[AUS] Australië (Australia)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » wo 04 dec 2019, 10:25

Een huizencrisis in Australië? De huizenmarkt is al jaren oververhit met te weinig woningbouw en teveel dure appartementen. Het aantal bouwvergunningen voor appartementen is sterk gedaald, het meest in New South Wales en Queensland, maar ook elders in Australië.

Opvallend is de sterke groei van het aantal bouwvergunningen voor appartemententorens in New South Wales. Dit is natuurlijk vooral Sydney. Dit lag relatief stabiel tot 2009, toen het ineens enorm begon te groeien. Dat valt samen met de economische crisis, die Australië echter niet trof. Het gevolg van beleggers die een uitweg zochten naar winstmarkten destijds?

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australie (Australia)

Bericht door Pino » zo 31 mei 2020, 14:03

Pino schreef: do 27 sep 2012, 23:03 De officiële aankondiging heeft inmiddels plaatsgevonden; de website http://www.rta.nsw.gov.au/roadprojects/ ... index.html is live. Voor de liefhebbers is daar de complete nieuwe wegnummering van NSW te vinden.
Acht jaar geleden voerde New South Wales zijn nieuwe wegnummering in, gebaseerd op de in heel Australië gebruikte combinatie van een prefix M, A, B of C en een nummer. Zie de hierboven aangehaalde post (WA doet nog steeds niet mee met de andere staten trouwens). Echter NSW had één afwijking, namelijk dat de wegnummers omkaderd stonden op de borden, in goudgeel op groen met wit kader, waar de andere staten op het Brits-Zuidafrikaanse model zitten met het wegnummer in goudgele tekst zonder kader.

NSW heeft nu echter aangekondigd zich te zullen conformeren aan de rest. Zie https://www.rms.nsw.gov.au/trafficinfor ... 020-01.pdf. In de link trouwens ook een paar voor-en-na plaatjes hoe de borden veranderen. Is dit nu een vooruitgang? De kadertjes brachten wel een soort rust, maar je ziet ook dat ze de echte boodschap -het wegnummer- wel kleiner op de borden brachten dan zonder kaders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » zo 31 mei 2020, 14:30

Ik vind het een achteruitgang eerlijk gezegd. Een kader eromheen maakt de functie duidelijk en het is esthetisch ook mooier wat mij betreft.

Een screenshot:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Willem » zo 31 mei 2020, 14:46

Met name dat vorkbord toont zo heel Brits.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » zo 31 mei 2020, 19:00

^^ Dat vind ik eerlijk gezegd een wat oppervlakkige vergelijking. De groene Britse vorkborden zijn toch op veel manieren anders ingedeeld, waarbij met name een rol speelt dat op groene vorkborden (op primary roads) de meeste kruisende wegen in een zwart-op-wit kader staan aangegeven (de meeste afritten zijn immers naar non-primary). Snelwegen kennen dat onderscheid niet, maar daar wordt met een ander wit lettertype gewerkt.

Een vergelijking met de borden in Zuidelijk Afrika en de groene Britse borden is desalniettemin wel aardig om te zien wat hier nu precies fout gaat. Ik denk niet dat je een kader per se nodig hebt om voldoende de functie te verduidelijken. Maar geen fysieke scheiding met een lijntje betekent dat je groenvlak nodig hebt om de functies doelen en wegnummers te scheiden. Een schildje kun je in die zin veel dichter tegen tekst aanzetten. Misschien gaat het in Australië alleen al fout omdat de gele nummers in platte tekst simpelweg zijn neergezet op de plaats waar voorheen een heel wapenschild stond. Ja zo werkt het natuurlijk niet.

Ik heb het idee dat de Britten en met name de Zuid-Afrikanen dit ruimtespel veel beter uitvoeren. In Groot-Brittannië krijgt een geel wegnummer sneller een eigen regel op regelborden, waar de Aussies het nummer dus ergens kort naast de doelen voor die richting zetten. De Zuid-Afrikanen werken vaker met doel en wegnummer op één regel, maar daar zit dan meer afstand tussen. Drie gegevens -doel, wegnummer, afstand- op één regel als op dat fingerboard zul je in de andere twee landen ook niet tegenkomen, maar gelukkig zijn die borden ook in Australië bedoeld voor de kleinste zijwegen. De grootste doodzonde in dit overzicht vind ik het vorkbord. Die gele platte tekst moet je nooit willen inklemmen tussen een wit vlak en reguliere doelen. Ook met kader niet trouwens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 10:45

Met de opening van het laatste stuk 2x2 van de Pacific Highway afgelopen weekend is er nu een 2015 kilometer lang traject van Geelong tot Gympie dat 2x2 rijstroken telt. Een groot deel hiervan is bovendien free-flow (alhoewel lang niet overal ongelijkvloers).

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » za 15 mei 2021, 21:27

Only in Australia... Op truckstops verschijnen nu zo her en der cattle cross loaders, om levend vee makkelijker en veiliger over te kunnen laden van road trains naar kleinere vrachtwagens en omgekeerd.

https://www.fullyloaded.com.au/industry ... er-in-roma

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 9:33

Het is verkiezingstijd in Australië, dus er worden infrastructuur-beloften gedaan door de regering...

Er komt AUD 678 miljoen beschikbaar voor het volledig asfalteren van de Outback Way, een route van het noorden van Queensland via Alice Springs naar het zuiden van Western Australia (persbericht). De Outback Highway is de verzamelnaam voor (van west naar oost) de Great Central Road, de Lasseter Highway, de Plenty Highway en de Donahue Highway. Aan de westkant van de Great Central Road tak je aan op het verharde state road netwerk van Western Australia, uiteindelijk op Highway 94 bij Coolgardie. Aan de oostkant van de Donahue Highway tak je aan op het verharde state road netwerk van Queensland, waar je uiteindelijk op de A2 uitkomt bij Winton of Mount Isa. Het centrale stuk van Uluru naar de Stuart Highway (Lasseter Highway) en van Alice Springs een stuk naar het oosten (Plenty Highway) is al langere tijd geasfalteerd. De andere stukken kruipen zo langzaam naar elkaar toe. Hier is in totaal nog een 1200 kilometer asfalt nodig, meer dan de helft van de totale route van 2800 kilometer.

Afbeelding

Website van de regionale lobby: https://www.outbackway.org.au/ Zij presenteren de weg sterk als toeristische route, beetje vergelijkbaar met de Savannah Way verder noordelijk. Maar de regionale support is ook sterk gedreven door economische motieven. Het sneller en veel goedkoper kunnen bedienen van de agrirische bedrijven van de regio ziet men als een groot goed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 9:39

678 miljoen Australische dollars gaat denk ik niet genoeg zijn om 1200 kilometer weg te asfalteren. Van de cijfers die ik in Afrika tegen kom liggen de kosten vaak op $ 1 - $ 1,5 miljoen (US) per kilometer om een eenvoudige asfaltweg aan te leggen.

Tenzij men in Australië echt de basics van wegontwerp weg laat: geen cunet, geen drainage, geen duikers. Maar dan heb je een weg die bij de eerste regenval onder water loopt en/of beschadigt raakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 10:41

^^ Klinkt niet heel Australisch om het zo substandaard aan te leggen. Het land is in de Outback door schade en schande wijs geworden, met wegen die al vrij kort na aanleg door zeldzame regens wegsloegen. De discussie bij wegenprojecten is er dan vaak eentje hoe zeldzame weersgebeurtenissen de weg aan zal moeten kunnen: een overstroming eens in de tien jaar of eens in de honderd?

Ik weet niet hoe men tot dit bedrag is gekomen. Sowieso is het aangekondigde bedrag de federale bijdrage van 80% en zullen de Staten nog 20% moeten bijdragen. Maar belangrijker is dat er op die 1200 kilometer al projecten onderweg zijn, waar dus al eerder financiering voor beschikbaar was gekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 10:46

Ik kan mij voorstellen dat als je een weg gaat asfalteren die gebruikt gaat worden voor lange ritten, je ook een wegontwerp maakt die geschikt is voor hogere snelheden. Ik weet niet wat elders in de Outback gebruikelijk is, maar comfortabel rond de 90 - 100 km/h kunnen rijden lijkt mij wel een must. Dat betekent dus ook dat je een rijbaan breed genoeg hebt dat je met tegenliggers niet hoeft uit te wijken of vertragen. En bochten die niet te scherp zijn, al lijkt mij dat minder een probleem. Maar ook drainage en een vlakke weg en niet allerlei dips in de rijbaan bij de kruising van een waterloop.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 11:23

Chris schreef: ma 21 feb 2022, 10:46 Ik weet niet wat elders in de Outback gebruikelijk is, maar comfortabel rond de 90 - 100 km/h kunnen rijden lijkt mij wel een must. Dat betekent dus ook dat je een rijbaan breed genoeg hebt dat je met tegenliggers niet hoeft uit te wijken of vertragen.
De ontwerprichtlijnen hangen af van het (verwacht) gebruik. Zie pagina 8 van dit document. De grote doorgaande routes zijn ruim 1x2, met een harde berm, totale breedte 11 of 12 meter. Kleinere routes zijn smaller 1x2 met zachte berm, net 8 meter breed. En dan zijn er nog de 1x1 met een breed onverhard talud om passeren mogelijk te maken, breedte van het geasfalteerde deel een meter of vier. Hoe vaak die laatste voorkomen mag blijken uit wat speciale gedachten eromheen: de wegen moeten een minimale breedte hebben om passerende trucks met één set wielen op het asfalt te hebben, maar mogen ook niet breder worden om te voorkomen dat het idee ontstaat dat je elkaar wel even kunt voorbij rijden.

