[B] Brussel Centrum

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [B] Brussel Centrum

Bericht door Wimpie25 » do 13 aug 2020, 16:05

In België zetelt een minister inderdaad ook in het parlement. In ons land wordt er gewerkt met een systeem van kieslijsten, per landsgedeelte. Onder normale omstandigheden (waar we op federaal niveau trouwens al 2 jaar niet meer van kunnen spreken) schuiven de meerderheidspartijen hun stemmenkanonnen naar voren als kandidaat voor de ministerposten. Dit zijn bijna zonder uitzondering de lijsttrekkers. De partij die het beste uit de verkiezingen komt, krijgt de kans om het regeringshoofd te leveren, en ook dit is bijna altijd de lijsttrekker.

Iemand met 0 voorkeursstemmen heeft dus ook 0 kans om een ministerpost te vergaren.

Dit werkt quasi identiek op alle bestuursniveaus. Het enige verschil zijn de gemeenten, waar de burgemeester naast het hoofd van de wetgevende macht (gemeenteraad) ook het hoofd van de uitvoerende macht is (gemeente/stadsbestuur).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 13 aug 2020, 22:59

^^Dat klopt niet. Een minister zetelt niet in het parlement. Meestal wordt de ministerposten wel verdeeld onder de mensen uit de meerderheid met de meeste stemmen, maar dat hoeft zeker niet. Een voorbeeld: Philippe De Backer van Open Vld is federaal minister maar heeft niet meegedaan aan de verkiezingen van 2019.

Ik denk dat je het verwart met het ondervragen van een vakminister in het parlement. Maar dan zit de minister daar niet als parlementslid maar wordt hij ondervraagd door de parlementsleden over een bepaald onderwerp.

In Brussel heeft men nu eenmaal bepaald dat de helft van de minister Vlaams moet zijn. Dat heeft inderdaad tot gevolg dat die ministers met weinig stemmen verkozen zijn, maar dat heeft niets te maken met het beleid dat ze voeren. Want de huidige regering-Vervoort II heeft gewoon de steun van de meerderheid in het Brussels parlement en deze snelheidsverlaging werd gewoon in het regeerakkoord opgenomen, nog voor Elke Van den Brandt tot minister benoemd werd. Ja, je zou nog kunnen zeggen dat de Vlaamse partijen het gemakkelijker hebben dan de Franstalige omdat ze automatisch 17 zetels van de 89 krijgen en alle Vlaamse partijen in Brussel dus makkelijker zetels kan halen dan Franstalige partijen, maar dat is nu eenmaal het kiessysteem en dat voordeel geldt ook voor rechtse Vlaamse partijen in Brussel zoals N-VA of Open Vld. Ook in de Franstalige lijst heeft Ecolo zwaar gewonnen. Ecologisme is dus kennelijk de stroming die aanslaat bij de Brusselaars, dat moet je die democratische wil respecteren.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 aug 2020, 23:36

Audifanaticus schreef: do 13 aug 2020, 9:16ik heb een schijthekel aan de Groenen
Goed dat je dat nog even expliciet vermeldt. Voor die mensen die het niet uit jouw postings zouden opmaken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 aug 2020, 7:27

Alfa schreef: do 13 aug 2020, 22:59 Ja, je zou nog kunnen zeggen dat de Vlaamse partijen het gemakkelijker hebben dan de Franstalige omdat ze automatisch 17 zetels van de 89 krijgen en alle Vlaamse partijen in Brussel dus makkelijker zetels kan halen dan Franstalige partijen, maar dat is nu eenmaal het kiessysteem en dat voordeel geldt ook voor rechtse Vlaamse partijen in Brussel zoals N-VA of Open Vld. Ook in de Franstalige lijst heeft Ecolo zwaar gewonnen. Ecologisme is dus kennelijk de stroming die aanslaat bij de Brusselaars, dat moet je die democratische wil respecteren.
Terechte observatie, en je ziet het ook internationaal vaak dat groene partijen flink winnen in grote steden. Of middenpartijen die toch inzetten op dit soort maatregelen. Het wordt ook deels gedreven door jonger electoraat -wat idealistischer- terwijl het stemvolk dat het meeste baat heeft bij automobiliteit in de stad vaker van buiten moet komen en dus niet mee stemt.

