Mergozzo - Lyon

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Belinda1971
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 15:28

Mergozzo - Lyon

Bericht door Belinda1971 » wo 23 feb 2022, 15:41

Na jaren in Frankrijk te zijn geweest gaan we dit jaar naar Italie.
De meest logische route is via Zwitserland, de Gotthardtunnel. Maar onze voorkeur gaat toch uit om via Frankrijk te rijden. En ook omdat we op zaterdag de camping af moeten (dat had niet onze voorkeur maar het kan niet anders). Aangezien ik overal lees dat de Gotthard een drama is in de zomervakantie hadden we bedacht om dan via de Frejustunnel te rijden. We willen dan misschien ook nog een paar dagen in Frankrijk verblijven.
Ik heb de route van Mergozzo naar Lyon bekeken, zowel via de Mont Blanc Tunnel als via de Frejustunnel. Wij willen graag een route die niet te steile stukken heeft en het liefst geen haarspeldbochten. Die zag ik wel bij de Mont Blanc maar niet bij de Frejus.
Ik weet dat het niet goedkoop is maar ons gaat het meer om een rustigere route op zaterdag. En via de Gotthard terug op zaterdag wordt waarschijnlijk file rijden.
Ik kan niet zoveel vinden over de Frejustunnel in het hoogseizoen. Dus mijn vraag is als volgt:
Mergozzo - Lyon via de Frejustunnel, te doen of ook filerijden?
Hoe zit het met de weg? Hellingspercentage's? Haarspeldbochten?
En als we op de heenweg door de Frejus gaan, dat is dan op een dinsdag, is het dan rustig of ook file rijden?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Km357 » wo 23 feb 2022, 15:44

Hangt er ook deels vanaf precies welke zaterdag of dinsdag je wil reizen. Ter referentie: de druktekalender van Bison Futé:

https://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/ ... ession.pdf

Belinda1971
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 15:28

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Belinda1971 » wo 23 feb 2022, 15:50

We reizen heen op dinsdag 26 juli. En terug op zaterdag 13 augustus.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Km357 » wo 23 feb 2022, 15:57

Dan heb je op de heenreis geen enkel voorzienbare vertraging, maar wel op de terugweg. De Fréjusroute is zeker aan de Franse kant een stuk minder steil dan de Mont Blanc route, sowieso is de tunnel minder gebruikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Chris » wo 23 feb 2022, 15:58

De Fréjustunnel heeft autosnelweg aan beide uiteinden. De A32 in Italië en de A43 in Frankrijk.

Schrik overigens niet van de toltarieven voor de tunnel: € 64,50 enkele reis met een caravan en € 48,80 met alleen een auto. Die toltarieven zijn hetzelfde bij de Mont Blanc.

De Mont Blanc is overigens ook wel goed te doen hoor, vrachtverkeer gaat daar ook probleemloos overheen. De kans op file is bij de Mont Blanc wel wat groter dan bij de Fréjus.

Belinda1971
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 15:28

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Belinda1971 » wo 23 feb 2022, 16:01

Km357 schreef: wo 23 feb 2022, 15:57 Dan heb je op de heenreis geen enkel voorzienbare vertraging, maar wel op de terugweg. De Fréjusroute is zeker aan de Franse kant een stuk minder steil dan de Mont Blanc route, sowieso is de tunnel minder gebruikt.
Dus die zaterdag wordt via de Frejus dan ook een probleem. Net zo druk als bij de Gotthard op zaterdag of aanzienlijk minder?

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door exroosje » wo 23 feb 2022, 16:13

Lyon Mergozzo, dat kan toch ook via de Simplon en Geneve? Maar goed dat is dan wel een pas, al is deze op vrachtwagen nivo uitgebouwd . Scheelt wel een hele puist tol...

Op de Italiaanse radio hoorde ik in de zomer regelmatig files op de Mt blanc tunnel (maar dan meestal aan de Franse kant ervoor, op zaterdag soms wel een uur) en nooit de Frejus.
Als het puur om haarspelden gaat is de Frejus de beste keuze, de mt blanc heeft er een paar aan de Franse kant bij de tunnel ingang en verderop bij St Gervais een flinke afdaling .

