Rijstroken kaart A27

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
isaac
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 8:57

Rijstroken kaart A27

Bericht door isaac » ma 28 feb 2022, 14:44

Afbeelding
ik heb een rijstroken kaart van de A27 gemaakt met alle borden boven de weg in de toekomst komen er meer trajecten het eerste stuk van Knooppunt Rijnsweerd tot Knooppunt Eemnes als jullie ook willen helpen dat mag ik heb het via Paint.NET bewerkt dus als jullie willen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door waldo79 » ma 28 feb 2022, 14:50

Interessant, maar wat wil je bereiken?

isaac
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 8:57

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door isaac » ma 28 feb 2022, 14:58

waldo79 schreef: ma 28 feb 2022, 14:50 Interessant, maar wat wil je bereiken?
om te zien hoeveel rijstroken er zijn per Rijksweg binnen kort zul je er meer verwachten

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 feb 2022, 15:00

De draad is bij nader inzien weer geopend. Wel is deze verplaatst naar het Land- en wegenkaarten subforum. M.v.g. het moderatorenteam.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Kaaiman » ma 28 feb 2022, 20:39

Ik moest eigenlijk meteen aan de Wegenwiki denken voor het tonen van zulke informatie. En aan Autosnelwegen.net, dat al veel route- en bewegwijzeringsinformatie bevat.

Als je zoiets zou kunnen samenvoegen op rijstrookniveau en dit modulair zou kunnen opbouwen met bijvoorbeeld SVG-bestandjes ofzo, dan zou je heel nuttige rijstrookschema's kunnen maken. Bijvoorbeeld zoals op Wikipedia allerlei spoorlijnen met (voormalige) stations, vertakkingen en kruisende objecten zijn weergegeven. Maar dan dus op rijstrookniveau.

Paint.NET is dan natuurlijk geen geschikte software. Sterker nog, je zou het eigenlijk met een soort speciaal ervoor gemaakte editor moeten doen. Of gecodeerde tekst laten vertalen in plaatjes.

{V|W.R-R¦P}{A¦R-R-R^T|V} zou dan bijvoorbeeld een doorsnede van vluchtstrook - weefstrook - rijstrook - rijstrook - plusstrook kunnen zijn voor de ene kant, en afvallende rijstrook - rijstrook - rijstrook - puntstuk - toerit - vluchtstrook voor de andere kant. Een digitaal 'woordenboek' kan zoiets dan vertalen in een goed leesbare afbeelding van de dwarsdoorsnede van een weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Attietattie » ma 28 feb 2022, 20:53

Dit soort kaarten wordt door aannemers vaak in Excel gemaakt zodat er makkelijk ingekleurd kan worden waar een afzetting staat. Of waar je gaat asfalteren. Of verschillende kleuren voor verschillende disciplines zodat je een werkplanning kunt maken. Ideaal.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Rene » ma 28 feb 2022, 21:30

Kaaiman schreef: ma 28 feb 2022, 20:39 Ik moest eigenlijk meteen aan de Wegenwiki denken voor het tonen van zulke informatie.
Ik eigenlijk niet. Ik zie de meerwaarde nou niet direct voor een wiki, niet inhoudelijk, maar ook niet omdat het volgens mij best wel onderhoud nodig heeft om het up-to-date te houden.
En als het al op de Wegenwiki zou komen, dan voel ik veel meer voor de notatiewijze van een rijstrokenschema waarbij een streep voor een rijstrook staat, en dus niet de markering wordt getoond.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Kaaiman » ma 28 feb 2022, 21:50

De gewone Wegenwikipagina van een weg is inderdaad niet de aangewezen plek, dat neemt simpelweg veel te veel ruimte in. Zeker op het detailniveau dat Isaac voor ogen heeft c.q. het detailniveau dat bruikbaar is voor Attietatties.

Overigens zou je in ASCII-code ook al schema's met rijstrookmarkering kunnen maken:

Code: Selecteer alles

| || ¦ ¦ |
| || ¦ ¦ | 
\ \| ¦ ¦ | 
 | : ¦ ¦ |
 | : ¦ ¦ |
 | : ¦ ¦ |
/ /| ¦ ¦ | 
 / | ¦ ¦ | 
/  | ¦ ¦ |
   | ¦ ¦ |
   | ¦ ¦ /
   | ¦ ¦/
\  | ¦ |
 \ | ¦ |
\ \| ¦ |
 \ : ¦ |
 | : ¦ |
 | : ¦ |
 \ : ¦ |
  \: ¦ |
   | ¦ |
   | ¦ |
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door harry » ma 28 feb 2022, 22:20

Onderhoud wordt inderdaad een probleem. Alleen al die wegwijzers bijhouden is al een hele klus. ;)

Isaac: probeer eens punten en komma's in je zinnen te zetten. Als een soort beleefdheid aan de lezer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Attietattie » ma 28 feb 2022, 22:58

harry schreef: ma 28 feb 2022, 22:20 Onderhoud wordt inderdaad een probleem. Alleen al die wegwijzers bijhouden is al een hele klus. ;)
Als het een soort opensourcekaart wordt, valt dat wel te behappen denk ik. Je weet ruim van tevoren wanneer er ergens een strookje bij komt. De bewegwijzering is een lastigere klus, alhoewel beeldmateriaal daarvan op de meeste plaatsen ook geen 48u hoeft te duren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Palance » di 01 mar 2022, 8:35

