[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » za 18 dec 2021, 21:04

Wouter N14 schreef: za 18 dec 2021, 10:42 ^^ Hoeveel van die woonwijken zijn de afgelopen 50 jaar gebouwd? Oftewel: :doeidoei: succes ermee, of de gemeenten mogen de compenserende maatregelen betalen, of welk ander niet-infra potje dan ook. Maar goed, zo werkt het in NL natuurlijk niet :geenlach:
Ik doelde niet zozeer op geld vanuit de gemeenten voor de inpassing van de woonwijken die ze de afgelopen decennia hebben gebouwd maar meer over het behoud en zelfs herstel van de stelling.

Het in stand houden van erfgoed in een land dat nog volop in ontwikkeling is kost kennelijk veel geld.

Ons land was recent bereid achtereenvolgens 80 en 150 miljoen euro neer te leggen om werken van Rembrandt in Nederland te kunnen tentoonstellen. De Stelling van Amsterdam ligt er al en kost dus in principe geen geld (op wat onderhoud aan de forten na). Herstel van schade die al is aangedaan aan de stelling en landschap en voorkomen dat behoud van deze monumenten noodzakelijke ontwikkelingen op slot zet zijn zaken waarvoor een extra bijdrage van in elk geval het rijk niet heel gek zou zijn.

Andere vergelijking: het rijk ziet af van nieuwe gaswinning onder de Waddenzee om dit natuurgebied en werelderfgoed te beschermen. Kost ons samen ook gruwelijk veel geld (de totale gaswinning leverde het rijk sinds de jaren '60 ruim 400 miljard op).

Waarom zou de inpassing van een weg als de A8-A9 volledig op de begroting voor nieuwe infrastructuur moeten drukken? Zou het doorgaan van het project puur moeten afhangen van de vraag of een weg als deze 900 miljoen mag kosten? Terwijl de weg al was gepland toen de beschermde status van de stelling werd toegekend...

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » zo 19 dec 2021, 23:54

Eindelijk weer eens wat voortgang in dit draadje. En wat voor een. Dit plan ziet er goed uit, afgezien van dat het mij ook vreemd lijkt om de afrit Heemskerk aan te passen.
Alleen de kosten .. :schrikreactie:

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 23 dec 2021, 12:10

Was te verwachten, protestgroep van o.a. LTO'ers komt met een "alternatief" plan vol met "argumenten" (drogredenen)
Lees het stukje proza alhier:

https://www.landschapnoordholland.nl/fi ... mall_0.pdf
https://www.landschapnoordholland.nl/pr ... goed--tabs

Diverse lokale media zijn met dit artikel aan de haal gegaan:
https://www.rtvlove.nl/lokaal-nieuws/pl ... -verwezen/

Vraag me af of ze het landschapsplan überhaupt gelezen hebben. Er komt volgens mij juist meer landbouwgrond bij omdat de golfbaan geamoveerd wordt en de aansluiting A9 slanker wordt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 23 dec 2021, 12:26

Grappig, ze hebben het over drie minuten tijdwinst die de nieuwe verbinding gaat brengen. Hoe ze aan dat getal komen is mij een raadsel. Mij lijkt de tijdwinst substantieel groter wanneer je ongelijkvloers met 100 km/h door kan rijden ten opzichte van ca negen VRI’s én een kompassage én minder vloeiende aansluitingen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 dec 2021, 12:36

^^ Waarschijnlijk hebben ze gewoon gerekend met de maximumsnelheid.