Er zijn inmiddels best wel wat steden die, op de hoofdwegen na, volledig 30 zijn. Dat is hetzij puur zo gegroeid in de praktijk (zie Nederland) hetzij op de een of andere manier lokale politiek (Grenoble, boroughs van London). Volkomen chaos levert het niet op, dus het is echt niet onoverkomelijk. Maar in plaats van de groene triomfverhalen “van Grenoble begint de victorie” zou beter wat knowhow worden gedeeld over welke wegen je nou toch echt beter 50 kunt laten. En misschien zijn dat dan ook amendementen waar politici of ambtenaren die het allemaal onzin vinden zich beter aan kunnen wagen dan huilie-huilie doen over die vreselijke wereldvreemde Groenen.

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » vr 14 aug 2020, 9:06

harry schreef: do 13 aug 2020, 23:36
Audifanaticus schreef: do 13 aug 2020, 9:16ik heb een schijthekel aan de Groenen
Goed dat je dat nog even expliciet vermeldt. Voor die mensen die het niet uit jouw postings zouden opmaken.
Graag gedaan hoor Harrie. :top:

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 17 feb 2022, 9:04

Ook circulatieplan in Brussel: geen doorgaand autoverkeer meer in het stadscentrum (vijfhoek)

De stad Brussel wil vanaf 16 augustus alle doorgaand verkeer uit de vijfhoek, het stadscentrum, weren. Concreet zal het onmogelijk worden om de stad met de auto te doorkruisen. Een systeem van lussen zal je steeds opnieuw op de Kleine Ring doen uitkomen.

Het plan maakt deel uit van "Good Move", een programma dat in alle Brusselse gemeenten het doorgaand verkeer uit de woonwijken moet weren. "Het plan dient om de bewoners rust en betere lucht te gunnen", zegt de Brusselse schepen voor mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "Nu blijven teveel auto's rondjes draaien door allerlei straten die daar niet voor bedoeld zijn. Ze veroorzaken drukte en files op plekken waar mensen wonen en kinderen naar school gaan."

Acht wijken

De Brusselse binnenstad wordt verdeeld in 8 wijken waarrond er telkens een lus voor doorgaand verkeer wordt gelegd. "Die zal je als autobestuurder altijd weer op de kleine ring doen uitkomen. Wijk je toch af van dat parcours, dan zal je je ergens vastrijden omdat je niet meer door kan", legt schepen Dhondt uit. "Op 27 plaatsen komen er ook filters in de wijken. Het kan gaan om vaste of verzinkbare paaltjes, straten die van rijrichting veranderen waardoor ze de facto doodlopen, voetgangerszones en camera's met nummerplaatherkenning. De nieuwe regeling ontlopen wordt dan ook erg moeilijk of zelfs onmogelijk", stelt de schepen.

Ruimte anders invullen

De vrijgekomen ruimte zal anders worden ingevuld, bijvoorbeeld met fiets-, school- en -speelstraten, parkjes, bomen, speelpleinen, terrassen en nieuwe tramlijnen. Maar dat is een project voor de komende jaren. De stad Brussel profiteert van de zomerse kalmte om het plan op 16 augustus in te voeren.

De schepen maakt zich sterk dat inwoners altijd naar hun eigen huis zullen kunnen: "Je kan met een pas de paaltjes doen zakken voor jou, camera's zullen je nummerplaat herkennen en je zal misschien langs een andere en minder evidente weg naar je huis moeten door veel éénrichtingsverkeer, maar je zal er wel altijd geraken. Ook leveranciers zullen tussen zes en 11 nog door de filters kunnen."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/17 ... -vijfhoek/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 17 feb 2022, 10:55

^^ Oftewel Brussel wil de kleine ring verder doen vastlopen. Nee echt een topplan :facepalm:
Svenlo

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 11:34

Tja, Groen beleid denkt maar aan hun ideaal waar alles voor moet wijken. Kijk maar naar de discussie over de kernuitstap waar de meeste partijen eindelijk inzien dat zonder kernenergie niet alleen de energiebevoorraading maar ook de prijs immens slecht zouden uitdraaien, maar waar Groen niet wenst te wijken van de "afspraken" die volgens de huidige situatie gewoon niet meer van toepassing zijn.

Vasthouden in eigen boosheid tot het einde der tijden, dat is zowat wat Groen als progressieve partij belichaamt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 17 feb 2022, 12:03

De belangrijkste doorgaande assen waren al onderbroken met het inrichten van de voetgangerszone. Zoveel ingrijpende maatregelen gaat men niet meer moeten nemen om het idee van "taartzones" in te voeren. In Leuven heeft men dat trouwens al 7 jaar geleden gedaan.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 17 feb 2022, 12:10

Ik vind het een prima plan.

Groningen heeft dit ook al een tijdje, en het centrum is er leefbaarder op geworden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 12:17

Ik zou Groningen nu toch niet met Brussel vergelijken... Vergelijkbare circulatieplannen zoals in Gent hebben altijd voor meer verkeersdrukte gezorgd, want net zoals bepaalde medische modellen, zijn de verkeersmodellen veel te zeer doorspekt van aannames dat opeens de helft de auto zou laten staan en de fiets zou nemen, wat uiteraard niet gebeurt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 feb 2022, 12:40

16 augustus? Da's mooi, in mijn planning staat nu een weekendje Brussel gepland. Met hotel in het centrum en -vooralsnog - met de auto.

Blij dat die ellende daarna pas plaats gaat vinden :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 17 feb 2022, 12:47

Km357 schreef: do 17 feb 2022, 12:17 Ik zou Groningen nu toch niet met Brussel vergelijken... Vergelijkbare circulatieplannen zoals in Gent hebben altijd voor meer verkeersdrukte gezorgd, want net zoals bepaalde medische modellen, zijn de verkeersmodellen veel te zeer doorspekt van aannames dat opeens de helft de auto zou laten staan en de fiets zou nemen, wat uiteraard niet gebeurt.
Voor alle duidelijkheid, hier wordt niet verwacht dat men minder met de auto gaat rijden. Men gaat gewoon de knip leggen in bepaalde straten.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 17 feb 2022, 13:51

Het lijkt wel een beetje beleid van de EU te zijn, in veel Europese hoofdsteden zie je dit fenomeen.
In Parijs willen ze zelfs de helft van de parkeerplaatsen opheffen om er vervolgens fietsnietjes of struiken voor terug te plaatsen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 feb 2022, 14:37

Amsterdam heeft inmiddels ook een paar knippen en in het algemeen gaat dat best goed. Het levert wat nodeloze autokilometers op, want van zone naar zone maak je toch flinke omwegen, maar de realiteit is toch ook dat je niet wilt dat verkeer vrolijk door de binnenste binnenstad gaat doorsteken. Dat geldt zeker ook voor flinke stukken binnen de Brusselse kleine ring. Even doorsteken van pak ‘m beet de Wetstraat naar het Sint Katelijneplein? Laat dat verkeer in hemelsnaam buitenom gaan!

Impact op de drukte op de Kleine Ring is denk ik niet enorm. Maar wat er aan problemen ontstaat: los dat vooral dáár op, want die route is er veel meer voor gebouwd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 17 feb 2022, 14:42

Pino schreef: do 17 feb 2022, 14:37 Impact op de drukte op de Kleine Ring is denk ik niet enorm. Maar wat er aan problemen ontstaat: los dat vooral dáár op, want die route is er veel meer voor gebouwd.
Ik zou niet rekenen op problemen die dáár opgelost worden als ze ontstaan. Misschien wat meer prioriteit voor bussen voor de verkeerslichten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 17 feb 2022, 14:53

^^ Misschien moeten ze gelijk van de vijfhoek (R20) een ring in één richting (tegenwijzerzin) maken van pakweg 6 rijstroken ;)
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 feb 2022, 14:58

^^ Hmmm. Als ik Brussel inrijd, kom ik vaak over de Wetstraat en dan moet ik omgeving Naamsepoort zijn. Dat zou een fikse omweg worden als je tegen de klok in moet ...
Ds79m schreef: do 17 feb 2022, 14:42 Ik zou niet rekenen op problemen die dáár opgelost worden als ze ontstaan. Misschien wat meer prioriteit voor bussen voor de verkeerslichten.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Maar hang dáár dan het stadsbestuur voor op, en niet voor wat ze binnen die vijfhoek nu doen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 16:08

Chrysa schreef: do 17 feb 2022, 12:10 Ik vind het een prima plan.

Groningen heeft dit ook al een tijdje, en het centrum is er leefbaarder op geworden.
Groningen heeft het al sinds 1977. Ik denk niet dat er op het forum (behalve Harry) veel mensen zijn die zich die situatie van 45 jaar terug nog goed kunnen heugen. Ik kom sinds begin midden jaren '90 frequent in Groningen en ik ken het qua wegen niet anders dan dat het nu nog steeds is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 17 feb 2022, 16:37

^^ Neemt niet weg dat ik de Groningse binnenstad een prettige omgeving vind om als voetganger of fietser rond te hangen. Als dat ook maar voor een deel terug te voeren valt op de knippen van 1977, kun je daar alleen maar positief naar kijken. Het heeft rond het centrum van Groningen ook niet geleid tot een auto-infarct, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in Brussel ook zo zal zijn. De Brusselse vijfhoek is wel wat groter, maar gelukkig is ook de R20 breder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 16:43

Pino schreef: do 17 feb 2022, 16:37 ^^ Neemt niet weg dat ik de Groningse binnenstad een prettige omgeving vind om als voetganger of fietser rond te hangen. Als dat ook maar voor een deel terug te voeren valt op de knippen van 1977, kun je daar alleen maar positief naar kijken.
Dat is daar zeker een direct gevolg van. De binnenstad is in vier sectoren opgedeeld en je kunt niet tussen de sectoren rijden. Dan moet je altijd via de Diepenring. Je kunt nog wel tot redelijk diep in de stad rijden, ikzelf parkeer altijd bij de Interparking Centrum. Alleen nog wat bussen gaan door het centrum heen, over de Grote Markt, maar ik geloof dat men daar ook van af wil.

Voor fietsers is het inderdaad ook goed en overzichtelijk. Gelukkig maar, want met al die studenten gaat in Groningen een heel groot deel van de interstedelijke verplaatsingen per fiets.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 20:09

Pino schreef: do 17 feb 2022, 16:37 ^^ Neemt niet weg dat ik de Groningse binnenstad een prettige omgeving vind om als voetganger of fietser rond te hangen. Als dat ook maar voor een deel terug te voeren valt op de knippen van 1977, kun je daar alleen maar positief naar kijken. Het heeft rond het centrum van Groningen ook niet geleid tot een auto-infarct, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in Brussel ook zo zal zijn. De Brusselse vijfhoek is wel wat groter, maar gelukkig is ook de R20 breder.
Zo'n soort comment laat wel duidelijk zien dat jullie in het algemeen niet vertrouwd zijn met de Brusselse verkeersstromen en problemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 feb 2022, 20:49

Alles valt of staat natuurlijk wel met een logisch verkeerscirculatieplan, waarbij doorgaand verkeer zoveel mogelijk geleid wordt op wegen die daar ook voor geschikt zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » do 17 feb 2022, 21:07

^^
Volgens maps bestaat Diepenring in Groningen niet. Sneu als je eens wilt vergelijken. Waarom gaat het hier eigenlijk terug over Nl?
www.vanityplates.be

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 17 feb 2022, 22:18

Tommy schreef: do 17 feb 2022, 21:07 Volgens maps bestaat Diepenring in Groningen niet. Sneu als je eens wilt vergelijken. Waarom gaat het hier eigenlijk terug over Nl?
Omdat de meeste forummers Nederlanders zijn misschien?
Voor de Groningse Diepenring (een bijnaam) volg je tegenwoordig de P-route rond het centrum. Schuitendiep, Turfsingel, Noorderhaven, Westersingel, Eeldersingel en zo.

In 1977 verklaarde men in Groningen ook iedereen gek die de binnenstad autoluw wilde maken.
Dat gebeurt in Brussel ook, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Op iets grotere schaal dan in Groningen, dat wel. :)

(Inderdaad Coen Tunnel, ik heb nog als jongetje van 12 over de Groningse Grote Markt gefietst, tussen de auto's die op bepaalde plekken 4 rijstroken in 1 richting hadden...)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 17 feb 2022, 23:12

Zo ver ik weet heeft Den Haag ook niet echt een directe ringweg langs de binnenstad, tegenwoordig hebben ze nu ook een knip gemaakt in de Hoefkade, en zo ver ik weet gaat het daar ook redelijk goed, al schijnt de Vaillantlaan/ Neherkade wel drukker te zijn dan voorheen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 18 feb 2022, 11:33

harry schreef: do 17 feb 2022, 22:18
Tommy schreef: do 17 feb 2022, 21:07 Volgens maps bestaat Diepenring in Groningen niet. Sneu als je eens wilt vergelijken. Waarom gaat het hier eigenlijk terug over Nl?
Omdat de meeste forummers Nederlanders zijn misschien?
Voor de Groningse Diepenring (een bijnaam) volg je tegenwoordig de P-route rond het centrum. Schuitendiep, Turfsingel, Noorderhaven, Westersingel, Eeldersingel en zo.

In 1977 verklaarde men in Groningen ook iedereen gek die de binnenstad autoluw wilde maken.
Dat gebeurt in Brussel ook, maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Op iets grotere schaal dan in Groningen, dat wel. :)

(Inderdaad Coen Tunnel, ik heb nog als jongetje van 12 over de Groningse Grote Markt gefietst, tussen de auto's die op bepaalde plekken 4 rijstroken in 1 richting hadden...)
Ik snap ergens de opmerkingen wel, maar ik heb geen recht van spreken als over het over off-topic geraken gaat :)

Wat Brussel betreft, de stad en andere gemeenten op het grondgebied hebben zowat het best uitgebouwde binnenstedelijke wegennetwerk van alle metropolitane regio's in België. Het geluk is echt dat de originele stad Brussel vrijwel volledig binnen de Vijfhoek ligt en dat daar een degelijke Kleine Ring rondligt. De wegen binnen die Vijfhoek zijn nooit echt efficiënt geweest om de stad te doorkruisen. Elke keer je dacht van "we gaan nog eens proberen de fille af te snijden", was je uiteindelijke minstens even lang onderweg. Nee, als er ergens zo'n plan kans op slagen heeft, dan is het daar wel.

Leuven kende toevalligerwijze een vergelijkbare situatie op kleinere schaal, en daar was de commentaar vooraf exact hetzelfde. Achteraf zijn er hier en daar nog knips bijgestuurd op vraag van de bevolking en nu is iedereen de situatie gewend.

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 28 feb 2022, 23:32

Voorlopig zal de Belliardstraat uit 4 rijstroken blijven bestaan omdat men vreest voor teveel verkeershinder:

Testproject met drie rijstroken op Belliardstraat komt er voorlopig niet

Het geplande testproject waarin de vier rijstroken van de Brusselse Belliardstraat tijdelijk zouden gereduceerd worden tot drie stroken, is voorlopig uitgesteld. Dat meldt RTBF maandag en werd aan Belga bevestigd door het kabinet van de burgemeester van Brussel.

https://www.hln.be/brussel/testproject- ... ~abcd8ef0/

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 01 mar 2022, 0:40

^^ Het is toch de omgekeerde wereld. Waarbij Brussel bewust files creëert om auto's buiten de stad te houden, vreest men hier voor teveel verkeershinder :rofl2:
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 01 mar 2022, 10:17

^^
Het is dan ook één van de belangrijkste uitvalswegen van de stad. Logisch ook dat men hier zo voorzicht mee omspringt. In dat deel van de stad heb je toestanden zoals in Manhattan, met lanen en straten, allemaal blokken recht op recht. Men heeft in de Belliard al één rijstrook opgeofferd om twee miniscule fietspaden langs elke kan van de weg te leggen. Maar ik vrees dat het daar bij gaat blijven.

Vroeger had je 5 rijstroken in de Wetstraat en 5 in de Belliardstraat. In Wet was dat al langer teruggebracht tot 4, vandaag zijn het er ocharme nog 3.
De Belliard als uitvalsweg heeft het langst op 5 gezeten.

Afbeelding

Nu ligt er een topfietspad!

Afbeelding

Als je wilt weten hoe het is om er rond te lopen;
Link
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 01 mar 2022, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.