Kaaiman schreef: ma 28 feb 2022, 20:39 Ik moest eigenlijk meteen aan Autosnelwegen.net, dat al veel route- en bewegwijzeringsinformatie bevat.
Ik heb dat in een grijs verleden wel eens overwogen, maar dan wordt de site zeer onoverzichtelijk en het is inderdaad vooral heel veel bijhouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Kaaiman » di 01 mar 2022, 8:50

*Kuch* Het minst slimme met zoiets is natuurlijk dat slechts één iemand het bijhoudt. :)

Vandaar ook mijn gedachte over (wegen)wiki, waardoor zoiets gezamenlijk bij te houden is: een soort OpenLaneMap. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Rene » di 01 mar 2022, 12:44

Een wiki is iets dat door iedereen bijgehouden kan worden, Kaaiman.
Er is wel een groepje inhoudelijke beheerders die regelmatig controleren of nieuwe/aangepaste bijdragen correct zijn, maar dat is veel meer op triviale zaken van teksten/tabellen. Ik weet zeker dat geen enkele inhoudelijk beheerder vooraan zal staan "om dit er even bij te pakken".

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Attietattie » di 01 mar 2022, 13:09

^^ Bij Waze lopen er blijkbaar enorm veel rond.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Kaaiman » di 01 mar 2022, 13:19

Dat 'iedereen' is maar net hoe je het inregelt qua registratie.

De meeste collaboratieve projecten (waaronder wiki's) hebben een hoofd, en hulp van meer of minder medewerkers.

Als je bang bent dat de inzet voor zoiets ten koste gaat van de bestaande inzet voor de Wegenwiki, dan denk ik dat dat onterecht is. Ten eerste omdat het maar de vraag is of de Wegenwiki de aangewezen plek zou zijn om iets van deze strekking te doen in technische en inhoudelijke zin. Ten tweede omdat de interesses van de huidige wikischrijvers niet hoeft te liggen bij het maken van rijstrookschema's. Iemand die in de geschiedenis van een weg duikt, of iemand die wegnummersystemen ontrafelt is niet noodzakelijk óók geïnteresseerd in het bijhouden van rijstrookconfiguraties.

En zoals ik al eerder zei: dit soort zaken zijn het beste op te pakken met behulp van programmeerwerk, omdat het over nogal veel content gaat.

Daarbij zie ik mezelf niet als iemand die het gaat maken, alleen iemand die het nut ervan inziet en ook mogelijkheden ziet hoe dit gemaakt zou kunnen worden zonder al te veel tijd erin te hoeven steken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Attietattie » di 01 mar 2022, 15:11

Rijkswaterstaat bood (of biedt) ook een dergelijke kaart aan. Volgens mij was dat Geoweb. Oogde nog wel aantrekkelijk ook. Het enige issue was dat deze niet up-to-date was. Rijkswaterstaat heeft wel eens geld geboden om de kaart van de aannemer te mogen gebruiken omdat die nog geen uur op de werkelijkheid achterliep.

NB: gevonden: https://maps.rijkswaterstaat.nl/geoweb5 ... .Webviewer Althans, dit werkt goed genoeg, mocht het up-to-date zijn. En zoals gezegd, zou fijn zijn als je er heel makkelijk op kunt intekenen/inkleuren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Kaaiman » di 01 mar 2022, 15:28

De NAP-viewer? Of bedoel je de rijstroken op de achtergrondkaart als je die inzoomt? Dat laatste komt uit het Digitaal Topografisch Bestand (DTB) van Rijkswaterstaat. En die loopt inderdaad nogal achter in een aantal situaties. Vooral bij niet-RWS geleide projecten die wel hebben gezorgd voor wijzigingen in de rijksinfra, heb ik de indruk.

A28/N340 Zwolle, A32/N371 Pijlebrug, A67/N69 Veldhoven om maar wat te noemen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door Attietattie » di 01 mar 2022, 15:33

Kaaiman schreef: di 01 mar 2022, 15:28 De NAP-viewer? Of bedoel je de rijstroken op de achtergrondkaart als je die inzoomt?
De achtergrondkaart inderdaad. Het was toeval dat ik de NAP-viewer aanklikte.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Rijstroken kaart A27

Bericht door IIVQ » wo 02 mar 2022, 9:31

De broninformatie voor wat betreft rijstroken is ook beschikbaar op Openstreetmap.
Als je bijvoorbeeld dit stukje snelweg vlak voor een afrit pakt, zie je aan het

Code: Selecteer alles

turn:lanes = none|none|slight_right|slight_right|slight_right
dat er 2 doorgaande (none) en 3 afslaande rijstroken (slight_right) zijn.

Deze informatie is voor snelwegen redelijk accuraat, voor grotere doorgaande wegen een beetje half-half en voor kleine weggetjes niet zo heel erg.
Updates op Openstreetmap zijn echter relatief makkelijk te doen vanuit luchtfoto's, projecttekeningen en in het veld.

Ik heb er wel eens over gedacht om precies zulk soort kaarten te maken uit de data van Openstreetmap. Ik heb daar (nu) de kennis nog niet voor, die zou ik juist willen leren, maar ik had er ook de tijd niet voor, maar ik heb sinds kort een dag per week vrij die ik aan precies dit soort hobbyprojecten wil besteden.

Plaats reactie