[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

T-hijs
verkeersader

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door T-hijs » do 10 feb 2022, 22:30

Coen Tunnel schreef: do 10 feb 2022, 21:48
Wimpie25 schreef: do 10 feb 2022, 18:17 ^^
Dat zou ik ook denken. Bij ons leidt het taalverschil over het algemeen ook niet tot problemen bij hulpverlening.
Dat misschien niet, maar toen ik in België een keer bij nood de politie nodig had (de situatie was enigszins bedreigend) en 112 belde, toch het Europese alarmnummer, kreeg ik te horen dat ik 101 moest bellen. Dat had ik niet verwacht, ik dacht dat ik 112 in België net zo zou kunnen gebruiken als in Nederland. De persoon aan de lijn sprak geen Nederlands, maar ik stond dan ook in Wallonië, in Duitstalig gebied. Ik heb het gesprek in het Duits kunnen voeren.
In Vlaanderen is het mij al wel eens gebeurd dat ik in de buurt van Tongeren 112 (of 101) belde en een Franstalig persoon aan de lijn kreeg die én geen Nederlands én geen Engels sprak, en mij in niet mis te verstane bewoordingen toesnauwde dat ik Frans moest spreken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 10 feb 2022, 23:15

Coen Tunnel schreef: do 10 feb 2022, 21:48
Dat misschien niet, maar toen ik in België een keer bij nood de politie nodig had (de situatie was enigszins bedreigend) en 112 belde, toch het Europese alarmnummer, kreeg ik te horen dat ik 101 moest bellen. Dat had ik niet verwacht, ik dacht dat ik 112 in België net zo zou kunnen gebruiken als in Nederland. De persoon aan de lijn sprak geen Nederlands, maar ik stond dan ook in Wallonië, in Duitstalig gebied. Ik heb het gesprek in het Duits kunnen voeren.
De 100 en 101 zouden allemaal rechtstreeks naar de dichtstbijzijnde noodcentrale moeten doorschakelen. Bij 112 kom je (denk ik) eerst in een teleonthaal terecht die je dan doorschakelen naar de dienst van toepassing op jouw noodgeval. Dat kan ook het lokale politiekantoor zijn. Bij een echt noodgeval draaien de meeste mensen in reflex nog het nummer 100 (brandweer en ambulance) of 101 (politie). Het nummer 112 kon je vroeger trouwens niet via een vaste lijn bereiken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 feb 2022, 9:04

Wat ik mij nog kan bedenken is dat die mannen misschien immigranten zijn, er wonen bijvoorbeeld heel veel mensen van de Balkan in Zwitserland. Wellicht wisten ze niet dat de Italiaanse naam Ticino was? Het lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk, maar misschien krijg je dit als Google alles voor je vertaalt.
Wellicht wat in paniek geraakt, je zou gewoon zeggen dat ze op 'feuerwehr' zonder plaatsnaam zouden kunnen zoeken. Als de locatie aan staat dan kom je bij het dichtstbijzijnde brandweerstation terecht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 feb 2022, 12:40

Wimpie25 schreef: do 10 feb 2022, 23:15een teleonthaal
Ik moest dit toch echt een paar keer lezen. Het woord is in Nederland niet echt bekend.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 11 feb 2022, 12:51

^^
Bij ons zit het algemeen Teleonthaal ook onder een noodnummer, 106. Daar kan je naar bellen met eender wat jou bezighoudt :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022, 15:18

Vandaag waren er weer allerlei referenda in Zwitserland. Er zat niet echt iets belangrijks voor verkeersinfrastructuur bij.

Mijn indruk is dat de meeste referenda een overwinning voor rechtse partijen zijn. Afgekeurd zijn bijvoorbeeld staatssteun voor de media, aanpassing van een belasting (Stempelabgabe), klimaatdoelen van Parijs in een kantonale wet van Basel Land, fietsstation in Luzern en een CO2 belasting op auto's in het kanton Bern. In Schaffhausen is een belastingverlaging goedgekeurd. En een initiatief tegen dieronderzoek is 79% afgekeurd, maar alle partijen hadden dat ook geadviseerd.

Het plan in het kanton Bern was dat de wegenbelasting op basis van gewicht zou omgezet worden in een belasting gebaseerd op CO2 uitstoot. Alle eigenaren van brandstofauto's zouden daardoor meer belasting moeten gaan betalen, variërend van 50 CHF per jaar voor een stadsauto tot 200 CHF per jaar voor een SUV. Alle partijen behalve de SVP waren hier voor. Toch heeft 53% tegen gestemd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 15:28

De gemiddelde Zwitserse kiezer is rechtser dan hun politieke vertegenwoordiging. Dat is me tien jaar geleden ook eens opgevallen. Ik vraag me af of dat een Zwitsers fenomeen is, of dat het gewoon eigen is aan de mensheid: de meeste mensen zijn gewoon behoudend in hun opvattingen: want waarom zou je iets veranderen als het nu ook al goed gaat?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 13 feb 2022, 16:48

^^ Tegenstemmers zijn meer gemotiveerd om überhaupt te stemmen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 feb 2022, 16:55

Tegenstemmen betekent niet automatisch dat je dan conservatief bent. Referenda kunnen van beide kanten komen. En de regering kan een tegenvoorstel doen. De opkomst is over het algemeen wel vrij laag, vaak nog geen 50%. het stemmen gebeurt volgens mij grotendeels per post, de uitslag is altijd even na 12 uur al bekend.

Referenda komen circa 4 keer per jaar voor, er worden vaak een aantal referenda gecombineerd, zowel op federaal als op kantonaal of gemeentelijk niveau. En soms zijn er ook verkiezingen aan gekoppeld.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 13 feb 2022, 19:47

Chris schreef: zo 13 feb 2022, 15:18 Mijn indruk is dat de meeste referenda een overwinning voor rechtse partijen zijn.
De meeste wel inderdaad, maar dit was juist iets wat rechts wilde:
aanpassing van een belasting (Stempelabgabe)
Maar ja, het afschaffen van een belasting waar alleen mensen die een bedrijf bezitten van profiteren, en dan ook nog alleen als het eigen vermogen meer dan een miljoen is, is natuurlijk niet zo populair. De argumenten dat het net is alsof je een procent moet afdragen als je geld op een spaarrekening zet, en dat verder alleen Spanje en Griekenland zo een belasting kennen, helpen dan weinig.
En een initiatief tegen dieronderzoek is 79% afgekeurd, maar alle partijen hadden dat ook geadviseerd.
Dit was wel een interessante: als dit was aangenomen, was elk product waar dierproeven voor gedaan zijn, verboden. Dat had ook het einde van sommige Corona-vaccins kunnen betekenen ... en dit is uiteraard zo extreem dat het geen enkele kans maakte.
het stemmen gebeurt volgens mij grotendeels per post
Ik doe het inderdaad altijd per post, en vandaag heb ik toevallig voor het eerst een stembureau gezien.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 13 feb 2022, 21:53

Vandaag weer eens gefotografeerd in Zürich, het was mooi weer.

Veloprüfung - toen ik dit zag dacht ik eerst dat je in Zwitserland misschien een fietsrijbewijs moet hebben, maar het is blijkbaar voor scholieren.
Afbeelding

Logo van de stadspolitie (te onderscheiden van de kantonale politie).
Ik had gewoon 'Stadtpolizei' duidelijker gevonden (ik dacht dat dit juist Kantonspolizei betekende).
Afbeelding

Teken des tijds: eerst Engels, dan Duits. Geen Frans of Italiaans.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 13 feb 2022, 22:06

Marcel schreef:Teken des tijds: eerst Engels, dan Duits. Geen Frans of Italiaans.
In Zürich houden ze ook niet zo van mensen die alleen Hoog-Duits spreken, ze horen veel liever hun eigen dialect. Mijn ervaring was dan ook dat veel Zwitsers dan liever in het Engels met me communiceerden, en voor Franstalige en Italiaansprekende Zwitsers is het ook vaak fijner om in het Engels te praten dan in het Duits.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 14 feb 2022, 12:40

De coronaregels staan dan weer alleen in het Duits aangeplakt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 14 feb 2022, 12:56

marcel schreef: zo 13 feb 2022, 21:53 Veloprüfung - toen ik dit zag dacht ik eerst dat je in Zwitserland misschien een fietsrijbewijs moet hebben, maar het is blijkbaar voor scholieren.
In Vianen zag ik een paar weken terug ook zoiets: Fietsroutes voor een fietsexamen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 20:08

In het kader van de afgewezen omzetten van de voertuigbelasting van gewicht naar CO2 uitstoot in het kanton Bern heeft de SRF een vergelijking gemaakt tussen de kantons. De meeste kantons liggen niet zo heel ver van elkaar, maar met name Genève en ook wel Ticino schieten er wel boven uit.

Dit bedrag moet je jaarlijks betalen.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 14 feb 2022, 20:12

Opmerkelijk dat SZ zo hoog is, de inkomstenbelasting is daar juist heel laag.

Nog een overwinning van links was gisteren het reclameverbod voor tabak (waar ik trouwens voor gestemd heb, ik heb ook een hekel aan rokers).
De tegenstanders argumenteerden dat als volgende stap wellicht reclame voor worst verboden wordt.
Ik weet niet of het serieus bedoeld is (ze beweren van wel) of meer een verkiezingsstunt, maar gisteren kwamen de (jonge) groenen zelfs met een verbod op ALLE reclame voor consumentengoederen!
https://www.watson.ch/schweiz/abstimmun ... erbeverbot
Ze argumenteren dat reclame alleen maar onnodige consumptie stimuleert (wat natuurlijk slecht is voor het milieu).
Dit zal wel geen enkele kans maken maar het illustreert weer eens hoe radicaal ze zijn, niet alleen als het om autoverkeer gaat.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 20:28

Tabaksreclame is in Nederland natuurlijk ook al een tijd verboden. Ik weet niet of anti-roken iets specifiek links is.

De SRF had ook een analyse over de slechte resultaten van milieubelastingen bij referenda: «Wenn es ans Portemonnaie geht, hört der Klimaschutz auf»

Men is wel voor klimaatbescherming maar als het op geld en belastingen aan komt dan is dat toch anders. Basel Land stemde tegen een klimaatwet, Bern tegen een CO2 belasting op motorvoertuigen en vorig jaar faalde het landelijk referendum voor een CO2 tax ook.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 feb 2022, 8:57

Ik zou veel discussies ook niet zo zwart-wit (links-rechts) willen zien.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 feb 2022, 10:07

Radicalisering is een straatje zonder einde, eens de bal aan het rollen gaat, is het moeilijk om hem nog gestopt te krijgen. De drempel voor radicaal beleid wordt steeds een stukje bij beetje verlaagd.

Wel opmerkelijk dat Zwitserland nog reclame kende voor rookwaren, in België is dat al een twintigtal jaar sterk beperkt. Ik heb die reclame altijd erg mooi gevonden!

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 15 feb 2022, 13:06

De ban op tabaksreclame heeft bijna de F1 op Spa de das omgedaan, maar ik geloof dat CH geen F1 circuit huisvest :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 15 feb 2022, 13:12

^^ Er is sinds het enorme ongeluk bij de 24 uur van Le Mans in 1955 een verbod op autoracen in Zwitserland, al was er bij uitzondering enkele jaren geleden wel een Formule E-race in Bern.

Zwitserland had begin jaren '50 wel een Formule 1-race op een stratencircuit in Bremgarten. In 1982 was er ook een Zwitserse Grand Prix, al werd die in Frankrijk verreden op het circuit van Dijon.

Het afschaffen van tabaksreclame kwam volgens mij voort uit EU-regelgeving.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 15 feb 2022, 21:10

Chris schreef: ma 14 feb 2022, 20:28 Tabaksreclame is in Nederland natuurlijk ook al een tijd verboden. Ik weet niet of anti-roken iets specifiek links is.
In dit geval waren de linkse partijen voor het verbod en de rechtse tegen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 15 feb 2022, 21:11

Terug naar wegen: er was kritiek op deze borden, men vond het overdreven:
Afbeelding
Ze worden weggehaald.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 16 feb 2022, 4:34

marcel schreef: ma 14 feb 2022, 20:12 Nog een overwinning van links was gisteren het reclameverbod voor tabak (waar ik trouwens voor gestemd heb, ik heb ook een hekel aan rokers).
De tegenstanders argumenteerden dat als volgende stap wellicht reclame voor worst verboden wordt.
Ik weet niet of het serieus bedoeld is (ze beweren van wel)
Klassieke drogreden, net zoals erg veel referendaposters, met de posters van het tegenkamp van het homohuwelijk als absoluut dieptepunt.

Ik kon er wel om lachen dat de posters waren aangepast aan de lokale specialiteiten, in Aargau ging het over Rüeblitorte,en in de Lavaux om wijn.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 16 feb 2022, 10:04

marcel schreef: zo 13 feb 2022, 21:53 Vandaag weer eens gefotografeerd in Zürich, het was mooi weer.

Veloprüfung - toen ik dit zag dacht ik eerst dat je in Zwitserland misschien een fietsrijbewijs moet hebben, maar het is blijkbaar voor scholieren.
Afbeelding
Die hebben we in Nederland ook. :)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 06 mar 2022, 18:18

Gisteren heb ik voor het eerst dit jaar weer een lange wandeling gemaakt, naar Winterthur. Terug heb ik in vanaf Zürich wel een stuk de trein genomen.

Twee foto's die mijn vader in de jaren 60 gemaakt heeft vergeleken met nu:

Neuwiesenstrasse
Afbeelding

Nu: Omdat het druk was kon ik niet zomaar midden op de weg staan waardoor het perspectief iets anders is.
Afbeelding
Het bord met het wat vreemde verkeerslicht is vervangen door een voorrangsbord, maar nog steeds op dezelfde plaats. Terwijl er nog steeds lichten zijn.

Aan de H15:
Let op het bord Schaffhausen dat rechts nog net gedeeltelijk te zien is.
Afbeelding
Ik zie geen leidingen voor de trolleybus, terwijl die hier volgens Wikipedia al sinds 1948 rijdt.

Nu:
Afbeelding

Iets verderop: het lijkt net alsof de bocht op het bord verkeerdom is, maar verderop is een bocht naar links. Verder is vreemd dat er rechtsaf geen pijl is.
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 06 mar 2022, 20:13

Nog wat bijzonderheden van gisteren:

Bassersdorf: hier zie je mooi hoe de weg vroeger rechtdoor liep.

De doodlopende weg is heel breed, in Nederland zou men die denk ik versmallen.
Afbeelding

Aa zelle Bölle schelle - geen idee wat dat betekent
Afbeelding

De Winkelstraat, een Nederlander die geen goed Duits spreekt zou het verkeerd kunnen opvatten
Afbeelding

Dit is blijkbaar niet zomaar zelf gemaakt, want ergens anders (vrij ver hiervandaan) zag ik precies zo een bord
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 mar 2022, 20:30

Die omgelegde weg heet de Alte Winterthurerstrasse. Kennelijk een voorloper van de Hauptstrasse 1?

De omlegging komt het eerst voor op de topografische kaart van 1982.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 mar 2022, 20:54

marcel schreef: zo 06 mar 2022, 20:13 Aa zelle Bölle schelle - geen idee wat dat betekent
Afbeelding
Aftellen, uien pellen.

Dit is de eerste regel van het Schweizerdeutsche Ienemienemutte. En in de tweede komt Walliselle terug, dus vandaar. En die kat op het bord. «Aazelle, Bölle schelle, d'Chatz gaht uf Walliselle, chunnt si wider hei, hät si chrummi Bei, piff paff puff und du bisch (ehr und redlich) duss»
SPOILER: TOON

Aftellen, uien pellen
de kat gaat naar Walliselle
Komt ze weerom
Dan zijn haar benen krom
Pief poef paf
En jij bent (eerlijk) af

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 06 mar 2022, 22:55

Ik had het inderdaad ook gewoon bij de gemeente Wallisellen kunnen vinden: