Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Menno88
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 20:06
Contacteer:

Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Menno88 » wo 23 dec 2020, 20:03

Beste,

Ik weet niet of ik in dit topic juist zit, zo niet, gelieve mij hiervoor te excuseren ;)

Ik ging net, na een lange werkdag met wat privégeknutsel na afloop, rond half 7 naar huis. Via de Kolkweg bij Oostzaan draaide ik de A8 op.
Vanochtend, rond 7 uur, was de spitsstrook dicht, dus aan de groene pijlen in de verte te zien vond ik het wat apart dat 'ie nu wel open was.
Dus ik gaf, na het tankstation in het verlengde van de oprit Zaandam-Zuid, richting aan naar rechts en schoof een baan op om meteen weer terug te kunnen omdat er een verdrijvingspijl knipperde boven de vluchtstrook-spitsstrook.

Groot was mijn verbazing echter dat het volgende portaal óók een verdrijvingspijl toonde en de daaropvolgende 5 of 6 óók (ik heb er niet exact op gelet maar het waren er opvallend veel).
Pas daarna werd de boel daadwerkelijk afgekruist.
Dat zorgde vervolgens weer voor verwarring bij de afslag Neck/Wijdewormer, waar al tijden een mobiele lichtkrant staat met 'Spitsstrook open' (de kantelwalsen op dit punt geven ook wel eens een foutieve maximumsnelheid aan ben ik inmiddels achter)
De rode kruizen bleven echter.
Pas bij het allerlaatste portaal, precies daar waar de afrit Purmerend-Zuid (4) begint, branden toen ineens wél groene pijlen (ruim vanuit de verte zichtbaar, het was niet zo dat het lichtbeeld ineens gewijzigd werd), maar op dat punt eindigt de spitsstrook ALTIJD en wordt normaliter met een verdrijvingspijl aangegeven dat je naar links moet. Het eerste portaal na de afslag heeft dan een rood kruis.

Omdat ik wel weet dat hier wat mensen met 'insider-kennis' rondhangen en sowieso mensen met meer kennis van het reilen en zeilen bij Rijkswaterstaat, vroeg ik me af of dit bekend is en zo ja, of het zin heeft om dat nu nog officieel bij ze te melden...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Snelwegfreak » wo 23 dec 2020, 20:10

Klinkt als een reguliere spitsstrooksluiting. Hierbij worden alle groene pijlen boven de spitsstrook over in verdrijfpijlen, waarna van achter naar voren een voor een de verdrijfpijlen over gaan in rode kruizen. Als alles op de spitsstrook op rood kruis staat, gaan na verloop van tijd de overige groene pijlen uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Menno88
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 20:06
Contacteer:

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Menno88 » wo 23 dec 2020, 20:47

Alleen was dat niet het geval: ik kon op een gegeven moment 4 portalen ver zien dat er verdrijvingspijlen knipperden, en die heb ik niet over zien gaan in afkruisen. Daarnaast was de situatie bij Purmerend-Zuid duidelijk raar, want daar eindigt de spitsstrook gewoon altijd, fysiek ook, omdat er daarna geen oprit met spitsstrook-doorsnijding (dat zal wel een mooie naam hebben ;) ) volgt. Dat uitgerekend daar géén verdrijvingspijl knipperde maar groene pijlen aangaven dat er een 'spitsstrook' was, vond ik erg raar.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Durashift » wo 23 dec 2020, 21:22

Rond 19 uur worden spitsstroken in de regel afgesloten (indien van toepassing). Zoals snelwegfreak het omschrijft heb ik wel meegemaakt op de A1 tussen Amersfoort en Hoevelaken. Bij Amersfoort gewoon legaal de spitsstrook op rijden .. en halverwege verdrijvingspijlen tegenkomen... zonder zicht op één of andere blokkade op de spitsstrook. Die rode kruizen kwamen er toen wel rap op, moet ik zeggen.

Volgens mij kijkt men in de controlekamer mee. Denk dat als men aan het gedrag van de automobilisten ziet dat er ruim op tijd gehoor gegeven wordt aan de opdracht, de spitsstrook rap gesloten kan worden.

Gezien het gemiddelde rijgedrag zal veel verkeer al wel de reguliere rijstrook rijden en is sluiten een makkie. :dyn_hyp:

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Egbert » do 24 dec 2020, 7:53

Menno88 schreef: wo 23 dec 2020, 20:47 Alleen was dat niet het geval: ik kon op een gegeven moment 4 portalen ver zien dat er verdrijvingspijlen knipperden, en die heb ik niet over zien gaan in afkruisen.
Als dat gebeurt met de snelheid waarmee jij rijdt dan zie je dat inderdaad niet gebeuren. Dan gaat net steeds het portaal achter je over in een rood kruis.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Snelwegfreak » do 24 dec 2020, 9:34

Menno88 schreef: wo 23 dec 2020, 20:47 Alleen was dat niet het geval: ik kon op een gegeven moment 4 portalen ver zien dat er verdrijvingspijlen knipperden, en die heb ik niet over zien gaan in afkruisen.
Dat is dus standaard bij een spitsstrooksluiting: op alle portalen boven de gehele spitsstrook (behalve misschien bij Purmerend vanwege de aparte situatie) komt dan een verdrijfpijl te hangen. Afhankelijk van het gedrag van het verkeer kan het even duren voordat deze overgaan in een rood kruis. Het kán dus dat jij dat net niet hebt zien gebeuren ;)
Menno88 schreef: wo 23 dec 2020, 20:47 Daarnaast was de situatie bij Purmerend-Zuid duidelijk raar, want daar eindigt de spitsstrook gewoon altijd, fysiek ook, omdat er daarna geen oprit met spitsstrook-doorsnijding (dat zal wel een mooie naam hebben ;) ) volgt. Dat uitgerekend daar géén verdrijvingspijl knipperde maar groene pijlen aangaven dat er een 'spitsstrook' was, vond ik erg raar.
Dat is eigenlijk niet raar, omdat de spitsstrook overgaat in de uitvoegstrook. Men wil de afrit niet afsluiten, dus snap ik dat men daar een groene pijl blijft tonen. Het stuk ervoor echter is geen uitvoegstrook ten tijde dat de spitsstrook open is, dus die wil je wél afsluiten. Op deze manier hangt er dan een rood kruis boven de vluchtstrook en (als de sluitingsprocedure eenmaal klaar is) niets boven het portaal bij het begin van de uitvoegstrook, hier: https://www.google.com/maps/@52.5032626 ... 384!8i8192 Het klinkt voor mij in ieder geval heel logisch, ondanks dat het er misschien raar uit kan zien ;)