Belinda1971
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 15:28

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Belinda1971 » wo 23 feb 2022, 16:23

exroosje schreef: wo 23 feb 2022, 16:13 Lyon Mergozzo, dat kan toch ook via de Simplon en Geneve? Maar goed dat is dan wel een pas, al is deze op vrachtwagen nivo uitgebouwd . Scheelt wel een hele puist tol...

Op de Italiaanse radio hoorde ik in de zomer regelmatig files op de Mt blanc tunnel (maar dan meestal aan de Franse kant ervoor, op zaterdag soms wel een uur) en nooit de Frejus.
Als het puur om haarspelden gaat is de Frejus de beste keuze, de mt blanc heeft er een paar aan de Franse kant bij de tunnel ingang en verderop bij St Gervais een flinke afdaling .
We inderdaad niet via een pas. Niet zo'n heel krachtige auto ;) .
En de hellingspercentage's, enig idee hoe het daarmee zit op de route van de Frejus tunnel?

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door brytje008 » wo 23 feb 2022, 16:48

^^ Ook met een wat minder krachtige auto moet je gewoon over de bergen heen kunnen. ;) Er zijn ook genoeg campers die niet zo snel omhoog gaan, wat nogal vervelend is voor de gene die er achter rijden maar goed soms heb je pech. Ik zou dat niet als reden nemen om dan een dure toltunnel te gebruiken ipv een pas. Daarnaast scheelt de Simplon ook nog is in Kilometers. dus bespaar je sowieso benzine.
Touren is rough so you got to be tough

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door sanderl » wo 23 feb 2022, 16:53

^^ Volgens mij is ze duidelijk, geen haarspeldbochten en dus geen pas ;) .

Frejus is prima toch. Helemaal als je er nog wat leuke dagen in Frankrijk aan wilt plakken!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Km357 » wo 23 feb 2022, 16:54

Belinda1971 schreef: wo 23 feb 2022, 16:01
Km357 schreef: wo 23 feb 2022, 15:57 Dan heb je op de heenreis geen enkel voorzienbare vertraging, maar wel op de terugweg. De Fréjusroute is zeker aan de Franse kant een stuk minder steil dan de Mont Blanc route, sowieso is de tunnel minder gebruikt.
Dus die zaterdag wordt via de Frejus dan ook een probleem. Net zo druk als bij de Gotthard op zaterdag of aanzienlijk minder?
Met de Gotthard heb ik zelf geen ervaring, dus dat zou ik niet durven zeggen.
Belinda1971 schreef: wo 23 feb 2022, 16:23
exroosje schreef: wo 23 feb 2022, 16:13 Lyon Mergozzo, dat kan toch ook via de Simplon en Geneve? Maar goed dat is dan wel een pas, al is deze op vrachtwagen nivo uitgebouwd . Scheelt wel een hele puist tol...

Op de Italiaanse radio hoorde ik in de zomer regelmatig files op de Mt blanc tunnel (maar dan meestal aan de Franse kant ervoor, op zaterdag soms wel een uur) en nooit de Frejus.
Als het puur om haarspelden gaat is de Frejus de beste keuze, de mt blanc heeft er een paar aan de Franse kant bij de tunnel ingang en verderop bij St Gervais een flinke afdaling .
We inderdaad niet via een pas. Niet zo'n heel krachtige auto ;) .
En de hellingspercentage's, enig idee hoe het daarmee zit op de route van de Frejus tunnel?
Zelfs met een Smart CDI geraak je overal boven en die had in 2003 zo'n 40pk, ik kan het weten, want ik had er zelf 1 en die heb ik niet gespaard qua wegen. Met de Mont Ventoux had die immers geen enkel probleem, de beklimming naar Fréjus is minder zwaar dan dat, want autosnelweg. Een beetje ervaring met rijden op hellingen en in heuvalachtige omgeving helpt altijd omdat je dan veel intuïtiever de juiste versnelling neemt en wat meer toeren maakt zodat zelfs een minder krachtige auto met belading rustig boven komt. Maar om de Fréjustunnel te nemen hoef je geen berggeit te zijn qua ervaring.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door exroosje » wo 23 feb 2022, 17:10

Met elke auto kom je boven, eigenlijk is de afdaling het spannendste bij een pas. Maar de Simplon is in zijn soort wel een van de best berijdbare....
Zelfde soort hellingen als bij de Mt Blanc.

