Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 19 feb 2022, 12:22

Een aardige aanloop naar de Alpen vandaag, in Zuid-Duitsland meer dan vorig weekend is mijn indruk, wellicht veel Nederlanders. Ook staat de route naar de Fernpass weer als 'vanouds' vol, al lijkt het naar het Zillertal niet zo extreem druk te zijn als we in het verleden wel gezien hebben.

Afbeelding

Afbeelding

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 19 feb 2022, 13:04

^^
Het is natuurlijk ook gewoon het begin van de krokusvakantie in Noord-Nederland...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 feb 2022, 13:09

Mijn indruk vanochtend was dat de route ten oosten van München minder druk was dan in vergelijkbare weekends vóór Corona. Files ontstonden ook later. Er lijkt ook wel meer terug-verkeer dan heen-verkeer rond München. Iets wat je ook ziet op de A7 ten zuiden van Ulm.

In Frankrijk wel veel vertrekkend verkeer. Het is dan ook het begin van de krokusvakantie in Parijs. A43 zoals je hem zou verwachten in dit soort weekends. A6 had al vroeg in de morgen files in de Morvan en die staan er eigenlijk nog steeds. Dit is een wat bochtig en heuvelachtig stuk snelweg, dus ergens niet vreemd dat daar gedoe ontstaat. Al blijft het me verbazen dat je daar in de zomer nooit echt gedoe ziet ontstaan. Kwestie van weersomstandigheden (lage zon vroeg in de ochtend?) of vertrekken Parijzenaars voor hun skivakanties toch veel meer op dezelfde tijd? In tegenstelling tot de zomer-uittocht is er natuurlijk ook maar één hoofdrichting hier, dus misschien liggen de winterse intensiteiten ook wel hoger.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 19 feb 2022, 14:30

In Zwitserland is het flink rustiger als vorig weekend. Alleen rond Vevey en Montreux staat het wat vast, maar lang niet zo erg als vorige week. Op de A3/A13 bij Sargans is er alleen kort wat langzaamrijdend verkeer. De hardnekkige file op de A1 tussen Bern en Härkingen staat juist richting noorden, dat zijn terugreizigers en zullen wel nauwelijks Nederlanders tussen zitten. Afgelopen week waren er opvallend veel Duitsers, Fransen, Luxemburgers en Denen in Zwitserland oppad. Die zullen nu wel op terugreis zijn. Voor de Lötschbergtunnel staat wel een flinke wachttijd van 120 minuten richting Wallis. Daar zullen ook wel de nodige Zwitsers tussen zitten, in diverse kantons zijn gisteren de schoolvakanties begonnen. In andere kantons zijn de vakanties juist vanaf maandag weer voorbij. Voor de Furkatunnel staat richting Wallis iets minder wachttijd vergeleken met vorig weekend, maar 2,5 uur wacht je alsnog in beide richtingen (richting Uri was vorige week niks aan de hand). Hier komen echter Nederlanders vrijwel nooit, omdat het vanuit Basel niet echt op de route ligt naar de bekende skigebieden in Wallis.

In Oostenrijk is de situatie inderdaad precies andersom. Vorige weekend nog opvallend rustig voor Oostenrijkse begrippen, nu toch best wel druk. Ook de Duitse snelwegen van/naar Oostenrijk zijn flink drukker. Schijnbaar blijven Nederlanders van ouds toch liever bij Oostenrijk.

Frankrijk overigens ook aardig wat vertraging. Vooral de A43 tussen Lyon en Chambéry en de A41 van Chambéry richting de Alpen. De N90 van Albertville naar Moûtiers is ook één lange file, maar niet zo hardnekkig als vorige week, toen het tot Bourg-Saint-Maurice compleet vast stond.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 feb 2022, 14:34

Afbeelding

Vandaag is het weer een klassieke wisseldag in de Alpen. In Nederland zijn de krokusvakanties in region midden en zuid begonnen, in regio noord beginnen vanaf maandag de scholen weer. De meeste file staan richting de skigebieden, echter ook terug is het druk. Bovendien mogen we niet vergeten dat er ook veel Fransen, Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers op de been zijn, wat dat betreft mag zeker niet gedacht worden dat de files veroorzaakt worden door golven van Nederlanders. Uiteindelijk gaan er gemiddeld 'maar' ca. 1 miljoen Nederlanders op wintersport, verdeeld over het gehele jaar en dit jaar vanwege Corona minder.