En een beetje journalist zou daarop moeten doorvragen, maar de gemiddelde journalist is natuurlijk sowieso geen voorstander van deze weg en denkt dat het met een paar speedpaddelacks ook wel opgelost kan worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 23 dec 2021, 12:38

Rein schreef: do 23 dec 2021, 12:26 Grappig, ze hebben het over drie minuten tijdwinst die de nieuwe verbinding gaat brengen. Hoe ze aan dat getal komen is mij een raadsel. Mij lijkt de tijdwinst substantieel groter wanneer je ongelijkvloers met 100 km/h door kan rijden ten opzichte van ca negen VRI’s én een kompassage én minder vloeiende aansluitingen.
Je zou ze het kunnen vragen via de social media..
https://twitter.com/landschapnh/status/ ... 72256?s=20

Daarnaast zou je in het geval van de doorgetrokken A8 kunnen denken aan het afwaarderen van de N203 waarbij je de noordelijke rijbaan zou amoveren en die grond geschikt maakt voor landbouw. Dan plus je ook al snel een ruime 35.000m2 aan landbouwgrond.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 23 dec 2021, 13:06

Zijn die boeren niet gewoon bang om uitgekocht te worden ter compensatie van de extra stikstofneerslag die ongetwijfeld aan dit project wordt gekoppeld?

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 03 jan 2022, 8:28

Er stond vorige week nog een artikeltje in het NHD van journalist Eric Kok die een Uitgeester interviewt die aangeeft dat het hele plan van de A8 nergens op slaat.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... _content=/

een paar korte quootjes:
Uitgeester John Nuijens heeft geen goed woord over voor de plannen voor de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 over het golfbaanterrein. Volgens hem is aansluiting bij bedrijventerrein nog steeds de beste optie.
,,De nieuwe weg is vooral bedoeld voor het verkeer tussen Uitgeest en de A8’’, stelt hij. ,,Bij de Golfbaanvariant wordt al dat verkeer over de toch al overbelaste A9 geleid. Het verkeer tussen Heemskerk en Uitgeet verdubbelt bijna. Er zijn aan beide zijden van de snelweg twee extra rijstroken nodig.
De gepensioneerde bloembollenman zegt dat de nieuwe weg meer dan de 909 miljoen euro gaat kosten die de provincie nu schat. ,,Het wordt ruim meer dan een miljard. [...] ,,Vervolgens wil men ons doen geloven dat dit alles een verbetering is voor de Stelling van Amsterdam en voor de bewoners van de Broekpolder. Een ieder begrijpt dat dit totaal ongeloofwaardig is. De Stelling is sinds 1996 Unesco Werelderfgoed. Het landschap is nog exact hetzelfde. Unesco heeft er nooit een punt van gemaakt en heeft in al die jaren nooit gevraagd om verbetering.’’
Nuijens pleit opnieuw voor zijn Trompetvariant.
Volgens Nuijens is dit vijf- tot zeshonderd miljoen goedkoper. ,,Het maakt namelijk nagenoeg uitsluitend gebruik van bestaande wegen. Die geldverslindende aanpassingen zijn namelijk helemaal niet nodig. En aan het landschap verandert er nauwelijks iets. Eventueel kan je de A8 zelfs in een tunnel aanleggen. In Leidschendam is gebleken dat dat niet duurder hoeft te zijn dan verdiepte aanleg.’’ [...] Dat zijn variant nooit serieus onderzocht is, komt volgens Nuijens door een ’tunnelvisie’. ,,Men is uitsluitend en alleen maar gefocust geweest op de Golfbaanvariant.’’
Even voor de duidelijkheid, dat is dus dezelfde man die in 2019 al eens zijn verhaal aan NH nieuws wist te slijten.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/240725/variant
Het zal geen verassing zijn dat meneer de gepensioneerde bollenverkoper lid is van de Heemskerkse golfbaan
(bron: https://twitter.com/darouwdl/status/109 ... 12837?s=20)

Maar anyway, dit soort artikelen beginnen me een beetje te irriteren. Enerzijds kan je het een journalist ook niet kwalijk nemen dat die geen kennis van wegontwerp heeft, en sommige praatjesmakers kunnen nou eenmaal erg overtuigend zijn. Daarom vroeg ik me af of het niet een idee is om als wegenforum contact op te nemen met zo'n journalist als Eric Kok en een keer de juiste informatie te geven. Het lijkt me dat René hierin het meest kundig zou kunnen zijn maar ik weet niet of die vanuit zijn werk bij RWS zomaar met journalisten mag praten. Eventueel een kleine presentatie via Teams over de geschiedenis, de percelen die reeds verkregen zijn, dat de Heemskerkvariant überhaupt nooit een optie is geweest ivm weeflengtes/turbulentieafstanden, de ruimtereservering van de verzorgingsplaatsen etc. Gewoon het hele verhaal.

