Kop N-H naar Elzas (en terug)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Kop N-H naar Elzas (en terug)

Bericht door mvalkenburg » zo 06 mar 2022, 16:27

Laatste week van april gaan we richting de Elzas, precieze locatie moet nog bepaald worden maar overnachten zal ergens rondom Selestat/Colmar worden (suggesties welkom overigens!)

Vertrek kan op vrijdag 22 april uit het werk (rond 17:00), stukje rijden en zaterdag de rest, of zaterdag 23 april in 1x.

Terug rijden we het sowieso in 1x, maar dan is de vraag of we beter op zaterdag 30 april of zondag 1 mei terug rijden.

Wat is aan te raden qua route en vertrek-/retourdagen?

We rijden met 2 kinderen, maar die zijn langere afstanden dan dit gewend, dus da’s niet het probleem. We willen alleen niet echt laat ‘s avonds nog rijden.

Chris
Moderator

Re: Kop N-H naar Elzas (en terug)

Bericht door Chris » zo 06 mar 2022, 17:16

Den Helder - Colmar is ruim 750 kilometer. Dat is toch wel ambitieus om nog vrijdag na het werk te rijden, tenzij je echt vroeg kan starten.

Ik heb een aantal jaar geleden een korte vakantie in de Vogezen gedaan in mei. Een erg mooie streek waar veel te zien is. Qua natuur vond ik het zuidelijk deel het mooiste, daar zijn de bergen het hoogste en zijn de bergkammen kaal dus heb je een geweldig uitzicht op veel punten. Ik heb toen op campings in Kruth en Ribeauvillé gestaan. Je hebt daar ook veel mooie plaatsjes. Het voelt een beetje als een meer exotische vorm van Duitsland.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2022, 18:13

Als je niet 's avonds laat wil rijden, lijkt het me beter om op zaterdag gewoon alles te doen, iedereen lekker geslapen, ontbijten en gaan.

750km is geen 7h rijden, dus dat is bij wijze van spreken, het hoekje om, dat lukt perfect, en je bent net op tijd voor de apero bij je hotel.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 06 mar 2022, 18:19

Ter verduidelijking: áls we op vrijdag vertrekken, is dat voor een paar uurtjes en rijden we het in tweeën. Maar dus de de vraag of dat zin heeft/iets toevoegt.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2022, 18:25

Dan slaap je zowat in de driehoek Maastricht-Aachen-Liège. Of dat je nu een vakantiegevoel geeft of niet kan ik niet over oordelen, maar ik kan me toch leukere omgevingen bedenken. De Ardennen in april zijn ook nog quasi in wintermodus, dus daar heb je imo niet zo veel aan.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 mar 2022, 18:26

Vrijdagavond rijden, halfweg slapen en dan verder, ik zou het geld voor die overnachting niet uitgeven. Dan liever vrijdag op tijd naar bed en zaterdag heel erg vroeg aanrijden

Ik zou zo'n kippeeindje juist vrijdagavond doen. 17:00 weg, 7 uur rijden, half uur koffie+tanken; Om 00:30 ongeveer in het hotel.

Maar wat je hieruit opmaakt, dat verschilt per persoon.
Km357 schreef: zo 06 mar 2022, 18:25 Dan slaap je zowat in de driehoek Maastricht-Aachen-Liège. Of dat je nu een vakantiegevoel geeft of niet kan ik niet over oordelen, maar ik kan me toch leukere omgevingen bedenken. De Ardennen in april zijn ook nog quasi in wintermodus, dus daar heb je imo niet zo veel aan.
Ook in de winter hebben de Ardennen wel wat, vind ik, maar je schiet er niks mee op als je er geraakt als het donker is.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 06 mar 2022, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 mar 2022, 19:14

duikgek89 schreef: zo 06 mar 2022, 18:26 Ook in de winter hebben de Ardennen wel wat, vind ik, maar je schiet er niks mee op als je er geraakt als het donker is.
Behalve als je daar plannen kunt maken voor een ochtend alvorens je verder rijd naar de Elzas. Je kunt trouwens ook rond Brussel eindigen trouwens, daar zijn ook wel aardige tussenstops denkbaar. Enigszins in het verlengde daarvan: je kunt met een vrijdagavond tot Luik/Brussel of zelfs maar Arlon (zit een Valk naast de snelweg) natuurlijk ook een relaxtere zaterdag kopen zónder dat je even blijft hangen op de plaats van overnachting. Al vroeg in de middag leuke dingen kunnen doen in de Elzas, een bezoek aan een stad of bezienswaardigheid ergens onderweg, road trippen door de Vogezen op weg naar je bestemming etc.

Buiten dat soort scenario’s is het inderdaad moeilijk een rechtvaardiging te vinden voor een trip in twee etappes.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 06 mar 2022, 19:54

Exact dat is het idee: onderweg nog wat kunnen doen. Ik speel nog met de gedachte om via Verdun te rijden, maar dat is misschien dan weer te kort en doet geen recht.
Maar qua verkeer hoef ik het dus niet te doen, begrijp ik?

En voor de terugweg, is er drukte te verwachten als 1 mei op een zondag valt? En zo ja, reis ik dan beter op zaterdag of zondag terug?

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2022, 20:10

Bison Futé verwacht geen enkele moeilijkheid op 1 mei 2022 doorheen heel Frankrijk, dus daar zal het niet aan liggen.

Om Verdun mee te pikken of andere historische zaken (Maginotlinie, musea in de Ardennen, etc), zul je best vrijdag vertrekken en dan je zaterdagochtend vrijhouden. Dat is zeker mogelijk, maar dan spreken we niet meer over vloeiend rijden, maar in etappes naar je bestemming gaan. En da's zeker ok, maar dat leek je insteek niet te zijn.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 06 mar 2022, 20:19

Misschien een bezoekje plannen aan het oorlogsmuseum in Bastogne?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 06 mar 2022, 20:22

La Gleize, La Roche, Bastogne, er zijn er wel een paar die het bezoek waard zijn. Rond Verdun is het misschien wat overzichtelijker, alleen al rondrijden op de paar wegen die er zijn en de verdwenen dorpen zien geeft je al weer wat voor vernietiging daar heeft plaatsgevonden. En als de Maginotlinie je interesseert raad ik voornamelijk de Hackenberg of Fort de Fermont aan, beide hebben een treintje en voor jong en oud geeft dat de ware schaal zo gemakkelijk weer van deze ondergrondse verdedigingswerken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 mar 2022, 20:35

Km357 schreef: zo 06 mar 2022, 20:10 Om Verdun mee te pikken of andere historische zaken (Maginotlinie, musea in de Ardennen, etc), zul je best vrijdag vertrekken en dan je zaterdagochtend vrijhouden. Dat is zeker mogelijk, maar dan spreken we niet meer over vloeiend rijden, maar in etappes naar je bestemming gaan.
Verdun lijkt prima te doen. Etappe 1 tot ongeveer Neufchateau, wat vanuit Den Helder een vier uur rijden is. Etappe 2 is dan nog een kleine anderhalf uur tot Verdun over N-wegen en recenter gedeklasseerde N-wegen, waarbij je Verdun van de goede kant nadert. Op zich kun je vanaf Verdun met een drie uur op je eindbestemming zijn, dus je zult daar echt wel een 3-4 uur door kunnen brengen zonder supervroeg te moeten vertrekken of laat aan te komen.

Na je stop kun je de A4 naar het oosten pakken voor de snelle route, maar je kunt ook nog wat verder afzakken richting N4 en zo de Elzas tolvrij naderen van de kant van Nancy. De N4 is daarbij natuurlijk ook een weg die je als Nederlander niet zo snel zult zien (ten oosten van Nancy vervolgens wel afslaan naar de N59 - N4 vervolgen naar Strasbourg heeft weinig zin).

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 06 mar 2022, 21:07

Bedankt voor de tips, daar gaan we wat mee puzzelen, zeker leuke suggesties. En qua tijd moeten we dan dus maar het maximale uit het aantal vakantiedagen halen ;-)

Wat deze betreft:
Km357 schreef: zo 06 mar 2022, 20:10 Dat is zeker mogelijk, maar dan spreken we niet meer over vloeiend rijden, maar in etappes naar je bestemming gaan. En da's zeker ok, maar dat leek je insteek niet te zijn.
De vakantie begint wat ons betreft zodra we het Noordzeekanaal of de Afsluitdijk over zijn. Als we onderweg wat leuks kunnen doen, heeft dat bijna altijd de voorkeur boven de snelste route. Uitzonderingen daargelaten.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 06 mar 2022, 22:24

duikgek89 schreef: zo 06 mar 2022, 18:26 (..)

Ik zou zo'n kippeeindje juist vrijdagavond doen. 17:00 weg, 7 uur rijden, half uur koffie+tanken; Om 00:30 ongeveer in het hotel.

(..)
Of dat stampwerk na een werkweek, met je gezin, nou zo verstandig is?
Is een mooie theorie..maar er kan tussen 18 en 19 uur best nog wel wat files op de vaderlandse A2 zijn, zeker als er een incident is geweest.

Op zaterdag vroeg weg, kan je een beetje doortrappen op de N9 ipv tijdens de drukke spits toch al de eerste drie kwartier 'te verliezen' tot voorbij Alkmaar.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 mar 2022, 22:32

^^ Hangt er vanaf wat je gewend bent en hoe je werkweek eruit ziet en of je het zwaartepunt daarvan meer naar het begin van de week kunt halen. Voor mij is dat niet zo'n probleem.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 mar 2022, 23:32

^^ Ik herken wel wat je zegt over een beetje afbouwen op vrijdagmiddag, maar ik houd het dan zelf wel eerder op ná zessen vertrekken. Want meteen de Hollandse avondspits in is toch ook niet behulpzaam: niet voor je gemoedsrust en niet voor je schema om het in zeven uur te gaan doen.

Of beter gezegd: stukje spits kan ik nog best aan om de kop van de rit af te hebben, maar dan graag na maximaal anderhalf uur wel structureel 130+ km/h kunnen gaan rijden; anders verdwijnt die 750 kilometer in zeven uur ex pauze toch wel snel uit beeld. En dat is waar Den Helder bepaald ongunstig ligt voor een rit naar het zuiden. Vertrek je om 17.00 uur uit Den Helder, dan heb je vier uur nodig voor de 320 kilometer naar Luik, wat het punt is waar je wel een beetje kunt gassen. Wil je naar 750 kilometer in zeven uur, dan resteren je nog drie uur voor 430 kilometer, dus dan zit je al boven de 140 km/h die je gemiddeld moet rijden. Wil je vanaf bijvoorbeeld Eindhoven 750 kilometer maken, dan heb je misschien 1:40 uur nodig voor 120 kilometer naar Luik, waarna je nog 5:20 uur hebt voor 630 kilometer.
Da’s een heel andere propositie.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 mar 2022, 23:51

^^ Je hebt gelijk, was even het drama van de N9 vergeten, want ik kom daar verder nooit.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 mar 2022, 9:01

^^ Vergeet de A2 niet. Utrecht-Den Bosch is tot laat in de vrijdagspits file, daarna blijft het tot Kerensheide ook altijd nog wel druk. Zeker tussen Eindhoven en Kerensheide vind ik de A2 ondergedimensioneerd, en behalve forensenverkeer hangt daar op vrijdag ook altijd het nodige verkeer tussen dat vertrekt voor een weekend of vakantie - meer dan op andere Nederlandse snelwegen. Vanuit Amsterdam zou ik zelf met 17.00 uur vertrek rekenen met 18.30 uur Eindhoven, en daarna 19.30 uur Maastricht. Het eerste is een halfuur vertraging, het tweede tuffen aan gemiddeld 100 kmh. Zelfs als je om 19.00 uur naar 130 mag, die zal vaak nog niet haalbaar zijn.

Nou goed, vanuit Den Helder rijd je daar in principe natuurlijk achteraan, vermoedelijk minder vertraging tussen Utrecht en Den Bosch en hogere snelheden haalbaar achter Eindhoven. Maar tegen die tijd is het kwaad al geschied voor plannen om 750 kilometer te gaan rijden in zeven uur.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 mar 2022, 9:13

22 april is het begin van de meivakantie. Dan dien je toch echt serieus rekening te houden met forse vertragingen in zuidelijke richting. Reken voor Den-Helder-Maastricht toch minimaal 4 uur, waarschijnlijk zelfs iets meer, bij vertrek om 17u.
Km357 schreef: zo 06 mar 2022, 18:25 Dan slaap je zowat in de driehoek Maastricht-Aachen-Liège. Of dat je nu een vakantiegevoel geeft of niet kan ik niet over oordelen, maar ik kan me toch leukere omgevingen bedenken. De Ardennen in april zijn ook nog quasi in wintermodus, dus daar heb je imo niet zo veel aan.
Samen met de kust, de Wadden en de Veluwe de meest toeristische streek van Nederland ;)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 07 mar 2022, 9:21

A2 is mij bekend, afgelopen weekeinde de (bijna) volledige A2 afgereden van Amsterdam tot Eijsden in een donderdagmiddagspits en dat is dramatisch inderdaad. Zijn op een gegeven moment maar uitgebreid gaan eten net voorbij Utrecht en een uurtje later was het als sneeuw voor de zon verdwenen.
Zoals het er nu naar uitziet gaan we toch zaterdagochtend maar gewoon vroeg op weg, is het het gedoe rondom vrijdagmiddagspits niet waard denk ik.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 07 mar 2022, 9:22

Als je iets oostelijker rijdt, door Duitsland, dan kun je vanaf Aken ook door de Duitse Eiffel rijden. De B258 is een mooie route.
Kun je onderweg stoppen in Monschau, alleraardigst plaatsje, en daar nog even een koffie en taartje meepakken.
Er is daar in de Eiffel ook nog een oud trainingskamp uit de 2e W.O. te vinden. Ik weet niet of je kinderen dat ook leuk vinden, maar wij vonden het wel erg bijzonder.

En Trier is ook wel erg interessant, met alle Romeinse restanten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 07 mar 2022, 9:25

Eifel is mij goed bekend. Ik ga normaal gesproken veel liever naar Duitsland dan naar Frankrijk, maar nu we al de beslissing hebben genomen om naar Frankrijk te gaan, gaan we ons daar aan houden. ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 07 mar 2022, 9:36

mvalkenburg schreef: zo 06 mar 2022, 16:27 Laatste week van april gaan we richting de Elzas, precieze locatie moet nog bepaald worden maar overnachten zal ergens rondom Selestat/Colmar worden (suggesties welkom overigens!)
Persoonlijk vind ik Eguisheim misschien wel het allermooistse Elzasstadje. Iets minder toeristisch dan Kaysersberg, Riquewhir of Ribeauvillé, maar minimaal net zo mooi.
De Route des Crêtes is een absolute must-do: https://www.visit.alsace/nl/routes/bere ... es-cretes/

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 07 mar 2022, 14:55

Colmar zelf heeft ook een mooi centrum. Al zijn Kaysersberg, Ribeauvillé en Riquewihr zeer de moeite waard (en daarom helaas ook weer toeristisch, dat hangt toch vaak met elkaar samen). Misschien een accommodatie nabij deze steden/stadjes nemen i.p.v. er in. We hebben zomer 2019 zelf twee overnachtingen op een heuvel net boven Mittelwihr gehad maar die lijkt me niet voor een gezin geschikt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 mar 2022, 15:01

Qua natuur heeft de streek veel te bieden.

Sowieso is de hoofdkam van de Vogezen op veel plekken een bezoek waard: bijvoorbeeld de Grand Ballon du Alsace, Le Hohneck en Gazon du Faing. Aan de oostzijde van Gazon du Faing heb je ook een aantal mooie meren waar je kan wandelen, dit is duidelijk wel wat ruiger terrein dan bijvoorbeeld de Eifel of het Sauerland. De weg D430 / D61 heeft veel uitzichtspunten. Als het echt heel helder is kan je ook de Zwitserse Alpen zien.

Als je iets van WO II wil zien dan heb je het voormalig concentratiekamp Struthof (nabij Schirmeck). Ligt wel wat noordelijker dan die andere bestemmingen die ik noemde.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 07 mar 2022, 15:12

Ik heb tussen de Col de la Schlucht en de Hohneck gewandeld in de herfst van 2016. Het landschap is vrij lieflijk op het oog, maar in zo'n wandeling kreeg ik het gevoel in een berggeit te veranderen. Oftewel: meer alpien dan ik me vooraf had bedacht.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 07 mar 2022, 15:22

Klinkt ontzettend goed allemaal, ik kan niet wachten. Bedankt voor de tips!