Rijcomfort voor de weggebruiker die flinke afstanden moet rijden staat niet direct bovenaan bij ontwerpkeuzes. Liever voor hetzelfde geld meer kilometers maken levert voor meer mensen meer winst op. Dan moeten trucks die elkaar moeten passeren op deze zeer rustige wegen maar even in de remmen. Ik heb wel het idee dat de smalle 1x2 aan terrein wint ten opzichte van de enkele strook. Extra kosten vermoedelijk gering, onderhoudsvriendelijker en ook veel veiliger. Men geeft tegenwoordig liever méér uit op de aanname dat de intensiteit wel snel genoeg toeneemt.

Hier hoe dan ook een artikel over een eerder uitgebouwd stuk. https://createdigital.org.au/upgrading- ... rtcut/amp/ Van de 1x2-soort dus. En het geeft een aardig beeld van het soort logistieke uitdaging waar men mee van doen heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 20:59

Je moet denk ik voorkomen dat je nu te weinig geld uitgeeft, een weg aanlegt die snel niet meer blijkt te voldoen qua veiligheid en afwikkeling, en je dan de boel voor hoge kosten moet heraanleggen.

Als ik het zo zie wordt dit qua functie een soort Stuart Highway, maar dan voor oost-westverkeer (Queensland naar Western Australia), iets wat nu nog niet bestaat. Je praat over heel andere intensiteiten dan in Nederland om de aanleg van een fatsoenlijk uitgebouwde weg te kunnen rechtvaardigen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 21:19

Ik denk dat je zult praten over intensiteiten die zeer ruim zullen liggen onder die van de Stuart Highway. Geen steden van betekenis aan de route, geen zeehavens met achterland. De route geeft een kortere route op weg naar de bauxietrijke gebieden in het noorden van Queensland, maar die hebben nou ook niet direct hun achterland naar het zuidwesten liggen.

Neemt niet weg dat ik de keuze om als 1x2 aan te leggen prima kan volgen. En toch vind ik het wel een bijzondere ontwikkeling. Oudere zijwegen van de Stuart Highway waren allemaal van die smalle stroken asfalt met brede onverharde berm. De keuze voor 1x2 is een wat recenter fenomeen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 21:25

Het oogt mij als de kortste route van de regio Perth naar bijna alle steden in Queensland. Dat zijn toch wel grotere plaatsen dan Alice Springs of Darwin. Er is nu natuurlijk nog helemaal geen praktische verbinding, anders dan helemaal via de zuidkust of noordkust te rijden. Een directe wegverbinding kan ook een nieuwe transportvraag aanboren. Er zal vast niemand met de auto van de Queensland kust naar Western Australia rijden. Maar wellicht wel road trains. En voor hen moet je wel iets aanleggen waar ze gewoon met maximale snelheid elkaar kunnen passeren. Tenminste ik kan mij voorstellen dat dit de maatgevende voertuigen zijn op lange-afstandswegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 22:09

Deze verbinding brengt je aan de Queenslandse kant naar de hoogte Boulia-Winton-Mackay. Ten noorden daarvan heb je met Cairns, Townsville en Mount Isa best redelijke steden, maar het zwaartepunt van de bevolking van Queensland zit natuurlijk in het zuidoosten van de staat. Van de 5.4 miljoen inwoners van Queensland wonen er alleen al 3.6 miljoen in Brisbane en de kustgebieden noordelijk en zuidelijk van de stad. En als je van daar naar Perth wilt, ga je echt niet over Alice Springs rijden: via Broken Hill en de Eyre Highway geeft een veel kortere route (dus je volgt ook niet helemaal de kust, maar steekt door naar Port Augusta en gaat pas dan langs de Great Australian Bight rijden). Ik denk dat je met een 800.000 inwoners ruim zit met het noordelijke deel van Queensland dat hier iets mee kan.

En ja, je praat hier over afstanden die zo heel snel niemand in een autootje rijdt. Dus het is eerder voor road trains. Maar road trains zijn er ook niet 1-2–3 voor verkeer WA-Qld. Want waarom moeten goederen van daar naar daar? Road trains geven achterlandverbindingen: tussen zeehavens en afgelegen plaatsen, tussen afgelegen boerderijen en verwerkende industrie. Juist ook naar plaatsen die niet worden bediend door goederenspoorlijnen. De vraag naar wegtransport tussen Perth en Brisbane zal wel wat groter zijn dan die tussen Kiruna en Napoli, maar niet heel veel. Het hele Coronadossier, met WA dat quarantaine-eisen bleef opleggen aan verkeer van en naar andere staten, illustreert ergens de isolatie, het totale gebrek aan verkeer tussen Western Australia en de rest van het land.
Laatst gewijzigd door Pino op di 22 feb 2022, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 22:18

Pino schreef: ma 21 feb 2022, 22:09 Ik denk dat je met een 800.000 inwoners ruim zit met het noordelijke deel van Queensland dat hier iets mee kan.
Dat is wel een heel stuk meer dan Darwin of het hele Northern Territory.

Het zal natuurlijk geen drukke verbinding worden, maar een weg die lange-afstandsverkeer gaat faciliteren moet daar ook wel op ontworpen zijn. Gelukkig is dat op zich niet zo moeilijk in veelal vlak terrein, maar de lage kosten verwonderen mij wel, zeker gezien de vaak absurd hoge bedragen van andere wegenprojecten in Australië. Maar het kan zijn dat dit een deelfinanciering is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » ma 21 feb 2022, 22:40

^^ Dit is deelfinanciering. En het is verkiezingstijd, dus nadere uitwerking moet nog volgen en dan zal wel weer blijken dat het allemaal complex en duurder is.

Ik denk dat de weg eerder verkeer zal gaan zien op de middellange afstand dan op de echt lange (naar Australische standaarden). Afgelegen gemeenschappen of boerderijen beter en sneller verbinden met de bewoonde wereld - Alice Springs, de N-Z spoorlijn, in WA en Qld de highways en spoorlijnen naar de kust. En daar ontstaan ook keuzes naar twee kanten, waar je nu doorgaans eigenlijk maar één kant op kunt. Maar de recente overstromingen in South Australia, die leidden tot twee weken afsluiting van de Stuart Highway, hebben wel geleid tot wat aandacht voor het idee dat het Northern Territory met een geasfalteerde Outback Way minder kwetsbaar zou zijn. Zeker naar oost en west ontstaan er alternatieven (een omweg van minder dan een paarduizend kilometer) wanneer de hoofdroutes Perth-Darwin of Three Ways-Brisbane/Townsville eens onderbroken zijn. Op de voor het NT crucialere noord-zuid brengt het zo’n alternatief minder. En je zag afgelopen maand dan toch dat goederen gewoon in South Australia bleven staan, omdat het zoeken naar levermogelijkheden via Qld of WA bewerkelijker was dan uitzitten tot de Stuart Highway weer open was.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Alfa » za 21 mei 2022, 15:09

Labor de verkiezingen gewonnen. Australië heeft een nieuwe premier: Anthony Albanese neemt de plaats in van Scott Morrison.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Pino » zo 22 mei 2022, 13:33

Het is nog onzeker of Labor een kleine meerderheid zal hebben of als minderheid te werk zal gaan. In het Lagerhuis dan; in de Senaat zal zeker geen meerderheid bestaan, maar dat wordt in het Australische bestel niet als heel kritiek ervaren. Er zit hoe dan ook een redelijke groep onafhankelijken in het nieuwe Australische parlement, waar Labor steun zal kunnen zoeken - en nog wat Groenen. Dat zijn ook de partijen die waar nodig senaats-stemmingen voor Labor kunnen beslissen.

Nu had ik het idee dat er geen groot verschil zat tussen de twee grote partijen (het Liberals/Nationals-blok beschouw is dan maar even als één), maar dit soort dunne marges en gedoogsteun is natuurlijk wel een recept voor onvoorspelbaar gedrag. En de als de steun gehaald moet worden bij Groenen of bij de groep onafhankelijken die zich sterk maken voor verdergaande klimaatpolitiek, denk ik dat dat eerder tot minder investeringen in wegen zal leiden dan tot meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [AUS] Australië (Australia)

Bericht door Chris » ma 23 mei 2022, 14:07

Labor heeft zelfs in de popular vote licht verloren (-0,6%) maar in zetels wel +6.

Ik denk dat er qua weginfrastructuur de afgelopen jaren in Australië veel belangrijke mijlpalen zijn bereikt, zowel op landelijk als stedelijk gebied. De Pacific Highway is nu vrijwel klaar, de laatste puntjes komen binnenkort (Hexham afsnijding + Coffs Harbour bypass).

In de grote stedelijke gebieden zijn al decennia durende problemen aangepakt: de enorme WestConnex en NorthConnex projecten in Sydney en de North-South Road in Adelaide. Ook in Brisbane en Perth zijn veel grote projecten opgeleverd. In Melbourne wordt binnenkort de Northeast Ring Road aangelegd en is men bezig met de Western Distributor. Het enige wat in Melbourne mist is de verlenging van de Eastern Freeway langs het centrum, wat oorspronkelijk samen met de Western Distributor gepland was maar door de Labor regering op staatsniveau is afgeblazen.

Plaats reactie