al een vrij redelijke verbinding.

Bij calamiteiten is het vinden van een alternatief niet zozeer een probleem doordat dat alternatief veel extra kilometers met zich meebrengt, maar doordat ofwel de uitbouwstandaard ondermaats is, ofwel doordat die route knelpunten kent waar het al dagelijks vaststaat, of beide.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » ma 07 feb 2022, 22:25

Geisterfahrer schreef: zo 06 feb 2022, 22:02
Ik vraag me echt af of ze bij Groningen Bereikbaar en de projectorganisatie enig idee hebben wat voor een ontwrichting en economische schade ze gaan veroorzaken. Maar gelukkig hebben ze wel weer een krantje verspreid met allemaal lachende mensen die met de bus gaan (ik zie in de praktijk vooral chagarijnige mensen bij bushaltes staan, maar dat terzijde...) of gaan fietsen. En op de cover een geniepig lachende Groenlinks-wethouder van verkeer (sowieso altijd een slechte combinatie...) op het busstation, die zegt te verwachten dat iedereen gaat ontdekken dat het prima te doen is om de auto te laten staan. Dan kán het toch bijna niet meer misgaan, zou je denken. :dyn_hyp:
Wat zou je als alternatief voorstellen?

Volgens mij is er niet zo heel veel keus en is het vooral een tijd door de pijn heen bijten om een nog langere duur van de bouw te voorkomen.

De werkzaamheden in 2002/2003 (tunneltjes bij Julianaplein voor A28 - Centrum) was de complete afsluiting van een rijbaan ook een enorme ramp. Daar heeft men ook bijna 2 decennia plezier van gehad. Van dit wat langer, het wordt redelijk robuust opgelost, ook met het oog op 80% wat een bestemming heeft in of vlak bij Groningen (waardoor een zuid tangent en niets doen aan de bestaande Ring Zuid eigenlijk geen optie was)...

En ja, met die Zuid Tangent had je nu een royaal bemeten omleidingsroute gehad. Dat dan weer wel. Kost ook wat (nog los van haalbaarheid gezien de bodemgesteldheid, met name ten westen van de A28)

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 07 feb 2022, 22:59

Ik vraag me af of dit soort grote langdurige afsluitingen echt noodzakelijk zijn, of simpelweg handiger zijn voor de bouwers die zich toch al enorm aan dit project vertillen.

De robuustheid van dit project vind ik ook juist niet zo groot. Ja, op het stukje tussen Vrijheidsplein en Europaplein ligt straks 2 kilometer een mooie weg van 2x4, maar alle aansluitingen met het onderliggende wegennet zijn totaal prut of weggehaald. Dan sta je straks niet meer in de file voor het verkeerslicht bij het Julianaplein, maar sta je in de file voor het verkeerslicht onderaan de afrit bij het Europaplein, de Brailleweg of Groningen-Zuid. Juist omdat 80% van het verkeer van/naar de stad gaat is de gekozen oplossing niet zo logisch. Maar ja, wederom het werk van een Groenlinks-wethouder van verkeer die vooral de weg uit het zicht wou hebben en iedereen in een tram wou stoppen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 feb 2022, 23:07

Chris schreef: zo 06 feb 2022, 22:17 Het dagelijks gebruik van het Julianaplein ligt volgens mij rond de 120.000 voertuigen per dag. Daarmee is het volgens mij inderdaad wel de drukste VRI van heel Nederland, ik kan zo niet iets anders bedenken met dergelijke verkeersintensiteiten.
Het Emmaviaduct is inmiddels wel afgekoppeld. Dat scheelt wel. Sowieso scheelde het voor de capaciteit al dat, toen het Emmaviaduct nog wel aan het Julianaplein zat, het noord-zuidverkeer via tunneltjes ging en verkeer vanaf Drachten linksaf naar het Emmaviaduct ook al jaren niet mogelijk was. De rechtsafbeweging van Drachten naar Assen is ook al jaren VRI-vrij. Dat zijn allemaal ingrepen geweest die er voor hebben gezorgd dat de doorstroming op het Julianaplein op zich nog best redelijk was.

Het Nijmeegseplein in Arnhem zal ook wel hoge aantallen hebben, en daar zijn alle afslaande bewegingen wel mogelijk en zijn er geen VRI-vrije rechtsaffers. Daar speelt ook nog mee dat de belangrijkste verbinding een afslaande verbinding is, en geen rechtdoorgaande verbinding. Ook zitten er nog een busbaan en een fietspad in verwerkt.
martien schreef: ma 07 feb 2022, 14:03
IIVQ schreef: ma 07 feb 2022, 11:58 Ik moet de komende weken een aantal keer vanuit Lelystad naar Middelbert en vv, aan de oostkant van de stad, met spullen te groot/zwaar voor het OV.
Heenreis: Ik gok dat je het beste via Zwolle en het Julianaplein kunt rijden.
Terugreis: Februari: Misschien lukt de sluiproute via Waterhuizen, anders via Zuidbroek (N33). Maart: via Julianaplein en Zwolle.

