Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Vegi
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Vegi » do 03 mar 2022, 14:28

Maandag NL - Larvik gedaan, gisteren Larvik - NL. Heen alleen douane bij de Deense grens en na het uitrijden van de ferry Hirtshals - Larvik.
Geen gezeur met covid, alleen niet vergeten mondkapje te dragen in Duitsland..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 03 mar 2022, 20:45

Je kunt dat in Duitsland welhaast niet vergeten: zodra je ook maar ergens bent zonder mondkapje zegt er wel iemand: Maske, bitte! meestal met een nogal uit de hoogte doende intonatie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 03 mar 2022, 20:55

Duitsland gaat binnenkort afstappen van de hoogrisicogebieden. Alleen voor ongevaccineerden geldt vanaf deze versoepeling nog een testplicht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mar 2022, 12:32

Als ik het goed lees heeft Oostenrijk bijna alle maatregelen laten vallen, behalve de FFP2 mondkapjesplicht (maar minder uitgebreid dan voorheen). Uitzondering is Wenen, die nog vol in de paniekmodus zit.

Er geldt dan dus geen 2G / 3G meer (behalve 2G in Wenen).

Tot 2 april zou nog wel een algemene 3G regel gelden voor inreis naar Oostenrijk. Het beeld is dat men over de weg niet structureel meer controleert. Gezien het verkeersbeeld van vandaag lijkt het alsof er nagenoeg niet meer wordt gecontroleerd.

https://orf.at/stories/3251036/

https://www.sozialministerium.at/Inform ... ahmen.html

paolie
expressweg

Bericht door paolie » za 05 mar 2022, 13:01

^^ in Oostenrijk is de mondkapjesplicht vrijwel volledig opgeheven. Dus ook in skiliften en horeca geen mondkapje meer nodig. Erg prettig voor iedereen die de komende weken nog gaat skiën.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2022, 8:41

Dat snap ik, alleen ik heb me (ook in mijn eigen kennissenkring) verbaasd over hoeveel mensen hechten aan skieën in Oostenrijk. Je kunt volgens mij ook prima terecht in Zwitserland of Frankrijk. Landen waar ze een stuk minder moeilijk doen over van alles.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 06 mar 2022, 8:55

^^
Skiën in Oostenrijk vind ik zelf een stuk gemoedelijker. Zwitserland is echt schreeuwend duur en in Frankrijk zijn de restaurants op de piste veel duurder dan in Oostenrijk. Dus ik snap de mensen wel die liever naar Oostenrijk gaan. Italië vind ik nóg fijner, maar is weer verder rijden.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 mar 2022, 12:45

Nu ook Oostenrijk er vanaf lijkt te stappen, m.u.v. Wenen, vind ik het nog opmerkelijker dat Duitsland nog zo aan hun 2G/3G beleid vast houden. Weliswaar wordt er wat versoepeld, maar voor toegang tot discotheken is bijv. nog steeds 2G+, waar zelfs geboosterte personen (!) een extra negatieve test nodig hebben om binnen te mogen komen. :nothanks:

In Zwitserland is het momenteel heerlijk ontspannen zonder al die regels. Zelfs in het openbaar vervoer, waar officieel nog mondkapjes verplicht zijn, schijnt niet iedereen zich meer aan te houden. Zelfs de conducteuren niet.
T-hijs schreef: zo 06 mar 2022, 8:55Skiën in Oostenrijk vind ik zelf een stuk gemoedelijker. Zwitserland is echt schreeuwend duur en in Frankrijk zijn de restaurants op de piste veel duurder dan in Oostenrijk. Dus ik snap de mensen wel die liever naar Oostenrijk gaan.
Eens. Zwitserland is echt stervensduur, zeker nu de wisselkoers bijna weer bij 1 op 1 is aangekomen. Je kunt er weliswaar een vakantie mooi rekenen, door een relatief goedkope accomodatie te boeken, een niet al te populair/groot skigebied uit te zoeken en/of zelf eten te maken. Echter kan je dat in Oostenrijk of Frankrijk ook en ben je alsnog veel goedkoper uit. Bovendien mag je naar Zwitserland niet zomaar de auto volbeladen met levensmiddelen, of althans, je moet alles bij de grens aangeven en eventueel belasting betalen. Heb je veel kinderen, kan je per persoon nog aardig wat vlees e.d. meenemen, maar met 2-3 personen gaat dat lastig voor een week.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 mar 2022, 13:03

SnarfFlevoland schreef: zo 06 mar 2022, 12:45 Nu ook Oostenrijk er vanaf lijkt te stappen, m.u.v. Wenen, vind ik het nog opmerkelijker dat Duitsland nog zo aan hun 2G/3G beleid vast houden. Weliswaar wordt er wat versoepeld, maar voor toegang tot discotheken is bijv. nog steeds 2G+, waar zelfs geboosterte personen (!) een extra negatieve test nodig hebben om binnen te mogen komen. :nothanks:
Nou ja, die onzin hebben we in Nederland met 1G ook voor locaties en evenementen met meer dan 500 personen. Heb ik zoals sociaal gewenst netjes die drie prikken gehaald, zit je nog aan dat testen vast. :down:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 06 mar 2022, 13:34

^^ 1G geldt alleen bij ongeplaceerde evenementen met meer dan 500 personen, maar ik vraag mij af hoe lang men die regel gaat volhouden.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » zo 06 mar 2022, 13:47

Vast heel lang. Net als die debiele testverplichting voor terugkomst uit het buitenland.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 06 mar 2022, 14:37

paolie schreef: zo 06 mar 2022, 13:34 ^^ 1G geldt alleen bij ongeplaceerde evenementen met meer dan 500 personen, maar ik vraag mij af hoe lang men die regel gaat volhouden.
Half maart is er toch weer een nieuw weegmoment? Dan zal dat 1G er vast wel af gaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 06 mar 2022, 16:42

Gezien de stijgingen op het moment zou ik daar niet al te zeker van zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 06 mar 2022, 16:45

Welke stijgingen? Alleen de positieve testen nemen toe, ziekenhuizen en IC toch niet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 06 mar 2022, 16:51

Vandaag teruggekomen na een heerlijke week Zweden. Bij aankomst met de boot in Kiel is er op geen enkele manier gecontroleerd op of zelfs maar gevraagd naar onze coronastatus; vermoedelijk omdat de boot voor zeker 80% vol zat met Nederlanders. Dat zou immers vragen naar de bekende weg zijn. Zouden de Duitsers (in ieder geval in Kiel) zowaar pragmatisch zijn gaan denken?

Twee andere dingen die me opvielen:
1. Je bent de boot nog niet af, of de Nederlanders rijden weer op de bekende horkerige manier. Gaatjes dichtrijden, niemand ertussen laten, enzovoorts.
2. Bij de Citti in Kiel was de diesel 2,049 euro per liter (een week geleden 1,749). Langs de Autobahn was het uiteraard uiteraard nóg veel duurder...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2022, 16:53

mavas schreef: zo 06 mar 2022, 16:45 Welke stijgingen? Alleen de positieve testen nemen toe, ziekenhuizen en IC toch niet?
Er wordt al maanden beleid gemaakt omwille van besmettingen en al lang niet meer omwille van de zorgsector. Dus, nee, 100% gerust ben ik er niet in, ook al heeft het niks met objectiviteit te maken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 06 mar 2022, 18:57

mavas schreef: zo 06 mar 2022, 16:45 Welke stijgingen? Alleen de positieve testen nemen toe, ziekenhuizen en IC toch niet?
Klopt, maar de tendens van de afgelopen tijd is toch wel dat het aantal besmettingen leidend is, niet meer de eventuele druk op de zorg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 07 mar 2022, 16:22

Voor vakanties naar landen die boosters voor jongeren verplicht stellen (Italie, Frankrijk, Duitsland....)
De EMA heeft de booster voor minderjarigen goedgekeurd en dus kun je hem in NL nu ook krijgen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6187929/j ... ijgen.html

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » di 08 mar 2022, 15:35

Weet iemand hoe ik aan een getekende brief kan komen van een gezondheidsautoriteit die mij toestemming geeft om te reizen met mijn herstelbewijs? Ik heb de GGD en de huisarts al gebeld, maar die doen het niet...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 08 mar 2022, 16:04

^^
Ik snap werkelijk waar niet wat je bedoelt. Een herstelbewijs is toch niets anders dan een positieve testuitslag, die je na zoveel tijd in je corona-app kunt uploaden?

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 08 mar 2022, 16:13

Voor buiten Europa heeft dat geen waarde.

Volgens mij kun je op de site van de GGD gewoon een schriftelijke versie aanmaken van zowel je inentingsbewijs als je genezen verklaring.
https://coronacheck.nl/nl/print/
Internationaal bewijs voor in het buitenland
Ben je in het buitenland of ga je de grens over? Dan heb je een internationaal bewijs nodig. Je kunt een internationaal bewijs maken als:

Je bent gevaccineerd
Je positief getest bent en hersteld van corona
Je negatief getest bent en geen corona hebt

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » di 08 mar 2022, 16:26

Klopt, maar dat is niet genoeg. Naast die papieren uitdraai van het herstelbewijs heb ik nog eens een getekende brief nodig waarin staat dat ik op basis van het herstelbewijs vrij ben om te reizen. Voor de duidelijkheid: het gaat om de VS.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 08 mar 2022, 16:34

^^ Probeer KLM Healthservices eens: https://klmhealthservices.com/

Of deze site: getekend herstelbewijs kost er 25 euro: https://vaccinatiecentrum.nl/nl/vaccina ... ie/prijzen

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 09 mar 2022, 11:34

Had gehoopt dat ik er eentje gratis bij de GGD o.i.d. zou kunnen krijgen. Maar als het betaald is, kan ik net zo goed om de hoek een testje doen voor ongeveer dezelfde prijs in plaats van een herstelbewijs ver weg halen. In ieder geval, toch bedankt voor de tips!

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 mar 2022, 13:58

^^ Weet je dan wel zeker dat je nu negatief test? Dat kan nog wel een week of 8 duren.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 09 mar 2022, 14:23

Dat gaat alleen op voor een PCR. Met een antigeentest is dat niet zo en ben je binnen een week of 1-2 weer OK. En het is dik twee maanden geleden dat ik positief was.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 10 mar 2022, 10:42

Ik begreep dat Ierland de test bij terugkeer vereiste voor buiten de EU heeft laten vallen.
Nu verbaast me dat wel een beetje want ik dacht dat dit juist op EU nivo was afgesproken? Zo niet waarom houdt Nederland daar dan nog wel aan vast?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 10 mar 2022, 10:50

^^ Veel pendel tussen Ierland en het VK. Dan is steeds opnieuw weer moeten testen erg onpraktisch.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 10 mar 2022, 11:28

exroosje schreef: do 10 mar 2022, 10:42 Ik begreep dat Ierland de test bij terugkeer vereiste voor buiten de EU heeft laten vallen.
Nu verbaast me dat wel een beetje want ik dacht dat dit juist op EU nivo was afgesproken? Zo niet waarom houdt Nederland daar dan nog wel aan vast?
Niet alleen Ierland, heel Europa ongeveer geloof ik. Het is ook advies van de EU geweest om het niet meer te doen. Nederland is de enige die deze onzin vasthoudt. 'Om nieuwe varianten buiten de deur te houden'. Jaja, natuurlijk :facepalm: .

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 10 mar 2022, 15:17

^^ Totale onzin. Ik moet overmorgen ook weer, alvorens ik naar mijn eigen land mag terugkeren. Compleet absurd. Mensen worden onnodig op kosten gejaagd. Nu maakt het voor mij op een zakenreis niet zoveel uit, maar je zal maar met je hele gezin op pad zijn en het zelf moeten betalen.