Het meeste fileleed lijken vandaag de Oostenrijkgangers te hebben, maar ook naar de Franse Alpen en Zwitserse Wallis is het bal.

In Duitsland is het vooral op de A8 tussen Karlsruhe en Ulm en verderop tussen München en Salzburg enorm druk, met steeds weer (deels hardnekkige) files, vooral bij Pforzheim, Albaufstieg en Irschenberg. Ook de A7 is tussen Crailsheim (A6) en Memmingen (A96) erg druk met diverse vertragingen, vooral ten zuiden van Ulm. Bij Füssen lijkt de file voor de Grenztunnel echter mee te vallen, daarvoor is de Fernpass echter alsnog enorm druk en vooral het eerste stuk rond Reutte donkerrood. Ook de A93 tussen Dreieck Inntal en de Oostenrijkse grens is erg druk. Richting Zwitserland geen noemswaardige vertragingen, behalve in de ochtend wat langzaam rijdend verkeer op de A5 rond Freiburg im Breisgau.

In Oostenrijk is het naast de Fernpass ook erg druk op de S16 van Bludenz naar de Arlbergtunnel. Wie vandaag probeert de Fernpassfile via de Arlberg te omzeilen komt nogal bedrogen uit en is zelfs beduidend langer onderweg. De A12 is echter opmerkelijk rustig. Daarvoor heeft de A11 tussen pakweg Flachau en Salzburg wel last van vertragingen gehad.

In Zwitserland stonden in de ochtend vrij lange wachtrijen voor de grensovergangen, zowel bij St. Louis, als Weil am Rhein en ook Rheinfelden. Vervolgens was de A1 tussen Härkingen en Bern weer volledig overbelast, dat zelfs op de A2 tot voor de Belchentunnel terug sloeg. Dat gebeurd uiterst zelden. Richting Wallis staat het al de hele dag rond Vevey vast, waar de A12 en A9 samen komen. Echter stond het in de ochtend vooral hardnekkig vanuit Martigny richting noorden naar Villeneuve vast. Ook was het vanochtend tussen Orbe tot aan de Franse grens op de A9 file rijden. Schijnbaar rijden vandaag toch nog vele Fransen terug. De Lötschbergtunnel meldt richting zuiden 120 minuten wachttijd, richting noorden 60 minuten. Furkatunnel richting Wallis 3 uur wachttijd, richting Uri 2,5 uur. Richting Graubünden was het vandaag opmerkelijk rustig. Veel meer als wat file op de ring rond Zürich is daar niet aan de hand. Zelfs niet op het beruchte stuk rond Sargans. Voor de Vereinatunnel is het wel extreem druk. Richting Engadin staat een wachtrij van ruim 4 uur. Richting Klosters/Landquart valt het mee: 'Slechts' 30 minuten. Opzich nog wel bijzonder, aangezien op de Julierpass vrij weinig aan de hand is.

In Frankrijk is het op alle klassieke wegen naar de bekende skigebieden weer druk. De A43 van Lyon van en naar Alvertville, de A40 van Bourg-en-Bresse naar Genève, de A48 bij Grenoble, de N85 van Grenoble naar Col du Lautaret en de N90 van Albertville naar Moûtiers. Bovendien is het ook erg druk op de A6 van Paris richting Dijon. Verderop staat er tussen Dijon en Lyon ook meerdere keren nog korte files.

In Italië is het opvallend rustig overal. Alleen voor de tolpoorten van Sterzing (A22) stond richting de Brenner iets vertraging, plus de SS49 van Brixen naar Bruneck, waar veel wintersportverkeer gebruik van maakt. Voor de rest is er eigenlijk nergens iets aan de hand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 26 feb 2022, 15:46

In het diepe zuiden van Italië is het wel bal nu. Lijkt door sneeuwval te komen.
Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 26 feb 2022, 16:04

Ik nam Windy er even bij en die streek verwachten ze gemakkelijk 30cm sneeuw dit weekend. Nou niet echt het beeld dat je krijgt van Napoli.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 26 feb 2022, 16:15

Ik was gisteren in Palermo en daar zag je ook sneeuwpieken in de verte, maar op zeeniveau was het wel warm. Ben benieuwd of de gemiddelde persoon daar winterbanden heeft.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 feb 2022, 16:18

^^
Op Sicilië zijn er rond de Elba Etna nog een paar interessante skigebieden. Niet heel groot ofzo, maar toch nog best aardig. Geen idee of de locals daar ook met winterbanden naartoe rijden. Waarschijnlijk heb je die op Sicilië maar zelden nodig.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 26 feb 2022, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 26 feb 2022, 16:52

Elba :arrow: Etna :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 feb 2022, 17:00

^^
Merci. Elba is een klein Italiaans eiland. Daar valt zeer zeker niet te skiën. :facepalm:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 26 feb 2022, 18:40

En Napoléon zat er een poosje opgesloten.

ViggenneggiV
polderweggetje

Bericht door ViggenneggiV » za 26 feb 2022, 20:03

Blijft imo het beste overzicht van files in één oogopslag die (bovenstaande) kaartjes. Ook op b-wegen.

Was destijds ook 'tof' om te zien toen het sneeuwde in Griekenland en Malta: alles donkerrood.

De reden waarom het nu rood is bij Kiev is diep triest :sadley:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 26 feb 2022, 20:08

SnarfFlevoland schreef: za 26 feb 2022, 14:34 Afbeelding

Vandaag is het weer een klassieke wisseldag in de Alpen. In Nederland zijn de krokusvakanties in region midden en zuid begonnen, in regio noord beginnen vanaf maandag de scholen weer. De meeste file staan richting de skigebieden, echter ook terug is het druk. Bovendien mogen we niet vergeten dat er ook veel Fransen, Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers op de been zijn, wat dat betreft mag zeker niet gedacht worden dat de files veroorzaakt worden door golven van Nederlanders. Uiteindelijk gaan er gemiddeld 'maar' ca. 1 miljoen Nederlanders op wintersport, verdeeld over het gehele jaar en dit jaar vanwege Corona minder.
Net terug uit Oostenrijk. Duitsers, Belgen, Zweden en Denen onderweg, maar toch bovenal ontzettend veel Nederlanders. Voor mijn gevoel is het deze krokus zelfs drukker dan andere jaren, lijkt wel of iedereen de verloren wintersporten in wel halen. Afgelopen kerst was daarentegen veel rustiger qua Nederlanders.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mar 2022, 11:45

Weer een drukke zaterdag van/naar de Alpen.

Afbeelding

Fernpass blues
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 05 mar 2022, 19:49

paolie schreef: za 26 feb 2022, 20:08 Net terug uit Oostenrijk. Duitsers, Belgen, Zweden en Denen onderweg, maar toch bovenal ontzettend veel Nederlanders.
Vandaag mijn terugrit uit Oostenrijk gehad. A3 was op flinke stukken meer Nederlanders dan Duitse kentekens. Uiteindelijk 10.30 uur gedaan over een rit van 770 kilometer. Laat een twee uur daarvan pauze zijn (we zijn uiteindelijk maar ergens thee gaan drinken naast een kasteeltje bij Hamminkeln), maar dan is er toch ook echt ergens anderhalf uur verloren door verkeer ten opzichte van de ETA die de navigatie aangaf bij vertrek.

