Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sven_engelen » wo 01 dec 2021, 10:53

^^ Ik zit even op Dinoloket te kijken naar boringen rond het centraal station en op het station zelf ligt in elk geval tot 8m diepte, zand. Daar zal het station dus wel op gefundeerd zijn.
Afbeelding

Maar aangezien de fietsenstalling onder het IJ zal komen te liggen heb je dan zo'n 17m lange heipalen nodig zo te zien. Zandgrond ligt pas op 15m diepte.
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door tsov » wo 01 dec 2021, 10:58

Het Centraal Station is gebouwd op een kunstmatig eiland (toepasselijk Stationseiland genaamd). Dit is eind 19e eeuw opgeworpen in het IJ, hiervoor is duinzand gebruikt dat gewonnen werd bij de aanleg van het Noordzeekanaal.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door waldo79 » wo 01 dec 2021, 11:14

Maar is het inmiddels al niet erg vol onder de grond bij het station? Bedoel, er loopt ook ergens een metrolijn onderdoor.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door PeterSchoeber » wo 01 dec 2021, 13:21

^^ Daarom komt deze extra fietsenstalling bij het Centraal Station ook IN het IJ te liggen.

@Sven: vanwege alle stroomgeulen kun je niet één eenduidig grondprofiel vaststellen. Terwijl de paal op de ene plek wel lang genoeg is is die 5 meter verder gewoon veel te kort vanwege allerlei oude stroomgeulen en ander ongemak die de bodem daar biedt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rogier » di 07 dec 2021, 9:45

^^

In sommige gevallen kun je volgens mij zelfs beter de kelder tot 15 meter diep aanleggen, zodat je de mogelijkheid krijgt om alle slappe grond te verwijderen, zodat je hier in elk geval geen last van hebt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » di 07 dec 2021, 9:59

^^ Een kelder van 15 meter diep is nogal duur om te bouwen. En de opwaartse druk van het grondwater zal dusdanig hoog zijn, dat je zo'n kelder gigantisch moet verankeren.
Funderen met heipalen is veel goedkoper en gemakkelijker op deze plek.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door fonsoy » di 01 feb 2022, 22:39

De knip van de Weesperstraat is op de lange baan geschoven.
https://www.at5.nl/artikelen/213390/wer ... -onderzoek
Er moet eerst een onderzoek komen naar het 'nut en noodzaak' van de knip.

Hopelijk betekent dit uitstel en afstel. Er is geen fatsoenlijk alternatief voor de route, wat een hele berg omrijders op zou leveren op de Valkenburgerstraat. Naar het centrum vanaf Schiphol zou iedereen dan via de Piet Heinkade moeten rijden. Op zo'n ritje ben je dan gauw 2-3 km extra onderweg met dito vervuiling en files.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » di 01 feb 2022, 22:56

Dat omrijden en knippen vinden ze in Nieuw-West anders geen probleem. Maar ja daar wonen geen mensen met geld, maar alleen plebs. Gisteren is besloten Nieuw-Sloten van Osdorp los te knippen. Hierdoor kan verkeer vanuit Osdorp niet meer via Nieuw-Sloten naar de A4. Het moet voortaan omrijden via de Johan Huizingalaan of via Lijnden en de A9.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door fonsoy » di 01 feb 2022, 23:16

sanderl schreef: di 01 feb 2022, 22:56 Dat omrijden en knippen vinden ze in Nieuw-West anders geen probleem. Maar ja daar wonen geen mensen met geld, maar alleen plebs. Gisteren is besloten Nieuw-Sloten van Osdorp los te knippen. Hierdoor kan verkeer vanuit Osdorp niet meer via Nieuw-Sloten naar de A4. Het moet voortaan omrijden via de Johan Huizingalaan of via Lijnden en de A9.
De hele buurt blijkt inderdaad losgeknipt! Leuk voor de zaterdagboodschappen als je in Nieuw-Sloten woont en naar de rest van de stad wil. Ook kilometers omrijden. Ik vond de Laan van Vlaanderen ook best wel geschikt voor dat autoverkeer wat er reed.
Volgens mij is het gevolg dan ook enkel dat er meer geracet gaat worden op de Plesmanlaan omdat die stoplichten er nu voor spek en bonen staan.

:shutup:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door CasablancaMarocco » wo 02 feb 2022, 1:03

Het lijkt wel een hobby geworden van veel gemeentes die 'knips' ik vraag mij af wat nou die grote voordelen zijn?
Dat men eerder de fiets of het openbaar vervoer pakt zou wel de reden zijn, dat afdwingen heb ik niet zo veel mee, als gemeente hoor je juist het leven van burgers makkelijker te maken, niet lastiger.. :geenlach:

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » wo 02 feb 2022, 8:08

Hier overigens het bericht en de maatregelen:

https://www.at5.nl/artikelen/213363/zow ... nd-verkeer

Overigens verwacht ik geen racebaan, eerder een gridlock. :facepalm:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 feb 2022, 8:38

De Vervoerregio meldde afgelopen week twee mijlpalen: de start van de bouw van de Uithoornlijn en de vaststelling van een nota van uitgangspunten voor nieuwe verbindingen over het IJ door het college.

In een ander bericht roept wethouder Ruigrok van Haarlemmermeer als bestuurslid van de Vervoerregio op tot een snelle aanleg van de verlengde Noord/Zuidlijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door marcel » zo 06 feb 2022, 22:32

Wat foto's van de s112.

Ik vind dit net Rotterdam
Afbeelding
Dat bordje Centrum viel mij op - ik zou denken dat dat pas na de s100 moet staan.

In de andere richting: geen bestemming linksaf
Afbeelding

Een bord per rijstrook met dezelfde bestemmingen - lijkt wel Zwitserland
Afbeelding
Maar naar de A10 wordt dus in twee richtingen verwezen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » ma 07 feb 2022, 14:11

Klopt maar dan hoort er een windrichting o.i.d. te staan. Dit is simpelweg verwarrend :wijsvinger:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door woutero » ma 07 feb 2022, 14:18

Als je er windrichtingen bij gaat zetten kom je tot de conclusie dat je voor alle richtingen beter de S112 kunt blijven volgen :)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 feb 2022, 14:23

Alle wegen leiden naar de A10

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » ma 07 feb 2022, 14:24

Dus Centraal Station is wit op blauw en Amstel Station zwart op wit?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 feb 2022, 14:28

En waarom is het "Amstel Station" maar niet "Museum Kwartier"?

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door fonsoy » wo 09 feb 2022, 13:29

Raar dat er bij de S100xS112 voor het Centraal Station naar rechts verwezen wordt trouwens. Rechtdoor is het een stuk sneller. De bewijzering is inderdaad een echte janboel.
Op deze weg is het trouwens ook een feestje met al die putdeksels. Ik betrap mezelf erop dat ik er omheen aan het slalommen ben omdat het hoogteverschil zo groot is met die dingen. Niet het meest comfortabele stukje.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » wo 09 feb 2022, 13:37

fonsoy schreef: wo 09 feb 2022, 13:29 Raar dat er bij de S100xS112 voor het Centraal Station naar rechts verwezen wordt trouwens. Rechtdoor is het een stuk sneller.
Er wordt op dat bord niet verwezen naar het Centraal Station, maar naar de P-route voor het gebied bij het Centraal Station. Dat is wellicht net een andere insteek. Desalniettemin lijkt me ook dan rechtdoor rijden en dan via de Valkenburgerstraat naar de Prins Hendrikkade logischer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door harry » wo 09 feb 2022, 22:06

sanderl schreef: ma 07 feb 2022, 14:24 Dus Centraal Station is wit op blauw en Amstel Station zwart op wit?
Ook hier dus omdat CS een P-route is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » ma 14 mar 2022, 10:17

In de Stadsstaat Amsterdam wordt binnenkort het laatste plan gepresenteerd om de gezinnen definitief de stad uit te jagen: Vanaf 2030 mogen alleen nog maar elektrische voertuigen binnen de Ring A10 komen. Dat betekent dus ook dat scooters, bromfietsen, snorfietsen, taxi's, bestelbussen, vaartuigen, en alles wat je maar kunt bedenken aan brandstofvoertuigen niet meer welkom is binnen de Ring.
Een middagje winkelen op winkelcentrum Buikslotermeerplein of een bezoek brengen aan Artis is dan voor veel mensen van buiten de stad niet meer weggelegd; zij moeten dus een tweede auto kopen die elektrisch is, of met het OV reizen.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/301054/v ... l-of-a-job
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door paolie » ma 14 mar 2022, 10:22

Succes met het aanleggen van laadinfra voor alle inwoners binnen de ring....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » ma 14 mar 2022, 10:31

mavas schreef: ma 14 mar 2022, 10:17 Een middagje winkelen op winkelcentrum Buikslotermeerplein
Nou noem je dan ook niet bepaald de meest spannende locatie van Amsterdam :)

Hoe willen ze dat met de P+R oplossen? Bv Sloterdijk ligt net buiten (en Arena iets verder buiten) de Ring, maar bv Zeeburg en Olympisch stadion niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » ma 14 mar 2022, 10:35

Gelukkig hebben ze daar nog 8 jaar de tijd voor om over na te denken ;) .

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door PeterSchoeber » ma 14 mar 2022, 10:52

Hoogste tijd voor de Amsterdammers om komende woensdag goed na te denken op welke partij ze stemmen. Wil men de brandstof auto op termijn nog blijven gebruiken binnen de ring dan zal men moet kiezen voor een partij die de huidige, in mijn ogen absurde, plannen niet ziet zitten om de hele stad binnen de ring te verbieden voor brandstof auto's.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door mavas » ma 14 mar 2022, 11:00

Palance schreef: ma 14 mar 2022, 10:31
mavas schreef: ma 14 mar 2022, 10:17 Een middagje winkelen op winkelcentrum Buikslotermeerplein
Nou noem je dan ook niet bepaald de meest spannende locatie van Amsterdam :)

Hoe willen ze dat met de P+R oplossen? Bv Sloterdijk ligt net buiten (en Arena iets verder buiten) de Ring, maar bv Zeeburg en Olympisch stadion niet.
Ik dacht dat Buikslotermeerplein een regionaal winkelcentrum was, waar publiek vanuit de Zaanstreek en Waterland vooral op afkomt. Er is ook een bioscoop. En er is ook een P+R voor de metro.

Misschien komt er een uitzondering voor de S-wegen? Of een uitzondering voor bepaalde routes. De IJtunnel en de Piet Heintunnel vallen namelijk ook binnen de ring.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » ma 14 mar 2022, 11:04

mavas schreef: ma 14 mar 2022, 11:00 Ik dacht dat Buikslotermeerplein een regionaal winkelcentrum was
Wellicht, maar ik vind het maar een afgrijselijke troosteloze bedoeling. Al moet ik zeggen dat ik er zo’n 10 jaar geleden voor het eerst ben geweest. En meteen voor het laatst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2022, 11:11

Het is nog steeds niet veel beter, maar ze zijn wel bezig met een opschaling van het gebied.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » ma 14 mar 2022, 11:18

Er worden wereldwijd wel meer wilde plannen gemaakt om de verkoop of toelating van brandstofauto's te verbieden. Dit is echter gebaseerd op wensdenken in een moeilijk voorspelbare markt. EV-bezit onder particulieren blijft nog steeds gering en de groei in het aandeel van de nieuwverkopen is aan het stagneren. Daarnaast zijn er acute problemen met het stroomnet binnen en buiten Amsterdam, waardoor de echt grootschalige uitrol van laadpalen lastiger gaat. Je hebt dan meer nodig dan 2 laadpalen per straat.

In het verleden werd gedacht dat dit soort dingen zich vanzelf wel oplossen door opschaling, maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te gaan. De aanname was dat de verkopen van elektrische auto's een soort hockeystick curve zou zijn, maar de groei kwam in 2020 op een plateau van 20%, 2021 had ook 20% en 2022 blijft tot nu toe nog behoorlijk achter. Het lijkt wel erg onrealistisch om in 2030 brandstofauto's te verbieden terwijl het aandeel EV momenteel op nog maar 2,8% ligt.

Plaats reactie