Die bedoelde ik inderdaad. Op de wegenwiki kan ik geen reden vinden waarom dit zo is gedaan. Mijn ervaring met deze configuratie, in combinatie met de barrier direct naast de rijstroken, is dat het invoegen op deze manier erg stroef gaat. Volgens mij zou de verkeerafhandeling veel soepeler gaan als al het invoegende verkeer pas op de hrb uitkomt, nadat de 3e strook is gestart.
[A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28
-
- autoweg
Die spitsstrook start toch vrij rap na de bocht, als de invoeger stopt, volgens mij. In de spits heb je voor forensverkeer dat de wegsituatie kent en dus zorgt op rijstrook 1 te rijden om zodoende de spitsstrook op te kunnen.
-
- 2x3 autosnelweg
RWS heeft vandaag een bericht gepubliceerd waarin wordt aangegeven dat de parallelbaan van de A1 op KP Hoevelaken vanaf Apeldoorn vanaf heden langdurig is afgesloten vanwege een kapotte voegovergang. Verkeer vanaf Apeldoorn dat richting A28 wil wordt geadviseerd ofwel om te rijden via de A30 - A12 (voor de richting Utrecht) ofwel te keren bij Amersfoort-Noord (voor de richting Zwolle).
RWS schreef:A1: afsluiting parallelbaan Hoevelaken
Rijkswaterstaat sluit uit veiligheidsoverwegingen de parallelbaan op de A1, bij Hoevelaken richting Amsterdam af, voor de vervanging van een loszittende voegovergang. Hierdoor kan verkeer van de A1 vanuit Apeldoorn niet de A28 op. Verkeer vanaf de A28 naar de A1 ondervind geen hinder.
Vanaf 12 februari 10:00 uur is afrit Hoevelaken dicht. Hierdoor kun je vanuit Apeldoorn ook parallelbaan niet op. De toerit Hoevelaken is niet afgesloten. Vanaf daar is de parallelbaan gewoon open. Doorgaand verkeer richting Amsterdam moet rekening houden met vertraging en filevorming.
Omleidingen
Verkeer op de A1 vanuit Apeldoorn dat richting Utrecht moet wordt geadviseerd vanaf Barneveld via de A30 en de A12 te rijden. Verkeer richting Zwolle kan doorrijden naar Amersfoort-Noord (afrit 14) en daar keren. Ditzelfde geldt voor verkeer dat gebruik had willen maken van afrit Hoevelaken.
Toe aan vervanging
De voegovergang op de parallelbaan is, eerder dan verwacht, aan vervanging toe. Dit blijkt uit onderzoek naar aanleiding van eerdere schadereparaties. Definitief herstel kan echter niet direct worden uitgevoerd, omdat het gaat om maatwerk en dit vergt tijd.
Na herstel kan de parallelbaan weer open voor verkeer. Deze reparatie staat los van het project Renovatie Knooppunt Hoevelaken dat later gepland staat.
Veiligheid staat voorop
De voegovergang op de parallelweg is deels los geraakt. Dit kan leiden tot schade aan voertuigen. Daarom heeft Rijkswaterstaat uit veiligheidsoverwegingen besloten de weg af te sluiten. De weg kan pas weer open als de voeg volledig hersteld is. Als de reparatie complex is kan dit tot 3 weken in beslag gaan nemen.
Zodra wij een indicatie hebben over de exacte duur van de werkzaamheden zullen wij dit communiceren via onze kanalen. Mochten de werkzaamheden meevallen dan zal de weg uiteraard eerder worden geopend.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- zandpaadje
Nu dit weer. Ik heb hier echt last van as maandag. Kan je niet beter doorrijden via de verbrede A1 en dan de verbrede A27 ri Utrecht pakken als je daar moet zijn (kantoor RWS) ipv keren op de A1?
Project Hoevelaken is al 20 jaar een soap. Ik werk eraan. Nu is er opnieuw vertraging ivm adviesvraag van RvS aan het STAB over aangepaste stikstofnormen Via15, wat oa ook betrekking heeft op dit project. Straks wordt het TB aangepast ivm nieuwe verkeerscijfers post corona, werkgroep is er al mee bezig. Met weer alle vertraging van dien. Hopelijk kiest Harbers hier niet voor. Doorpakken nu eens eindelijk. En dan is er nog de zitting van RvS, als ze hun advies hebben,die "ergens na de zomer" komt. Zomer 2035? En als het ministerie daarbij in het ongelijk wordt gesteld, wat een gerede kans is, zijn we weer terug bij af.
Maar goed, bij Hoevelaken linksaf gaat dus ook niet meer.
https://youtu.be/5E6fi40-g6c?t=45
Project Hoevelaken is al 20 jaar een soap. Ik werk eraan. Nu is er opnieuw vertraging ivm adviesvraag van RvS aan het STAB over aangepaste stikstofnormen Via15, wat oa ook betrekking heeft op dit project. Straks wordt het TB aangepast ivm nieuwe verkeerscijfers post corona, werkgroep is er al mee bezig. Met weer alle vertraging van dien. Hopelijk kiest Harbers hier niet voor. Doorpakken nu eens eindelijk. En dan is er nog de zitting van RvS, als ze hun advies hebben,die "ergens na de zomer" komt. Zomer 2035? En als het ministerie daarbij in het ongelijk wordt gesteld, wat een gerede kans is, zijn we weer terug bij af.

Maar goed, bij Hoevelaken linksaf gaat dus ook niet meer.
https://youtu.be/5E6fi40-g6c?t=45
-
- autoweg

Vreemde zaak dit. Gistermorgen hier nog langs gereden.. de voegovergang op de PRB was, op het oog, prima te nemen.
Het komt op mij over alsof deze beslissing genomen is uit een inspectierapport.. een inspectie die niet vanochtend plaats heeft gevonden.
In de tussentijd was de overgang dus prima te berijden, toch?
Lijkt mij dat RWS dit weekend nog wel even wat extra info de wereld in mag sleuren.. zodat de forenzen op maandagochtend gewaarschuwd zijn.
Het zal ook wel weer drukker worden tussen Terschuur en Nijkerk..

Ja, kan je doen als de A1 een beetje door wilt rijden. Heb ik vroeger (toen alles nog grotendeels 2x2 was) ook wel gedaan. Beetje afhankelijk hoe vast de 28 stond nabij Rijnsweerd.DontJudge schreef:(..) Kan je niet beter doorrijden via de verbrede A1 en dan de verbrede A27 ri Utrecht pakken als je daar moet zijn (kantoor RWS) ipv keren op de A1? (..)
Maar, kantoor RWS aan de A12? Als de afrit naar de A30 een beetje stroomt.. denk ik dat via de A30 en A12 het soepelst rijdt (zolang er niks gebeurt. A12 is 3 strooks en laatste stukje 4.
Bij Voorthuizen eraf en dan doorsteken via de Harselaar OF eerst 2x Linksaf om richting Terschuur te rijden en dan linksaf om het tunneltje onder de A1 door te rijden, spoor over en dan weer de A30 op.. al kan dat wel wat druk zijn met uitgaand verkeer vanuit Barneveld. Zal een beetje uittesten zijn, denk ik.
-
- 2x3 autosnelweg
Dit lees ik net op tijd, ik ben momenteel in Diepenveen bij Deventer en rij vanavond terug naar Zeist. Ik pak dan wel de A30 en daarna de A12. Mocht het tot vertraging komen, kan ik eventueel ook de A50 naar de A12 nemen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
Wellicht staat er een deadline in het inspectierapport: 'te vervangen voor 13-02-2021'. Dan is het vervolgens aan Rijkswaterstaat om een reperatie in te plannen of de weg af te sluiten. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ook wat druk wordt gezet om meer budget voor achterstallig onderhoud te gaan krijgen. Daar is de laatste jaren te veel ten onrecht op bezuinigd.Durashift schreef:Vreemde zaak dit. Gistermorgen hier nog langs gereden.. de voegovergang op de PRB was, op het oog, prima te nemen.
Het komt op mij over alsof deze beslissing genomen is uit een inspectierapport.. een inspectie die niet vanochtend plaats heeft gevonden.
In de tussentijd was de overgang dus prima te berijden, toch?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Het werd A1, A30 en A12. Heerlijk, met 140 op de cruise control waarbij een politiebusje dat ook op rijstrook 1 reed, voor mij naar rechts ging.

-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x3 autosnelweg

Ik had de cruise control tijdens de hele reis op 140 ingesteld. Er was niet al te veel verkeer, op het genoemde traject is geen trajectcontrole en Flitsmeister gaf geen mobiele controle aan. Omdat ik van doorrijden hou, ging de cc dus op 140.

Op de A12 ging ik er bij afrit Driebergen af. De trajectcontrole bij Utrecht is mij bekend, uiteraard hou ik mij daar netjes aan de maximum snelheid.

Overigens: bij een trajectcontrole rij ik waar 100 geldt, maximaal 110 op de snelheidsmeter. Bij 80 is dat 90. Ook trajectcontroles houden rekening met de wettelijke correctie, die van de gemeten snelheid wordt afgetrokken.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- 4x5 autosnelweg
Ik rij meestal gewoon met het verkeer mee en ik krijg zeer zelden snelheidsboetes. Als ik ze krijg altijd van die zeikprenten: 108 waar 100 mag of 55 waar 50 mag op plaatsen zonder enige vorm van gevaarzetting...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
PeterSchoeber schreef: ↑zo 13 feb 2022, 11:14Uit ervaring, tot tweemaal toe in de week van de kerstvakantie, kan ik vertellen dat de snelheidsmeter op de MB die ik rijdt de snelheid akelig precies volgens de werkelijkheid weer geeft. (..)

-
- 2x4 autosnelweg
Uniek! Er wordt namelijk vanaf 4 te hard geschreven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- verkeersader
Kennelijk leest hij mee want vanochtend kwam hij inderdaad met het fragment van Arie Ribbens

Meer bitumen!
-
- 4x5 autosnelweg
Die grap is er elke ochtend bij Ekdom (mits er daar file staat)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

-
- 2x5 autosnelweg
Er doen verschillende einddata de ronde over de afsluiting van de parallelbaan op de A1.
Rijkswaterstaat zelf heeft het in een artikel over vier weken ...

... maar elders (ook op de ANWB-website) wordt een 'worst case'-datum van 15 april genoemd.

In de verkeersverwachting komt de ANWB nog met een derde datum op de proppen: 7 maart.

Rijkswaterstaat zelf heeft het in een artikel over vier weken ...

... maar elders (ook op de ANWB-website) wordt een 'worst case'-datum van 15 april genoemd.

In de verkeersverwachting komt de ANWB nog met een derde datum op de proppen: 7 maart.

-
- Moderator
Ik vind dit toch wel onaanvaardbaar. Voegovergangen moeten toch op voorraad zijn of redelijk snel geleverd en geïnstalleerd kunnen worden? Wat als dit de Van Brienenoordbrug was? 

-
- expressweg
Desnoods gooi je er tijdelijk een bitumevoeg erin. De lange viaducten bij Zwolle hadden ook bitumevoegen , die snel kapot gingen ivm te lang viaduct. Echter als tijdelijke oplossing kan dit een mogelijkheid zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Rijkswaterstaat heeft het over maatwerk.
In onderstaande video is de betreffende voegovergang te zien.
https://twitter.com/RWSverkeersinfo/sta ... info.nl%2F
-
- autoweg

RWS begint wat onderdelen voorzieningen betreft erg sterk op ProRail te lijken die telkenmale met de smoes aankomt dat een onderdeel maatwerk is en een lange tijd van productie vergt. Voorraad kost geld en de rekenmeesters zullen dat wel hebben weggemoffeld/opgeruimd.
Wordt tijd dat zowel RWS als ProRail het in hun portemonnee gaan voelen als de infrastructuur niet beschikbaar is door nalatig onderhoud.
Met vriendelijke groet,
-
- 2x2 autosnelweg
Niet elke voegovergang is uniek, maar zo lang bij aanbestedingen niet tot in detail wordt vastgelegd welk ontwerp voegovergang van welk materiaal en welke producent moet worden toegepast (en dit is nog maar één mogelijk detail binnen een infraproject) zul je wel degelijk een flinke variëteit krijgen.
Vergeet ook niet dat viaducten vele tientallen jaren meegaan, dat je reservemateriaal dus al die tijd voor handen moet houden, decennia waarin vele nieuwe kunstwerken worden opgeleverd waar weer nieuwere technieken worden toegepast.
Vervelende situatie maar ik betwijfel of je dit soort levertijden wel altijd kan voorkomen.
Goed onderhoud en tijdig preventief vervangen is een betere manier om situaties als deze vervangen dan een heel arsenaal aan onderdelen achter de hand moeten houden.
Vergeet ook niet dat viaducten vele tientallen jaren meegaan, dat je reservemateriaal dus al die tijd voor handen moet houden, decennia waarin vele nieuwe kunstwerken worden opgeleverd waar weer nieuwere technieken worden toegepast.
Vervelende situatie maar ik betwijfel of je dit soort levertijden wel altijd kan voorkomen.
Goed onderhoud en tijdig preventief vervangen is een betere manier om situaties als deze vervangen dan een heel arsenaal aan onderdelen achter de hand moeten houden.
-
- autoweg
Zal ook wel meespelen dat wellicht bepaalde materialen wat langer op zich laat wachten in de grondstoffen ketens?
Bij de leverancier wellicht wat onderbezetting door de pandemie perikelen?
Leverancier dekt zich in en plust de levertermijn wat op.
Bij de leverancier wellicht wat onderbezetting door de pandemie perikelen?
Leverancier dekt zich in en plust de levertermijn wat op.

-
- zandpaadje
dit type voegovergang wordt nergens in NL meer toegepast (zat ook op stichtse brug, maar die zijn in 2015 vervangen), en wordt niet meer nieuw aangelegd in NL (was een proef tussen 2003-2006). hierdoor is er weinig werkervaring hoe om te gaan met dit type voegovergang.
er komt heel wat bij kijken om een voegovergang te vervangen, want elke voegovergang wordt op maat gemaakt (bijna elk viaduct, brug, etc. heeft een andere afmeting of andere wapening in het brugdek).
onderstaand een korte samenvatting van de stappen.
1. huidige voegovergang inmeten (breedte, hoogte brugdek en huidige ruimte tussen brugdek en landhoofd)
2. bestekstekeningen bekijken hoe de wapening in brugdek tpv voegovergang loopt.
3. berekenen welk type voegovergang beste toegepast kan worden. o.a. lengte brugdek (krimp en uitzetten brugdek door temperatuur), hoogte brugdek, hoogte en soort wapening. hieruit komt een advies voor een bepaald type voegovergang uit ca. 40 verschillende types.
4. leverancier kiezen op basis van type voegovergang, er zijn diverse leveranciers (bijv. mageba-group of mauer.eu) die allemaal net hun eigen unieke voegovergang maken.
5. leverancier gaat ontwerptekeningen van voegovergang maken
6. Dan kan de leverancier de voegovergang in 1 geheel maken (stalen balk met wapeningsbeugels en voegrubber)
7. wanneer voegovergang gemaakt is, dan transporteren naar NL
8. slopen huidige voegovergang (waarbij brugdekwapening niet te veel aangetast mag worden)
9. inbouw nieuwe voegovergang
4 weken klinkt lang, maar normaal gesproken wordt er minimaal 1-2 jaar van tevoren dit proces opgestart. dus dit is zeer snel.
filmpje van RWS over voegovergangen in het algemeen
https://www.youtube.com/watch?v=tRUab2P ... waterstaat
Meer informatie of dit type voegovergang kan je hier vinden.
https://www.pveno.nl/handboek-voegoverg ... ncept-3-2/
er komt heel wat bij kijken om een voegovergang te vervangen, want elke voegovergang wordt op maat gemaakt (bijna elk viaduct, brug, etc. heeft een andere afmeting of andere wapening in het brugdek).
onderstaand een korte samenvatting van de stappen.
1. huidige voegovergang inmeten (breedte, hoogte brugdek en huidige ruimte tussen brugdek en landhoofd)
2. bestekstekeningen bekijken hoe de wapening in brugdek tpv voegovergang loopt.
3. berekenen welk type voegovergang beste toegepast kan worden. o.a. lengte brugdek (krimp en uitzetten brugdek door temperatuur), hoogte brugdek, hoogte en soort wapening. hieruit komt een advies voor een bepaald type voegovergang uit ca. 40 verschillende types.
4. leverancier kiezen op basis van type voegovergang, er zijn diverse leveranciers (bijv. mageba-group of mauer.eu) die allemaal net hun eigen unieke voegovergang maken.
5. leverancier gaat ontwerptekeningen van voegovergang maken
6. Dan kan de leverancier de voegovergang in 1 geheel maken (stalen balk met wapeningsbeugels en voegrubber)
7. wanneer voegovergang gemaakt is, dan transporteren naar NL
8. slopen huidige voegovergang (waarbij brugdekwapening niet te veel aangetast mag worden)
9. inbouw nieuwe voegovergang
4 weken klinkt lang, maar normaal gesproken wordt er minimaal 1-2 jaar van tevoren dit proces opgestart. dus dit is zeer snel.
filmpje van RWS over voegovergangen in het algemeen
https://www.youtube.com/watch?v=tRUab2P ... waterstaat
Meer informatie of dit type voegovergang kan je hier vinden.
https://www.pveno.nl/handboek-voegoverg ... ncept-3-2/
-
- 2x5 autosnelweg
De werkzaamheden aan de voegovergang zijn vandaag gestart en ze gaan naar verwachting 2 weken duren.
-
- dorpsstraat
Dit weekend was door de kapotte voegovergang bij Hoevelaken en werkzaamheden aan de A50 de eerst mogelijke verbinding zonder verkeerslicht om vanaf Oldenzaal / Duitse grens naar het zuiden te rijden de A27 via knp Eemnes… Niet echt een fijne situatie.
Tot hele grote problemen heeft het overigens niet geleid; er staat al een paar dagen congestie bij knp Hoevelaken op de A1 omdat het wegvak naar Amsterdam slechts 2 rijstroken telt en er nu geen afslaand verkeer richting A28 is, wat er normaal wel is. Die file was dit weekend iets langer dan afgelopen dagen, maar niet schrikbarend.
Wel was het extra druk op de afrit van de A1 naar de A30; er liggen uiteraard plannen om die afrit te reconstrueren, maar je ziet met wat extra verkeer dat de boel daar echt wel substandaard is. Komende vanaf de A1 staan er geen portaal borden waardoor het voor het (vele) verkeer niet duidelijk was dat daar 2 rijstroken links af gaan (al het verkeer stond op de linker strook, met op de rechterstrook niemand, terwijl die ook links af slaat).
Ook is de versmalling van 2 naar 1 rijstroken net voorbij het verkeerslicht ten zuiden van de A1 niet gemaakt door de grote hoeveelheden verkeer die er dit weekend doorheen moesten.
Het valt overigens op dat de boog van knp Maanderbroek in de richting Ede > Utrecht ook niet echt geschikt is voor veel verkeer; een erg krappe straal (terwijl er zat ruimte is) leidde met de intensiteiten van dit weekend tot afremmend verkeer tot zo’n 40 km/h in die bocht.
Tot hele grote problemen heeft het overigens niet geleid; er staat al een paar dagen congestie bij knp Hoevelaken op de A1 omdat het wegvak naar Amsterdam slechts 2 rijstroken telt en er nu geen afslaand verkeer richting A28 is, wat er normaal wel is. Die file was dit weekend iets langer dan afgelopen dagen, maar niet schrikbarend.
Wel was het extra druk op de afrit van de A1 naar de A30; er liggen uiteraard plannen om die afrit te reconstrueren, maar je ziet met wat extra verkeer dat de boel daar echt wel substandaard is. Komende vanaf de A1 staan er geen portaal borden waardoor het voor het (vele) verkeer niet duidelijk was dat daar 2 rijstroken links af gaan (al het verkeer stond op de linker strook, met op de rechterstrook niemand, terwijl die ook links af slaat).
Ook is de versmalling van 2 naar 1 rijstroken net voorbij het verkeerslicht ten zuiden van de A1 niet gemaakt door de grote hoeveelheden verkeer die er dit weekend doorheen moesten.
Het valt overigens op dat de boog van knp Maanderbroek in de richting Ede > Utrecht ook niet echt geschikt is voor veel verkeer; een erg krappe straal (terwijl er zat ruimte is) leidde met de intensiteiten van dit weekend tot afremmend verkeer tot zo’n 40 km/h in die bocht.
-
- verkeersader

Zo krap vind ik die straal anders niet. Je kunt er prima met 80 doorheen zonder gek te moeten doen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- dorpsstraat