Vanaf vandaag is er een service beschikbaar om het beste alternatief op te vragen. Ik zou zeggen: probeer het eens.
Op zich is vanaf KP Assen naar de oostkant van Groningen via de N33 en A7 maar een kwartiertje langer dan over de A28 en N7. Een iets kortere omweg, die echter minder prettig rijdt, is om vanaf de A28 over de N386 via Zuidlaren en Foxhol naar de A7 te rijden. Maar de dorpspassage van Zuidlaren is zeker in het weekend niet ideaal, en zal straks wellicht nog problematischer zijn. Via de N33 en A7 is wat dat betreft beter, dat is een route met veel capaciteit.

Vanaf Lelystad betekent dat wel dat je eerst over de N307 en N50 richting de A28 moet rijden. Of dat het snelste is weet ik niet, vermoedelijk wel het minst gecompliceerd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 feb 2022, 9:24

Afhankelijk van je vertrekpunt in Lelystad kun je ook nog uitwijken via de N302, A28 - al is dat richting Groningen niet de meest logische optie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 feb 2022, 9:56

Een groot deel van het verkeer moet natuurlijk in de stad zelf zijn. Dat was ook de reden om de Ringweg niet ruimer om de stad aan te leggen. Het Julianaplein als knelpunt is natuurlijk al lang bekend. De ruimte is erg beperkt om daar wat te doen; zeker als je pertinent niet iets wil slopen. Lokaal verkeer kan natuurlijk ook gebruik maken van de Ketwich Verschuurbrug:
https://goo.gl/maps/xQa3zsMaRxWSf5XS9

Als wegbeheerder zou ik een tijdelijke extra rijbaan hebben aangelegd (met dus een extra brug). Want ook zonder werkzaamheden ziet de weg er druk uit.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 feb 2022, 10:02

^^ Bedoel je een extra rijbaan voor de Van Ketwich Verschuurbrug zodat je doorgaand 2x2 kunt aanbieden vanaf de Laan Corpus Den Hoorn? Bij het Julianaplein wordt al gewerkt met een tijdelijke brug om de fasering mogelijk te maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 feb 2022, 10:08

Ja ik bedoel dus idd doorgaand 2x2 via de Laan Corpus Den Hoorn. De ruimte is er voor. Het is niet leuk voor de omwonenden dat het groen daar tijdelijk verdwijnt, maar goed als Julianaplein straks ongelijkvloers is zal het verkeer weer grotendeels kunnen verdwijnen denk ik.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 08 feb 2022, 10:44

Chris schreef: zo 06 feb 2022, 22:17Het dagelijks gebruik van het Julianaplein ligt volgens mij rond de 120.000 voertuigen per dag. [...] Als 80.000 moet verdwijnen praat je dus over tweederde van het verkeer.

Er wordt met andere maten gemeten dan bovenstaand. Dat kun je nauwelijks weten, vanwege matige communicatie vanuit het projectbureau in de door hen opgetuigde communicatiekanalen. Als ik wat berichten naast elkaar zet, lijkt het allemaal toch wat minder dramatisch:

Krant Groningen Bereikbaar Jan 2022 p. 4 schreef: "Om een verkeerschaos te voorkomen, moet er in die periode minimaal 20% minder verkeer op de weg zijn" [...] "Dat is 80.000 autoritten per dag minder. Dat is vergelijkbaar met het verkeersbeeld in een vakantieperiode."
> https://issuu.com/groningenbereikbaar/d ... nuari_2022
Nieuwsbericht groningenbereikbaar.nl 02-11-2021 schreef: “De verkeersmodellen laten zien dat er per dag 80.000 auto's minder op het hele wegennetwerk van Groningen nodig zijn om te zorgen voor voldoende doorstroming. Nu rijden er dagelijks ongeveer 400.000 auto's over de Groningse wegen. We moeten dus met z’n allen een daling van 20 procent zien te realiseren.”
> https://www.groningenbereikbaar.nl/nieu ... -niet-kent

Wél hameren op het feit dat er 80k minder capaciteit is, maar niet duidelijk maken dat het gaat om een reductie tegenover het hele wegennetwerk :lol:

Vinny schreef: di 08 feb 2022, 9:56 Een groot deel van het verkeer moet natuurlijk in de stad zelf zijn. Dat was ook de reden om de Ringweg niet ruimer om de stad aan te leggen. Het Julianaplein als knelpunt is natuurlijk al lang bekend. De ruimte is erg beperkt om daar wat te doen; zeker als je pertinent niet iets wil slopen. Lokaal verkeer kan natuurlijk ook gebruik maken van de Ketwich Verschuurbrug:
https://goo.gl/maps/xQa3zsMaRxWSf5XS9

Als wegbeheerder zou ik een tijdelijke extra rijbaan hebben aangelegd (met dus een extra brug). Want ook zonder werkzaamheden ziet de weg er druk uit.

Er wordt volgens mij weer gewerkt met een knip bij aansluiting Groningen-Zuid, plus eenrichtingsverkeer door de wijken. Daar zal een 2+2 noodverband wel niet tussen passen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 feb 2022, 10:54

Vinny schreef: di 08 feb 2022, 10:08 Ja ik bedoel dus idd doorgaand 2x2 via de Laan Corpus Den Hoorn. De ruimte is er voor. Het is niet leuk voor de omwonenden dat het groen daar tijdelijk verdwijnt, maar goed als Julianaplein straks ongelijkvloers is zal het verkeer weer grotendeels kunnen verdwijnen denk ik.
Het deel van die weg het dichtst bij de brug is al praktisch 2x2.
Met een tijdelijke fietsbrug over het kanaal had men tijdelijk 1 of 2 extra rijstroken op de brug kunnen realiseren.
Al kun je je afvragen wat dat oplevert als het even verderop toch weer vastloopt.

martien
verkeersader

Bericht door martien » di 08 feb 2022, 10:57

^^ Nee, er is afgelopen week juist een tweede linksafstrook op de afrit A28 Groningen-Zuid aangelegd, zodat verkeer sneller naar de Laan Corpus den Hoorn kan rijden.

Vinny schreef: di 08 feb 2022, 9:56 Als wegbeheerder zou ik een tijdelijke extra rijbaan hebben aangelegd (met dus een extra brug). Want ook zonder werkzaamheden ziet de weg er druk uit.

Inderdaad, gemiste kans. De scheepvaart ligt tot en met de zomer namelijk stil, omdat er bij het Julianaplein ook een brug gebouwd wordt.

martien
verkeersader

Bericht door martien » di 08 feb 2022, 11:31

Kijk, de gekunstelde knip tussen afrit Groningen-Centrum (A28) en de Vondellaan in de vorm van een busbaan wordt vannacht als omleidingsroute ingezet vanwege een ongeplande asfaltreparatie.
Afbeelding

(Ik zou verkeer via Julianaplein en afrit Hereweg sturen :write: )

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 feb 2022, 12:00

^^ Mooie gelegenheid om weggebruikers en de wijken vast een beetje te laten wennen aan de aanstaande chaos toch?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 09 feb 2022, 11:39

Dat is wel het nadeel van het afwaarderen van het onderliggend wegennet. Prima om doorgaand verkeer op de ringweg te proberen te krijgen, maar als er iets mis is (calamiteit, werkzaamheden) moet je wel noodverbanden leggen. Als het wegennet verder op orde was, had het niet zo problematisch hoeven zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 feb 2022, 14:50

NOS: Operatie Julianaplein: drukste kruising van Noord-Nederland op de schop

Er rijden dagelijks zo'n 400.000 auto's over het Julianaplein.

Nou dat klopt ook weer niet. Dat is kennelijk het getal van het aantal voertuigbewegingen per dag in Groningen. Die komen niet allemaal over het Julianaplein. Het werkelijke getal ligt denk ik ergens rond de 100.000 - 120.000?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 11 feb 2022, 15:02

Dacht dat afsluiting zuidelijke afrit naar de Hereweg onderdeel was van maatregelen om sluipverkeer tegen te gaan, maar daar woedt een forse waterkelder aangelegd op die locatie
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... terkelder/

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » za 12 feb 2022, 20:04

Op 28 januari is een tijdelijke afrit van het Vrijheidsplein naar de Laan van de Vrijheid ingebruikgenomen. Dit is een maatregel om de noordelijke helft van Corpus den Hoorn en De Wijert beter bereikbaar te houden, gezien de voorziene extra drukte op wegen zoals de Laan Corpus den Hoorn.

Een foto van de tijdelijke bewegwijzering op de rijbaan tussen Laan Corpus den Hoorn en het Vrijheidsplein. De tijdelijke wegwijzer is waarschijnlijk weer zelfgemaakt door de aannemer. Het voldoet niet 100% aan de richtlijn, maar het ziet er vele malen beter uit dan sommige tijdelijke bewegwijzering in dit project.

Afbeelding

Op de achtergrond trouwens de missende panelen van het Gasuniegebouw, die twee weken geleden voor gedoe zorgden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 12 feb 2022, 20:44

^^ Oude tijden herleven. :yes:

martien
verkeersader

Bericht door martien » za 12 feb 2022, 21:06

De andere richting van de “parallelbaan” heeft deze twee borden:
Afbeelding

Het linker bord stond oorspronkelijk na de verkeerslichten bij Martiniplaza en voor het Vrijheidsplein.

Ik vermoed trouwens dat de twee “parallelwegen” tussen Vrijheidsplein en Laan Corpus den Hoorn de enige wegvakken in Nederland zijn met :G3: :A1-30: .