Ik vroeg me af hoe jullie daar over denken?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 03 jan 2022, 11:31

^^ Met alle respect voor die meneer, maar als je een brede deskundigheid hebt, dan schrijf je natuurlijk geen man-bijt-hond verhaaltjes in de lokale krant. Morgen schrijft hij weer op dat de plaatselijke bakker klaagt dat die geen terras voor zijn deur mag zetten en overmorgen mag een dagelijkse forens naar Amsterdam pleiten voor een IC-stop in Uitgeest.

Wat dat betreft lijkt het me belangrijker om duidelijk te maken dat de ‘toevallige’ Uitgeester, zoals wel vaker in de kranten, niet zo’n heel toevallige voorbijganger is. Dat daar niets over opgemerkt wordt is immers wel kwalijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 jan 2022, 13:39

Robonus schreef: ma 03 jan 2022, 8:28 Ik vroeg me af hoe jullie daar over denken?
Ik denk niet dat de vereniging Wegenforum zich moet mengen in politieke discussies.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 jan 2022, 13:57

harry schreef: ma 03 jan 2022, 13:39Ik denk niet dat de vereniging Wegenforum zich moet mengen in politieke discussies.
Ik denk dat als een dergelijke vereniging zich er hard voor maakt onjuistheden te weerleggen met zeer goed onderbouwde feiten, zónder een standpunt in te nemen, die vereniging in no-time vaker door de gevestigde orde om informatie gevraagd gaat worden. Kan je een vaste vergoeding van €50 voor vragen. Dat is enorm weinig, maar wel een grappige inkomstenbron.

Of het een idee is om dit door Rene te laten doen, daar laat ik me niet over uit. Er is maar één persoon wiens mening ertoe doet, wat dat betreft.

Maar eigenlijk zou je best een soort kennisbank kunnen oprichten die naar buiten treedt, als dat noodzakelijk wordt geacht (of wordt gevraagd). Dan hoeft het niet op persoonlijke titel. Dat maakt het helaas niet betrouwbaarder voor de buitenwereld, maar het is prima uit te leggen: we doen het anoniem omdat er mensen zijn die vanuit hun professie niet altijd vrijuit kunnen spreken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 jan 2022, 14:24

Op een forum hoort er ruimte te zijn voor discussie. Ik ben het er wel mee eens dat het niet aan een vereniging of diens bestuur is om hierin partij te kiezen of op politiek niveau een bepaalde visie uit te dragen. Dit forum is een discussieplaats, geen belangenplatform. Ik zou het zelfs toejuichen als er meer tegenstanders van bepaalde projecten zich op dit forum zouden wagen zodat er een inhoudelijke discussie op basis van argumenten kan worden gevoerd.

Aan de andere kant: als de algemene opvatting in een topic als deze, van een grote groep mensen met verschillende achtergronden, zo eenduidig en goed beargumenteerd is, dan zou iemand in een zienswijze op persoonlijke titel prima kunnen verwijzen naar en/of citeren uit een topic als dit.

Wat de krant betreft: journalisten, met name die van lokale en regionale kranten, zijn altijd op zoek naar een narratief. In dit geval is het narratief de overheid die een megalomaan plan optuigt en de eenvoudige burger die zich hiertegen verzet. David tegen Goliath is een populair thema in lokale en regionale media.

De provincie speelt trouwens ook een grote rol in het ontbreken van een tegengeluid. Doordat ze niet weten wat ze willen, of daar niet voor uit durven komen, worden onjuiste beweringen en onzalige alternatieven niet van repliek gediend. Voor zover Eric Kok überhaupt wederhoor heeft gepleegd (wat ik betwijfel) denk ik niet dat de provincie een krachtige reactie wil of kan geven.

Wat extra kwalijk is aan dit soort journalistiek is dat de eenzijdige berichtgeving ook nog eens onzorgvuldig gebeurt. Door niet bij elk artikel waarin je zo'n John Nuijens opvoert te vermelden dat hij lid is van de golfbaan is het voor de lezer onvoldoende duidelijk in hoeverre zijn ideeën en verwijten zijn gekleurd door directe eigen belangen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 03 jan 2022, 14:51

Schelpenpaadje schreef: ma 03 jan 2022, 14:24De provincie speelt trouwens ook een grote rol in het ontbreken van een tegengeluid. Doordat ze niet weten wat ze willen, of daar niet voor uit durven komen, worden onjuiste beweringen en onzalige alternatieven niet van repliek gediend. Voor zover Eric Kok überhaupt wederhoor heeft gepleegd (wat ik betwijfel) denk ik niet dat de provincie een krachtige reactie wil of kan geven.
Als je dat als provincie gaat doen, kom je al snel over als stampvoetende jankerd dus dat zou ik ook sterk afraden. Des te mooier als er een club is die belangeloos is en de feiten op tafel legt. Een journalist heeft daar geen tijd en geld voor, dus des te mooier als een ander dat werk al heeft gedaan.
Schelpenpaadje schreef: ma 03 jan 2022, 14:24Wat extra kwalijk is aan dit soort journalistiek is dat de eenzijdige berichtgeving ook nog eens onzorgvuldig gebeurt. Door niet bij elk artikel waarin je zo'n John Nuijens opvoert te vermelden dat hij lid is van de golfbaan is het voor de lezer onvoldoende duidelijk in hoeverre zijn ideeën en verwijten zijn gekleurd door directe eigen belangen.
Vrijwel niemand die op zoiets reageert is belangeloos. Dus dat is helemaal niet kwalijk, dat is een normale gang van zaken. Het zou slecht zijn als erbij werd vermeld dat hij geen belanghebbende is terwijl hij dat wel is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 03 jan 2022, 15:00

Schelpenpaadje schreef: ma 03 jan 2022, 14:24 Wat de krant betreft: journalisten, met name die van lokale en regionale kranten, zijn altijd op zoek naar een narratief. In dit geval is het narratief de overheid die een megalomaan plan optuigt en de eenvoudige burger die zich hiertegen verzet. David tegen Goliath is een populair thema in lokale en regionale media.

De provincie speelt trouwens ook een grote rol in het ontbreken van een tegengeluid. Doordat ze niet weten wat ze willen, of daar niet voor uit durven komen, worden onjuiste beweringen en onzalige alternatieven niet van repliek gediend. Voor zover Eric Kok überhaupt wederhoor heeft gepleegd (wat ik betwijfel) denk ik niet dat de provincie een krachtige reactie wil of kan geven.
Als de betreffende 'journalist' in ieder geval zou hebben gegoogeld zou hij toch al vrij snel hebben moeten begrijpen dat door de betreffende heer Nuijens een wel erg eenzijdig en bovendien op onderdelen sterk onjuist beeld is geschetst. En daarbij, zeker bij een regionale krant welke al jarenlang vele artikelen heeft gewijd aan dit project (en waar dus bij sommige journalisten echt wel wat kennis aanwezig zal zijn) zou je verwachten dat de 'journalist' ook intern nog wat repliek krijgt als hij dit artikel in concept aanlevert. Het is gewoon broddelwerk wat aan geen enkele journalistieke maatstaf voldoet.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 05 jan 2022, 19:02

Robonus schreef: ma 03 jan 2022, 8:28 Er stond vorige week nog een artikeltje in het NHD van journalist Eric Kok die een Uitgeester interviewt die aangeeft dat het hele plan van de A8 nergens op slaat.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... _content=/
<KNIP>

Ik vroeg me af hoe jullie daar over denken?
Het daarvoor geëigende middel lijkt me de een brief (e-mail) aan de reactie, waarin je de journalist (en daarbij de heer Nuijens) van repliek dient. Dat draagt bij aan, zoals dat heet, "het maatschappelijke debat".

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » ma 10 jan 2022, 14:50

Voor wie het interessant vindt, er is morgenavond en woensdag een Teams presentatie het Landschapsplan van PNH.
Dinsdag: https://bit.ly/3qax6Az
Woensdag: https://bit.ly/3zzBJas

Afbeelding

Daniel
zandpaadje

Bericht door Daniel » zo 16 jan 2022, 20:40

Morgen weer een behandeling in de PNH provinciale staten
Morgen rond 18:15 live te volgen op:
https://noord-holland.stateninformatie. ... 11-01-2022

Met een paar goede insprekers👍🏻

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 15 feb 2022, 19:11

Provincie Noord-Holland, 3 februari 2021 schreef:Ruime meerderheid Provinciale Staten stemt in met Landschapsplan

Het landschapsplan voor de Stelling van Amsterdam en de Verbinding A8-A9 werd op 31 januari behandeld door Provinciale Staten. Na een uitvoerig debat werd het besluit met 47 stemmen voor en 7 stemmen tegen aangenomen.

Met het besluit is de planstudiefase van het project afgerond.

Het besluit van PS houdt in dat zij de maatregelen uit het Landschapsplan als samenhangend pakket vaststellen. Voordat PS een besluit nemen over het starten van de volgende fase moet er eerst zicht zijn op financiering en moet duidelijk zijn dat de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam behouden blijft.

Er werden door PS 2 moties aangenomen: ‘Modal shift voor leefbaarheid langs N203’ en ‘Innovatieve mogelijkheden ter beperking van overlast’. Deze moties zullen binnenkort gepubliceerd worden op de website van de provincie.

Vervolg
De provincie gaat nu in gesprek met het Rijk en de partners om te komen tot een strategie voor de financiering van het project. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “De investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim € 900 miljoen. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase.” Ondertussen werken de partijen aan korte termijnmaatregelen om de huidige overlast op de N203 zoveel mogelijk te beperken.

Daarnaast wordt het landschapsplan door de minister van OCW aangeboden aan UNESCO. Het is vervolgens aan UNESCO zelf wat zij hiermee doet. Maar de verwachting is dat het landschapsplan wordt behandeld tijdens het Werelderfgoed Comité in juni/juli 2023.

De omgeving wordt via de projectsite op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen.

Digitale platform
In het landschapsplan wordt een pakket van 40 maatregelen geadviseerd. Hiermee kan de Verbinding A8-A9 gerealiseerd worden én wordt de Stelling van Amsterdam verbeterd. Alle maatregelen kunnen bekeken worden via een speciaal daarvoor ingericht digitaal platform. Hier zijn de ontwerpen in een voor en na situatie te bekijken, ingepast in het landschap. Ook het eindrapport van het landschapsplan en de bijbehorende bijlagen zijn openbaar en staan als download bij de projectdocumenten.
De kern van het bericht heb ik even onderstreept. Het gaat dus om een totaalpakket waarbij gedeeltelijke realisatie geen optie is. Daarnaast wil men de Werelderfgoedstatus behouden, en zonder financiën vanuit het Rijk zal de weg niet worden aangelegd. En ondertussen wordt er alvast voorgesorteerd op aanpak van de N203.

Oftewel: exit N8, want het zou me verbazen als Rijk en provincie eruit gaan komen met de centen. Als een fatsoenlijke verbreding van de A7 Zaandam - Hoorn er al niet in zit, dan deze dure N8 zeker niet. :neenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 feb 2022, 19:46

Even de retoriek van Unesco volgend: als het rijk in dit gebied het bedrag investeert dat ze bij vele andere projecten rondom de Stelling hebben nagelaten dan zou het project gewoon door moeten kunnen gaan.