De Frejus is wat dat betreft het vlakste.

Maar als je niet van hellingen houdt, wat doe je dan bij de Italiaanse (berg) meren. De naam zegt het al... Daar zijn de hellingen soms echt steil en de wegen smal.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door brytje008 » wo 23 feb 2022, 17:20

^^ Dat snap ik nou ook nooit nee. Dan houden ze niet van heuvels/bergen/steile hellingen (om er te rijden dan), maar gaan ze vervolgens wel op vakantie naar een land/plek waar het stikt van de heuvels/bergen/steile hellingen. En dan hier om advies vragen voor een route zonder die heuvels en bergen, ja vreemde mentaliteit. :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Chris » wo 23 feb 2022, 17:28

Als je een caravan hebt ervaar je ook een 'simpele' bergpas als de Simplon wel heel anders dan alleen met de auto. Een lange helling omhoog waarbij je veel vraagt van de auto en bergafwaarts waar dat gewicht van de caravan de hele tijd mee drukt. En lange hellingen heeft ook de Simplon wel, het hoogteverschil is 1.700 meter vanaf de Italiaanse kant en 1.300 meter aan de Zwitserse kant.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door waldo79 » wo 23 feb 2022, 17:33

En er zitten toch wat sneaky bochten in de Simplonpas.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door brytje008 » wo 23 feb 2022, 18:01

@chris, ja als het zo zegt is dat inderdaad wel zo ja. Maar goed er zijn ook nog mensen die alleen met de auto op vakantie gaan en dan bang zijn om er te rijden. Dan denk ik zoek dan een andere bestemming.
Touren is rough so you got to be tough

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door sanderl » wo 23 feb 2022, 18:14

Als iemand aangeeft niet graag over een pas te rijden ben je toch niet direct bang? Kom op zeg doe niet zo simplistisch. Er zijn ook zat manieren om via ‘normale’ wegen in de bergen te komen. Maar daar heb je dus blijkbaar niets te zoeken als je passen rijden niet prettig vindt begrijp ik van jou?

Ook deze persoon stelt gewoon een simpele vraag over het rijden via de Frejus. Prima toch? Vervolgens gaat de helft van de reacties over het punt dat ze toch maar over de passen moet, of nog erger, ze niets in de bergen te zoeken heeft. :facepalm:

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door brytje008 » wo 23 feb 2022, 18:20

^^ Mag iemand nog een mening hebben ? Ik zeg niet dat ze er niet heen mogen gaan, alleen dat ik het vreemd vind. Dat ze niet graag over passen gaan, dat lijkt mij toch vanwege angst, want welke reden zou het dan moeten zijn? Ik vind het gewoon byzonder dat er toch best wel wat mensen zijn (niet alleen de topic starter) die angstig zijn om in de bergen te rijden, maar vervolgens wel naar zo,n bestemming gaan. Dus ze zoeken het bewust op. :nahzeg:

En ja er zijn ook wegen zonder echt hoog te hoeven gaan om er te komen, maar helemaal vermijd je het niet.
Touren is rough so you got to be tough

Belinda1971
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 feb 2022, 15:28

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Belinda1971 » wo 23 feb 2022, 19:07

Beetje jammer van sommige reactie's inderdaad. Maar ik was ook niet helemaal duidelijk misschien.
Ik ben vergeten te vermelden dat wij met een caravan rijden. En dat dat de reden is dat we liever niet te steile hellingen willen en liever geen haarspeldbochten.
En NIET omdat we BANG zijn.
We hebben diversen wegen gehad, in Frankrijk. Ook steile hellingen, ook haarspeldbochten. Het is allemaal goed gegaan, maar onze auto is niet zo krachtig en we vinden dit gewoon niet zo prettig.
De route via Zwitserland is prima te doen voor ons. Maar we hebben geen zin in urenlang in de file te staan voor de Gotthardtunnel. En dus kijk ik gewoon naar mogelijke alternatieven. En omdat we Frankrijk leuk vinden en nog wat dagen over hebben op de terugreis wilde ik weten hoe ik dan in Frankrijk kan komen vanuit Mergozzo.
Voor de mensen die wel "normaal" kunnen reageren op mijn vragen, heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Km357 » wo 23 feb 2022, 19:23

^^ Afhankelijk van hoeveel tijd je nog in Frankrijk hebt, kan je de Fréjustunnel ( zelfs met vertraging) zien als extra reistijd en misschien ergens in de Vallée de la Maurienne een camping vinden? Dat is immers de vallei die je zal bereiken als je uit de tunnel komt en is best wel indrukwekkend omdat ze zo diep is uitgesleten en tegelijk niet te smal of breed is waardoor je perspectief niet verloren gaat. Ze is ook helemaal niet zo toeristisch in de zomer.

Vermoed je meer tijd - of dagen - te hebben, en er nog altijd van uitgaand dat je toch richting NL zal gaan, heb je ook nog de Jura (grofweg de streek Arbois-Lons Le Saunier-Poligny) of rond het meer van Annecy (wel heel toeristisch gewild in de zomer). Er is ook de Bourgognewijnstreek rond Meursault die een goede camping bezit (en motel voor diegenen zonder caravan).

Afhankelijk van je verdere traject zijn er nog aftakkingen mogelijk richting de Morvan (Bourgogne, voornamelijk groene natuur en abdijen), Troyes (vakwerkhuizen en Champagnestreek), de Lorraine (militaire geschiedenis) of de Vogezen (groene natuur) of de Elzas (zonnig en wijn). Er is in die oostelijke hoek van Frankrijk wel wat te zien en te beleven, maar het is allemaal niet zo geconcentreerd als in het zuiden, waar je bij wijze van spreke om iedere hoek wel iets nieuws ziet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Chris » wo 23 feb 2022, 19:32

Ik heb vorig jaar twee nachten op een camping gestaan in Saint-Jean-de-Maurienne. Ik vond het een erg mooie vallei, je kan er overal de bergen in en de bergen liggen daar niet vol lelijke skigebieden zoals de Tarentaise iets noordelijker.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door Pino » wo 23 feb 2022, 19:44

Ik vind de Fréjus een heerlijke route: prettig landschap, rustige wegen (in de zomer) en nergens een lastige helling. Het ontbreken van structurele files is het voordeel van een route die bijna op geen enkele hoofdroute de echt logische is. Maar dat zag je al aan de eerdere reacties - en als de Fréjus het om welke reden dan ook niet wordt, kom dan vooral nog eens langs hier voor Gotthard-alternatieven die goed aansluiten bij het soort weg wat je wilt rijden.

Als je drukte tegenkomt, zal het eerder op de route naar Lyon zijn, of ten oosten van Turijn. Maar ook daar valt wel omheen te plannen: A39 naar Lyon, eventueel ook A40-A41 langs Annecy in plaats van A42-A43 langs Lyon; in Italië mogelijk A21-A26 vanaf Turijn.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Mergozzo - Lyon

Bericht door T-hijs » do 24 feb 2022, 9:00

Km357 schreef: wo 23 feb 2022, 19:23 Vermoed je meer tijd - of dagen - te hebben, en er nog altijd van uitgaand dat je toch richting NL zal gaan, heb je ook nog de Jura (grofweg de streek Arbois-Lons Le Saunier-Poligny) of rond het meer van Annecy (wel heel toeristisch gewild in de zomer). Er is ook de Bourgognewijnstreek rond Meursault die een goede camping bezit (en motel voor diegenen zonder caravan).
Annecy is wel heel gaaf inderdaad. In 1993 ben ik er met mijn toenmalige vriendin een paar dagen geweest en ondanks het belabberde weer en een heel klein koepeltentje hebben we daar enorm genoten.

Toen trouwens in die regio heel veel smalle, bochtige, steile bergweggetjes gereden met een Renault Clio met 60 pk. Dat ging prima, maar ik had er dan ook geen aanhanger achter hangen... ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie