Zo ver zou ik niet gaan, daar zijn onze beleidspersonen volledig doorgeslaan, en wat blijkt? Het geeft geen rustiger wegbeeld, helpt de veiligheid niet, demotiveert geen auto's etc etc...
[UZ] Uzbekistan
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [UZ] Uzbekistan
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind dat best wel meevallen eigenlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Volledig kapitaal leest in mijn ogen altijd wat moeizamer, maar qua lettergrootte valt er niets te klagen. Aan de cijfers te zien, lijkt het het Turkse lettertype te zijn?
-
- Moderator
De X wordt volgens Wikipedia in Uzbekistan uitgesproken als 'kh' als in clock.
Jizzax wordt dan Jizzakh en Buxoro wordt dan Bukhoro. De Russische naam is Бухара, waar de westerse namen op zijn gebaseerd.
Jizzax wordt dan Jizzakh en Buxoro wordt dan Bukhoro. De Russische naam is Бухара, waar de westerse namen op zijn gebaseerd.
-
- 2x5 autosnelweg
Punt 1: het staat op 3 panelen waar 1 had volstaan
Punt 2: er staan te veel doelen - hier kan in de doelenkeuze gesnoeid worden
Punt 2: er staan te veel doelen - hier kan in de doelenkeuze gesnoeid worden
-
- Hoofdmoderator
In Turkije gebruiken ze een variant van Highway Gothic. Dit lijkt Clearview te zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg

Gebruiken ze in Turkije ondertussen ook Highway-Gothic? Vroeger had men een eigen ontwerp op de markt, maar ze waren wel aan mekaar compatibel.

-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x3 autosnelweg
De letters zijn prima, het schildje is gewoon klein. Die geringe hoogte zie je eigenlijk wel in de hele voormalige Sovjet Unie. Doet ergens ook wel een beetje denken aan Italië. Daarmee doe je wegnummers gewoon geen recht.
Overigens: geen cyrillische letters meer te zien op dit bord. Ik lees dat Oezbekistan nog steeds in een overgangsfase naar Latijns schrift zit, maar duidelijk al ver genoeg om dit bord 100% Latijns te laten zijn.
-
- Secretaris
Aan de cijfers te zien is dit het Russische GOST.Snelwegfreak schreef:In Turkije gebruiken ze een variant van Highway Gothic. Dit lijkt Clearview te zijn.
Dat Turkse lettertype lijkt me eerder een variant op DIN1451 Breitschrift.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg

Misschien interessant om nog wat verder te analyseren in het lettertypetopic. Maar soms doet het me idd ook aan breedschrift denken terwijl het met momenten meer op Highway Gothic lijkt. Ik vind het persoonlijk geen slecht font.
-
- verkeersader
Kan inderdaad bevestigen dat het GOST 10807-78 is als ik zo de letters vergelijk met mijn lettertypebestand.
Het Turkse lettertype is echt een variant van Highway Gothic, kijk maar naar o.a. de 'a', maar het is wel heel erg veranderd.
-
- Voorzitter
Precies hetzelfde doet Azerbeidzjan, ook een ex-Sovjetrepubliek met een Turkse taal. De kh wordt daar ook als een x op de borden gezet, volgens mij is dat zelfs officieel in het Azerbeidzjaans. Daar staat dus bv. Yevlax aangegeven op de M2 vanaf Baku. In het Russisch heet die plaats Евлах.
Ik denk dus dat de gewoonte om daarvoor een x te gebruiken overgenomen is uit het Cyrillische schrift.
-
- 2x2 autosnelweg
Uiteraard, en dit is zelfs ook zo in de wetenschappelijke transliteratie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientifi ... f_Cyrillic
https://en.wikipedia.org/wiki/Scientifi ... f_Cyrillic
-
- Moderator
Kennelijk is de pleuris uitgebroken in Karakalpakstan.
President Mirziyoyev is bezig met een grondwettelijke hervorming. Hij wil zichzelf meer macht geven door de limiet op twee termijnen op te heffen (hij is net gestart met zijn tweede termijn). Maar hij wilde ook de autonome status van Karakalpakstan opheffen, wat kennelijk tot grote protesten heeft geleid, mogelijk gewelddadige ongeregeldheden, maar de regering heeft alle informatielijnen afgesloten (internet platgelegd, zowel vast als mobiel).
Mirziyoyev is naar Nukus gevlogen om te zeggen dat de autonome status van Karakalpakstan toch niet opgeheven gaat worden. Maar anderen in zijn regering nemen een meer hardline opstelling.
Wel interessant, Karakalpakstan heeft al een historie van autonomie, het was eerst een aparte ASSR wat in 1936 werd samengevoegd met Uzbekistan. In 1993 werd afgesproken dat Karakalpakstan nog 20 jaar tot Uzbekistan zou behoren, maar daarna onafhankelijk kon worden. Dit is 'vergeten', maar Karakalpakstan heeft kennelijk wettelijk gezien nog de mogelijkheid om zich af te scheiden.
https://eurasianet.org/uzbekistan-presi ... an-tension
Waar ligt Karakalpakstan:

President Mirziyoyev is bezig met een grondwettelijke hervorming. Hij wil zichzelf meer macht geven door de limiet op twee termijnen op te heffen (hij is net gestart met zijn tweede termijn). Maar hij wilde ook de autonome status van Karakalpakstan opheffen, wat kennelijk tot grote protesten heeft geleid, mogelijk gewelddadige ongeregeldheden, maar de regering heeft alle informatielijnen afgesloten (internet platgelegd, zowel vast als mobiel).
Mirziyoyev is naar Nukus gevlogen om te zeggen dat de autonome status van Karakalpakstan toch niet opgeheven gaat worden. Maar anderen in zijn regering nemen een meer hardline opstelling.
Wel interessant, Karakalpakstan heeft al een historie van autonomie, het was eerst een aparte ASSR wat in 1936 werd samengevoegd met Uzbekistan. In 1993 werd afgesproken dat Karakalpakstan nog 20 jaar tot Uzbekistan zou behoren, maar daarna onafhankelijk kon worden. Dit is 'vergeten', maar Karakalpakstan heeft kennelijk wettelijk gezien nog de mogelijkheid om zich af te scheiden.
https://eurasianet.org/uzbekistan-presi ... an-tension
Waar ligt Karakalpakstan:

-
- 2x4 autosnelweg
De vraag is waarom daar de pleuris is uitgebroken.
Misschien is het gebrek aan belangstelling, maar de politiek van Oezbekistan volg ik niet.
Wel kan ik me voorstellen dat de Russen (lees: Poetin) een of ander oud zeer tot een vuurtje hebben weten op te stoken.
Dat past binnen het Russische beleid omtrent "gebieden die gedenazificeerd moeten worden".
Misschien is het gebrek aan belangstelling, maar de politiek van Oezbekistan volg ik niet.
Wel kan ik me voorstellen dat de Russen (lees: Poetin) een of ander oud zeer tot een vuurtje hebben weten op te stoken.
Dat past binnen het Russische beleid omtrent "gebieden die gedenazificeerd moeten worden".
-
- Moderator
NOS heeft er ook over bericht: https://nos.nl/artikel/2435060-noodtoes ... onstraties
Wikipedia heeft er ook een artikel over: https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Karakalpak_protests Er wordt gesproken over duizenden gewonden en een onbekend aantal doden.
Vanwege de internetblackout komt bijna geen informatie naar buiten.
Wikipedia heeft er ook een artikel over: https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Karakalpak_protests Er wordt gesproken over duizenden gewonden en een onbekend aantal doden.
Vanwege de internetblackout komt bijna geen informatie naar buiten.