Eén voordeel: met het nog altijd uitzichtloze stikstofprobleem kunnen ze de tijd nemen voor de gesprekken met het rijk.

De problemen vanochtend bij het Rottepolderplein maken weer eens duidelijk dat het verbinden van de snelwegen A8 en A9 een bovenregionaal belang dient.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 15 feb 2022, 22:23

^^^ de redactie van NH nieuws gelooft er (nog) niet in: ;)
(..)Er hoeft maar iets te gebeuren en de A9 loopt vast: we lijken er mee te moeten leven (..)
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/299613/e ... eten-leven

Jammer, gemiste kans. Juist bij zo'n actualiteit de noodzaak van de A8 verlenging benoemen en meenemen in je artikel.. kán weer zorgen voor wat druk erop denk ik dan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 feb 2022, 22:25

^^ Het is niet de taak van de media om te pleiten voor de bouw van infrastructuur.
SPOILER: TOON

Vraag dat maar aan het Noord-Hollands Dagblad :roll:
Zo'n infarct is wel een mooie kans voor bijvoorbeeld de provincie om te reageren dat de verlenging van de A8 noodzakelijk is. Is het verrassend dat dit niet gebeurt? Nee. Als de provincie zich nadrukkelijk als kartrekker voor de nu voorliggende variant had durven opstellen dan had dat heel veel tijd en onderzoeken gescheeld. Niemand lijkt er echt voor uit te durven komen dat een volwaardige verbinding nodig is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 15 feb 2022, 22:43

Kaaiman schreef: di 15 feb 2022, 19:11Oftewel: exit N8, want het zou me verbazen als Rijk en provincie eruit gaan komen met de centen.
Dit zag je natuurlijk al van mijlenver aankomen. Bij publicatie van dat bedrag wist je dit al dat de provincie dit niet zou kunnen/willen betalen.

Waarom wordt er niet naar de optie van versoberen gekeken? Misschien eens ballen tonen en jammer dan voor de Unesco-status.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 15 feb 2022, 22:48

^^ Versoberen kan altijd nog nadat het rijk de provincie de deur heeft gewezen. Dan kan de afwijzing door het rijk als aanleiding voor versoberingen worden aangevoerd in plaats van de hoge kosten van de inpassing.

Als versobering (ook) ten koste gaat van het wegontwerp en de capaciteit vraag ik me af of het nog wel zinvol is met het project door te gaan.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 16 feb 2022, 18:53

mavas schreef: di 15 feb 2022, 22:43
Kaaiman schreef: di 15 feb 2022, 19:11Oftewel: exit N8, want het zou me verbazen als Rijk en provincie eruit gaan komen met de centen.
Dit zag je natuurlijk al van mijlenver aankomen. Bij publicatie van dat bedrag wist je dit al dat de provincie dit niet zou kunnen/willen betalen.
Klopt, maar de nucleaire optie zou dan zijn: jammer dan, die Wereldergoedstatus. Of in ieder geval de provincie die zich voor het opheffen van die status uitspreekt, al dan niet om meer ruimtelijke ontwikkelingen elders ook mogelijk te kunnen maken.

Dat is niet gebeurd, men wil alles: èn Wereldwergoed, èn een 2x2 stroomweg N8, èn rijksgeld daarvoor. Die combinatie lijkt me vrijwel onmogelijk. En gezien het algemene anti-infraklimaat in Noord-Holland, was mijn uitspraak 'exit N8'.

Al kan het ook strategie zijn om te kijken wat er bij het Rijk los te peuteren valt. Van tevoren onambitieus zijn levert in ieder geval geen rijksbijdrage op, dus misschien was dit ook wel de enige te proberen optie om het toch voor elkaar te krijgen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 02 mar 2022, 12:13

Bewoners, ondernemers en raadsleden van Zaanstad willen de A8-A9-verbinding juridisch afdwingen: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 1_19610501
Ze willen dat de provincie haast maakt met de aanleg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 12 apr 2022, 16:43

En het was te verwachten, met een prijskaartje van 900 miljoen is het gewoon niet te betalen meer voor de provincie. En dus vragen ze het rijk om geld voor deze toekomstige rijksverbinding.
En uiteraard weet ook iedereen het antwoord al: Geen geld van het rijk beschikbaar, omdat er blijkbaar oude afspraken zijn dat het rijk de A8/A7 zou oppakken, en de provincie de A8-A9:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/302573/v ... -te-dragen

Zou het er ooit nog van komen???

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 apr 2022, 21:15

^^ Tuurlijk niet. Is toch de ideale strategie van de verantwoordelijke overheden, wetende dat de kosten elk jaar exorbitanter worden dus als je maar lang genoeg blijft dralen trekt uiteindelijk iemand wel de stekker eruit. Van uitstel komt afstel e.d.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 19 apr 2022, 10:11

mavas schreef: di 12 apr 2022, 16:43Geen geld van het rijk beschikbaar, omdat er blijkbaar oude afspraken zijn dat het rijk de A8/A7 zou oppakken, en de provincie de A8-A9:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/302573/v ... -te-dragen
Hier het nieuws van de provincie zelf:
Laatste ontwikkelingen Verbinding A8-A9
(15 april 2022)
Op maandag 11 april vond in de Tweede Kamer een debat plaats over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Minister Halbers gaf tijdens dit debat aan dat hij niet het initiatief neemt tot een gesprek met de provincie Noord-Holland over de Verbinding A8-A9. De minister verwees in zijn antwoord naar de afspraken uit 2013. Hierin werd afgesproken dat het Rijk het project A8/A7 uitvoert en de provincie, samen met de regio, de Verbinding A8-A9 oppakt.

De provincie begrijpt de reactie van de minister op basis van de afspraken uit 2013. De provincie heeft, samen met de regio, op basis van die afspraken een plan gemaakt voor de inpassing van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Dit landschapsplan is op 31 januari 2022 vastgesteld door Provinciale Staten.

Het landschapsplan gaat uit van een pakket van 40 maatregelen, waarmee het mogelijk is de weg aan te leggen, de Stelling van Amsterdam te verbeteren én extra overlast voor de Broekpolder te voorkomen. De provincie heeft het landschapsplan aan de minister van OCW gestuurd, die het aanbiedt aan UNESCO. Naar verwachting wordt het landschapsplan behandeld tijdens het Werelderfgoed Comité in juni/juli 2023.

De investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim € 900 miljoen. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase. Daarom zal de provincie het initiatief nemen om te komen tot een strategie voor de financiering van het project. Daarbij gaan wij in gesprek met onze regionale partners en ook met het Rijk.
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ding_A8_A9

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 apr 2022, 10:22

900 miljoen euro voor een weg van 5 kilometer door de weilanden... In het buitenland denken ze waarschijnlijk dat ze teveel van het witte goud hebben gesnoven of zo. :nuts:

Een jaar of 12 geleden ging het nog om deze bedragen:

In het rapport wordt voornamelijk een afweging gemaakt tussen de Golfbaanvariant en de Heemskerkvariant. De kosten voor de Golfbaanvariant zouden uitkomen op € 176 miljoen, bestaande uit € 77 miljoen bouwkosten en € 47 miljoen vastgoedkosten (verwervingskosten), waarvan € 18,75 miljoen voor onteigening van de golfbaan. De Heemskerkvariant zou uitkomen op € 142 miljoen, bestaande uit € 70 miljoen bouwkosten en € 27 miljoen vastgoedkosten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 19 apr 2022, 10:25

^^ Daarom ook:
Wouter N14 schreef: di 12 apr 2022, 21:15 Tuurlijk niet. Is toch de ideale strategie van de verantwoordelijke overheden, wetende dat de kosten elk jaar exorbitanter worden dus als je maar lang genoeg blijft dralen trekt uiteindelijk iemand wel de stekker eruit. Van uitstel komt afstel e.d.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge