[N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [N069] Omlegging Valkenswaard (Westparallel)
De voetgangersviaducten hebben allemaal ruimte genoeg voor 2x2 eronder. Taluds langs het hele tracé zullen waarschijnlijk wel wat te dicht op de rijbaan komen. Kukel je erg makkelijk de helling af bij het in de berm terechtkomen.
Met wat aanpassingen kan 2x2 ook op de beekdalbruggen al zal het dan wel voor 80 km/u zijn. Voor 100 km/u is het waarschijnlijk allemaal net te krap.
Met wat aanpassingen kan 2x2 ook op de beekdalbruggen al zal het dan wel voor 80 km/u zijn. Voor 100 km/u is het waarschijnlijk allemaal net te krap.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik ben afgelopen weekeinde ook over de N69 gereden.
Mijn video
In mijn video heb ik de nieuwe af- en toerit Dommelen meegenomen. Het rotondebord dat te zien is op 5:12 in mijn video (zie beeld hieronder), is later op de dag door een automobiliste uit de grond gereden.
Nieuwsbericht Omroep Brabant

In mijn video heb ik de nieuwe af- en toerit Dommelen meegenomen. Het rotondebord dat te zien is op 5:12 in mijn video (zie beeld hieronder), is later op de dag door een automobiliste uit de grond gereden.

-
- expressweg
Voor wie zich afvraagt: Hoe dan?
Omroep Brabant schreef:
Vanwege de laaghangende zon heeft een vrouwelijke automobiliste de nieuwe rotonde op de N397 tussen Valkenswaard en Westerhoven over het hoofd gezien. Daardoor reed ze recht de rotonde op en ramde ze een bord. De vrouw en haar kinderen bleven ongedeerd.
-
- stadsweg
Mis toch een stukje middengelijder op de nieuwe route mocht er eens wat verkeerd gaan.............
Hopelijk heeft de nieuwe randweg een goed effect op het verkeer in Waarle en in Valkenswaard.
Hopelijk heeft de nieuwe randweg een goed effect op het verkeer in Waarle en in Valkenswaard.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.
-
- 4x5 autosnelweg
Ai dat is pijnlijk. Worden automobilisten wel voldoende geattendeerd op de gewijzigde situatie? Er stonden bij de open dag heel veel gele borden, maar er waren wat wegen afgesloten. Dus misschien zijn ze opgeruimd. Als je niet hebt meegekregen dat er een rotonde is aangelegd is het een vervelende verrassing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Bijzonder, Google Maps suggereert nu een route via de N69 van Zwolle richting Luxemburg / Frankrijk. Dat heb ik eerder niet zo gezien, de omlegging van de N69 zal daar wel een rol in spelen.

-
- 4x3 autosnelweg
Gezien de passage van Houthalen-Helchteren zou ik de route niet prefereren. Bovendien krijg je nog een zigzag om Hasselt heen via Lummen.
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is wel curieus.
Ik zit iets noordelijker en krijg als één van de opties een route via Utrecht en Eindhoven voorgeschoteld. Die verloopt echter vanaf daar via de A2 naar Maastricht. Deze optie en de versie vanaf Zwolle over Hasselt overlappen elkaar tussen
Batadorp en De Hogt.
Het verschil tussen deze route over de A2 en de snelste optie via A50 en A73 is veel kleiner (+3 minuten) dan de route via de N69 (+15 minuten).
Mogelijk is één van de factoren bij het berekenen van alternatieven dat deze de eerste keuze maar een bepaald percentage mogen overlappen, waardoor je bij een kortere route vanaf Zwolle verder van de meest logische optie wordt geleid.
Ik zit iets noordelijker en krijg als één van de opties een route via Utrecht en Eindhoven voorgeschoteld. Die verloopt echter vanaf daar via de A2 naar Maastricht. Deze optie en de versie vanaf Zwolle over Hasselt overlappen elkaar tussen