Onderwerp heb ik overigens verplaatst naar "Verkeersmanagement", omdat het gaat over de matrixsignalering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 jan 2021, 11:58

Dat signaalgevers één voor één op kruis gaan wist ik niet. Dacht dat de hele reeks in één keer op kruis sprong vanaf de verdrijfpijl.

Paar keer een spitsstrooksluiting redelijk kunnen vast leggen met de dashcam.

Eentje van de A9
Link

Deze op de A1/A6 is nooit meer te zien aangezien deze situatie inmiddels een jaar of vier niet meer bestaat:
Link
En een openstelling van de spitsstroken op de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide.
Link
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op di 08 mar 2022, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door mavas » do 03 mar 2022, 17:28

De berichten over de defecte spitsstrook staan nogal verspreid over het forum. Maar het is wel een groot probleem.
Nu corona min of meer voorbij is, blijkt maar weer hoeveel effect dat ene korte strookje dat niet open wil, heeft.
Het is wat dat betreft echt schandalig dat dit defect al maanden, al bijna een jaar speelt, en er maar geen verbetering lijkt.

Het heeft zoveel effect op de doorstroming in heel Noord-Holland, zelfs de A9 heeft meer verkeer te verstouwen, met meer files daar, en de files op de A10 reiken tot aan Nieuwemeer en Watergraafsmeer.
En dit is werkdagelijks.

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door boe! » do 03 mar 2022, 18:07

mavas schreef: do 03 mar 2022, 17:28 zelfs de A9 heeft meer verkeer te verstouwen, met meer files daar
Op de A9 staat nu 35 km file tussen Amsterdam-Zuidoost en Uitgeest.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 mar 2022, 18:55

En vorig jaar werd bekend dat de verbreding van de A7 is vertraagd en niet eerder begint dan in 2025 :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Vinny » do 03 mar 2022, 20:41

Ik had afgelopen vrijdag het omgekeerde: de bewegwijzering richting Zaandam/Purmerend vanaf de A 5 leek te suggereren dat de spitsbaan open was, maar later volgde toch verdrijfpijlen en een afkruising. Daar had ik niet meer op gerekend, dus dat zorgde voor een paar hachelijke situaties omdat ik ineens toch een stuk naar rechts moest (soort van links invoegen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Rein » do 03 mar 2022, 23:10

boe! schreef: do 03 mar 2022, 18:07
mavas schreef: do 03 mar 2022, 17:28 zelfs de A9 heeft meer verkeer te verstouwen, met meer files daar
Op de A9 staat nu 35 km file tussen Amsterdam-Zuidoost en Uitgeest.
Er waren iets voor zessen twee ongelukken op de A9. Één bij Spaarndam en één bij KP Beverwijk. Dat zal uiteraard ook van invloed zijn geweest op de files.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door Durashift » do 03 mar 2022, 23:15

mavas schreef: do 03 mar 2022, 17:28 De berichten over de defecte spitsstrook staan nogal verspreid over het forum. Maar het is wel een groot probleem.
Nu corona min of meer voorbij is, blijkt maar weer hoeveel effect dat ene korte strookje dat niet open wil, heeft.
Het is wat dat betreft echt schandalig dat dit defect al maanden, al bijna een jaar speelt, en er maar geen verbetering lijkt.

(..)
..en het is ook niet in de haak, vind ik, dat het in de verkeersinfo als een actueel optredend probleem wordt geduid.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Rare situatie A8/A7 tussen Oostzaan en Purmerend

Bericht door fonsoy » do 03 mar 2022, 23:32

mavas schreef: do 03 mar 2022, 17:28 De berichten over de defecte spitsstrook staan nogal verspreid over het forum. Maar het is wel een groot probleem.
Nu corona min of meer voorbij is, blijkt maar weer hoeveel effect dat ene korte strookje dat niet open wil, heeft.
Het is wat dat betreft echt schandalig dat dit defect al maanden, al bijna een jaar speelt, en er maar geen verbetering lijkt.

Het heeft zoveel effect op de doorstroming in heel Noord-Holland, zelfs de A9 heeft meer verkeer te verstouwen, met meer files daar, en de files op de A10 reiken tot aan Nieuwemeer en Watergraafsmeer.
En dit is werkdagelijks.

Afbeelding
Zeker, ik heb hier al weken last van, met name op dinsdag en en donderdagen. Er staat op de A10 en A5 steevast minstens 30 minuten file om de A8 op te komen, met vervolgens daar nog eens minstens 30 minuten extra vertraging totdat je op de A7 eenmaal rijdt. Het loopt in deze regio wegens de hoge dichtheid van knooppunten bij één probleem helaas al gauw gruwelijk vast in de complete omgeving. Het blijft zonde dat het meeste verkeer uit een tunnel als de Zeeburgertunnel uiteindelijk bijna volledig ook de A8 over moet.

Plaats reactie