We waren vertrokken bij Straubing - experiment om de massa bij München te vermijden en ze licht voor te zijn. Tot Nürnberg reed als verwacht super. De grote zone werkzaamheden tot Würzburg is uitzitten maar eigenlijk zonder vertraging doorgekomen. Daarna is het eigenlijk heel druk gebleven. Würzburg-Aschaffenburg hield het nog -weer eens mogen aanschouwen wat voor bizarre claims veel Duitsers op de linkerstrook hebben, en een beetje boos worden als ze over de lege middenstrook voorbij worden geschoven-, Aschaffenburg-Oberhausen ontstond letterlijk bij ieder zuchtje een file. Het profiel van de A3 Frankfurt-Köln helpt daar ook niet, want dat levert gewoon teveel remacties met kettingreactie op.

Ergens in de buurt van Kreuz Hilden (uiteraard ook file bij de Baustelle) vroeg mijn vrouw of we niet beter hadden kunnen rijden zoals op de heenweg, dus over Kassel. Ik vrees dat ze gelijk had. Maar zelfs de A45-A4 vanaf Aschaffenburg had denk ik wel wat gescheeld. Google Maps gaf rond de splitsing A3-A45 aan dat het een kwartier langzamer zou zijn, maar dat is het verschil bij normaal verkeer en dat kwartier heb ik alleen al verloren bij Frankfurt. Denk dat ik daar ben aangelopen tegen het klassieke Google Maps-fenomeen dat vakantiefiles verderop hetzij “buiten bereik” zijn hetzij worden verwacht snel te verdwijnen.

Nou goed, en dit was dan de impact van filetjes die nog niet eens de grote vertragingen op de kaart opleverden. Kortom, ik ben wel weer even afgekickt van de A3…

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 05 mar 2022, 23:50

Dank voor het delen van je ervaringen.
Vorig jaar mocht ik een wat alternatieve route proberen van Waze tussen het Frankfurter en Wiesbadener Kreuz. Eerst parallel de B43, daarna de B40 en tenslotte de A66. Was geheel ongelijkvloers :yes:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 mar 2022, 7:42

^^ Gisteren kwam Waze aan met A5-A648-A66. Dat stond ook aangereden op de DRIPs boven de weg, dus dat heb ik maar gedaan. Volgens verkeersinformatie zou je op de A3 daar 10 minuten vertraging oplopen, dus dat kon wel uit. Overigens ook bij Oberhausen even van de A3 geweest: A42-A516 gereden. Daar kwam Waze niet mee aan, maar was mijn eigen gedachten doordat er file stond voor Kreuz Oberhausen en het met duizend Nederlanders door het krappe klaverblad richting Arnhem tuffen me dan dubbel geen goed idee leek.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 mar 2022, 8:34

A5-A648-A66 kreeg ik vorig jaar ook voorgeschoteld, en daar kun je bij drukte rond Frankfurt inderdaad files mee vermijden. Ik moest die dag de hele A3 afrijden, maar daar heb ik dus een iets andere route genomen, net als tussen Kreuz Altdorf en Kreuz Nürnberg, waar een ongeval was gebeurd, en ik dus via de A6 en A9 ben omgereden.

Het omweggetje over de A42 en A516 zou voor mij ook een no-brainer zijn als er file voor Kreuz Oberhausen staat. Zelfs al zou je niet sneller zijn, dan rijdt het toch wat prettiger.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 08 apr 2022, 21:36

Ik ga morgen ff een stukkie door België/ luxemburg touren, maar ik zag net dat de verwachting is dat het druk wordt met vakante verkeer. Ik heb ook de drukte kalender gechecht van de ANWB daar geven ze inderdaad ook drukte op. Maar welk vakantie verkeer? :o :lol:
Touren is rough so you got to be tough

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 08 apr 2022, 21:49

België heeft Paasvakantie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 apr 2022, 12:03

De paasdrukte is losgebarsten.