Het verschil tussen deze route over de A2 en de snelste optie via A50 en A73 is veel kleiner (+3 minuten) dan de route via de N69 (+15 minuten).
Mogelijk is één van de factoren bij het berekenen van alternatieven dat deze de eerste keuze maar een bepaald percentage mogen overlappen, waardoor je bij een kortere route vanaf Zwolle verder van de meest logische optie wordt geleid.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij komt het vooral omdat de weg (N 69 en N 74) een relatief hoge priorteit heeft, en dus weinig strafpunten kent waardoor het eerder als alternatief naar boven komt.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik denk dat Google Maps bij het selecteren van weer te geven als één van de richtlijnen kijkt naar de onderlinge overlap.
Vanaf Heerenveen loopt de route via Eindhoven over de A7, A6, A27 en A2 en overlapt vanaf

Vanaf Zwolle overlapt de route naar Eindhoven tot aan

Anders dan dit kan ik het verschil niet verklaren.
-
- expressweg
Google Maps probeert nuttige alternatieven te geven. Dus proberen ze alternatieven zoals "Pak N2 ipv A2 bij Eindhoven" te voorkomen. De vraag is natuurlijk hoe je dat geautomatiseerd doet. Volgens mij eist Google dat minimaal x% van de alternatieve route anders moet zijn dan de snelste route.
-
- expressweg
Vandaag heb ik deze omlegging eens bereden (zicht was matig vanwege de motregen) en mijn indruk in 1 regel: "Wat een karrespoor".
Verder had een auto met Belgische plaat bumperschade gereden vanwege de aangepaste situatie bij de kruising van de kempervennen (+/- 0:32 in het filmpje van boe) -- Deze kwam voor mijn voorligger als een totale verrassing en het zou mij niets verbazen als daar meer personen schade gereden hebben.
De route zelf heeft potentie, maar dan zal dit karrespoor toch echt eens op fatsoenlijke rijbaanbreedte gebracht moeten worden
Verder had een auto met Belgische plaat bumperschade gereden vanwege de aangepaste situatie bij de kruising van de kempervennen (+/- 0:32 in het filmpje van boe) -- Deze kwam voor mijn voorligger als een totale verrassing en het zou mij niets verbazen als daar meer personen schade gereden hebben.
De route zelf heeft potentie, maar dan zal dit karrespoor toch echt eens op fatsoenlijke rijbaanbreedte gebracht moeten worden
-
- stadsweg
Afgelopen week heb ik dit tracé voor het eerst gereden. Mij viel op dat er reeds zeer veel bandensporen te vinden zijn in de berm. De observatie van anderen hier dat de rijbaan (te) smal is, is dus in de praktijk duidelijk te zien. Ergens ter hoogte van hectometerpaaltje 41.X waren zelfs een aantal bermplankjes gesneuveld door een automobilist die van de rijbaan was afgeweken, daar stonden vorige week een aantal geleidebakens. Er zijn ook bandensporen te vinden in de middenberm, zoals reeds opgemerkt is er geen geleiderail aanwezig tussen de rijbanen. In mijn ogen is het op de nieuwe N69 wachten op een (eenzijdig) ongeval.
Overigens heeft de nieuwe N69 uiteraard wel een waardevolle functie; op basis van mijn N=1 observatie stikt het er nu al van doorgaand (vracht)verkeer wat de N69 > N74 route gebruikt op de lange afstand, dit zal alleen maar meer worden als de N74 in de toekomst beter wordt aangesloten op de E314 - in zo'n geval zal verdubbeling naar 2x2 op de N69 ongetwijfeld aan de orde komen (met de te verwachten protesten in de omgeving ten gevolg).
Tot slot; wat hier ook al opgemerkt is: ik zag een aantal automobilisten duidelijk worstelen met de nieuwe situatie, met als treurig dieptepunt een voorganger die probeerde te keren op het viaduct over de Luikerweg (oude N69); gelukkig zag deze persoon daar van af...
Overigens heeft de nieuwe N69 uiteraard wel een waardevolle functie; op basis van mijn N=1 observatie stikt het er nu al van doorgaand (vracht)verkeer wat de N69 > N74 route gebruikt op de lange afstand, dit zal alleen maar meer worden als de N74 in de toekomst beter wordt aangesloten op de E314 - in zo'n geval zal verdubbeling naar 2x2 op de N69 ongetwijfeld aan de orde komen (met de te verwachten protesten in de omgeving ten gevolg).
Tot slot; wat hier ook al opgemerkt is: ik zag een aantal automobilisten duidelijk worstelen met de nieuwe situatie, met als treurig dieptepunt een voorganger die probeerde te keren op het viaduct over de Luikerweg (oude N69); gelukkig zag deze persoon daar van af...

-
- 2x3 autosnelweg
Afwachten hoe lang het duurt eer de bermen worden voorzien van grastegels zoals bijvoorbeeld langs de N457 (randweg Waddinxveen) die hetzelfde wegprofiel heeft.
-
- Moderator
Het is toch om te janken. Dan moet je 50 jaar wachten op een noodzakelijke verbinding en dan wordt er uiteindelijk voor veel te veel geld een veredeld karrespoor aangelegd dat amper aan de normen voldoet. Lekker bezig weer Nederland 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- stadsweg
https://www.ed.nl/eindhoven/borden-lang ... ~aa85ff49/Borden langs N69 helpen tegen paniek vanwege loeiende sirenes, denken verkeersexperts
"VALKENSWAARD/VELDHOVEN - Automobilisten die gebruikmaken van de N69 hoeven niet in paniek te raken als ze moeten uitwijken voor loeiende sirenes. Maar het zou wel schelen als er bermborden langs de weg komen te staan met uitleg hoe te handelen, zeggen verkeersdeskundigen."
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
-
- 4x5 autosnelweg
De weg uitbreiden zodat er een normale 2x2 verbinding met vluchtstroken ontstaat 

-
- Hoofdmoderator
Mooi hoe de praktijk zo snel en zo duidelijk aangeeft dat dit wegontwerp faalt, terwijl sommigen hier dat al jaren roepen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- Secretaris
'Verstevigde bermen'? Ik zie vooral kapotgereden bermen met wat grasklinkers.
Oftewel: geen goed wegontwerp. Verhardingsbreedte, wegbeeld, functie en gereden snelheid passen kennelijk niet goed bij elkaar.
Oftewel: geen goed wegontwerp. Verhardingsbreedte, wegbeeld, functie en gereden snelheid passen kennelijk niet goed bij elkaar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Hoofdmoderator

(veel wegen bibeko, meeste 60 wegen en veel 80 wegen bubeko en alle autosnelwegen)
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Secretaris
Als je een weg nieuw aanlegt of zodanig grondig reconstrueert dat het in feite heraanleg is... 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- autoweg

Precies. Dat je op een bestaande route niet alles naar wens kunt inrichten is tot daar aan toe; immers het alternatief zou bijvoorbeeld uitkopen van woningeigenaars zijn die misschien met veel plezier daar wonen. Maar op een volledig nieuw tracé mag je meer verwachten. Denk aan de N57 of zo, met middenscheiding en semi-vluchtstroken. Daar kunnen de hulpdiensten ten minste nog passeren. Of gewoon 2x2 autoweg, dan heb je dat probleem ook niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Past niet in het anti-autoverkeer-frameSchelpenpaadje schreef: ↑wo 09 feb 2022, 13:35De fout toegeven lijkt het meest verstandig en eerlijk maar in plaats daarvan wil men de weggebruikers opvoeden er mee te leven
![]()

-
- expressweg
Ik kan het bericht niet helemaal lezen, maar "veilig in de berm kan stoppen" daar zal geen enkele vrachtwagenchauffeur aan denken. Die zijn (terecht) bang dat ze in de berm blijven steken.Dennal schreef: ↑wo 09 feb 2022, 12:06https://www.ed.nl/eindhoven/borden-lang ... ~aa85ff49/Borden langs N69 helpen tegen paniek vanwege loeiende sirenes, denken verkeersexperts
"VALKENSWAARD/VELDHOVEN - Automobilisten die gebruikmaken van de N69 hoeven niet in paniek te raken als ze moeten uitwijken voor loeiende sirenes. Maar het zou wel schelen als er bermborden langs de weg komen te staan met uitleg hoe te handelen, zeggen verkeersdeskundigen."
-
- 2x5 autosnelweg
Op 21 april 2023 is SmartwayZ.NL een test gestart met wilddetectie langs de N69, als onderdeel van het Talking Traffic-partnership. Het project heeft als doel om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal aanrijdingen met overstekende dieren terug te dringen. Om dat te bereiken is de opzet om automobilisten waarschuwingen te tonen via de navigatieapp Waze, in aanvulling op de dynamische borden die al langs de weg staan. Is de test succesvol, dan kan de techniek worden uitgebreid naar andere locaties en navigatieapps.

Link
-
- verkeersader
Kijkend naar de kaart, me realiserend dat de ruit van Eindhoven er hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen, vraag ik me af: zou een doorgetrokken 2x 2 N69/A69 ten westen van Veldhoven en Eindhoven Airport, richting de A58, iets kunnen betekenen in het verlichten van de verkeersstromen op de A2 rond Eindhoven? Eventueel met een verdere doortrekking langs Best tot aan de A2 t.h.v. afrit 27?
Ook denkend aan de toenemende distributieactiviteiten in de noordwesthoek van Eindhoven. Zo’n nieuwe weg zou dan natuurlijk vooral de as A2-noord/A50 – A67-west v.v. kunnen bedienen.
Of zou dat slechts een hele dure druppel op een gloeiende plaat zijn? Omdat de assen A58-west – A67-oost v.v. en de A2 verreweg het meeste doorgaande verkeer langs Eindhoven genereren?
Met de toenemende economische activiteit in deze regio valt het me op dat de oostelijke tangent weliswaar nogal resoluut is afgewezen, maar er niet of nauwelijks over mogelijke alternatieven lijkt te worden gepraat.
Ook denkend aan de toenemende distributieactiviteiten in de noordwesthoek van Eindhoven. Zo’n nieuwe weg zou dan natuurlijk vooral de as A2-noord/A50 – A67-west v.v. kunnen bedienen.
Of zou dat slechts een hele dure druppel op een gloeiende plaat zijn? Omdat de assen A58-west – A67-oost v.v. en de A2 verreweg het meeste doorgaande verkeer langs Eindhoven genereren?
Met de toenemende economische activiteit in deze regio valt het me op dat de oostelijke tangent weliswaar nogal resoluut is afgewezen, maar er niet of nauwelijks over mogelijke alternatieven lijkt te worden gepraat.
-
- 4x3 autosnelweg
De N69 sluit aan op de westelijke randweg van Veldhoven, die weer doorloopt in de wegenstructuur rondom Eindhoven Airport. Hoogwaardig is het niet te noemen.
-
- 2x2 autosnelweg
Waar zou zo'n alternatieve route moeten aansluiten op de A58? Er liggen nogal wat natuurgebieden en bebouwing in de weg ben ik bang.
De huidige aansluiting op de A67 doet zeker *iets* om verkeer van en naar Veldhoven(-west) weg te houden van de N2. Je zou de Zilverbaan en aansluitende assen kunnen opwaarderen naar 2x2 en hoogwaardigere aansluitingen om dit effect te versterken. Wat je niet wil is een interessante doorgaande verbinding creëren die verkeer dat nu over de randweg rijdt niet aan kan.
De huidige aansluiting op de A67 doet zeker *iets* om verkeer van en naar Veldhoven(-west) weg te houden van de N2. Je zou de Zilverbaan en aansluitende assen kunnen opwaarderen naar 2x2 en hoogwaardigere aansluitingen om dit effect te versterken. Wat je niet wil is een interessante doorgaande verbinding creëren die verkeer dat nu over de randweg rijdt niet aan kan.