Afbeelding

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 15 apr 2022, 12:28

In Frankrijk valt het nog wel mee, en dat heeft grotendeels te maken met het feit dat het hele land niet op hetzelfde moment lente- of Paasvakantie heeft. Wat in de zomer wel het geval is.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 15 apr 2022, 13:06

Op de A4 in Polen staat het over tientallen kilometers vast, en dat is niet eens allemaal vanwege de tolhokjes:

Afbeelding
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 apr 2022, 15:39

Opvallend is dat de meeste files in Duitsland nu (15:30 uur) alweer verdwenen zijn. Het is echt een golf reizigers die eind van de ochtend is gaan rijden en nu op bestemming of in het buitenland is.

Wat je met Pasen vaak ziet is dat het gaat om arbeidsmigranten of mensen die voor hun werk permanent zijn verhuisd. In Italië de typische noord naar zuid golf, in Centraal-Europa de arbeidsmigranten naar vooral Polen en Roemenië en in Spanje de vele mensen die naar hun geboortestreek reizen.

In Spanje was het vooral woensdag en donderdag erg druk, met meer files dan tijdens de zomeruittochten. Semana Santa levert vaak de grootste concentratie aan binnenlands reisverkeer op.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 15 apr 2022, 16:17

In Duitsland is Goede Vrijdag een vrije dag, dus dat levert dan een drukke donderdagmiddag en een drukke vrijdagochtend op - min of meer hoe in een normaal druk weekend de vrijdag en zaterdag verlopen. En ook dan zie je dat het op zaterdagmiddag snel terugloopt met de vertrekdrukte.

In veel andere landen is Goede Vrijdag geen vrije dag, of op zijn best een vrije middag (in Italië komt de baas ergens na de lunch langs om je naar huis te sturen). Dus dat levert dan klassieker vrijdag-verkeer op, al nemen wellicht wat meer mensen vrij. De vraag of de schoolvakantie al een week voor Pasen begonnen is of pas vandaag begint speelt ook een rol. Net zoals de Semana Santa-tradities in Spanje: geen vrije dagen, maar mensen willen al eerder op hun plaats van bestemming zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 apr 2022, 22:08

In Zwiterserland is 'karfreitag' Goede Vrijdag een volwaardige feestdag. Overigens is het meer een soort gedenkdag. Er zijn behoorlijk wat andere dagen die feestelijker verlopen maar officiëel slechts een halve vrije dag opleveren.

Wat me aan het kaartje van Chris opvalt is dat de A 31 bij Leer enorm druk is. Heeft dat een specifieke reden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » za 16 apr 2022, 22:14

^^ Een vriend van me was met zijn Poolse vriedin met Flixxbus naar polen gegaan gisteren. Die hebben 3 uur file gehad bij Leer. Volgens hem Door wegwerkzaamheden.
Touren is rough so you got to be tough

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 apr 2022, 22:19

Wel bijzondere werkzaamheden dan. Lijkt met 3 uur vertraging meer op een 'vollsperrung'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 apr 2022, 22:23

Er is een langdurige Baustelle bij Leer. Ik lees niet over Vollsperrung, maar we kennen natuurlijk de variant van een ongeluk in een 2+0 Baustelle waardoor de snelweg versperd raakt en iedereen eraf moet.

Wat me van een eerdere Goede Vrijdag hoe dan ook nog wel bij staat is hoeveel verkeer bij Bottrop de A31 op gaat. Men mag vanuit NRW in deze tijd van het jaar natuurlijk graag een weekend naar zee gaan, en dat gaat echt niet alleen naar Nederlandse badplaatsen. Ostfriesland is ook populair - op vergelijkbare afstand ook vanuit het Ruhrgebied. De combinatie van veel verkeer, 2+0 en wat ongevallen kan op zich ook zonder Vollsperrung wel tot enorme vertragingen leiden.